Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 22.01.2011 klo 21:16

Koiranrotu pohdintaa..

Rolumi

Rolumi
Viestimäärä: 2

KOIRANROTU POHDINTAA.. - Lauantaina, 22.01.2011 klo 21:16  
+
0
Olen miettinyt jo pitkään aiemman koirani edesmentyä hankkia uutta koiraa. Olen lukenut kaikki aikoja sitten lainaamat koirakirjat uudelleen ja uudelleen. Niitä kun lukisi vaikka miljoona kertaa, ei koskaan kyllästy.
Nyt sitten vanhempien suostuttua kyselisin, minkä rotuinen koira sopisi minulle?
Tosin koira tulisi meille vähintään puolen vuoden päästä, mutta kyselenpä jo nyt ihan kiinnostuksestani kokemuksia yms.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu Koiraa käytettäisiin vähintään kolme kertaa päivässä 20-30min lenkeillä + sen kanssa touhuttaisiin monta tuntia ja saisi ylimääräisiä rapsutuksia yms. Pidettäisiin myös ulkona erittäin paljon vapaana. Talomme lähellä (n. 1km) päässä on merenranta, joten pääsisi uimaankin noin jokapäivä! : )

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa) Omakotitalo
¤ Lapsien määrä
kaksos- sisarukset: 11kk
Veli: 4v
Veli: 10v
Veli: 17v
¤ Aiemmat koirakokemukset Olen 11-vuotias ja olen omistanut aiemmin kaksi omaa koiraa. Perheessämme on muussa tapauksessa ollut koiria jo silloin, kun synnyin.
¤ Harrastustoiveet Agility, ehkä myös näyttely?
¤ Turkkitoivomukset Lyhytkarvainen, helppohoitoinen turkki
¤ Minkä kokoinen koira Keskikokoinen, tai palveluskoira
¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne) Saisi olla välillä hiukan "ylipirteä"kin ja sitten välillä taas ns. 'sohvaperuna'. :) Kaikki koirat toki ovat omia persoonoitaan, joten en menisi toivomaan jotakin erityistä luonnetta koska en välttämättä sellaista koskaan saisikaan, sanottaisiinpa jostakin rodusta mitä tahansa.
¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut Beaglea olen jo miettinyt.. Meillä niitä on kaksi ollut, tosin silloin kun olin vielä esikouluikäinen.

- Minulla on tällähetkellä kaksi kania ja ollut aiemmin kaksi omaa koiraa
- Isäni kasvattaa labradorinnoutajia, vaikka kyseinen rotu ei minua enää itseä kiinnosta, oman labradorinnoutajani Pepin kuoltua. :----(
- Perheessämme on ollut koiria syntymästäni lähtien + muita eläimiä
- Aikaa minulla riittäisi kouluttamiseen, yms. mutta myös isä auttaisi jonkin verran.
- Koiraa pidettäisiin pihalla mahd. paljon vapaana.
- Käytettäisiin näyttelyssä ja ehkä myös tokossa tai agilityssä.


Kertokaapa omat kokemuksenne erinlaisista roduista ja minkälainen koirarotu sopisi juuri minulle. Tosin vanhemmillani on tietysti se "päävastuu" joka jokaisen lapsen kohdalla pääasiallisesti on. :)
Profiilikuvassa on entinen rakas koirani, Peppi <3
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.01.2011 klo 21:56)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: KOIRANROTU POHDINTAA.. - Sunnuntaina, 23.01.2011 klo 11:09  
+
0
Oletko miettinyt lyhytkarvaista collieta? Tekemisenhaluinen, helposti koulutettava koti- ja harrastuskoira, joka sopii mainiosti agilityyn ja näyttelyihin. Nahka on pitkäkarvaista serkkuaan hieman vilkkaampi ja veikkaisin, että myös pirteämpi. Nahka sopii myös aloittelijan käsiin. Turkki on helppohoitoinen ja lyhyt niin kuin nimikin jo kertoo. Kyseessä on iso koira, säkäkorkeus noin 60 cm. Collieissa esiintyy jonkin verran arkuutta ja herkkyyttä, joten kannattaa valita yhdistelmä huolella, jossa vanhemmat ovat luonteeltaan reippaita ja avoimia.
Nahka on aktiivinen koira, joten se vaatii säännöllistä liikuntaa ja jotain aktiviteettiä/harrastamista. Kotosalla kuitenkin huomaamaton ja rauhallinen, silityksistä nauttiva koira. Suosittelen tutustumaan enemmänkin ja lisää tietoa löytyy täältä.

Rolumi

Rolumi
Viestimäärä: 2

VS: KOIRANROTU POHDINTAA.. - Sunnuntaina, 23.01.2011 klo 12:10  
+
0
Heippa!
Kävin lukemassa tuosta lyhytkarvaisesta Colliesta ja muutoinkin kyseisestä rodusta. Ehkä tuo Collie ei kuitenkaan ole ihan meidän juttumme :---'')

Katselin erinlaisia koirarotuja ja päähän jäi jotenkin tuo novascotiannoutaja ja kultainennoutaja. Osaisiko joku kertoa hieman niiden luonteesta ja kokemuksista ja sopisivatko ehkä meille noiden ylempänä olevien perustietojen mukaan? :)
Profiilikuvassa on entinen rakas koirani, Peppi <3
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 23.01.2011 klo 12:20)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: KOIRANROTU POHDINTAA.. - Sunnuntaina, 23.01.2011 klo 13:11  
+
0
^No eihän se aina iske. :wink:

Novascotiannoutajan suosittelen jättämään kokonaan pois listoilta. Kyseessä on hyvin aktiivinen, haastava ja itsepäinenkin koira, jonka kouluttaminen vaatii määrätietoisuutta, huumorintajua ja pitkää pinnaa. Ei todellakaan mikään paras valinta nuorelle ihmiselle, jolla ei vielä hirveästi ole kokemusta koirien kouluttamisesta. Tolleri taitaa olla melko kova "hösäämään" eikä keskittymiskyky ole sieltä parhaimmasta päästä. Tällaisia käsityksiä siis minulla.

Kultsu taas on huomattavasti rauhallisempi ja helpompi luonteeltaan, vaikka joka rodussa on mitä erilaisempia yksilöitä. Miellyttämishalua ja keskittymiskykyä löytyy, mutta näilläkin taitaa ilmetä sellaista noutajamaista häsläämistä, vaikka labbislauman keskellä kasvaneena olet varmasti siihen tottunut. :wink: Nöyrä ja oppivainen koti- ja harrastuskoira, joka sopii kokemattomallekin. Ei muuten olisi hassumpi koira teille. :peukku: Turkkitoivomuksiisi ei taida oikein natsata, mutta perusharjaamisella pärjää kultsunkin kanssa mainiosti. Lisää tietoa löydät täältä.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 17:30)