Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Perjantaina, 28.01.2011 klo 23:48

Opiskelijalle kaveri

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

OPISKELIJALLE KAVERI - Perjantaina, 28.01.2011 klo 23:48  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Kolme pidempää lenkkiä päivässä + mahdollisia pissatuksia. Tykkään liikkua metsässä ja pelloilla, joten ottaisin koiran mielellää mukaan. Olen myös urheilullinen ja olisi mukavaa jos koiran voisi (tietenkin sitten vanhempana, ei ihan pentuna) ottaa mukaan juoksulenkeille ja hiihtämään :) Vanhemmillani on myös mökki, jossa etenkin lomilla viettäisin aikaa.
¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kerrostalo, ei aivan kaupungin keskustassa. Hyvät ulkoilumaastot lähellä. Koiraystävällinen asuinpaikka.
¤ Lapsien määrä
Ei ole, eikä ainakaan lähiaikoina tule.
¤ Aiemmat koirakokemukset
Vanhemmillani tällä hetkellä kolme shetlanninlammaskoiraa, joiden kanssa olen harrastanut tokoa, agilityä ja koiratanssia. Lisäksi perheelläni oli aikaisemmin sekarotuinen (saksanpaimenkoira, karjalankarhukoira, collie mix) :)
¤ Harrastustoiveet
Olen aktiivinen ja toivoisin koirankin olevan. Minulla on jonkin verran kokemusta eri lajien koulutuksesta, mutta olen kuitenkin melko aloittelija vielä :)
¤ Turkkitoivomukset
Helppohoitoinen, saa olla pitkäkin kunhan selviää harjaamisella. Ei miel. trimmattavia/nypittäviä
¤ Minkä kokoinen koira
Olen aina pitänyt isommista koirista, eli ainakin shelttiä isompi ! :) Vaikka oikean rodun löydyttyä koolla ei ole suurtakaan merkitystä. Ei kuitenkaan mitään ihan jättiä. Melko vaikeasti selittetty.
¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Etsin harrastuskoiraa, mutta myös koiraa jonka kanssa on mukavaa elää normaalia elämää. Haluaisin koiran jolta löytyy miellyttämisen halua, en halua erityisen kovaa, mutten myöskään erityisen pehmeää koiraa :)
¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Noutajia (sieläkarvainen noutaja ja novascotiannoutaja) tässä mietityttää se kun en ole juuri kiinnostunut metsästyksestä ja paimenkoiria (australianpaimenkoira, bordercollie, hollanninpaimenkoira, belgianpaimenkoira) näissä mietityttää että lienevätkö liiankin aktiivisia? :) Saa ehdottaa ihan vapaasti :)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Sunnuntaina, 30.01.2011 klo 16:42  
+
0
Noihin harrastustoiveisiin, mitä siis olet ajatellut koiran kanssa harrastaa? Agia, tokoa ja koiratanssia niinkuin vanhempiesi shelttien kanssa? :)

Kyllä sinulla kuitenkin kokemusta tuntuu jonkinverran olevan, vaikka itse sanoit että olet ihan aloittelija :lallati:

Minulla on itselläni tällä hetkellä australianpaimenkoira ja ennen oli novascotiannoutaja. Voisinkin niistä vähän kertoilla, eli aussie on ehka vähän tosikompi kuin tolleri, mutta kylla niiltäki sitä huumorintajua löytyy! aussie on paimen, nii silla toimii erilaiset vietit paremmin kuin tollerilla. Ja ainakin itse miellän aussien kovemmaksi työntekijäksi kuin tollerin. Aussie on kovalla vartioimisvietillä ja paimennusvietillä varustettu, ja tolleri taas on vaan tolleri, sillä on noutamisvietti :nauru: Eli aussiessa on enemmän ongelmakoirapotentiaalia. Tämä taas saa tollerin vaikuttamaan sohvaperunalta, mitä se ei todellakaan ole! Ne on molemmat vilkkaita ja innokkaita tekemään työtä!

Mita itse luulet, oletko itse pehmeä tai herkempi ihminen? tolleri on mielestäni herkempi ja sillä ei ole (niin) paljon taisteluviettiä kuin aussilla, että se on siinä mielessä vaikeammin innostettavissa. mutta kyllähän neki tietty innostuu jos lelulla heiluttelee nenän edessä :wink:. Aussielle näyttää lelua nii se menee jo sillon kierroksille
Ja aussiessahan on ns. kolme linjaa, näyttö- käyttö- ja versality linja, mika siis oma koirani on. Sen vanhemmilla on tuloksia kokeista, mutta myös näyttelylinjaa suvussa on.

Kannattaa myos sitten kiinnittaa huomiota etta mitä pennun kanssa touhuaa ja miten paljon. silla jotkut ovat hyvin passiivisia pentunsa kanssa ja eivät tee pentunsa kanssa niin paljon kuin toiset. (silloin koira tyytyy vähempään aikuisenakin)

Ja sitten vielä ihan lyhyesti siita terveydestä. Eli aussie on hippasen terveempi rotu, kyynärät luultavasti on aussiella vähän huonommassa jamassa ku tollerilla, mutta ei mitenkaan hälyttävasti. Molemmat on suht, terveita rotuja!


Loppupäässä sinä olet se joka päättää että mikä koira sinulle tulee. Tiivistettynä, käy katsomassa paljon koiria treeneissä, kotona ja kysele paljon. Missäpäin asut? Jos Oulussä päin, meillä saa kyllä tulla käymään katsomassa tätä, kohta 9kk vanhaa Australianhulluapaimenkoiraa :love:

Itse halusin koiran joka pystyis kotona rauhoittuun ja sitten kuitenkin reeneissä olis ihan elementissään. Aussiet nimittäin ovat semmosia, kotona nukutaan/keräillään pattereita kasaan ettö jaksaa kohta taas painaa :aurinko:


Novascotiannoutajan vielä ollessa täällä, mietin puolitosissani belgianpaimenkoiraa (groenendael tai tervueren) ja bordercollieta, mutta omat kokemukset noista koirista ei oo ne kaikista parhaimmat. Joku belgi-harrastaja nyt ottais varmasti nokkiinsa, mutta ne ei vaan oo mun koiria, ainakaan vielä. :viheltel:
Katselin myös paljon paimennusvideoita netistä, ja tykkään kun aussie työskentelee paljon "korkeammalla" kuin bortsu. Aussiesta tulee heti mieleen että "minä tässä nyt paimennan, mene sinä pois siitä edestä" ja bortsu taas on paljon matalempana (paimentaa silmällä), joka saa taas aikaan semmosen mielikuvan että "sori kun nyt oon tässä mutta ku ei ollu mitään muutakaan tekemistä."
Aussie myös miellytti silmää niin kivasti että :love:

Vähän pelottaa kun aussiesta on tulossa/on jo semmonen muotirotu, koska se on semmonen nallekarhu aikuisenakin, mutta pitää muistaa että se on kuitenkin työkoira (en siis tarkota nyt sitä että sinä olisit ottamassa aussieta sen takia kun se on nätti yms...)

Tolleri ja aussie on molemmat aika sopivan kokoisia koiria, niiltä luonnistuu mikä tahansa harrastusmuoto, jotkut nartut saattaa tietenkin vähän jäädä pieniksi esim. agilityssä, koska yleensähän ne on maxiluokan koiria, mutta oon ite nähny myös parit tollerit midi luokassa. aussiet on vähän isompia kuin tollerit.

HERRANJUMALA että kirjotin paljon! :eek: En edes uskalla alkaa tarkistaa kielioppivirheitä, joten antakaa anteeksi jo valmiiksi!
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Maanantaina, 31.01.2011 klo 13:02  
+
0
Tosiaan miettisin, että ottaisinko noutajan, jos ei ole jo lähtökohtaisesti kiinnostunut rodunomaisista lajeista. Ainakin ne tollerit joita tunnen nauttivat kaikki suunnattomasti noutamisesta ja olenkin sitä mieltä, että koiralle tulisi antaa mahdollisuus toteuttaa luonnolista ja sille jalostettuja ominaisuuksia.

Sinulla on melko paljon nyt erilaisia rotuja. Miettisin ehkä hieman tarkemmaksi, mitä haluaisin koirani kanssa harrastaa ja sitten kävisin tutustumassa rotuihin niissä harrastuksissa, joita haluat harrastaa. Ehkä esim. käyttis bortsu on liian aktiivinen, mutta näyttismalli ei varmastikaan. Ne näyttis bortsut, jotka tunnen ovat ainakin omaa tolleriani matalammalla aktiivisuustasolla varustettuja. Eli kuten Jenniköpi sanoi, käy tutustumassa rotuihin!

Tollerin kohdalla korostuu nimenomaan ehkä suuri vaihtelu. Kun luin Jenniköpin viestiä en tunnistanut omaa koiraani ollenkaan (esim. taistelutahdosta). Eli mistä ja millaisista vanhemmista tollerin hankit, sillä on merkitystä. Toiset eivät myy koiraa, jos ei harrasteta rodunomaisia lajeja ja toiset taas sanovat suoraan, että heidän jalostyönsä tulokset eivät näy rodunomaisissa lajeissa. Ja tuosta agista, tuskin kukaan tollerikasvattaja uskaltaa luvata midi-tollerin... Yleensä tollerit kisaavat kuitenkin makseissa valitettavasti niiden nopeus ei ihan riitä käy-bortsuille.

Huomaa myös, ettei rotuyhdistys suosittele tolleri ensimmäiseksi koiraksi ja koiran ensisijaiseksi kouluttajaksi suositellaan aikuista. Rotuyhdistyksellä on kuitenkin kokemusta suuresta määrästä koiria, joten ainakin itse annan painoarvoa heidän sanoilleen, joten käy tutustumassa myös siellä. Tolleri on aktiivinen, mutta ei voi kuvailla kovinkaan miellyttämisen haluiseksi, mm. Tämä seikka käy ilmi sieltä.

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Keskiviikkona, 02.02.2011 klo 20:31  
+
0

nomeilija kirjoitti:


Huomaa myös, ettei rotuyhdistys suosittele tolleri ensimmäiseksi koiraksi ja koiran ensisijaiseksi kouluttajaksi suositellaan aikuista. Rotuyhdistyksellä on kuitenkin kokemusta suuresta määrästä koiria, joten ainakin itse annan painoarvoa heidän sanoilleen, joten käy tutustumassa myös siellä. Tolleri on aktiivinen, mutta ei voi kuvailla kovinkaan miellyttämisen haluiseksi, mm. Tämä seikka käy ilmi sieltä.



Pakko tähän vastata sen verran, että olen siis ihan "aikuinen" (19v, koiran tullessa 20-22v.) :) Jos ei viestistä selvinnyt. Lisäksi kyseessä olisi neljäs koirani :) Eli ei ensimmäinen koira, vaikken mikään ongelmakoirakoira kouluttaja olekkaan :) Ehkä tuo aloittelija sanan maininta antoi väärän kuvan aloitustekstissä. En toki koe olevani erityisen kokenutkaan :) jotain siitä väliltä kenties?

Vaikka en harrastustoiveissa erityisesti maininnut NOMEa niin mielestäni on noutajaa kohtaan ainoastaan reilua, jos se pääsee kokeilemaan ja hiomaan luonnollisia taitojaan. Eli ainakin taipparit olisi tavoitteena, en sitten tiedä miten aktiivisesti haluaisin kilpailla NOME kokeissa.

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Keskiviikkona, 02.02.2011 klo 20:49  
+
0
jenniköpille:

Kiitos kattavasta vastauksesta! :) Huomasinkin juuri, etten ollut harrastustoiveita erityisemmin listannut. Päälajiksi haluaisin tokon, koska minussa on hieman perfektionistin vikaa ja nautin pienten yksityiskohtien hiomisesta. Myös koiratanssi kiinnostaa nyt ihan uudella tavalla kun siitä tuli vihdoin Kennelliiton hyväksymä laji :) Haluaisin PK-rotuisen koiran, mutta en osaa vielä sanoa mitä lajia haluaisin harrastaa/kokeilla.
Agilityissä en varsinaisesti tähtää kilpailemaan, joten varsinaisesti koiran koko ei haittaa. Onko pieni maxi tai eikö vauhti ihan bortsulle riitä :)

Olen ehkä hieman pehmeämpi ihminen en ainakaan koe itseäni erityisen kovaksi. Kolmesta uros sheltistä yksi oli erityisen kova ja kaksi taas kovin pehmeitä, ja kaikkien kanssa pärjätty ihan hyvin eikä mitään ongelmiakoiria syntyny :) Nyt olisin etsimässä narttua koska omien urosten kanssa ärsytti jatkuva "juoksu" kun naapurin nartut oli juoksussa niin tuntui että koirilta katosi korvat ja tyttöjen perään oli hirveä hinku joka tietysti väheni vanhetessa mutta koirien nuoruusvuosina aiheutti turhan paljon harmia ;) (kun koiria ei pystynyt oikein vapaana pitämään yms..)
Ja tälläinen yleinenkäsitys kai lienee että nartut olisivat pehmeämpiä kuin urokset? Vaikka tiedän toki poikkeuksiakin ..

Tuo belggari taitaa tosiaan olla turhan vaativa, juttelin seuramme agilityvastaavan kanssa (joka elelee leppoisaa elämää viiden belgialaisen kera) ja ei rotu tunnu jotenkin ihan omalta. Ovat komeita ja varmasti loistavia harrastuskoiria, mutta vaativia eivätkä kaikille sovi. :)

Sileäkarvinennoutajakin kiinnostaisi minua. Osaako joku kertoa flatin ja tollerin eroista? Ja kumpi kuitenkin olisi parempi noutaja vaiko joku paimenkoira?

Inna

Inna
Viestimäärä: 163

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Keskiviikkona, 02.02.2011 klo 23:40  
+
0
Minä voisin kertoa hieman bordercolliesta. Sopisi milestäni hyvin toiveisiisi.

Bortsut ovat työkoiria suurella moottorilla. Ne eivät ole niin vaikeita kuin jotkut luulevat, mutta eivät myöskään "helppoja koulutettavia". Meillä on ollut ongelmia lähinnä arkielämässä, kuten autojen paimennuksessa, mutta harrastuksissa sitäkin helpompaa. En ole mitenkään erittäin kärsivällinen ihminen, ja silti olen tykännyt bortsuni kanssa harrastaa tokoa, toisin kuin toisen koirani kanssa (käyttölinjainen labradori). Bortsu vain oppii niin nopeasti kaiken, kun vain oikeita asioita vahvistaa. Treeneissä joutuu käyttämään enemmänkin älyä, kuin jaksaa tehdä tuhansia toistoja huomatakseen, ettei se vieläkään ihan tajunnut, että miksi tehdään ja mitä. Töitä pitää titenkin tehdä ihan tajuttomasti, mutta se työ tuottaa sitten oikeastikin tulosta. Toki oppivat myös nopeasti sen huononkin käytöksen, ja viisaina koirina saattavat vedättää omistajiaan 6-0.
Sinulla tuntuisi olevan kuitenkin kokemusta koirista, ja jos halua on oikeasti harrastaa, niin mikä ettei bortsu. Koiralle on vain sitten tarjottava niitä "töitä". Jos koira saa tarpeeksi virikkeitä, on bortsukin sisällä oikein rauhallinen ja huomaamaton kaveri. Tietenkin yksilöstä riippuen.
Bortsujen luonteissa on suuria eroja, on liian pehmeistä kovempiin, sähikäisistä "rauhallisempiin", aivoimia ja pidättyväisempiä. Vaivannäöllä ja etsimällä löytää kyllä sopivan koiran itselle. Kannatan tutustumista rotuun ihan livenä:hymy:

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Torstaina, 03.02.2011 klo 21:16  
+
0
Inna:

Kiitos vastauksestasi. Käsittääkseni bortsut ovat jakautuneet nly ja käyttölinjoihin? Osaatko sanoa näiden eroista? Olen joltain kuullut että osa nly linjaisista on lähes sohvaperunoita joita ei juuri harrastelut kiinnosta. Liekö ihan näin..
Toinen mikä bortsussa mietityttää on paimentaminen, koska en usko että minulla on mahdollisuutta käyttää koiraa paimennuksessa (ei ole lampaita opiskelja kämpässä :o). Lisäksi olen kuullut ettei koiraa välttämättä kannta edes sytyttää lampaisiin jos ei ole mahdollista käyttää koiraa paimennuksessa?

Inna

Inna
Viestimäärä: 163

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Torstaina, 03.02.2011 klo 23:27  
+
0
Olet oikeassa, linjoja tosiaan on näyttö ja käyttö. Käyttölinjaisia jalostetaan oikeisiin töihin, eli paimennukseen, ja näyttölinjaisia harrastusominaisuuksien ja ulkomuodon perusteella, näin karkeasti sanottuna. Aika paljon törmää myös yhdistelmiin, joissa näyttölinjainen emänä ja käyttöpuolen koira isänä. Näy linjan kasvattajat kiinnittävät yleisesti ottaen paljon huomiota koirien luonteisiin ja toivovat hyviä harrastus mahdollisuuksia, pennut myydäänkin yleisesti vain harrastaviin koteihin. Saattaa kai niitä sohvakoiriakin jostain löytyä, muta tämä ei ole ollenkaan hyvä juttu minun mielestäni. Harrastuksiin puhtaita käyttölinjan kasvattajia on mun tietojeni mukaan aika vähän Suomessa, ja suurinosa edustaa näyttö linjaa. Normaaliksi harrastuskoiraksi sopii ihan hyvin näy linjan koira. Kannattaa oikeasti tutustua erilaisiin koiriin ja katsella kilpailuissa, niin näkee hyvin niitä eroja. Käsittääkseni yksilöiden väliset erot saattavat olla suurempi kuin linjojen väliset.

Paimentamaan ei koiraa tietenkään ole pakko viedä. Harrastukset voivat olla se koiran työ ihan yhtälailla. On ihan huhu puhetta, ettei paimennukseen kannataisi sytyttää. Sytyttelemällä kaivetaan vain se vaisto esiin koirasta, eikä se sitä osaa kaivata, ennenkuin lampaita on näkyvissä:nauru:

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Perjantaina, 04.02.2011 klo 11:22  
+
0

PINNI kirjoitti:

Inna:Olen joltain kuullut että osa nly linjaisista on lähes sohvaperunoita joita ei juuri harrastelut kiinnosta. Liekö ihan näin..
Toinen mikä bortsussa mietityttää on paimentaminen, koska en usko että minulla on mahdollisuutta käyttää koiraa paimennuksessa (ei ole lampaita opiskelja kämpässä :o). Lisäksi olen kuullut ettei koiraa välttämättä kannta edes sytyttää lampaisiin jos ei ole mahdollista käyttää koiraa paimennuksessa?



Hankala uskoa, että nly-linjan bortsut olisivat sohvaperunoita, tuo ei kyllä yleisesti ottaen ole totta vaan kyseessä on oikeasti aktiivinen rotu linjoihin katsomatta. Toki löytyy koiria, joiden kanssa ei harrasteta mitään muuta kuin lenkkeilyä ja sellaisetkin voivat elää ihan onnellista koiran elämää, aika pitkälti riippuu myös siitä mihin pennun totuttaa. Jos pennun kanssa totutaan treenaamaan joka päivä, se todennäköisesti vaatii sitä aikuisenakin eikä pelkät lenkit riitä.

Yksilöissä ja linjoissa lisäksi on paljon eroja. Käyttölinjan koirat vaativat yleisesti ottaen enemmän tekemistä ja aivotyöskentelyä, mieluiten juuri niitä oikeita töitä - paimennusta. Suomessa monet käyttölinjan bc:t ovat silti pelkästään harrastuskoirina eivätkä kaikki todellakaan pääse lampaille. Työlinjan koirat omaavat suuremman työmoottorin ja ovat vietikkäämpiä, jonka vuoksi niitä suositaan harrastuskoirina ja agilityssä ne ovat supernopeita.

Niin kuin Inna jo sanoi, ei sitä koiraa tarvitse lampailla käyttää, vaikka paimenkoira onkin kyseessä. Loppujen lopuksi harva bortsu pääsee kokeilemaan paimentamista eivätkä kaikki koirat edes syty koko hommaan, mikä on mielestäni hieman sääli.

Itsekin kehotan tutustumaan mahdollisimman moneen koiraan ja jos bordercollieen päädyt, valkkaamaan yhdistelmän joka täyttää kriteerisi. Kiinnitä huomiota vanhempien luonteisiin, terveyteen, kasvattajan aikaisempiin pentueisiin...Eiköhän sillä sopiva pentu löydy. :wink:

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Perjantaina, 11.02.2011 klo 18:16  
+
0
En jostain syystä onnistunut muokkaamaan tuota ensimmäistä viestiäni mutta siis tarkentaisin vielä noita
harrastustoiveita:
Eli haluaisin ensisijaisesti kilpailla ja harrastaa TOKOa, sanotaanko vaikka että EVL ja TVA olisi tavoitteena. Koska mielestäni on mukava harjoitella välillä muitakin juttuja niin koiratanssia olisi kiva jonkin verran harrastaa ja jos tuntuu niin kisata ja agilityä myös. Agilityssä tosin ei omat taidot ihan kilpailemiseen riitä (tsiisus en osaa niitä valsseja yms ohjausjuttuja :D)

ja vielä niitä rotutoiveta:
Eli nyt kärjessä ovat australianpaimenkoira ja bordercollie
ja muita rotuja: lk collie (tää ihan uus rotu, mutta tapasin pari kivaa yksilöä treeni kentällä niin miksipäs ei..)

Kuinka paljon tollasen kokoset koirat tarttee sitä elintilaa ympärilleen kun siis yksin asun pienessä kaksiossa, riehumiset ym. harrastukset olisi kuitenkin tarkoitus suorittaa ulkosalla ja koulutuskentällä, ja sisällä sitten lepäiltäisiin. Toimi ainakin shelttieni kanssa. Tosin sheltin aktiivisuustaso on hieman eriluokkaa kuin vaikka bc:n ;)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Perjantaina, 11.02.2011 klo 21:44  
+
0
Lk. Colliekin voisi olla hyvä vaihtoehto, eivät ehkä ole niin "liian jalostettuja" kuin Pk. colliet, eli aktiivisuustaso on korkeampi ja vire pysyy helpommin yllä nahkalla kuin pehkolla. Tottakai poikkeuksia on mutta tämä on minun käsitykseni collieista.
Varsinkin jos ottaa koiran harrastavasta linjasta eli koiran vanhemmilla on näyttöä harrastettavuudesta ja koulutettavuudestaan.

Koirahan siitä talon koosta ei välitä kuin että nukkumaan mahtuu :nauru:
Eli siitä ei kannata huolehtia, tämän kokoluokan koira mahtuu varmasti sinun talossa elämään! :peukku:

Mites ne PK-lajit, etkö niistäkin ollut kiinnostunut?
Oikeastaan kaikki vaihtoehdot ovat PK-lajeista avoinna, suojelu on varmaan ainoa joka jää näiden harkitsemiesi rotujen takia väliin, mutta se onkin niin vaativa että hyvä aloittaa vaikka jäljestä, hausta, viestistä... :hymy:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: OPISKELIJALLE KAVERI - Maanantaina, 14.02.2011 klo 11:07  
+
0
jenniköpi
Jotain PK-lajia haluaisin myös kokeilla, en vain ole osannut päättää mitä. Jälki ja haku kiinnostaisivat eniten, sen suojelun jätän ihan suosiolla pois ;) Kuiten sanoit melkoisen haastava laji, joka vaatii paljon koiralta ja ohjaajalta.
PK-lajeja en tosin ole harrastanut, jäljen alkuopetusta lukuunottamatta. Tässä lähellä pyörii kyllä aktiivisesti useita seuroja, joilla erilaista laji tarjontaa joten opastusta saa varmasti.
Yksi mikä kiinnostaisi myös ihan hirveästi on VEPE, vaikuttaa mukavalta toiminnalta :)

Hyvän kasvattajan löytäminen (rodussa kuin rodussa) tuntuu tosin olevan melko hankalaa. Viikonloppuna kävin katsomassa kahta bc kasvattajaa ja yhtä aussi kasvattajaa ja heidän koiriaan, mutta tuntui jotenkin että ollaan ihan eri aaltopituudella. (: No löytyyhän niitä muitakin.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 09:00)