Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Tiistaina, 05.04.2016 klo 12:00

Samojedinkoira kaupunkiin?

Taisku

Taisku
Viestimäärä: 3

SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Tiistaina, 05.04.2016 klo 12:00  
+
0
Olen siis kohta 20-vuotias sairaanhoitajaopiskelija, asun tällä hetkellä Mikkelissä kerrostalo kaksiossa mieheni kanssa. Viime aikoina olen tosissani miettinyt oman koiran hankintaa, sillä kaipaisin arkielämään taas tassunjälkiä. Meillä oli ja on edelleen kotipaikassani samojedinkoira, jonka kanssa en tosin enää juurikaan ole voinut touhuta kuin siellä käydessäni loma-aikoina (kotikaupunkini on 300 kilometrin päässä).

Kuten siis arvata saattaa, ehdottomana rotuhaaveenani on ollut samojedinkoira. Olen tiennyt jo tämän kymmenen vuoden ajan, että haluan ensimmäisen koirani kaltaisen hännänheiluttajan elämääni vielä uudelleen. Siis sen jälkeen kun edellisen kanssa en voi enää olla tekemisissä entiseen malliin, ja nyt se aika on koittanut.

Minua on kuitenkin mietityttänyt pari seikkaa tässä koiran otossa, tiedän siis tottakai rodun perusvaatimukset (turkinhoito, liikunta, seura). Tämä ensimmäinen samojedi on asustanut koko ikänsä maaseudulla, jossa sillä on iso ulkotarha ja se on päässyt lenkkeilemään irti maastossa (lähimaastot ovat olleet omia maita). Minun on siis vaikeaa kuvitella samanlaista kaupunkiin, sillä kyseinen samojedi ei viihdy sisällä juurikaan kuin vain joskus kovina pakkasöinä.

Haluaisin siis tietää, että miten hyvin samojedinkoira istuisi esimerkiksi rivitaloasuntoon (aikomuksena olisi sellaiseen muuttaa, jahka sopiva tulisi vastaan, koira otettaisiin vasta sen jälkeen)? Sopiiko koiralle esimerkiksi sellainen järjestely, että koulupäivän aikana se saisi olla ulkosalla aidatulla pihalla? Kuinka hyvin koiraa pystyy opettamaan kaupunkiolosuhteissa olemaan hallitusti irti (haluaisin kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pitää sitä irti)?

Aiempaa rotukokemusta minulla on siis sen kymmenen vuotta, äitini oli koiran varsinainen "alfa", mutta minä olin sitten heti äitini jälkeen arvojärjestyksessä. Tosin nykyään kyseinen koira on alkanut uudestaan kokeilemaan paikkaani laumassa, sillä en ole ollut sen kanssa kuin niinä loma-aikoina. Jaksaisin kyllä käydä koiran kanssa lenkkeilemässä ainakin sen kaksi kertaa päivässä aamuin-illoin ja itse asiassa en edes osaa lenkkeillä ilman koiraa. Minulla ei myöskään ole lapsia, en käy viihteellä kuin nipin napin kerran kahdessa kuussa ja ainoa muu harrastukseni on ratsastus kerran viikossa. Opiskelunikaan eivät ole vieneet vapaa-aikaani, joten aikaa minulla olisi koiralle nyt enemmän kuin sitten työelämässä. Kesäisin olen asunut n. kolme kuukautta kotikaupungissani, jolloin käyn kesätöissä, koira tulisi kesäisin aina mukanani kotipaikalleni.

Aloitin nyt uuden aiheen tänne, koska ainoa samojedinkoira palsta näytti hiukan kuolleelta, ja uskoisin saavani täsmällisempiä vastauksia tätä kautta. Kysyn myös asiaan jo nyt hiukan taustatietoa, että tiedän voinko edes harkita koiraa tähän asumismuotoon.

Toivottavasti saisin vastauksia nimenomaan samojedinkoiran omistajilta, tai sellaisilta, joilla on hiukan samantapainen rotu rivitalo/kerrostalo asunnossa. Toivottavasti sain itseni nyt riittävän hyvin ilmaistuksi kyseisen asian suhteen!

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Tiistaina, 05.04.2016 klo 15:39  
+
0
Samojedia meillä ei ole, eikä niistä minulla ole kokemusta, mutta sen sijaan minulla on ollut vuosikausia lappalaiskoiria, jotka menevät tietyissä asioissa hiukan samaan kastiin.

Meillä koirat ovat ihan sisäkoiria. Vanhimmat ovat asuneet suurimman osan elämästään kerros-rivitaloissa, nuorin pelkästään omakotitalossa. Itse sanoisin, että mikäli samojedin otat, niin se olisi oltava täysin sisäkoirana. En usko, että rivitaloasunnossa pihallehäkittäminen onnistuu naapurien(kaan) puolesta. Lisäksi se koira kasvattaa turkkia pitkälti tarpeeseen. Sisäkoirilla on kevyempi turkki kuin ulkona elävillä ja mikäli koira on päivät ympäri vuoden pihalla se kasvattaa turkinkin siihennähden ja silloin sillä on herkemmin sisällä kuuma, toisin kuin sisällä asuvalla.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Torstaina, 07.04.2016 klo 11:30  
+
0
Mulla on siperianhusky rivitaloasunnossa, enkä näe itse asumismuotoa ongelmana. Koira on pienestä asti ollut sisäkoirana, ja viihtyy vallan mainiosti - talvellakaan se ei kasvata hirvittävän massiivista turkkia, koska on tottunut sisälämpötilaan. Liikuntapuoli hoidetaan ulkona, joten sisätiloissa koira ottaa rauhakseltaan. Kesän lämpimillä oven ollessa auki hengailee mielellään myös ulkona, mutta talviaikaan nautiskelee lähinnä sisällä aurinkoläiskistä :wink:

Sarahian kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että rivarissa ulkokoirana olo ei ehkä toimi parhaalla mahdollisella tavalla, enkä ainakaan itse uskaltaisikaan jättää koiraa omalle pihalle poissaollessani (kannattaa myös huomioida, että rivitaloissa on monesti määritelty piha-aidan sallittu korkeus, joka ei välttämättä riitä pidättelemään koiraa...). Lisäksi tykkään itse, että koiran ei tarvi varsinkaan talviaikaan joko palella ulkona sisäturkissa tai hikoilla sisällä ulkoturkissa.

samo

samo
Viestimäärä: 2

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Maanantaina, 11.04.2016 klo 22:17  
+
0
Samojedinkoiraa en jättäisi yksin pihalle vaikka piha olisikin aidattuna kovinkaan pitkäksi ajaksi. Rotu on a) hyvin laumaviettinen, eli ei tule viihtymään ulkona yksin b) Fiksu, karkaa helposti jos sille päälle sattuu ja haluaa c) Kaiken lisäksi siinä on riski, että koira varastetaan. Samojedi kun on aina kiltti ja häntä heiluen lähtee vieraiden mukaan...

Muuten suosittelen rivaria samojedinkoiralle, se toimii hyvin meillä. Tosin, ei tuota kaivuria kovinkaan pitkäksi aikaa ilman valvontaa voi jättää pihalle nurmikon puolelle, ellei halua koiranpesua puuhaksi :)

Vielä lisäyksenä se, ettei meillä ainakaan ole haitannut kerrostaloasuminen eikä kaupunkimiljöö. Asumme Espoossa ja minulla on 7-vuotias samojedinkoira, 6-vuotias grosspitz ja 4-vuotias sekarotuinen (porokoira/samojedi). Rivari ylivoimaisesti paras asumismuoto, mielestäni (en ole kovinkaan viherpeukalo, että oma puutarha on ehdoton nounou). Mun sammari pysyy hienosti irti, mutta olemme treenanneetkin pennusta asti koko koiran eliniän paljon tokoa ja pidän irti vain mahdollisimman turvallisissa olosuhteissa (ei autoja tms. lähellä näköpiirissä, varmuuden vuoksi).

t. yksi samojedinkoiran omistaja
(Viestiä on muokattu maanantaina, 11.04.2016 klo 22:23)

Taisku

Taisku
Viestimäärä: 3

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Tiistaina, 12.04.2016 klo 08:53  
+
0
Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vastauksista! :) Tuo on tosiaan hyvä pointti mikä tuli esille, että jos olisi sellainen paksuturkkinen koira niin sen sitten pitäisi olla sisällä pääasiassa, ettei turkista tulisi sellaista niinkuin meidän kotona olevalla sammarilla. En kyllä yhtään osannut ajatella tuota esim. varastamisen tai muun koiraan kohdistuvan ilkityön mahdollisuutta (maalta kun olen kotoisin eikä siellä tällaista tarvitse edes miettiä). Olen myös muutenkin alkanut pohtimaan samojedin sopivuutta omalla kohdallani rivitaloasuntoon. Kuulin myös mieheni mielipidettä ja hän viittasi ensimmäisen koiramme toiveeksi käyttökoiraa (molemmat metsästämme). Olen siis senkin takia joutunut uudelleen miettimään rotuvalintaa, sillä haluaisin koirasta olevan kuitenkin meille molemmille yhtä paljon iloa (vaikkakin ensisijainen paikka sydämessäni kuuluu aina tuolle valloittavalle samojedinkoiralle ;_;).

Oli kuitenkin hyvä saada hiukan ajatusta herättäviä vastauksia, jotta voisin viisaammin harkita tulevaa rotuvalintaa. Itselleni tuli myös mieleen että tuntuisiko sitten oudolta omistaa samannäköinen koira kuin tuo ensimmäinen minulle hyvin rakas hännänheiluttaja, lähinnä sen pois menon jälkeen. Kutsuisinko koiraa samalla nimellä tai olisiko kokemus muuten liian rankka minulle. Jossain vaiheessa kuitenkin haluan myös sen samojedin ja jos ei ensimmäiseksi koiraksi niin ehkä myöhemmin toiseksi, kunhan asuinolosuhteetkin ovat koiraa ajatellen mukavammat :)

Uutena rotuvalintana olen siis joutunut alkaa miettimään jotain metsästyskäyttöönkin sopivaa koiraa, mutta siitä taidan kirjoittaa jollekkin sopivammalle palstalle.

Kiitos vielä vastauksista! :)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Tiistaina, 12.04.2016 klo 12:47  
+
0

Taisku kirjoitti:


Uutena rotuvalintana olen siis joutunut alkaa miettimään jotain metsästyskäyttöönkin sopivaa koiraa, mutta siitä taidan kirjoittaa jollekkin sopivammalle palstalle.



On meitä metsästäjiä täällä muutamia, millaiseen metsästyskäyttöön kaavailet koiraa mahdollisesti? :hymy:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Taisku

Taisku
Viestimäärä: 3

VS: SAMOJEDINKOIRA KAUPUNKIIN? - Tiistaina, 12.04.2016 klo 14:24  
+
0
Noutajaa/karkottavaa koiraa ollaan mietitty pienriistan metsästykseen:) vahvoina rotuvaihtoehtoina on nyt noussut esille novascotiannoutaja ja walesinspringerspanieli :)

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28231
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545774
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265916
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 19:30)