Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 13.02.2018 klo 12:50

Opiskelijalle ensimmäiseksi koiraksi sheltti tai käppänä?

Meeeo

Meeeo
Viestimäärä: 1

OPISKELIJALLE ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI SHELTTI... - Tiistaina, 13.02.2018 klo 12:50  
+
0
Olen ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelija, ja olen ottamassa ensimmäistä omaa koiraa (mietitty jo vuosia, mutta nyt ajatus konkretisoitui). Koira tulisi minulle yksinasuvana käytännössä perheenjäseneksi: seuraksi ja lenkki- ja harrastuskaveriksi, joka toisi rutiinia ja liikuntaa päivittäiseen elämään.

Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Peruspäivä olisi varmaan suunnilleen: aamulenkki n. 30 min, päivä- ja iltalenkki kumpikin n. 1 h tai pitempi, ennen nukkumaanmenoa vielä 10-15 min

sekä kävely- että juoksulenkkejä, metsälenkkejä ja mahdollisesti koirapuistoilua, viikonloppuna ja lomilla pitempää ja aktiivisempaa ulkoilua, lisäksi puuhailu- ja aktivointileikit sisällä/ulkona

Koiran tulisi kestää rauhallisempiakin päiviä silloin tällöin, mutta jos itsellä on yhtään enemmän kiirettä, etsin koiralle ulkoiluttajan ja seuranpitäjän.

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa) kerrostaloyksiö, kaupungissa
Lapsien määrä ei ole eikä tule

Aiemmat koirakokemukset
Olisi ensimmäinen koira. Olen hoitanut ja ulkoiluttanut muutamia koiria useamman vuoden, mutta olleet pääosin varsin kilttejä ja suhteellisen hyvin koulutettuja/hyväkäytöksisiä. Koulutuksesta ei ole käytännön kokemusta, mutta olen lukenut aiheesta paljon.

Harrastustoiveet
Koira on mietinnässä osin siksi, että sen kanssa harrastaminen ja liikkuminen saisi minut tutustumaan uusiin ihmisiin. Toiveissa on siis rotu, jonka kanssa voisi kokeilla useampia eri harrastuksia, jotta löytyy kumpaakin miellyttävä harrastus.

Tutustumistani harrastuksista rally-toko ja agility ovat olleet kiinnostavimmat, mutta kilpailutaso ei välttämättä ole mielessä. Muuten harrastuksina toimisi perustottelevaisuuden jälkeen temppuilu, muu puuhailu, metsäretkeily, lenkkeily.

Myös palveluskoiralajit (jälki, etsintä) kiinnostavat, mutta en ole miettinyt lainkaan rotuja, joilla olisi palveluskoiraoikeudet (suurin osa liian isoja), mutta näitähän voi kokeilla myös itsekseen?

Näyttelyistä en ole kiinnostunut.

Turkkitoivomukset
Lähtökohtaisesti helppohoitoinen turkki, mutta viikoittainen pesu ja harjaus tai esim. nyppimällä trimmaaminen tarvittaessa ei ole ongelma.

Minkä kokoinen koira
Suunnilleen polven korkuinen sopisi itselle parhaiten; koko ajan fyysisesti hallittavissa, kulkisi julkisissa kulkuvälineissä kätevästi ja saa tarvittaessa esim. nostettua syliin, mutta toisaalta sen kokoinen, että saa kokeiltua harrastuksia monipuolisesti

Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Olen itse pehmeäluonteinen (ehkä ujohko), joten kovin itsepäinen rotu ei varmaan tule kyseeseen. Osaan kyllä toisaalta tarpeen tullen olla jämäkkä. Varmaan lähtökohtaisesti haen ystävällistä, rauhallista ja lempeää rotua, joka kiintyy nimenomaan omistajaan, eikä ole ventovieraiden ihmisten perään, mutta kiintyisi myös toisaalta lähipiirin ihmisiin. Toisten koirien kanssa olisi hyvä kuitenkin tulla toimeen. Koira saisi olla luonteeltaan sellainen, että sen kanssa voi liikkua monipuolisesti esim. kaupungilla ja julkisilla liikennevälineillä.

Metsästysviettiä ei saisi olla. Toiveissa on totuttaa koira pienestä pitäen olemaan kissojen kanssa (vanhempieni luona on, ja olisi mahdollisesti hoitopaikka koiralle). Vaikuttaako paimennusvietti kissojen kanssa toimeen tulemiseen?

Haluaisin liikkua paljon metsässä ja vaeltaa koiran kanssa, joten säänkestävyys ja se, että voi pitää suhteellisen huoletta vapaana (kun opeteltu), olisi toivottavaa.

Koulutuskokemuksen puutteen takia pitäisi olla rotu, joka antaa alussa väistämättä tulevat koulutusvirheet anteeksi.

Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
shetlanninlammaskoira: älykäs ja miellyttämisenhaluinen, helposti oppiva, puuhailee mielellään, sopii ensimmäiseksi koiraksi kuulemma erinomaisesti

kääpiösnautseri: olen hoitanut kahta saman perheen käppänää, jotka olivat varsin innokkaita ja rotu kiehtoo sen takia. Mielikuvana on oppivainen, omistajaan kiintyvä rotu, ei varsinaisesti miellyttämisenhalua, mutta kuitenkin helposti motivoitava kun löytää oikean tavan, ehkä hieman itsepäinen?

lagotto: vähän isompi, turkki erityyppinen kuin sheltillä, ei irtokarvaa?

Yllämainituissa mietityttää haukkuherkkyys, osaanko opettaa sen alusta asti pois, ja myös sopivuus ensimmäiseksi koiraksi,

Aikaisemmin olen miettinyt borderterrieriä ja bostoninterrieriä, coton de tulearia.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 13.02.2018 klo 12:57)

KääpiöTyttö

KääpiöTyttö
Viestimäärä: 7

VS: OPISKELIJALLE ENSIMMäISEKSI KOIRAKSI SHELTTI... - Keskiviikkona, 26.12.2018 klo 08:48  
+
0
Hei!
En tiedä onko käppänää paras rotu noihin kriteereihin. Meidän koira ihmisille kuin unelma, mutta yrittää aina pomottaja muita. Sitten taas tutun käppänää kuin unelma. Tottelevainen, kiltti, reipas ja silti niin rauhallinen samaan aikaan. Ei pomottanut muita koiria. Ihan luonne kysymys.

Onnea koiran löytämiseen!
KääpiöTyttö

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 21:45)