Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Lauantaina, 04.12.2010 klo 11:03

walesinspringelspaniel ensimmäiseksi koiraksi?

lodda

lodda
Viestimäärä: 58

WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Lauantaina, 04.12.2010 klo 11:03  
+
0
moi:)

meille vois ehkä jossain vaiheessa tulla koira jos saan porukat suostumaan... niin olen ajatellut wss:ssää. asumme omakotitalossa ja harrastaisin paljon mutta onko wss hyvä ensimmäiseksi koiraksi??? tarvitseeko se kokeneen omistajan???

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Lauantaina, 04.12.2010 klo 12:18  
+
0
Jos rotu on jo "melkein päätetty" niin kannattaa mennä kysymään lisää rodun omasta keskustelusta koirarodut -palstalta.
Jos taas haluat muitakin rotuehdotuksia, niin vähän enemmän toiveita rodun suhteen olisi kiva saada, esim vastauksia näihin:


¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
¤ Lapsien määrä
¤ Aiemmat koirakokemukset
¤ Harrastustoiveet
¤ Turkkitoivomukset
¤ Minkä kokoinen koira
¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)



// muoks: Olitkin näköjään jo löytänyt springerspanielit -ketjun
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013
(Viestiä on muokattu lauantaina, 04.12.2010 klo 12:19)

Draksu

Draksu
Viestimäärä: 1

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Sunnuntaina, 12.12.2010 klo 15:17  
+
0
Ajattelin nyt vastata vaikka aloittaja olikin löytänyt oikeaan.

Eräs tuttavani otti "kokemattomana" walesin viime keväänä. Ennestään perheellä oli jo vanhempi pikkukoira, joka ei sinänsä ole ollut mitenkään haastava.

Nyt koira on tuhonnut sohvia ja muita tavaroita, koiraa pidetään päivisin häkissä jotta se ei tekisi tuhoja.
Tuo ilmeisimmin johtuu koiran suuresta energiamäärästä, jota se ei tuossa perheessä saa tarpeeksi liikuntaa, eikä koiraa ole opetettu olemaan yksin, jotenka sillä on eroahdistusta.

Kun perhe menee kotiin työpäivän jälkeen, on koira haukkunut taas koko päivän ja naapurit paukuttaa seinäntakana iltaisin jos koira haukkuu paljon eikä rauhoitu. Kyseinen koira on aivan ilman kontrollia ja kamalan vilkas.

Sanoisin että walesinsprinkku ei välttämättä sovi ensimmäiseksi koiraksi yleensäkkään, tietysti jos omistaja todella ymmärtää koirien päälle ja pystyy tarjoamaan PALJON liikuntaa ja aivopuuhaa.

Suosittelisin ehkä jotain vähemmän aktiivista ensimmäiseksi koiraksi, mutta jos tuumit että TODELLAKIN pystyt tarjoamaan koiralle harrastusta, liikuntaa, johdonmukaisuutta ja pitkää pinnaa niin mikäs siinä.
Ihanaa Joulua ja onnea vuodelle 2011 !

rede

rede
Viestimäärä: 1

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Tiistaina, 14.12.2010 klo 16:17  
+
0
Itse kahden walesin omistajana ja periaatteessa ensimmäiseksi koiraksi wss minulle hankittuna voisin jotain kommentoida.

Ensimmäinen punavalkoinenotus tuli minun ollessa 12 ja koiran hoitaminen oli aikalailla kokonaan minun kontollani. Toki perheelläni oli ollut jo koko pienen ikäni ja pidempäänkin ulkokoiria, joten ihan täysi käsi en ollut ensimmäisen walesin saadessani, mutten mikään kokenut konkarikaan.

On täysin totta, että walesi on energinen, sen keskittymiskyky on kyseenalaista ja toimeliaana ja piilofiksuna koira keksii kyllä tylsistyneenä itselleen tekemistä, mutta yksilöissä on suuria eroja. Omat otukset ovat kuin yö ja päivä.
Ensimmäinen koirani oli/on oikea enkeli. Se ei ole koskaan tehnyt mitään tuhoja kotona, ehkä tyhjentänyt roskikset jos siihen on ollut tilaisuus, mutta muuten. Haittana on se, että koirani on pakko kommentoida ääneen kaikkea ja ilmoittaa mahdolliset saapuvat vieraat. Yksinollessaankin haukkuu, mutta koulutuksella saatu vähenemään niin ettei naapurit häiriinny.
Lisäksi koulutusta ajatellen ensimmäinen koirani on unelma. Ahneutensa takia hakisi vaikka kuun taivaalta ja muutaman toiston jälkeen osaa asiat ja on muutenkin ollut unelma ensimmäinen koira, jonka kanssa ollaan voitu hyvillä mielin kokeilla lajia kuin lajia.

Toinen koirani taas ansaitsi jo kasvattajan luona lisänimen "prkl", eli todellakin koti pistettiin uuteen uskoon vielä parin vuoden iässä, jos herrasta niin tuntui. Hakkasin kuitenkin sinnikkäästi päätäni seinää, koin edistymistä ja takapakkia ja uhkasin tehdä koirasta useita kertoja rukkaset ja jotain ihmeellistä tapahtui. Nykyisin koira on varjoni, enkä todellakaan voisi kuvitellakaan elämääni ilman tuota.
Hoksottimet eivät ole ihan yhtä "hyvät" kuin vanhemmalla otuksellani, mutta vuosien varrella se paras motivointikeino on tullut löydettyä ja keskittyminenkin on löytynyt sen mukana.

Kotioloissa noissa kahdessa on myös eroja. Vanhempi koirani pitää huolen, että pakollinen leikkihetki illalla suoritetaan etenkin jos lenkit ovat jääneet tavallista lyhyimmiksi, kun taas nuorempi koirani, joka muuten on villimpi ja vilkkaampi esim. lenkeillä ei ole moksiskaan hieman lyhentyneistä lenkeistä ja täysin huomaamaton sisätiloissa.

Mutta niin. Kuten alussa mainitsin walesit ovat energisiä ja sähliä ja osaavat käyttää halutessaan aikansa luovasti. Etenkin nuoret (ja miksei vähän vanhemmatkin) urokset tuottavat usein harmaita hiuksia omistajilleen, etenkin jos wss on otettu ajatuksella, että saa kivan ja lupsakan spanielin sohvakoristeeksi.
Kun kaikki ei mene täydellisesti, tietää että se on aitoa

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Torstaina, 06.01.2011 klo 20:00  
+
0
Voisin kirjoittaa omasta/omista kokemuksistani tänne.
Eli minulla on nyt 8kk walesin sprinkku narttu. Itse olen 12vuotias. Koira on minun ensimmäiseni. Rotua harkittiin todella kauan. Selailimme koirakirjoja ja mietimme millaisen koiran haluaisimme ja mitkä olisivat koiran, että meidän vaatimuksemme. Meillä oli muun muassa tälläisiä kriteereitä:
-pitäisi sopia TOKOon ja agilityyn
-lapsiystävällinen
- voi pitää vapaana
-ei liian pieni eikä liian iso
- helppo kouluttaa

Walesinspringerspanielit ovat erittäin energisiä metsästyskoiria joten te vanhemmat/viisaammat voisitte kertoa hyviä keinoja (kunnon metsälenkkien lisäksi) miten voisin purkaa tuon superhyper energisen nartun energian purkamiseen.. Kyllä se saadaan loppuun kun lenkkeillään 3½ h päivässä...:neutral::aurinko:
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Perjantaina, 07.01.2011 klo 20:56  
+
0

Dara kirjoitti:

Walesinspringerspanielit ovat erittäin energisiä metsästyskoiria joten te vanhemmat/viisaammat voisitte kertoa hyviä keinoja (kunnon metsälenkkien lisäksi) miten voisin purkaa tuon superhyper energisen nartun energian purkamiseen.. Kyllä se saadaan loppuun kun lenkkeillään 3½ h päivässä...:neutral::aurinko:

Energian purkamiseen kannattaa käyttää muutakin kuin liikuntaa. Temppujen opettelu, nenän käyttö ja muu aktivointi ovat lenkkien lisäksi omiaan väsyttämään koiraa kasvattamatta sen kuntoa entisestään (jolloin se jaksaa riekkua aina vaan enemmän. Toinen mitä voisit miettiä on, että pitääkö tuo 3,5h ihan paikkaansa, kun toisessa ketjussa kirjoitit näin:

Dara kirjoitti:

1) Kuinka usein käytte lenkillä/ulkona?
2) Kuinka paljjon (km) liikkutte suunnilleen päivässä?

omat vastaukseni:
1) Noin 4-8 kertaa päivässä.
2) about 5km

:enkeli:

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Lauantaina, 08.01.2011 klo 13:31  
+
0
anteeksi epäselvyys.
Tarkoitin (tässä ketjussa) että jos liikumme 3,5h niin saan energian aika loppuun.
Kävellään noin 5km päivässä (yleensä) ja siihen menee noin 1h-2h. (riippuu vauhdista)

Eli normaalisti about 5km. Tai vähemmän jos ei ole aikaa.
ja siis energia loppuun saadaan jos tehdään esim 2h lenkkki ja illalla 1h lenkki..

MADDY: laita mulle yksäriä jos olen taas epäselvä:shifty:
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Lauantaina, 08.01.2011 klo 14:11  
+
0
^Joidenkin koirien "energia ei vaan lopu" vaikka tekisit monen tunnin lenkkejä :wink: kuten maddy tuossa yllä jo mainitsi.
Meillä esim tuo nuorimmainen vaan innostuu jostain 2-3 tunnin lenkistä, vaikka saa välillä kirmata vapaanakin. Ja mulla on ihan vaan tämmöisiä kääpiökoiria "kainalokaverina" :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: WALESINSPRINGELSPANIEL ENSIMMäISEKSI KOIRAKS... - Tiistaina, 11.01.2011 klo 13:50  
+
0
^^Aivotyöskentelyä, "tehokkaampaa" liikuntaa. Jos oikeasti käytätte 5 km lenkkiin 2 tuntia, se tekee kävelynopeudeksi 2,5 km/h, mikä on sellaista hissuttelua, että siinä ei syke pääse nousemaan edes itsellä, saati sitten koiralla. Esim. tunnin vapaanajuoksutus täyttäisi huomattavasti paremmin koiran liikunnantarpeen. Kaikenlainen aivotyöskentely väsyttää myös tehokkaasti. Esim. meillä tuo junnu (kääpiökoira tämäkin) ei väsy 10 km hihnalenkistä, mutta tunnin TOKO-treenien jälkeen (joissa edes valtaosaa ajasta ei treenata) koira on täysin valmista punkkakamaa.
kääpin uros -09
shelam uros -16

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28211
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 04:00)