Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 18:22

Koirakaveri

Sammyy

Sammyy
Viestimäärä: 1

KOIRAKAVERI - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 18:22  
+
0
Hei!

Etsin siis itselleni koiraa, lähinnä seuraksi. Suoraan aiheeseen, eli tässä olennaisimmat asiat koiranhankintaani liittyen (kysyä saa toki enemmän):


Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

Sehän riippuu aivan siitä, kuinka paljon koira sitä liikuntaa tarvitsee. Lähistöllä sijaitsee metsä, jossa koiran kanssa voisi käydä lenkillä vaikka useamminkin päivässä. Pihani on suuri, jossa koira voisi juosta mielin määrin. Voisin kouluttaa koiran pysymään pihan alueella, tai tarvittaessa vaikka pystyttää aidat, jos koira lähtee helposti esim. Riistan perään tai muuten vain seikkailemaan kauemmas kodista.

Talon koko

Asun maalla, lähellä metsää ja lähimpään kylään on noin 6km. Piha on suuri, eli siinä on koiralle tutkittavaa aikalailla. Kuitenkin koira eläisi kanssani sisällä, ei kopissa. Minua ei rapakintut haittaa. Talo on siis kooltaan aika iso, kaksikerroksinen + kellari.

Kuinka paljon aikaa voin viettää koirani kanssa

Päivittäin olen suurimman osan ajasta koirani kanssa, koska teen töitä kotoa käsin. Kuitenkaan töitä tehdessä en voi pitää koiralle seuraa, mutta olen silti läsnä. Ainoat hetket milloin koiran pitää olla yksin tulee, kun pitää mennä täyttämään ruokavarastoa. Tuolloinkin voin ottaa koiran mukaan.

Lapsien määrä

Talossa ei ole lapsia, vaan asun yksin. Muita eläimiäkään ei löydy enkä ajatellut hankkiakaan, eli koiran ei tarvitse tulla muiden eläinten kanssa toimeen. Vieraitakaan harvoin käy, mutta koira voi olla itsenäinen ja pysyä omissa oloissaan.

Aiemmat koirakokemukset

Perheelläni oli koira kun kävin koulua, rodultaan Shetlanninpaimenkoira, jonka kanssa harrastin silloin tällöin agilityä. Olin useasti myös isovanhempieni luona, jotka omistivat kaksi karjalankarhukoiraa ja myös naapurissa kävin lenkittämässä karjalankarhukoiria ja ajokoiria. Naapurit usein myös pennuttivat koiriaan, joten olen ollut myös hoitamassa vastasyntyneitä koiranpentuja. Ja kaverilla oli lassie ja pyreneidenmastiffi, eli suuriinkin kokoihin on totuttu.

Harrastustoiveet

Minulla ei ole suurempaa intoa tähän harrastus-ajatukseen koirani kanssa, vaan ajattelin lähinnä seurakoiraksi. Tavallaan kyllä metsästyskoirat kiinnostavat, koska kortti löytyy ja välillä käyn metsästämässä. Eikä metsästysvietti haittaisi muutenkaan, sillä jos sitä löytyy, niin löytyy myös aidatkin.

Turkkitoivomukset

En ole oikein trimmauksen ystävä, joten pitkäkarvaiset koirat ovat pois laskuista. Lähinnä karkeakarvaiset ja lyhytkarvaiset koirat, joiden turkki hoituu pelkällä harjauksella tai kylvyllä. Mutta turkki saisi olla aika paksu, ettei koiralle tulisi kylmä, pohjoisessa kun asun.

Minkä kokoinen koira

Sillähän ei nyt niin paljoa väliä ole, mutta kookkaat koirat ovat lähellä sydäntä. Eli ei mielellään mitään chihuahuan kokoista, vaan keskikokoisesta jättimäiseen, joka näyttää pelottavalta jo kokonsa puolesta.

Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)

Koira saisi olla itsenäinen, eikä kokoajan seuraan hakeutuva. Kuitenkin innokas tekemään kaikkea omistajansa kanssa. Itsepäisyys ei haittaa, kunhan lopulta tottelee. Koulutettavuus olisi sitä tasoa, että oppiipahan perusasiat eli sisäsiisteyden, istu, paikka, maahan ja tule tänne. Riistaviettiä saa siis olla, kunhan koira ei telo itseään yrittäessään aidan yli linnun perässä. Toivoisin myös koiran olevan suojelevainen omistajastaan ja kodistaan, eli vartioisi tonttia hämäriltä kulkijoilta.

Rotuja/roturyhmiä, joita olen jo pohtinut

Mielessäni on jo ainakin pitkään pyörinyt Siperianhusky, Akita sekä Saksanpaimenkoira. Testejäkin olen tehnyt koirarotuihin liittyen, joissa suurimmiltaosin vastaukseksi tulee jokin noista. Eivätkä sekarotuisetkaan koirat ole pahitteeksi, vaan oikeastaan toivottuja, kunhan rodut tiedetään etukäteen.


Siinä nyt pääasiat, mutta joitakin sivuseikkoja voi kiertää.

Kiitos jo kaikista vastauksista :)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: KOIRAKAVERI - Tiistaina, 23.08.2016 klo 10:21  
+
0
Siperianhusky ei ihan noihin toiveisiin istu: husky on laumakoira ja siten seurallinen eikä sillä ole lainkaan vahtiviettiä. Siperialainen on käyttökoira, joka harvoin on onnellinen vain seurakoirana. Jos vertaan esimerkiksi omaa siperialaista ja kaverini akitaa, istuisi akita noihin toiveisiisi tämän perusteella huomattavasti paremmin. Sen enempää mulla ei kuitenkaan ole kokemusta rodusta, joten en lähde siitä kertomaankaan.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28217
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.05.2024 klo 04:45)