Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 03.05.2016 klo 17:29

Mikä ensikoiraksi

Meow

Meow
Viestimäärä: 51

MIKä ENSIKOIRAKSI - Tiistaina, 03.05.2016 klo 17:29  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu: Talvisin kävelyä ja keäsisin myös juoksua. Lähellä monimuotoista maastoa metsäpoluilla yms. Eiköhän päivässä 2h lenkkejä/ulkoilua onnistuisi työstä huolimatta. Saan helposti jonkun käyttämään kesken työpäivän koiraa lenkillä. Sitten tottakai aivojumppaa!

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa): Tällä hetkellä asun ns. maalla rivitalossa tilavassa yksiössä kahden kissan kanssa. Mietinnöissä muutto kaupunkiin 2-5 vuoden ajassa.

¤ Lapsien määrä : itsellä vain kaksi karvaista kissalasta :D Lähipiirissä kyllä lapsiakin.

¤ Aiemmat koirakokemukset: En ole itse omistanut koiraa, jonkin verran on tullut oltua koirien kanssa tekemisissä.

¤ Harrastustoiveet: Toivoisin koirasta lenkkikaveria, sen pitäisi kesäisin pystyä juosta minun kans. Täällä ei toko yms. mahdollisuuksia ole, mutta itse pyrin opettamaan koiran hyville tavoille.

¤ Turkkitoivomukset: E oikeini pitkäkarvainen, eikä kiharakarvainen. Ei saa olla liian vaativa turkinhoito. Pakkasenkestävä turkki olisi plussaa, mutta se ei oikeastaan ole niin suuri kriteeri.

¤ Minkä kokoinen koira: Keskikokoinen tai suuri. Ehdoton ei pienille ja jättiroduille!

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne): Ei metsästysviettiä, ainakaan kovin vahvaa sellaista. Herkkähaukkuisuus myös mietityttää mahdollisen kaupunkiin muuttamisen takia. Saa olla vahtiviettiä, muttei ole ehdoton kriteeri.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut: Olen miettiny dalmatialaista, mutta mietin pystynkö tarjoamaan sille tarpeeksi virikkeitä. Wels Corgista olen haaveillut jo monia vuosia, mutta siinä mietityttää ehdottomasti herkkähaukkuisuus. Mietin myös kun paimenryhmästä, paimentaisiko kissojani?
"a Home witouth a cat is just a house"

Welsh Corgi Cardigan narttu "Pepsi" s.28.3.2017
Taloudessa myös kaksi kissaa.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: MIKä ENSIKOIRAKSI - Keskiviikkona, 04.05.2016 klo 20:02  
+
0
Koira kuin koira lähtee mielellään liikkuvan kohteen perään, mutta pennusta kissojen kanssa elävät koirat oppivat kyllä niiden kanssa olemaan. Kissa pitää yleensä tiukan paikan tullen hanakasti puoliaan ja tekee turhan röyhkeään pentuun herkästi reikiä, mikä olisi itselläni suurempi huoli kuin se saavatko kissat olla koiralta rauhassa. Mun vanhin koira asui ikäjanalla 8 kk - 2 v aikuisen kissan kanssa ja tulivat aina hyvin toimeen. Sillä onko koira paimen vai ei ei juuri ole merkitystä asian suhteen. Saalisvietti laukaisee jahtaamisen, riistavietti taas vaikuttaa siihen miten aktiivisesti koira etsii maastosta riistaeläinten jälkiä.

Vahtiviettinen koira pöristää herkemmin ympäristön äänille, mutta monet corgit elävät ihan ongelmitta kerrostalossa. Kerrostaloympäristössä sitä ärsykettä tulee kuitenkin jatkuvasti ja koira oppii yleensä erottamaan mikä vaatii huomiota ja mikä ei. Mun puoli vuotta rivitalossa asunut belgi muutti juuri kerrostaloon ja vaikka se on aika topakka vahti niin se sopeutui muutamassa päivässä tilanteeseen niin että pöhistää oikeastaan enää vain silloin kun asunnon ovi käy. Eläinten ei tarvitse olla hiirenhiljaisia, jos asuntoon on sallittua ottaa koiria on täysin luonnollista että koirasta joskus jokin ääni lähtee kunhan se ei äidy häiritseväksi.

Pohjavillalliset rodut kestävät paremmin pakkasta kuin pohjavillattomat, joihin esimerkiksi dalmatialainen lukeutuu. Huomioi, että lyhyt tikkukarva on kurakeleillä vaivaton, mutta varisee usein ympärivuotisesti ja on hankala siivota tekstiileistä. Puolipitkäkarvainen ja pitkäkarvainen turkki taas lähtee tyypillisesti muutaman kerran vuodessa tuppoina, joka on ainakin mun henkilökohtaisten kokemusten mukaan tikkukarvaa mielekkäämpi hoitaa.

Dalmatialainen ei ole mulle erityisen tuttu rotu, mutta suurin osa taitaa elää ihan aktiivisina kotikoirina ja parin tunnin reipas liikunta päivittäin kuulostaa musta ihan riittävältä aktiviteetilta. Koira opettaa sitten matkan varrella, ja jonkin verran myös sopeutuu siihen mitä omistaja ja ympäristö tarjoaa. Dalmatialaisilla taitaa olla jonkun verran riistaa, mutta reippailevat kyllä ilman hihnaakin ihan onnistuneesti.
Rise to reset the world.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28229
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6348
Viestejä yhteensä545766
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 08:45)