Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 21:03

Mikä ensimmäiseksi koiraksi?

Katja94

Katja94
Viestimäärä: 9

MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 21:03  
+
0
Hei!

Olen nyt 16-vuotias eläinhoitaja opiskelija. Koiran otto ei vielä ole mahdollista,mutta kysyn etukäteen. Koiran saan 18-vuotiaana kun muutan omilleni.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu: aamulla 15-30min pissatus,iltapäivällä 1-2h lenkki ja illalla n.1h lenkki. Joskus koirapuistoilua ja koiran kasvettua aloitamme jonkun harrastuksen jossa kävisimme. Välillä myös mahdollisuus päästä maalle juoksemaan vapaana.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa) : Olen vielä alaikäinen&16v),joten asun vanhempieni kanssa. Koiran ottaisin kyllä vasta kun täytän 18 ja muutan omaan kämpään.Päätin silti kysellä jo eukäteen. Luultavasti tulen silloin asumaan kerrostalossa tai rivitalossa.

¤ Lapsien määrä : ei ole eikä ole pitkään aikaan tulossakaan


¤ Aiemmat koirakokemukset : Koskaan en ole omistanut koiraa,perheen jäsenen allergian takia. Olen hoitanut säännöllisesti tuttujen koiria lomamatkojen aikana. Lisäksi kävin ennen ulkoiluttamassa naapurin koiraa.

¤ Harrastustoiveet : NÄYTTELYT!:D Olen käynyt useissa näyttelyissä katselemassa ja olen todella innostunut näyttelyistä ja oman koiran kanssa olisi tarkoitus käydä näyttelyissä. Agility on myös mielessä koska kummini koiran kisaamista olen ollut seuraamassa.

¤ Turkkitoivomukset : lyhyt turkki mielellään,mutta saa olla myös puolipitkä. Ei trimmattava.

¤ Minkä kokoinen koira : ei kauhean pieni eikä kauhean suuri. Tanskandogit kiinnostaisivat kovasti,mutta koska olen pienikokoinen niin voisi olla liian vahva rotu minulle. En kuitenkaan halua chihuahuan kokoista koiraa... Eli keskikokoinen olisi varmaan oikea vaihtoehto.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne): Koiralla ei saa olla kovaa metsästysviettiä,koska koira pääsisi usein juoksemaan vapaana. Koira ei saisi olla luonteeltaan liian kova eikä myöskään liian pehmeä luonteinen. Koiran tulisi olla sopiva ensimmäiseksi koiraksi. Helpohko koulutettava aloittelevalle koiran omistajalle.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut : Mietinnässä ei ole ollut tiettyä roturyhmää. Tanskandoggi,rottweiler ja dobermanni ovat lempirotujani,mutta ovat varmaan haastavia ensimmäiseksi koiraksi. Mieleeni ovat aika monet rodut ja siksi valinta on vaikeaa.

Katja94

Katja94
Viestimäärä: 9

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 21:18  
+
0
ja unohtui mainita että koiran tulisi olla sellainen,että se ei hypi seinille jos joskus lenkki jää lyhyemmäksi. Molossikoirat on aina olleet mieleisiäni,mutta ovatkohan liian haastavia?

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 21:32  
+
0
Moi!:heiluti:
Oletko miettinyt shetlanninlammaskoiraa?

Sheltti sopii kerrostaloon, mutta pitää muistaa että se on haukkuherkkä rotu ja tarvitsee siinä asiassa hyvän koulutuksen.

Sheltti on hyvä valinta harrastuskoiraksi ja etenkin agilityyn:)

Tuo turkki asia on sheltillä kyllä yksilöllistä, joillain on tosi pitkä ja joillain olen nähnyt myös suhteellisen lyhyen turkin. Yleensä se kai on siltä väliltä. Ja turkki ei siis ole trimmattava.

En tiedä mikä on sinun silmissäsi keskikokoinen, mutta sheltin säkä on n. 37-40 eli ainakin suurempi kuin chihuahua;)

Sheltillä ei ole metsästysviettiä. Sheltin luonne kallistuu kyllä tuohon pehmeään päin enemmän, mutta yksilöissä on kyllä eroa (meidän sheltillä on nyt "teini-ikä" joten nyt sitä kovuuttakin on ilmassa). Hyvä valinta on ensimmäiseksi koiraksi. Sheltti on miellyttämishaluinen joten on kyllä helppo kouluttaa.

Sheltti ei kyllä taida vastata mitään noista mainitsemistasi roduista;)
Minulla ei ole kokemusta mainitsemistasi roduista, mutta käsitkseni jälkeen kaikki noista roduista ovat aika haastavia.

Onnea rodun pohdintaan!:peukku:

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 21:35  
+
0
Mainitsen vielä että ei hypi seinille jos jää joku lenkki lyhyemmäksi:wink:

Katja94

Katja94
Viestimäärä: 9

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 22:07  
+
0
jotenkin sheltit ei ole minun mieleeni,en tiedä miksi. Kaikki tuntemani sheltit ovat olleet aika arkoja ja en haluaisi kovin arkaa koiraa. Shetlanninlammaskoiria tuntuu olevan niin usealla ja haluaisin rodun mitä kaikilla ei ole.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 29.12.2010 klo 22:09)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 10:34  
+
0
Onko tanskalais-ruotsalainen pihakoira liian pieni? Se on 30-40cm korkea lyhytkarvainen rotu, joka toimi aikoinaan maatilojen pihakoirina. Nykyään se on moneen harrastukseen kiva kaveri ja muutenkin mukava seuralainen. Turkki on sen verran lyhyt, että talvella koiraa joutuu varmastikin pukemaan, mutta muuta hoitamista se ei satunnaisen pesemisen lisäksi sitten kaipaakaan. Rotu on myös sellainen, että sitä ei ihan jokaisella vastaantulijalla myöskään ole, jos se oli sinulle tärkeää. :wink: Lisää pihakoirasta voit lukea Suomen Tanskalais-ruotsalaiset pihakoirat ry:n sivuilta.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 11:19  
+
0
Näyttelyistä ja tanskalais-ruotsalaisesta pihakoirasta: Jos olet niin kiinnostunut näyttelyiden harrastamisesta, että tahdot menestyä näyttelyissä muuallakin kuin oman rodun kehässä, älä ota pihakoiraa. On harvinaista, että pihakoira pärjää edes roturyhmän kehässä - pihakoira on tylsän ja tavallisen näköinen!

Mutta noin muuten pihakoira on huippukaveri, aina valmis tekemään ja toisaalta rauhoittumaan. Tarvitsee päivittäin jotain puuhastelua mutta ei ole mitenkään mahdoton. Ihania, koiran näköisiä, tavallisia koiria! :aurinko:
tarupi Hippu (9/2009)

Katja94

Katja94
Viestimäärä: 9

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 12:04  
+
0
harkintaan menee tuo tanskalais-ruotsalainenpihakoira:) mukavalta rodulta vaikuttaa. Onko muita ehdotuksia? Mitä olette mieltä olisi tanskandoggi liian haastava?

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 12:09  
+
0
^ Tuskinpa vain. :wink: Tanskandoggi on käsitykseni mukaan oikein mukava, perheeseensä kiintyvä seurakoira. Varmasti sopisi sinulle luonteensa puolesta erinomaisesti. Näyttelykoiraksi käy hyvin, mutta agilityyn taitaa olla liian raskas. Etsi ihmeessä lisää tietoa rodusta, jos se tuntuu omalta!

Katja94

Katja94
Viestimäärä: 9

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 12:20  
+
0
Ei se agility ole välttämätöntä:) Olen lueskellut tanskandogeista netistä ja jotenkin pistää silmään kun väitetään että dogit ovat nykyään agressiivisia. Tietty se on osittain koulutuksesta kiinni,mutta silti. Mietityttää myös koiran koko. Itse olen tämmöinen pieni ja mietin että riittääkö voimat koiran hallintaan.

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 12:50  
+
0
Tanskandoggi vaikuttais soveltuvan kyllä sulle! :)

Mulle tuli ensimmäinen doggi vasta vähän aika sitten, dogista olen haaveillut pienestä asti.

Olen itsekin pieni ja hento ihminen, mutta kyllähän sen koiran kanssa pärjää, kun koulutus on kunnossa.
Meillä harjoitellaan koko ajan, että ei vedetä, hypitä tai riekuta. Ohittamiset pitää harjoitella kuntoon, ettei koira lähde viipottamaan jokaisen ihmisen ja koiran luokse, eihän sitä pitele.. :D Olen kuitenkin paljon kevyempi, kuin dogginarttuni aikuisena :roll:

Dogit ovat lukemani mukaan melko helposti koulutettavissa, mutta tokossa ne eivät välttämättä ole omiaan. Oman kokemukseni perusteella Tove-ipana on todella oppivainen ja reipas pentu. Oppi menee perille todella hyvin ja se on kiinnostunut ajattelemaan itse. Onko sitten pennunintoa vielä..? :)
Tovesta löytyy kovapäisyyttä, se ei ole herkkä. Vertaan Tovea paljon shelttiini ja positiivisia eroja on nimenomaan tuo minimaalinen kovapäisyys. Tove ei hätkähdä pienistä, eikä kanna kaunaa (:D). Shelttini on niin herkkä ja hentonen, että toimiaan on välillä varottava.

Agilityyn doggi ei nyt ihanteellinen kaveri ole.. :nauru: Mutta näitäkin kuulemma on!
Liikunnasta sen verran, että vapaana juoksutus on parasta. Me asumme ihan keskustassa ja välillä vaikea päästä vapaana pitämään, mutta siinä jos jossain se energia kuluu. Pennun kanssa pitää varoa ainakin ensimmäinen vuosi kovaa rasitusta ja hyppyjä. Hissillinen kerrostalo on must. Meillä on muutama rappunen kerrostalossa kun asutaan, mutta kolmannen kerroksen asunto kävisi hankalaksi ja luustolle vaaralliseksi.

Dogin kanssa tarvitsee hermoja ja koulutus on oltava kuitenkin johdonmukaista.
Pentuaika on melko rankkaa, varsinkin jos hermot eivät ole rautaisimmat (:heiluti:) Pennuthan vipeltävät ja kokeilevat. Dogin pentu ylettää joka paikkaan ja iso koira saa helposti tuhoa aikaiseksi. Pissat ja kakatkin ovat ihan eri koko luokkaa, kuin vertailun vuoksi esimerkiksi shelttipennulla. :wink:

Kannattaa pohtia näitä huonojakin puolia, hyviähän löytyy paljon! Jos vain tuntuu, että doggi olisi se rotu ja nämä mainitsemani asiat ei hirveesti pelota niin siitä vaan! Kyllä mäkin tätä doggia pähkäilin ja pelotti kyllä mitä tulevaisuus tuo, vähän jänkättää vieläkin. :)

Mutta dogithan ovat leppoisia, niiden ei tarvitse häslätä ja räksyttää, olemus riittää. Doggi ei vaadi älyttömiä ja on sopeutuvainen.

Varmaan tiedätkin, mutta tanskandoggi ry:n sivuilta saa mukavasti lisätietoa, sekä tanskandoggi foorumilta. Keskustelen mielelläni lisää dogeista, vaikka itse en olekaan 'asiantuntija.' Mulla on myös blogi, josta voi käydä lukasemassa meidän arkea. :)

/ Kysyit vielä tuosta aggressiivisuudesta. Meillä ei Tovella ole kyllä tippaakaan havaittavissa, enkä ole tavannut aggressiivista doggia. Kannattaa kyllä panostaa vanhempien luonteisiin, eli valita kasvattaja hyvin!
Shetlanninlammaskoira Micky/05
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.12.2010 klo 12:56)

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: MIKä ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI? - Torstaina, 30.12.2010 klo 12:50  
+
0
tuplat poies
Shetlanninlammaskoira Micky/05
(Viestiä on muokattu torstaina, 30.12.2010 klo 12:54)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28211
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 02:00)