Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Keskiviikkona, 01.06.2016 klo 10:42

Pentu taloon, silmä kutisee!?!

Hepulis

Hepulis
Viestimäärä: 3

PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Keskiviikkona, 01.06.2016 klo 10:42  
+
0
Meille tuli viime viikonloppuna villakoiran pentu! Ihana ihana söpöläinen<3 Koiran hankkimista mietttin todella kauan, vuosia, joten ihan hetken päähänpisto tämä ei ollut. Villakoiraan päädyttiin, koska mieheni on allerginen kissoille, joten haluttiin "vähemmän" allergisoiva koira. Itse en ole ikinä saanut mitään oireita mistään eläimestä, vaikka olen asunutkin koiran nuorempana ja vanhempana nukkunutkin koiran kanssa samassa sängyssä. Lapsia käytettiin kevään aikana useasti kylässä, joissa oli koiria, juurikin villakoiran pentu, ja toisessa paikassa yötäkin, jossa oli koira. Ei mitään oireita. Nyt sitten kun pentu tuli talon, MINULLA, alkoi silmät kutisemaan, toisella pojalla myös (tosin hällä silmät olivat kutisseet jo siitepöyjen vuoksi aiemmin, mutta nyt hieman ehkä kutina pahentui), toisella lapsella punoitti tänään toinen silmä :-( Mies ei ole saanut mitään oireita. Tiedän, että koiran hankiminen on aina riski ja se riski me nyt otettiin ja itse on vastattava seurauksista. Tiedän myös, että on mahdollista siedättyä omalle koiralle ja sitä on tarkoitus yrittää. Tiedän myös, että kaikki koirat allergisoivat mutta villakoira kuitenkin vähemmän. Onko meillä vain sattunut huono tuuri, että juuri tämä meidän pentu on enemmän allergisoiva? Naapurissa on nimittäin kunnolla koirille allerginen, joka ei ole saanut omasta villakoirastaan mitään oireita. Pentu on niiin ihana mutta huoli on kova! Onko samanlaisessa tilanteessa olevia/olleita? Miten kävi?

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Keskiviikkona, 01.06.2016 klo 13:01  
+
0
Noin yleisestiottaen pennut allergisoivat aikuisia koiria enemmän, koska esim. koiran virtsa ja kuola on allergisoivaa ja pennun kanssa molempia usein päätyy ihmisten käsiin yms enemmän. Usein myös omiin koiriin siedättyy ja naapurin koira taas saattaa aiheuttaa allergiaoireita. Kukaan ei toki pysty varmaksi sanomaan miten teillä käy, häviääkö allergiaoireet vai paheneeko. Sen tietää vaan kokeilemalla ja päättämällä ovatko oireet siedettäviä vai ei.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Keskiviikkona, 01.06.2016 klo 13:04  
+
0
Lisäksi siitepölyaikaan esimerkiksi mulla itsellä (en ole koira-allergikko, mutta siitepölyallergiat tuntuvat pahenevan vuosi vuodelta) tulee oireita omista koirista, joiden karvanlähtö ajoittuu sopivasti samalle ajalle. Tovin sitä kestää, mutta menee ohi, ja muuten ongelmia ei ole. Toki kannattaa lasten vuoksi tarkkailla tilannetta aktiivisesti. Onko teillä koiralla pääsy joka paikkaan kotonanne? Esimerkiksi makuuhuoneiden rajaaminen pois koiran "käytöstä" voisi sekin jo helpottaa.

Hepulis

Hepulis
Viestimäärä: 3

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Torstaina, 02.06.2016 klo 08:42  
+
0

Angat kirjoitti:

Lisäksi siitepölyaikaan esimerkiksi mulla itsellä (en ole koira-allergikko, mutta siitepölyallergiat tuntuvat pahenevan vuosi vuodelta) tulee oireita omista koirista, joiden karvanlähtö ajoittuu sopivasti samalle ajalle. Tovin sitä kestää, mutta menee ohi, ja muuten ongelmia ei ole. Toki kannattaa lasten vuoksi tarkkailla tilannetta aktiivisesti. Onko teillä koiralla pääsy joka paikkaan kotonanne? Esimerkiksi makuuhuoneiden rajaaminen pois koiran "käytöstä" voisi sekin jo helpottaa.



Kiitos viestistä! Juu, asumme kaksikerroksisessa talossa ja makuuhuoneet ovat yläkerrassa ja sinne ei koira pääse lainkaan. Itse aloin juurikin epäillä tuota pissaa, koska en tosiaan ole ikinä ennen koirista mitään oireita saanut, ja tämä pentu kyllä vielä pissailee sisälle. Itsellä silmien kutina on jo oikeastaan hävinnyt, koska olen pessyt ahkeraan käsiä enkä ole antanut koiran nuolla. Vähän ehkä vielä kurkkua kutittaa, mutta uskon, että itse tässä kyllä pärjään ja tulen pärjäämään. Lapset kuitenkin huolestuttavat, ne kun eivät niin muista niitä käsiä pestä sen jälkeen kun ovat koiran kanssa touhunneet. Ja kun ovat niiiin innoissaan koirasta niin sitä touhua on tietysti aika paljon. Mutta eipä tässä kai auta kuin yrittää rauhoittua, toivoa parasta ja katsoa kesän yli miten käy. Kurja vain, kun koko ajan on pieni pelko takaraivossa, että mitä jos ei onnistukaan. Ja kun koko ajan siihen turrikkaan vain kiinnytään enemmän ja enemmän... ja se meihin...

Hepulis

Hepulis
Viestimäärä: 3

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Torstaina, 02.06.2016 klo 08:45  
+
0

Angat kirjoitti:

Lisäksi siitepölyaikaan esimerkiksi mulla itsellä (en ole koira-allergikko, mutta siitepölyallergiat tuntuvat pahenevan vuosi vuodelta) tulee oireita omista koirista, joiden karvanlähtö ajoittuu sopivasti samalle ajalle. Tovin sitä kestää, mutta menee ohi, ja muuten ongelmia ei ole. Toki kannattaa lasten vuoksi tarkkailla tilannetta aktiivisesti. Onko teillä koiralla pääsy joka paikkaan kotonanne? Esimerkiksi makuuhuoneiden rajaaminen pois koiran "käytöstä" voisi sekin jo helpottaa.



Tämä on tosiaan hankala ajankohta, kun ei oikein tiedä mikä on siitepölyistä johtuvaa, mikä koirasta ja mikä ehkä ihan tavallista flunssaa, kun sitäkin tuntuu olevan liikkeellä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.06.2016 klo 08:46)

OliiviT

OliiviT
Viestimäärä: 1

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Keskiviikkona, 15.06.2016 klo 07:42  
+
0
Meillä oli sama ongelma oman villakoiran kanssa, mutta asiaan auttoi huomattavasti se, että pennun turkki pestiin. Sen jälkeen oireet muuttuivat paljon lievemmiksi ja jäivät sitten ajan kuluessa kokonaan pois. En olisi tilanteesta kovin huolissani, jos oireet ovat noinkin lieviä.

nnora

nnora
Viestimäärä: 2246

VS: PENTU TALOON, SILMä KUTISEE!?! - Sunnuntaina, 19.06.2016 klo 09:53  
+
0
Pennun säännöllinen pesu varmasti auttaa, ja tietty se käsien pesu kanssa. Lasten on vaikea muistaa mutta kannattaa jankata vaan, laita vaikka lappu vessan oveen tai lavuaarin viereen. Sitkeästi kun muistuttaa niin se alkaa kyllä tulla automaattisesti.
Siitepölyaikana on sekin vielä, kun koira tuo turkissaan sisään sitä siitepölyä koko ajan. Eli jos jaksaa niin muutenkin vähän aikaa tehostettua siivousta. Turhia tekstiilejä myös kun karsii niin ei ole niin paljon pintoja johon pölyn tarttua. Toi on hyvä ettei pääse koira yläkertaan ollenkaan.
Lapsille vois yrittää opettaa ettei anna koiran nuolla naamaa. Se auttaa jo paljon.

Olen samaa mieltä tuosta, että pennut allergisoi eniten. Sitten helpottaa kun kasvaa isoksi ja sisäsiisteys tulee mukaan kuvioihin.
Itse olen koirille allerginen, ja joillekin siitepölyille. Omille koirilleni olen siedättynyt hyvin ja nopeasti. Mulla on sama kuin Angatilla, eli nyt kun esim. timotei on kukassa ja oirehdin siitä, tuntuu että mua aivastuttaa noi omat koiratkin. Mutta se menee aina ohi siitepölyjen myötä.

Itse olen sitä mieltä ettei ole olemassa allergisoimattomia rotuja. Mulle tulee oireita esim. villakoirista ja karvattomista koirista, joita mulle aikoinaan mainostettiin "allergisoimattomina" rotuina.
Uskon kuitenkin vahvasti siedätyksen voimaan. Niin monta kokemusta on lähipiirissä ihan lastenkin kanssa ollut. Eli tsemppiä vaan ja ei kannata ihan ensi viikkoina luovuttaa.
Tietenkin lasten vointia tarkkailla herkemmin kuin aikuisen, jos esim. astmaoiretta tulee niin vakavamman mietinnän paikka. Mutta silmien kutina, aivastelu on vielä sen verran lievän kuuloista oiretta että kannattaa nyt jonkin aikaa vielä seurata tilannetta jos pystyy esim. siitepölykauden loppuun.
Porokoirasukuinen Moona 08/06
Suomenlapinkoira Vilma 09/11






 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28228
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6348
Viestejä yhteensä545766
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 06:15)