Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 10:09

Koiranpennun sekaruokinta

koivuseepra

koivuseepra
Viestimäärä: 19

KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 10:09  
+
0
Moi! mulle tuli tällanen 10-viikkoinen "pikku" karvapallo (nartut aikuisena 61–66 cm ja n. 40 kg) ja kasvattaja suositteli Royal Canin Puppy/junior kuivamuonaa (ja on ruokkinut tämänkin pennun ennen luovuttamista sillä) Mun vanhempi koira on BARFfilla varastopunkkiallergian takia ja haluaisin myös totutella pentua raakaruokintaan (koska voi olla että sekin kasvuiän jälkeen siirtyy siihen oli allergioita tai ei) ja musta tuntuu et jos alan ton RC-kuivamuonan sekaan sotkee raakoja jauhelihoja, kasvismössöjä tms. nousee toi proteiinipitoisuus sen ruuassa aika korkeeks ja koska se on aika isokokoisen rodun edustaja, pitäis liian nopeeta kasvua välttää.

Niin mietin että pitäiskö mun vaihtaa sitä kuivamuonaa? johonki mis on pienemmät proteiinipitoisuudet, esim. joku Adult-nappula? Onko teillä tämmösestä ison koiranpennun sekaruokinnasta millasia kokemuksia? Entä oisko ehdotuksia että mikä kuivamuona sopis tällaseen hyvin?

Oon miettiny pitäiskö kokeilla Jahti & vahti - kanariisiä? (http://www.jahtivahti.fi/jahtivahti-tuotteet/jahtivahti-kanajariisi/) sivuilla lukee "Kana ja Riisi sopii myös nuorien kasvavien koirien täysravinnoksi." ja mietin et ku käyn kuitenkin kennelrehun autolta toiselle koiralleni sapuskat ja sielt saa myös tätä Jahti & Vahtia ja toi on mielestäni tosi halpaakin (tuntuu vähä liianki halvalt, epäilyttävää) Mietityttää kuitenkin tää: Lihapitoisuus on peräti 36,5 % (tarkottaako tää nyt sitä proteiinipitoisuutta sitten!?) Valkuaispitoisuus on 25 %, Rasvapitoisuus on 13 %, että onko kuitenki sitten liian "voimakasta" tähän tarkoitukseen?
Tässä muu ravintosisältö:
Raakavalkuainen ............................... 25 % ka
Raakarasva ................................................... 13 %
Raakakuitu ................................................. 2,5 %
Hehkutusjäännös ................................... 7,0 %
Muuntokelp. energia............. 15,6 MJ/kg
Kalsium......................................................... 1,3 %
Fosfori ............................................................ 1,0 %
Lysiini ............................................................. 1,3 %
Metioniini ................................................... 0,6 %
Natrium ................................................. 0,3 g/kg
Magnesium ...................................... 0,12 g/kg
Seleeni................................................ 0,2 mg/kg
Kupari ................................................. 12 mg/kg
Rauta ................................................ 160 mg/kg
Sinkki ................................................... 70 mg/kg
Jodi ........................................................... 3 mg/kg
Koboltti............................................. 0,5 mg/kg
Biotiini ............................................... 0,5 mg/kg
A-vitamiini ............................... 15000 ky/kg
D-vitamiini .................................. 1500 ky/kg
E-vitamiini .................................. 150 mg/kg
B1-vitamiini .................................... 10 mg/kg
B2- vitamiini ................................... 15 mg/kg
B6-vitamiini .................................... 16 mg/kg
B12-vitamiini ................................ 0,1 mg/kg

miltä toi mielestänne kuulostaa? Mä oon niin huono näissä kuivamuona-jutuissa ku oon nii monta vuotta barffannu jo ton vanhemman koiran kanssa, sillon kun se oli pentu nii se söi kuivamuonaa kunnes oudot oireet paljastu varastopunkkiallergiaksi, siitä on nii pitkä aika nii ei oikee enää tahdo muistaa näitä juttuja :D

Ois kiva saada myös erilaisia mielipiteitä siitä ku jotkut sanoo että on järkevämpää syöttää raakaruokaa ja nappulaa eri aterioilla, ettei sotkis niitä ollenkaan yhteen (tääkin syö nyt vielä 3 ateriaa päivässä) esim. aamuaterialla vaan nappulaa, iltapäivällä esim. jauhelihaa ja kasvismössöä/riisiä/puuroa ja illalla taas nappulaa. vai voiko huoletta sotkea nappulat + muut keskenään? sen tiedän että jos annan lihaisia luita (esim. broilerin siivet) niin niitä ei saa antaa nappuloitten kanssa samaan aikaan. Ja jotkut kuulemma tekee myös silleen ettei anna raakaruokaa samana päivänä, niiku esim. maanantaina nappulaa, tiistaina raakaruokaa jne..

jooo tässä alkaa olla aikamoinen romaani, kiitos vastauksista jo etukäteen!

koivuseepra

koivuseepra
Viestimäärä: 19

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 10:21  
+
0
siis se syö nyt tätä ja kasvattaja siis on suositellut ja syöttänyt ite, se ei kyl sotke siihen joukkoon kuulemma ku joskus satunnaisesti riisiä + kypsennettyy jauhelihaa.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 10:30  
+
0
Jos noin köyhä ruoka riittää, niin siitä vain. Greyhoundin pennulle ei riitä.

jos alan ton RC-kuivamuonan sekaan sotkee raakoja jauhelihoja, kasvismössöjä tms. nousee toi proteiinipitoisuus sen ruuassa aika korkeeks ja koska se on aika isokokoisen rodun edustaja, pitäis liian nopeeta kasvua välttää.



Ei nouse. Ja jos tarpeeksi lisäät kasvismössöjä, niin laskee.

Antavatko nämä ajattelemisen aihetta, sillä et pysty kasvua säätelemään ruokinnalla:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/kirja-koiran-ruokinta/
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/kehitys-ja-kasvuhairiot/
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/proteiinit-tekevat-edelleenkin-vahvemman-luuston/
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

koivuseepra

koivuseepra
Viestimäärä: 19

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 10:48  
+
0
^ aika mielenkiintoista tekstiä linkkien takana!!! pistää miettimään.

edit. eli sä oisit sitä mieltä että pitäis jatkaa tolla RCllä ja voin rauhassa sotkea siihen lihoja yms. sekaan. Eläinkauppias oli eri mieltä ku siltä kyselin, entäs muut?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 31.01.2011 klo 10:57)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Maanantaina, 31.01.2011 klo 11:27  
+
0
En minä pitämisestä mitään tiedä. Itselläni on kotona pari 16vk ikäistä penikkaa, greyhoundeja ja aikuispaino jossain 27-36 välissä, ja nyt kun saavat tuon RC: pentusafkan loppumaan, niin siirtyvät Jepen vahvempaan, ja pohja - eli luokkaa puolet kiposta - on lihaa.

Laitetaan yksi linkki lisää, suurimmalle osalle vakiokävijöistä lienee tuttu:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/voittajia-pikaruualla/
Tuolla meillä menee pennutkin.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Tiistaina, 05.04.2011 klo 08:09  
+
0

koivuseepra kirjoitti:

^ aika mielenkiintoista tekstiä linkkien takana!!! pistää miettimään.

edit. eli sä oisit sitä mieltä että pitäis jatkaa tolla RCllä ja voin rauhassa sotkea siihen lihoja yms. sekaan. Eläinkauppias oli eri mieltä ku siltä kyselin, entäs muut?



Mä en lähtisi eläinkauppiaiden ammattitaitoon aina luottamaan, myyvät koirille, kissoille, jyrsijöille, matelijoille yms. ruokaa ja suurinosa ketä itse olen jututtanut, niin tietään suunninpiirtein vaan noi roayl caninin mainoslauseet (mm. kissat pärjää hyvin tuolla viljapitoisella kasviproteeiinillä - kissa joka on lihansyöjä), hyvä jos hoito-ohjeita edes myymistään pieneläimistä yms.
Itse en syöttäisi enään royal caninia oikeastaan millekkään eläimelle periaatteesta - miksi maksaa ruuasta joka sisältää n. 20% lihaa ja loput viljaa. Noita on marketit pullollaan halvempaan hintaan.
Ja tietenkin poikkeukset on erikseen, kyllä jotkut tietävät vähän enemmän kuin mitä suurmerkkien esitteissä lukee, mutta lähdekritiikki on hyvä olla mielessä.

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 18:55  
+
0

Mirinda kirjoitti:


Itse en syöttäisi enää royal caninia oikeastaan millekkään eläimelle periaatteesta - miksi maksaa ruuasta joka sisältää n. 20% lihaa ja loput viljaa.



Onko toi 20% lihaa sanottu jossain RC:n sivuilla? Vaikka olen etsinyt, en ole löytänyt netistä saatikka pussin kyljestä paljonko ruuissa on lihaa.

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 19:27  
+
0

Rekityttö kirjoitti:


Onko toi 20% lihaa sanottu jossain RC:n sivuilla? Vaikka olen etsinyt, en ole löytänyt netistä saatikka pussin kyljestä paljonko ruuissa on lihaa.



Löytyisiköhän vastaus täältä

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Perjantaina, 08.04.2011 klo 15:27  
+
0
Royalilla on tosi isoja eroja eri ruokien välillä... mm. siinä proteiinin määrässä ja rasvan määrässä ja siinä kuinka paljon erilaisia viljoja ruokaan on tungettu.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: KOIRANPENNUN SEKARUOKINTA - Perjantaina, 08.04.2011 klo 18:23  
+
0
^^Ei löytynyt.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 16:45)