Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Perjantaina, 03.02.2012 klo 20:14

Sopiva harrastuskoira?

Sani_

Sani_
Viestimäärä: 9

SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Perjantaina, 03.02.2012 klo 20:14  
+
0
Olen 20-vuotias opiskeleva naikkonen ja ottamassa koiran vuoden tai reilu sisällä.

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu

Arkisin: Aamulenkki olis noi 30-45min. Iltapäivällä 1h-1,5h ja illalla vielä 15-30min pissalenkki. Aivojumppaa tokoilun, haun tai jäljen parissa joka päivä.
Viikonloppuina metsäreissuja/vaelluksia/mahd. kisoja.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)

Kerrostalossa yksiö, mahd. kaksio jos saan

¤ Lapsien määrä
0, mutta koiran eliniän aikana toiveissa lapsia mut siihen vielä aikaa monta vuotta.

¤ Aiemmat koirakokemukset

Kokemusta on poikakaverin uros saksanpaimenkoiran kasvatuksesta 1 vuotiaaksi asti, harrastettiin suojelukoirien tottista. (ollaan siis erottu, koira jäi poikakaverille...) Kuitenkin tämä olisi varsinaisesti ensimmäinen oma oma koirani

¤ Harrastustoiveet

Toko tai tottis kiinnostaa kovasti sekä haku/jälki. Agilitykin mahdollisesti. Kestävyyttä saisi olla vaelluksille. Pääkoppa sais kestää toistoja kohtuullisesti.

¤ Turkkitoivomukset

Ei mitään ihmeempiä vaatimuksia, kuitenkin "metsäkelpoinen" turkki jota ei tarttis 2h päivässä harjailla

¤ Minkä kokoinen koira

Koko sais olla keskikokoinen, kuitenkin pk-oikeiden omaava, kerrostaloon en halua jättirotua.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)

Olen rauhallinen ja kärsivällinen kouluttaessa, joten luonnetta jonkun verran voi olla. Pärjäsin hyvin kohtuullisen luupäisen sakun kanssa :), mutta kauheen dominoivaa koiraa en tahdo. Sais olla ihmisystävällinen mutta kaikkia ei tarvitse mielistellä tietenkään. Kestävyyttä toistoissa saisi olla että tokoilussa pärjäisi kohtuullisella harrastusmielellä, mutta että kisatakin vois. Arkaa koiraa en tahdo, mielummin rämäpää rodun kun laiskottelijan.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut

Saksanpaimenkoiraan rakastuin, mutta terveystilanne on aika huono nykyään. Myös melko dominoiva luonne mietityttää.

Suomenlapinkoirasta ja lapinporokoirasta olen haaveillut lukenut paljon, vaikuttaa mukavalta rodulta. Monesti olen kuitenkin lukenut että ei kestäisi toistoja eikä ihanne koira tokoon?

Australiankelpie vaikuttaa mukavan energiseltä ja tokoon sopivalta tapaukselta, mutta onkohan liian aktiivinen mulle? Onko rauhallisempi kun esim. bc?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 03.02.2012 klo 20:16)

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:17  
+
0
Kaikki sakemannitkaan eivät ole dominoivia. Rotu kuin rotu, jos kasvattaja auttaa sinua etsimään juuri sopivan pennun luonteensa puolesta sinulle niin voit saada täydellisen kumppanin! :) Aika usein jokaisessa pentueessa on niitä dominoivia, virtakintaita ja sit rauhallisia ja helpommin alistuvia. Toisinsanoen kovia ja pehmeitä :) Kunhan tiedät minkälaisen rodun kanssa olet tekemisissä ja minkälaista luonnetta haluat niin rotu ei sinällään ole este.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Sani_

Sani_
Viestimäärä: 9

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:59  
+
0
Tuo on kyllä totta, pidän edelleen sakusta rotuna kovasti. :)

Onkos muuten kenelläkään kokemusta sopisiko belgianpaimenkoira tervueren mun tyyliseen elämäntapaan? Tapasin yhden sellaisen ja vaikutti kovin sopivalta mulle... Osaako joku kertoa onko paljon arkuutta tässä rodussa? Entä osaisko joku vertailla sakua ja belggaria keskenään?

Maiza

Maiza
Viestimäärä: 734

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 15:06  
+
0
Itsellä ei ole juurikaan belggareista kokemuksia, mutta sellainen mielikuva jäänyt että ovat sakemanneja aktiivisempia. Eli vaativat enemmän vielä virikkeellistämistä. Ja arkuuttahan ilmenee monessakin rodussa, kyllä jokaisesta pentueesta löytyy se rohkeampikin. :) Mutta belggari-ihmiset voi varmaan enempi vielä valaista tätä.
Japaninpystykorva narttu, "Elli" s.12.06.2011
Saksanpaimenkoira uros, "Hiisi" s.16.05.2012

Puolipitkäkarvainen maatiaiskolli, "Kasper" s.25.05.2011

Neiti Kiia Marianna, s.21.07.2013

Enkeleinä taivaalla japsirouva Ronja & Sakumaanikko-uros Milo <3

Sani_

Sani_
Viestimäärä: 9

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Maanantaina, 06.02.2012 klo 15:51  
+
0
Kiitos vastauksista, loistava keskustelufoorumi kaikin puolin.

Tällä hetkellä vahvoilla on just toi belggari tervueren, sakemanni ja lapinporokoira/suomen lapinkoira. Nyt vaan yritän mennä livenä katteleen belggareita ja lapinporokoiria/slk johonki tapahtumaan. Saapi ehdotella forssan läheltä jos tulee mieleen mis näkis näitä rotuja työskentelemässä, esim. toko ym.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Tiistaina, 07.02.2012 klo 17:12  
+
0

Sani_ kirjoitti:


Suomenlapinkoirasta ja lapinporokoirasta olen haaveillut lukenut paljon, vaikuttaa mukavalta rodulta. Monesti olen kuitenkin lukenut että ei kestäisi toistoja eikä ihanne koira tokoon?



Riippuu aina niin mihin vertaa. Sinun muut miettimäsi rodut oli saksanpaimen sekä kelpie ja niihin verraten lappalaisrodut ovat harrastelukoiria. Molemmissa suomalaisissa lappalaisroduissa on useampia TVA:ta, mutta jos tavoitteet omassa harrastamisessa on valioitumisessa tai arvokisoissa, niin en lappalaisrotuja missään nimessä ensisijaisesti suosittele. Monenlaiseen harrasteluun nämä kuitenkin sopivat ja pärjäävät sitten ihan sujuvasti silloinkin, kun ei tehdä niin paljoa.

Suomenlapinkoira

Suomenlapinkoira
Viestimäärä: 6

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Keskiviikkona, 16.03.2016 klo 09:38  
+
0
Suomenlapin koira on parasta seuraa! Meidän koira on päivät ulkona nukkuu kivellä vapaana, eikä lähde minnekkään ilman lupaa. Ei siis olla rakennettu mitäö aitoja tai sellasia. Lenkille lähtee aina mukana. Tykkäö pitkistä lenkeistä, ja pärjää pitkään ulkona vaikka olisikin pakkasta. On siis ennmin ulkona kuin sisällä.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Keskiviikkona, 16.03.2016 klo 13:35  
+
0
^Aloittaja on kysellyt rotua yli neljä vuotta sitten. Tuskin on enää kovinkaan ajankohtainen asia.

Suomenlapinkoira

Suomenlapinkoira
Viestimäärä: 6

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Perjantaina, 18.03.2016 klo 10:26  
+
0
Anteeksi olen hieman uusi täällä, mutta toivottavasti hyvä harrastekoira on löytynyt!

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: SOPIVA HARRASTUSKOIRA? - Lauantaina, 19.03.2016 klo 12:30  
+
0
Mä nappaan tämän lukkoon, ettei turhaan tule lisää ehdotuksia. Jos aloittaja kuitenkin on vielä koiraa vailla ja haluaa jatkaa tästä, niin laita yksärillä pyyntö että avataan :hymy:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

 
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28230
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545772
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 13:30)