Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 10.01.2011 klo 18:11

Keskikokoinen koira rivitaloon.

Tibeti

Tibeti
Viestimäärä: 122

KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Maanantaina, 10.01.2011 klo 18:11  
+
0
Olemme avomieheni kanssa etsineet ja miettineet sopivaa koirarotua, emmekä oikein pääse tulokseen,joten halusin pyttää apua.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamupissat 5-15min, päivälenkit 30min ->,ja iltapissat taas pienempi lenkki.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Olemme hakemassa rivitaloasuntoa kaupunkialueelta,kuitenki rauhallisemmalta paikalta. Ja kunnon piha-alueella.

¤ Lapsien määrä
Ei ole,mahdollisesti tulossa joskus.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Omassa perheessä joskus ollut yhteensä kaksi sakemannia,itse kuitenkin olin niin pieni etten niitä ole opettanut yms.

¤ Harrastustoiveet
Ei ole erityisempää kiinnostusta,mutta mistäs sitä tietää jos innostuu koiran tultua.

¤ Turkkitoivomukset
Helppohoitoinen,ei pitkää karvaa.

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen tai isompi.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Metsästysviettiä ei tulisi pahemmin olla,omistamme 3 frettiä,jotka koira saattaisi katsoa saaliiksi. Mikä nyt sopii ensimmäiseksi koiraksi, voi olla kovapäisempikin,minulla riittää kiinnostus kouluttaa. Mieheni mielestä saisi olla vähän "varauksellisuutta" vieraisiin,eli vartiointiviettiä.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Itse olen kiinnostunut ainakin Akitasta ja Amerikanakitasta, mutta en ihan tiedä sopisivatko ne.
Kaikki on auki. (:

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Maanantaina, 10.01.2011 klo 19:09  
+
0
Moikka!

Itsekkin olen kovasti akitasta kiinostunut ja luultavasti tulevaisuudessa tulee hankittua.

Akita tarvitsee paljon liikuntaa joten en tiedä riittääkö miettimäsi määrä.
Metsästysviettiä akitalla luultavastikin on kun alunperin on metsästyskoira ollut.
En ole akitan omistaja eli ei ole kokemusta joten lisää voit lukea akita ry:n sivuilta.

Tibeti

Tibeti
Viestimäärä: 122

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Tiistaina, 11.01.2011 klo 18:19  
+
0
Olen aiemminkin tutustunut noihin sivuihin, ja sain niistä luettuani kuvan,että Akita voisi olla sopiva. Tähän olisin mielelläni kuullut mielipidettä osaavalta ihmiseltä. (:
Ja etsimme todella asuntoa,jossa olisi hyvä piha,missä koira varmasti saisi olla vapaana. Ja ajattelin aktivoida koiraa muutenkin kuin pelkillä lenkkeilyllä, siihen on totuttu noiden frettien kanssa että leikiä tarvii,joten ei tuota ongelmaa.
Haluaisin mielelläni kuulla ehdotuksia muista koiraroduista, netistä lukemalla ei välttämättä kuitenkaan saa oikee kuvaa koiran luonteesta. :)

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Tiistaina, 11.01.2011 klo 20:48  
+
0
Juu, tosiaan en ole kovin hyvä sanomaan kun en akitan omistaja ole mutta toivotaan että joku osaisi kertoa enemmän:peukku:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 11.01.2011 klo 20:48)

asterismos

asterismos
Viestimäärä: 13

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Keskiviikkona, 12.01.2011 klo 21:07  
+
0
Laitoin yksityisviestin.

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Maanantaina, 17.01.2011 klo 09:30  
+
0
Todennäköisesti akita tulee frettien kanssa toimeen, kunhan se pennusta pitäen niihin totutetaan. Ennemminkin olisin huolissani siitä että pärjääkö koira frettien kanssa :nauru: Hyvällä ystävällä tuossa alakerrassa on kolme frettiä myös ja monesti mennään ulkona friikkisirkuksena, eli minä kahden akitan kanssa ja kaveri yhden taikka kahden fretin kanssa. Haistelemaan ollaan päästetty mutta eivät muuten telmi keskenään, koska ferretit antaisi akitoille todennäköisesti turpaan.. :viheltel:

Mutta akitan kanssa tulee olla äärimmäisen määrätietoinen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Niiden murrosikä on monesti hyvin koetteleva ja silloin tarvitaan pitkää pinnaa koiran kanssa. Akitan turkki on periaatteessa helppo hoitoinen.. paitsi se karvanlähtö pari kertaa vuodessa milloin koirasta irtoaa niin paljon karvaa, että niitä löytyy jopa avaamattomista voirasioista.

Akitan kanssa suosittelisin pitempiä lenkkejä, varsinkin nuoren koiran kanssa että pääsevät purkamaan energiaa. Joka päivä näiden kanssa ei tarvitse mennä sille 3 tunnin vaellukselle, mutta olisi edes tunnin mittainen lenkki päivittäin.

Vartiointiviettiä on osalla ja osalla sitä taas ei ole. Meillä esim vaari antaa kaikkien tulla sisälle ja niitä tervehditään iloisesti, oli sitten kyseessä ystävä taikka rosvo. Eri asia sitten jos tulee suora uhka, niin silloin puolustaa tosissaan. Kakara taas vartioi hyvinkin antaumuksella ja päästää komiat vartiohaukut jos joku erehtyy tulemaan sisälle. Kakara on myös varautuneempi ja yleensä miettii kahdesti että meneekö tervehtimään vai ei. Sillä on hyvin oma logiikkansa tässä hommassa. Osa ihmisistä ignoorataan ihan täysin ja osaa mennään tervehtimään innoissaan.

Mutta siinä nyt jotain kokemuksia ja näkemyksiä japsi akitoista. Ja se vielä, että jos akitaa mietit, ihan sama kumpaa, niin ota tarkoin selville terveystilanne. Roduilla on vaivana pahat autoimmuunisairaudet ja muutama muukin ongelma. Ainakaan japseilla ei voida osoittaa yhtään autoimmuunisairauksista vapaita linjoja joten koiran hankinta on aina arpapeliä.
http://tensaiakitas.blogspot.com/

Tibeti

Tibeti
Viestimäärä: 122

VS: KESKIKOKOINEN KOIRA RIVITALOON. - Maanantaina, 17.01.2011 klo 18:05  
+
0
Kiitos Tattoi paljon.! (:
Siinä vain todellakin on vielä miettimistä,että onko Akita fiksua ottaa ensimmäiseksi koiraksi,vähän epäilyttää kuitenkin että miten sen saisi koulutettua,kun ei sinänsä kokemusta ole. :/
Eli olisi vieläkin mukava kuulla muitakin rotuehdotuksia.. (:

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 08:15)