Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 01.05.2018 klo 17:11

Keskikokoinen koira opiskelijalle kerrostaloon

Naevia

Naevia
Viestimäärä: 1

KESKIKOKOINEN KOIRA OPISKELIJALLE KERROSTALOO... - Tiistaina, 01.05.2018 klo 17:11  
+
0
Hei!
Olen kohta 25-vuotias yksinasuva yliopisto-opiskelija. Olen jo vuosia harkinnut koiran ottamista, mutta nyt se alkaa vihdoin vaikuttaa ajankohtaiselta. Kaipaan todella paljon koiraa arkeeni ja olen jo pyöritellyt tätä rotuasiaa päässäni paljon. Halusin kuitenkin vielä tänne kirjoittaa, sillä en ole vielä lopullisesti päätynyt mihinkään rotuun.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
-n. 1,5h lenkitystä päivässä vaihtelevassa maastossa. Asun hyvien metsäreittien äärellä. Koirapuisto on myös lähellä ja sekin kiinnostaa, mutta olen valmis joustamaan tästä jos päätyisin koiraan, joka ei puistoon sovellu.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
- Asun kerrostalossa yksiössä, joten tilaa on rajallisesti. Asun kaupungissa, mutta pois asutusalueelta pääsee viidessä minuutissa. Valmistumisen jälkeen kuitenkin todennäköisesti muutto isompaan kerrostaloasuntoon. Koira ei siis saisi olla herkkähaukkuinen.

¤ Lapsien määrä
- Ei ole, enkä usko että tuleekaan. Kuitenkin lähipiirissäni on lapsi, jota tapaan melko usein, joten olisi mukavaa, jos koira tulisi toimeen lapsien kanssa.

¤ Aiemmat koirakokemukset
-Perheessäni on aina ollut koira, ensin kultainennoutaja, sitten dalmis. Lähipiirissäni on ollut kultaisennoutajia, dobermanneja ja bernejä. En ole kuitenkaan kouluttanut yhtään koiraa alusta asti itse, enkä ole kokenut pentuaikaa kuin vain ollessani lapsi.

¤ Harrastustoiveet
-En ole kovinkaan kiinnostunut harrastamisesta, etsin ennemminkin koiraa, jonka kanssa lenkkeilen ja vietän aikaa.

¤ Turkkitoivomukset
-Mahdollisimman helppo. Olen valmis esim harjaamaan kerran viikossa tai trimmaamaan muutaman kerran vuodessa, mutta en ole kovinkaan halukas hoitamaan turkkia pitkiä aikoja tai kovin usein.

¤ Minkä kokoinen koira
-Keskikokoinen, n. 15-30 kg. Voisin kyllä harkita pienempääkin, jos muuten löytyisi ihastuttava koira. En kuitenkaan haluaisi esim. chichuahuaa sen pienen koon takia.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
-Koira saisi olla iloinen, rohkea ja ihmisrakas. En haluaisi arkaa koiraa, vaan sellaisen, joka ottaa mielellään kontaktia muihinkin kuin omaan perheeseen. Dalmis, jonka kanssa kasvoin oli todella itsepäinen ja tämä piirre jossain määrin viehättää itseäni. Dalmis oli valmis kyllä tekemään asioita, kunhan palkkio oli kohdallaan, mutta miellyttämisen halua sillä ei ollut. Pelkään kuitenkin, että liian itsepäinen koira olisi liian vaikea ensimmäiseksi omaksi koiraksi, vaikka koirakokemusta löytyykin. Esim dalmiksen murkkuikä oli todella vaikeaa sen itsepäisyyden takia. Olen kuitenkin itse melko jämpti ihminen, jolle rajojen asettaminen ei ole ongelma. Olisi kuitenkin mukavaa jos koiraa ei olisi kovin vaikea kouluttaa.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
-pinseri, ei kääpiö (onko liian vaikea ensimmäiseksi koiraksi, rotuyhdityksen sivuilla lukee: "Pinseri ei sovellu kaikille, eikä sitä lähtökohtaisesti suositella ensimmäiseksi koiraksi tai perheeseen, jossa on pieniä lapsia.")
-staffi (lonkat???)
-corgi pembroke (luonne kiinnostaa, mutta lyhytraajaisuus ei)
-kultainennoutaja (eroaa paljon esim staffista tai pinseristä, mutta silti jotenkin hyvät kokemukseni kultseista saavat pohtimaan tätäkin rotua).

Olsii todella hienoa kuulla muiden ihmisten mielipiteitä asiasta!

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 04:30)