Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Keskiviikkona, 03.09.2014 klo 11:21

Koirille tarkoitetut hiutalesekoitukset

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

KOIRILLE TARKOITETUT HIUTALESEKOITUKSET - Keskiviikkona, 03.09.2014 klo 11:21  
+
0
Joo, en keksinyt parempaa otsikkoa :nauru: enkä löytänyt haulla vastaavaa topaa.

Eli, käyttääkö joku muu näitä hiutalesekoituksia? Minä aloin alkukesästä syötää Bewi-Dogin Flakes-sekoitusta raan lihan ja sisäeltinten lisäksi, samalla idealla kuin puuroja. Toimii mielestäni erittäin hyvin, määrällisesti tuota menee hyvin vähän ja 2,5 kg pussi riittää ihme pitkään. On erittäin helppoa ja siistiä käsitellä, ei tarvitse keitellä puuroja. Hiutaleet muistuttavat hieman marsujen myslisekoituksia, hiutaleet ovat kovempia ja litistettyjä, seassa on turvotettua riisiä ja nuudeleita (?). Uppoaa hyvin käyttäjiin ja tuoksuu hyvältä.
Nyt olen viime viikosta syöttänyt Happy Dogin FlockenMixeriä. On huomattavasti hienojakoisempaa kuin Bewi-dog, melkein jauhomaista jossa porkkananpaloja seassa. Olen turvottanut molempia sekoituksia, happy dog muuttuu liisterimäiseksi turvotessaan ja haju on ehkä hieman tapettiliisterimäinen. Koirat syövät kuitenkin myös tätä mielellään, eikä mahan toiminta ole muuttunut joten eivät vissiin hirveästi eroa toisistaan.
Hintaluokaltaan ovat aika samoissa, tosin Bewi- Dogia myydään pienissä 2,5kg pusseissa ja isommissa 7,5kg pusseissa. Happy Dogin flockenmixeriä en ole löytänyt kuin irtomyynnissä ja 10kg säkeissä, irtomyynnissä on tietenkin huomattavasti korkeampi kilohinta kuin pussissa myytävässä.
Myös St. Hippolytillä on jonkinmoinen koirille tarkoitettu hiutalesekoitus, tätä en ole löytänyt mistään kaupasta mutta netistä saa tilattua. Hinta on tässä sen verran suolainen että taitaa jäädä kokeilematta...

Muoks. Voisin toki laittaa pari linkkiä, bewi- dog flakes ja happy dog flockenmixer
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 03.09.2014 klo 11:27)

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: KOIRILLE TARKOITETUT HIUTALESEKOITUKSET - Keskiviikkona, 03.09.2014 klo 23:29  
+
0
En ihan pelkästään hiutaleita mutta tuli tilattua koirille maisteluun setit Futterbar Mix-nimistä kuivaruokaa jossa on nappuloiden (ankka, lammas, lohi) ohella joko hirssiä, tattaria tai riisiä sellaisena "puffattuna" sekä kuivattua omenaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa tai punajuurta. Ja katso, koirat syövät paitsi tuo punajuuri vähän epäilyttää :wink:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRILLE TARKOITETUT HIUTALESEKOITUKSET - Torstaina, 04.09.2014 klo 13:54  
+
0
Mielenkiintoisia. Mikähän mahtaa olla näiden hinta- ja ravintoarvot puuroihin yms verrattuna? Täällä syödään tällä hetkellä kaavalla lihaa + jotain kuitulähdettä (puuroa, perunaa, pellavansiemeniä tms) ja maistuvuus + sulavuus tuntuu olevan aika jees melkolailla riippumatta siitä mikä se lihan lisuke on (pelkkä liha + lisäravinteet vetää vatsan löysälle koko sakilla). Periaatteessa ei ole siis tarvetta muuttaa toimivaa kaavaa, mutta mielenkiintoisia nuo ovat silti.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KOIRILLE TARKOITETUT HIUTALESEKOITUKSET - Torstaina, 04.09.2014 klo 18:10  
+
0
Meillä se kokeilu lähti oikeastaan siitä, että kesällä liikuttiin niin paljon eri paikkoihin että ei ollut aikaa keitellä puuroja, ja mä oon niin huono tekemään kasvissoseita.
En osaa vertailla noita puuroihin, mutta esim. meidän seropin kuitutarve tyydyttyy 80-100g/pvä turvotetulla hiutalesekoituksella kun puuroja taas sai mättää jopa 5 dl/pvässä, siis jotta maha toimi kunnolla eikä uloste ollut kovaa. Puuroilla myös vaihteli ulosteen koostumus enemmän kuin hiutalesekoituksien kanssa. Toki johtuu varmaan myös siitä että puurossa on hieman eri suhteet aineksissa joka kerta, kun taas hiutalesekoitus on tasaisempaa laadultaan.
Sen minkä olen huomannut suurimpana erona noihin puuroihin on se, että varsinkin tuo seropi ja myös cockeri tahtoivat pöhöttyä puuroista, mutta hiutalesekoitusta syödessään ovat kuivemman näköisiä.
Sekä Bewi-dogissa ja Happy dogissa on aika suuri osa vehnää ja maissia, lisäksi kuivattuja ja puristettuja hernehiutaleita.

Happy dog Flocken Mixer:
täysjyvämaissihiutaleet, maissijauho (rullakuivattu), täysjyvävehnähiutaleet, täysjyväkaurahiutaleet, hernehiutaleet (6%), dikalsiumfosfaatti, kuivattu porkkana (2%), kalsiumkarbonaatti, hirssi (turvotettu), riisijauho (puristettu), natriumkloridi, seljanmarja (kuivattu), viinirypäle, kynteli, meirami, anis, basilika, fenkoli, seljankukka, laventelinkukka, rosmariini, salvia, timjami. (Yrttejä yhteensä: 0,15%).
Raakaproteiinia 10%, raakarasvaa 2%, kuitu 3%

Bewi-dog Flakes:
Maissihiutaleet, turvotettu vehnä, vihanneshiutaleet (8%) pasta, turvotettu riiisi, kasvisöljy (kookosöljy),
Proteiini 11,0%, rasva 2,5%, kuitu 1,5%, tuhka 1,5%, kosteus 10,0%, kalsium 0,4%, fosfori 0,3%, natrium 0,05%

Jaa, en nyt pikaisella googlettamisella löytänyt sen kummempia ravintoarvoja yrjölänpuurosta, pitäis varmaan etsiä eri raaka-aineiden arvot kypsennettynä. Sitten on tietenkin eri asia paljonko koira pystyy hyödyntämään niistä, kasvisperäisiä kun ovat.
Kilohinta on hieman korkeampi kuin puurojen perusaineissa, mutta menekki on vähäisempää joten itse sanoisin näin mututuntumalla että aika samoissa hinnoissa liikutaan loppupäässä.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRILLE TARKOITETUT HIUTALESEKOITUKSET - Maanantaina, 08.09.2014 klo 18:52  
+
0
^No voihan maissi! Olisi tietysti voinut vaikka itse googlettaa ja todeta että sitähän ne sisältävät... Meillä maissi on siis about ainut aines jota nakkamaamalla ruuan sekaan voi olla varma että koirat a) laihtuvat b) paskovat enemmän eli se ei vaan sula.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 01:45)