Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 04.11.2013 klo 15:42

Rauhallisenpuoleinen seurakoira kerrostaloon

Shinikka

Shinikka
Viestimäärä: 1

RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Maanantaina, 04.11.2013 klo 15:42  
+
0
Hei,

Koiranhankinta on ollut mietinnässä tässä muutaman kuukauden ajan ja ottaisin mielelläni vastaan mielipiteitä miettimistäni tai muista roduista, jotka voisivat sopia talouteeni (minä + avomies).

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Tarpeelliset lenkit (3 x päivässä), mielellään sellainen koira, joka pärjäisi vähemmällä liikunnalla, esim. 1-2h päivässä ainakin arkisin. Viikonloppuna mahd enemmän. Asumme keskustan liepeillä, muutama koirapuisto löytyy, metsiä ei ole ihan lähistöllä, eli ei mitään superaktiivista koiraa.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Kerrostalo (60m) keskustan liepeillä.

¤ Lapsien määrä
Ei ole vielä, mahdollisesti parin vuoden sisään.

¤ Aiemmat koirakokemukset
Itselläni ei ole ollut koiraa aiemmin. Muutamia kertoja on koira ollut hoidossa. Miehelläni on ollut nuorempana suomenpystykorva (maalla, osittain pihakoirana).

¤ Harrastustoiveet
Lähtökohtaisesti etsinnässä seurakoira, ei toistaiseksi tavoitteita muihin harrastuksiin. Mahdollisesti voisi harrastaa näyttelyitä, tai agilityä tms, jos innostuu.

¤ Turkkitoivomukset
Sellainen josta lähtisi mahdollisimman vähän karvaa tai ei ainakaan jatkuvasti. Tavoitteena olisi myös, että koira haisisi mahdollisimman vähän. Saa olla trimmattava ja olen valmis myös työskentelemään itse turkin kanssa (pesut jne).

¤ Minkä kokoinen koira
Pieni-keskikokoinen.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Mielellään sellainen, joka oppisi suht helposti ja olisi tottelevainen. Olemme arkisin töissä ja noin 8-9 tuntia poissa kotoa päivässä, joten tärkeää olisi, että koira pärjäisi sen ajan yksin, eikä kyllästyisi tai tuhoaisi paikkoja. Mielellään sellainen, joka tulee toimeen ihmisten ja eläinten kanssa, saa olla pidättyväinen mutta ei siis aggressiivinen. Mieluummin rauhallinen kuin supervilkas ad/hd.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Villakoira, bolognese, havannankoira, tiibetinterrieri, sheltti, apinapinseri (bolognese kaiketi rauhallisempi, en ole varma näistä muista, esim. kuinka paljon liikuntaa/aktivointia tarvitsevat)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Maanantaina, 04.11.2013 klo 17:29  
+
0
En kyl lähtis shelttiä suosittelemaan, jos haussa on rauhallinen rotu. Sheltit on vilkkaita koiria, jotka kaipaa myös aivojumppaa päivittäin. On tullu nähtyä myös aikamoisia sähläshelttejä, jotka varmasti ehtii joka paikkaan. :nauru: Ei sheltit nyt mahottomia määriä tekemistä vaadi, mutta paimenkoiran tausta näkyy kyllä rodussa niin, että jotain haastetta ne kaipaavat aivoilleen. Yksi kunnon pidempi lenkki ja pissatukset, eli noin pari tuntia liikuntaa päivässä on sheltille sopiva määrä.

Sheltit on oppivaisia koiria, joten peruskoulutus on helppoa. Sheltin turkinhoito on helppoa, harjailu pari kertaa kuussa riittää mainiosti, pestäkin tarvitsee vain harvoin. Mä pesen koko koiran varmaan kerran vuodessa, jos sitäkään. Rodussa esiintyy arkuutta ja huonoa hermorakennetta, joten pentueen valinnassa kannattaa olla tarkka. Pidättyväisyys kuuluu myös rotuun, mutta osa shelteistä on myös tosi sosiaalisia.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Tiistaina, 05.11.2013 klo 14:49  
+
0
Villakoirat ovat myös aktiivisia ja vilkkaita koiria, eikä niille tahdo pelkät remmilenkit riittää. Ne myös tarvitsevat aivojumppaa kotioloissa. Ne ovat erittäin fiksuja ja helppoja kouluttaa. Turkissa on melkoinen työ, varsinkin jos näyttelyissä haluaa käydä. Itse pesen, föönaan ja teen konetyöt 7 kk:n ikäiselle villikselleni 1-2 viikon välein. Toki turkin voi pitää ihan lyhyenä, jolloin pesu ja föönaaminen on nopeampaa. Näyttelyturkissa olevan kääpiövilliksen föönaamiseen menee puolisen tuntia tehokkaalla föönilla. Isommilla vastaavasti kauemmin.

Miten olisi bichon frise? Kaverini bichon pärjää hyvin pelkillä remmilenkeillä, on kotona rauhallinen, tulee hyvin toimeen kaikkien koirien ja lasten kanssa. Bichonin turkki on samantyyppinen kuin villakoirilla eli sekin vaatii säännöllisen pesun, föönaamisen ja trimmaamisen.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 05.11.2013 klo 14:50)

achanthus

achanthus
Viestimäärä: 1

VS: RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Maanantaina, 11.11.2013 klo 10:49  
+
0
Jackrussellinterrieri, voin ite melk suositella. Jos haluat pienen ja mukavan koiran mitä sopii joka paikkaan. Tarpeeks aktivoitu nii on rauhallinen ja kiltti kun on yksin kotona.
Tykkää olla mukana jokaisessa paikassa, iso koira pienessä pakkauksessa.
Mitä kans osa olla yksin kotona 8-9 h per pv.
Kannattaa tietysti kattoa minkälaiset vanhemmat tulevalla pennuilla on. Onks ne rauhallisempi sortti tai vilkaampia!
Itellä kun olen kasvattaja (tietystä) tästä rodusta niin itellä minulla on kotona nä terhakkaampia yksilöt ja sitten löytyy nä rauhallisempia mitä taas ei vaatii nii paljon tekemkist! Tätä asia kannattaa myös ottaa huomioon kun valitset teidän tuleva pentu, että kuka pentueesta valitsette (Jos saatte teidän tulevalta kasvattajalta mistä tulette hankkimaan teidän uus perhejäsen)
Kun samassa pentueessa löytyy pentuja mitä on erilainen luonne. keskustele kasvattajien kaa ja jos he ovat rehellisiä he kertovat kaiken mitä haluatte tietää!

Onnea etsintään!
(Viestiä on muokattu maanantaina, 11.11.2013 klo 10:59)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Tiistaina, 12.11.2013 klo 13:23  
+
0
Mulle tuli heti mieleen tiibetinterrieri.Sellanen vois olla passeli teille. :) Omakohtaisi kokemuksia ei ole,mutta kaverilla oli semmoinen ,kuoli vanhuuteen parisen vuotta sitten.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Victor

Victor
Viestimäärä: 18

VS: RAUHALLISENPUOLEINEN SEURAKOIRA KERROSTALOON - Keskiviikkona, 20.09.2023 klo 06:54  
+
0
Tiibetinterrieri tuli heti mieleen. Se voisi olla ihanteellinen sinulle. Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kaverillani oli; hän kuoli muutama vuosi sitten vanhuudesta. skribbl io

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 23:45)