Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 07.02.2011 klo 18:00

Mikä rotu ois mulle sopiva??:>

Reetuli

Reetuli
Viestimäärä: 2

MIKä ROTU OIS MULLE SOPIVA??:> - Maanantaina, 07.02.2011 klo 18:00  
+
0
Elikkäs minä oisin koiraa vailla. Koira tulisi vasta vähän ajan päästä , mut antakaa mulle jotain koirarotuja mitkä ois mulle hyviä. Oisin koiran hommatessani jotain 15-16w. Koira sais olla keskikokoinen . Saa olla suuri ,mutta miuluummin keskikokoinen. Koira saisi monta tuntia päivässä ulkoilmaa ja harrastaisin sen kanssa tokoa agilitiä yms kaikkee kivaa mistä minä & koira tykättäis. Koira olisi viikkoisin mukanani koulupaikassani( olen hakemassa Kannukseen) ja aina viikonloppuisin kun tulisin kotiin niin saisi olla maaseudulle ja maita ja mantuju on ympärillä eli koira saisi olla irti.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Eli koira saisi aamulla sellasen lenkin ,että saa tehtyä tarpeensa. Päivällä kävisin aina tarpeen tullen lenkillä. Koira saisi liikuntaa min. 2-3h per päivä + irti pihassa ja aitauksessa ja kiinni kaupungilla. Harrastaisin myös koiran kanssa agilitiä, tokoa ,jäljestystä yms. ja kokeilisin kaikkea mahdollista ja katsoisin mikä sopii minulle ja koiralle. :>

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Viikolla asuisin Kannuksessa (jos pääsen sinne) ja viikon loput kotona pienellä maalais paikkakunnalla jossa koira saa olla irti ja leikkiä muitten kanssa ja hyppiä sydämmensä kyllyydestä. :>

¤ Lapsien määrä
Meidän perheessä viisi lasta + vanhemmat

¤ Aiemmat koirakokemukset
Meidän perheessä on ollu koko mun elämän ajan koiria (mulla on nytki yks mut se on ajokoira joka ei voisi tulla asumaan "kaupunkiin".

¤ Harrastustoiveet
Toko,agiliti, cani cross, jäljestys yms. Tultaisiin harrastamaan kaiken laista ja kokoelemaan kaikkea. Katotaan sitten mistä minä ja koira tykätään.

¤ Turkkitoivomukset
Helppo hoitoinen, lyhyt/keski pitkä

¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen tai iso .(Mieluummin keskikokoinen)

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Helposti koulutettava. Mieluusti ei metästysviettejä mut voi olla koska ne saahaan kitkettä pois. Kiltti ja kuuliainen.
¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Labradorinnoutaja , dalmis, yms. tollasii

Kiitos ja toivoisin että vastaisitte minulle. :> :> :>
(Viestiä on muokattu tiistaina, 08.02.2011 klo 17:19)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: MIKä ROTU OIS MULLE SOPIVA??:> - Maanantaina, 07.02.2011 klo 19:44  
+
0
Voisitko hieman tarkentaa tuota liikunnan määrää kuin että "päivällä kävisin tarpeen tullen lenkillä"? Montako (tuntia/kilometriä) olisit valmis liikkumaan koiran kanssa päivittäin ja millaisessa muodossa (hihnassa/vapaana juoksutusta). Jokainen koira rotuun katsomatta tarvitsee liikuntaa päivittäin, toiset enemmän toiset vähemmän.

Metsästysviettiä ei voi "kitkeä" koirasta pois jos se sen omaa, mutta sen voi mahdollisesti saada hallintaan. Jos koiralla on tapana lähteä pupun perään tai jäljille, voi siihen koulutuksella vaikuttaa opettamalla koiraa pysymään vapaana ja tulemaan kutsusta luokse, tai sitten ei. Mikäli haluat koiran, jota voi pitää huoletta vapaana, ei kannata valita kovin metsästysviettistä rotua.

Noista miettimistäsi roduista...Dalmatiankoiran voit suosiolla jättää pois laskuista, jos olet ensimmäistä (omaa) koiraasi ottamassa. Dallu on todella aktiivinen, voimakasluonteinen ja haastava koira, joka ei sovi kenelle tahansa. Se vaatii runsaasti liikuntaa ja sen lisäksi aktiviteettiä/harrastamista ja esim. jälki on rodulle omiaan sitä väsyttämään. Dallu on ajava koira eli kuuluu FCI6-ryhmään kuten vaikkapa suomenajokoirakin. Entisaikoina se on ollut ajava koira, metsästyskäytössä siis ja - viisaammat korjatkoon jos olen ihan hakoteillä - siltä löytyy metsästysviettiä. Dallu ei automaattisesti ole "kuuliainen", nöyrä ja helppo koira, päinvastoin, erittäin itsepäinen ja se vaatii omistajalta paljon. Etenkin urokset ovat haastavia luonteeltaan eikä dallua yleisesti suositella ekaksi koiraksi.

Labbiskin on melkoisen aktiivinen kaveri. Miellyttämishalua ja tekemisen intoa kyllä löytyy eikä se ole hullumpi kotikoirana. Kiltti ja avoin koira, jonka kanssa voi myös harrastaa monipuolisesti. Käyttölinjaiset ovat huomattavasti aktiivisempia ja ne menevät monesti metsästäviin koteihin, joten sellainen voi olla sulle turhan vilkas.
Mutta periaattessa labukka sopii noihin kriteereihin.

minchi

minchi
Viestimäärä: 74

VS: MIKä ROTU OIS MULLE SOPIVA??:> - Maanantaina, 07.02.2011 klo 23:17  
+
0
Metsästysviettiä dalluilla ei kyllä ole (kohta joku sanoo että on tai että on sitä käytetty metsälläkin joskus, mutta..), jäljellä tosiaan taitavat olla ihan mukiin menevää sakkia. Muuten voin kyllä peesata Misteliä sanasta sanaan.

I see spots.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: MIKä ROTU OIS MULLE SOPIVA??:> - Tiistaina, 08.02.2011 klo 15:47  
+
0
Jotenkin musta tuntuu että aloittajan olisi parempi kääntää katseensa tänne.

Sieltä vaikkapa Cavalier kingcharlesinspanieli, sopii perhekoiraksi, nauttii kuitenkin harrastuksista mutta ei hypi seinille jos ei sen kanssa tehdäkään mitään normaalien lenkkien ja päivärutiinien lisäksi.

Jos koko ei riitä, myös partacollie voisi olla hyvä kaiffari, mutta on jo paljon aktiivisempi kuin FCI9:n rodut. Partis on paimenkoira, joka haluaa tehdä kaikkea omistajansa kanssa (mikäpä koira ei) Se ei karkaile omistajansa luota, eikä yleensä lähde riistan perään.
Partiksen turkinhoidosta voit lukea enemmän täältä.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 16:00)