Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Sunnuntaina, 12.04.2020 klo 18:44

Vihdoin on sen aika! Ensimmäinen koira hakusessa

DanielaD

DanielaD
Viestimäärä: 1

VIHDOIN ON SEN AIKA! ENSIMMäINEN KOIRA HAKUS... - Sunnuntaina, 12.04.2020 klo 18:44  
+
0
Hei kaikille!

Olen pitkän harkinnan jälkeen päättänyt hankkia ensimmäisen koiran kaverikseni ja kaipailisin vinkkejä rodusta.

Kaikista eniten mietityttää se, että koira joutuisi olemaan arkisin n. 9 tuntia yksin kun käyn töissä. Tosin nyt koronatilanteen takia minulla on mahdollisuus tehdä paljon etätöitä.

Haluan tehdä perusteellisen taustatyön ennen päätöksen tekoa joten olisi kiva kuulla teidän mielipiteenne rotuasian suhteen, eli mikä rotu sopisi minulle. Kiitos kaikista vastauksista :)

Liikunnanmäärä
30 min lenkki aamulla, töiden jälkeen noin tunnin lenkki ja illalla vielä noin 30-45 min lenkki. Viikonloppuisin pidempiä retkiä lähialueelle. Mahdollisuus on vapaana juoksenteluun koirapuistossa ja kesällä mökillä.

Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
45 neliöinen kerrostaloasunto. Koira ei siis saisi olla hirveän haukkuherkkä, eikä kovin taipuvainen eroahdistukseen. Lenkkipolkuja, luontoa ja koirapuistoja on lähiympäristössä tarjolla.

Lapsien määrä
Nolla. Ei ole tiedossa varmasti vielä vähään aikaan, jos koskaan.

Aiemmat koirakokemukset
Olen hoitanut eri rodun edustajia (mm. kettuterrieri, shetlannilammaskoira ja aussieta), mutten koskaan ole omistanut omaa koiraa.

Harrastustoiveet
Ei mitään varsinaisia harrastustoiveita, mutta olisi mukavaa jos saisin seuraa pitkille päivävaelluksille

Turkkitoivomukset
Mahdollisimman helppohoitoinen. Harjaus kerran viikossa sopii vallan mainiosti, mutta en ole kiinnostunut roduista, joita tulee säännöllisesti trimmata.

Minkä kokoinen
Rodun pitäisi olla vähintään keskikokoinen.

Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)

Etsin koiraa, joka:
- Olisi tasapainoinen ja iloinen lenkkikaveri niin lähimetsiin kuin pidemmille vaellusreissuillekin
- Olisi helposti koulutettavissa. Ihmisrakas ja seurallinen
- Osaisi tarvittaessa myös rauhoittua itsekseen (ei pomppisi seinille, jos yksittäisinä päivinä lenkit jäisivät lyhyemmiksi tai aktivointi vähäisemmäksi)
- Voisi kulkea vapaana metsässä tai vaellusretkillä (ei tarvitse kulkea lahkeessa kiinni, mutta ei lähde kilometrien päähän jäniksen perässä)

Haukkuherkkyys tai voimakas vahtivietti ei ole toivottavaa, koska koira tulisi kerrostaloon

Rotuja, joita olen pohtinut
Spanielit (springerspanielit, walesinspringerspanielit ja fieldspanielit)- mietityttää aktiivisuus, riittääkö liikuntamäärä? Labradorinnoutaja - terveys? Australianpaimenkoira

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 21:45)