Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 09.04.2016 klo 13:37

Monipuolinen harrastuskoira?

Bella1512

Bella1512
Viestimäärä: 2

MONIPUOLINEN HARRASTUSKOIRA? - Lauantaina, 09.04.2016 klo 13:37  
+
0
Olen siis etsimässä sopivaa harrastuskoiraa. Asun vielä kotona ja koiran olisi tarkoitus muuttaa mukanani kun lähden opiskelemaan, mutta jos koira ei kerrostaloon sopeutuisikaan, voisi se muuttaa takaisin äidilleni ja olla siellä opiskelujeni ajan.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

Aamulenkki n. ½h-1h hihnassa, iltapäivällä/illalla 1½h-2h. Joskus ulkoilua tulee vähemmän, joskus enemmän. Tykkään kuitenkin liikkua paljon, joten varsinkin viikonloppuisin liikuntaa tulisi enemmän. Kotimme lähellä on paljon metsää ja peltoja, joten vapaanapito onnistuu. Lisäksi tietenkin ulkoilut pihalla (meillä on n. 3500m2 aitaus). Yleensä joku on myös aina kotona, joten koira pääsee aina halutessaan pihalle ulkoilemaan. Joka päivä myös jotain aktivointia, kuten uusien temppujen opettelua tai tokoilua.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)

Asumme taajaman ulkopuolella omakotitalossa.

¤ Lapsien määrä

Perheeseemme kuuluu minun lisäkseni yläkouluikäinen veljeni.

¤ Aiemmat koirakokemukset

Minulla on kokemusta perheemme kahdesta muusta koirasta, joita olen ulkoiluttanut ja kouluttanut. Koiramme ovat noin 5-vuotiaita isoja sekarotuisia, toisessa on suomenpystykorvaa, toinen on paimenkoirasekoitus. Pystykorvan kanssa olen treenaillut vähän tokoa ja agilityakin ollaan kokeiltu. Kuitenkin koiriamme on hankala motivoida ja ne eivät ole kauhean kiinnostuneita treenamisesta, joten siksi olemme ottamassa vielä kolmatta koiraa.

¤ Harrastustoiveet

Haluaisin harrastaa koirani kanssa laajasti eri lajeja, kuten tokoa, agilitya, canicrossia ja rally-tokoa, joissa haluaisin kilpaillakin. Harrastusmielessä myös temppujen opettaminen ja palveluskoiralajitkin kiinnostavat. Niissä en kuitenkaan suunnitellut aikovani kilpailla. Tarkoitus olisi myös käydä ohjatuissa treeneissä viikoittain kotitreenien ohella.

¤ Turkkitoivomukset

Toivoisin aika helppohoitoista turkkia. Olen valmis harjaamaan koirani 1-2 kertaa viikossa.

¤ Minkä kokoinen koira

Koolla ei ole paljoakaan väliä, mutta keskikokoinen tuntuu sopivimmalta. Minulla on kuitenkin kokemusta vähän isommistakin koirista, joten nekään eivät ole ihan poissuljettuja.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)


Haluisin iloisen, aktiivisen ja miellyttämishaluisen koiran, jonka kanssa voi harrastaa monia eri lajeja ja kilpaillakin niissä. Liiallinen metsästysvietti ei ole toivottavaa, sillä haluan pystyä pitämään koiraa vapaana. Koira ei myöskään saisi olla kovin haukkuherkkä tulevan kerrostaloasumisen vuoksi.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut

Olen harkinnut mm. shelttiä, labradorinnoutajaa, belgianpaimenkoiraa ja sileäkarvaista collieta, mutta olen avoin uusille ehdotuksille ja tutustun kaikkiin ehdotettuihin rotuihin.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MONIPUOLINEN HARRASTUSKOIRA? - Sunnuntaina, 10.04.2016 klo 10:18  
+
0
Tuli mieleen että sulle vois sopia kultainen noutaja :)

http://www.snj.fi/noutajat/noutajarodut/kultainennoutaja/
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Bella1512

Bella1512
Viestimäärä: 2

VS: MONIPUOLINEN HARRASTUSKOIRA? - Sunnuntaina, 10.04.2016 klo 10:53  
+
0

magik kirjoitti:

Tuli mieleen että sulle vois sopia kultainen noutaja :)

http://www.snj.fi/noutajat/noutajarodut/kultainennoutaja/



Kultainennoutaja vaikuttaa kyllä kivalta ja monipuoliselta, kiitos :)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MONIPUOLINEN HARRASTUSKOIRA? - Sunnuntaina, 10.04.2016 klo 15:05  
+
0
^^ Muistaahan magik, että rotuehdotukset pitäisi myös jotenkin perustella :wink:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

NWFP

NWFP
Viestimäärä: 47

VS: MONIPUOLINEN HARRASTUSKOIRA? - Perjantaina, 29.04.2016 klo 09:33  
+
0
Voin henkoht suositella lk collieta. Otin itse aikoinaan (2008) ensimmäiseksi omaksi koiraksi nahkacollien. Meillä oli kotona ollut kultainennoutaja, jonka kanssa olin vähäh touhuillut koko elämäni. Halusin helpon koiran, jolla voisin harrastaa. Eniten olin mieltynyt paimenkoiriin, joten lyhytkarvainen collie sopi hyvin kriteetreihin.

Oma nahka on ollut helppo arjessa, mutta myös mukava, miettyttämisenhaluinen harrastuskoira. Kisattiin agissa 3-luokassa, tokosta on TK2, BH suoritettu ja nyt kun Kendi on eläkkeellä muista lajeista niin käydään rally-kokeissa, josta on meillä on hyväksytty tulos alokasluokasta. Myös toisesta lkcolliesta on kokemusta perhepiiristä. Siskon nahka on myös erittäin helppo ja kiltti koira.

Sheltti käy myös hyvin ensimmäiseksi koiraksi ja sopii useimmiten moniin harrastuksiin. Sheltit saattavat olla vähän sähäkämpiä kuin colliet. Mutta molemmissa roduissa on tietysti sisäistä vaihtelua, löytyy niin rauhallisia ja kuin vilkkaita yksilöitä. Sheltti on tietysti pienemmän kokonsa puolesta helpompi hallita, jos kohdalle sattuu vaativampi tapaus. Molemmissa roduissa on arkoja yksilöitä, ehkä shelteissä enemmän (shelttejä myös luvullisesti enemmän), joten kannattaa tutustua hyvin tulevan pentueen vanhempien luonteisiin.
sk collie Lubin's Flying Finn - Kendi
australiankelpie Nallikallion Riehakas Rasavilli - Terra

muut:
plottinajokoira Morbacken's Ursus Nightwish - Briti
jämtlanninpystykorva Rentoniemen Milli - Lyyli



blogi

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28228
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6348
Viestejä yhteensä545766
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 04:00)