Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 12:38

Mitä haittaa hotkimisesta?

Siirry sivulle: 1 2

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Tiistaina, 13.04.2010 klo 12:38  
+
0
Monet koiranomistajat päivittelevät koiransa tapaa imuiroida ruoka naamaansa mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähällä pureskelulla. Itsekin yhden tällaisen pikasyömärin omistan ja olen usein miettinyt mitä konkreettista haittaa hotkimisesta voi olla. Mahalaukun kiertymää, vai mitä?
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Tiistaina, 13.04.2010 klo 13:19  
+
0
Joku voi joskus oksentaa. Ei siitä käytännössä mitään haittaa ole, mutta helpottaa suunnattomasti elämää.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Lauantaina, 17.04.2010 klo 18:10  
+
0
Oksentaminen taitaa olla ainoa varsinainen haitta. Ja kyllä se ainakin mun mittapuulla oli haitta, kun koira oksensi 2-4 kertaa päivässä. Jos koira tekee sitä ihan jatkuvasti, voi siitä oksentamisestakin varmaan olla jo jotain terveyshaittoja.

Itse aloin turvottaa nappulat kun oksentelu alkoi lisääntymään. Tuoretta ruokaa koira ei ole koskaan oksentanut vaikka hotkii sen vähintään yhtä nopeasti :nauru: Kunnolla turvotettujen nappuloiden kanssa oksenteluongelmaa ei ole, kuivat nappulat vissiin tarttuvat jotenkin ruokatorveen koska koira myös usein kakoi syömisen jälkeen.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 08:41  
+
0
Kiitos vastauksista. Monestihan koiran hotkimisesta puhuttaessa seuraavat sanat ovat "mahalaukun kiertymä", "tukehtuminen" tai "ilmaa vatsassa". Ilmeisesti nämä siis ovat kuitenkin aika harvinaisia vaivoja.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Maanantaina, 19.04.2010 klo 15:10  
+
0
Olen nähnyt myös myytävänä (esim nettikaupoissa) sellaisia metallisia ruokakippoja missä on uloke keskellä kippoa, jolloin ruoka on vain pyöreän kipon reunalla. Tämä kuulemma hidastaisi ruoan hotkimista ja on kehitetty justiinsa tähän tarkoitukseen.

Eipä tosin ole kokemusta tällaisestä ihmekiposta =))
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 14:42  
+
0
^saman toiminnan saa ihan tavalliseen ruokakippoon heittämällä sekaan tennispallon tai ison kiven, koira joutuu pyörittämään sitä ja ei näin saa hotkittua niin nopeasti ruokaansa. sama käy myös hotkivilla hevosilla, ei kun kiviä sekaan vaan :peukku:
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Perjantaina, 23.04.2010 klo 23:16  
+
0
Ruoan voi myös pakata kongiin niin koiralla vierähtää mukavasti tunti sitä askarrellessa :hymy:

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 01:51  
+
0
^Tunti? :eek: Mitä sinne Kongiin voisi sitten laittaa, että koiralla menis siihen tunti? Alissan enkka taitaa olla 20 min...
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 17:18  
+
0
Tehokas yksilö :D jotain tahnasta ruokaa, riippuu varmaan kongin mallista ja koiran koosta että kauanko aikaa menee. 65 kiloinen koira ja barf-mössö kesti noin tunnin, olisiko ollu ~500g ruokaa sisällä.

Danielle

Danielle
Viestimäärä: 143

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Lauantaina, 01.05.2010 klo 11:14  
+
0
Meillä annetaan säännöllisen epäsäännöllisesti koirille puuhapallot, joista saavat itse pyöritellä ruokansa. Voisi olla apua tuohon hotkimiseenkin, kun sieltä ei montaa nappulaa tule kerralla, ja saahan siinä samalla aktivointia.

Yksi juttu minkä olen itse huomannut meidän hotkivan koiruuden kohdalla on se, että se nielee myös luista irtoavat palat pureskelematta ja sitten oksentaa, tai ne tulevat sulamattomina kakan mukana. En ole oikeita luita uskaltanut parin kokeilun jälkeen sille edes antaa.
Bichon Frise Dani 3/2007
Havannankoira Tilda 1/2008

tildani.vuodatus.net

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Lauantaina, 01.05.2010 klo 19:23  
+
0

whisperd kirjoitti:

Tehokas yksilö :D jotain tahnasta ruokaa, riippuu varmaan kongin mallista ja koiran koosta että kauanko aikaa menee. 65 kiloinen koira ja barf-mössö kesti noin tunnin, olisiko ollu ~500g ruokaa sisällä.



No, Alissa on 13-kilonen sheltti ja Kongi M-kokoa. Maksamakkarajuustotäyte ei kauaa kestä, kauiten on kestänyt jäädytetty jauhelihatäyte, johon meni se noin 20 minuuttia. Sulatettu juusto vois olla aika hyvä, mut harmi, et mikro on rikki. :wink:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 10.06.2010 klo 09:15  
+
0
Meillä auttoi hotkimiseen isompi nappulakoko. Koira joutuu puremaan nappuloita, vaikka kyllähän ne kokonaisinakin torvesta alas menee jos tulee kiire. Mutta ei se paljoa auta, ruokailu kestää yleensä 20-40 sekuntia, josta huomattava osa menee kupin nuolemiseen... Täytys ruveta hyödyntään tota kongia, kun sellainenkin meillä on. Eikös sinne vois tunkee ihan raakaakin jauhelihaa, jos vaan koiran masu sellaista kestää?
3v lapinkoira Mimmi

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 10.06.2010 klo 13:56  
+
0
Kannattaa hommata sen verran pieni kongi, ettei sinne mahdu suoraan koiran kieli ja lähes koko kuono :D Silloin ei toisaalta voi koko annosta tunkea kerralla... Me ostettiin iso kongi pienehkölle koiralle, ja sehän vaan nuolee sen hetkessä tyhjäksi. Kongi vaan etutassujen väliin ja nam nam.

Se kyllä hidastaa, jos kongin heittää pakkaseen.

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Tiistaina, 10.08.2010 klo 17:31  
+
0
Jos koira on oikein ahne, voihan sitä kokeilla vaikkapa syöttämällä sen ruoan itse. Jos koira syö vaikkapa vain raksuja, raksut voi antaa koulutuksen yhteydessä. Mutta jos koiran ruoka on mössöä, voisi pitää kuppia kädessä ja antaa siitä vaikka 10 sekunnin välein vähäksi aikaa koiralle, että se ei kerralla kaikkea hotkaise. Itse tekisin ainakin niin, jos minulla olisi koira ja se olisi ahne :)) Ja Kongi varmasti toimii!
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 11.08.2010 klo 12:36)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Tiistaina, 10.08.2010 klo 18:55  
+
0
Minä en edelleenkään jaksa stressata ruuan ahmimisesta. Meillä ahneet spanielit tyhjentävät kupin noin 8 sekunnissa, mutta enpä ole tuosta mitään haittaa havainnut. Hotkikoon jos siltä tuntuu.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

empirre

empirre
Viestimäärä: 12

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 12.08.2010 klo 21:05  
+
0

Kerttuliini kirjoitti:

Minä en edelleenkään jaksa stressata ruuan ahmimisesta. Meillä ahneet spanielit tyhjentävät kupin noin 8 sekunnissa, mutta enpä ole tuosta mitään haittaa havainnut. Hotkikoon jos siltä tuntuu.



Samaa mieltä olen. Bokserini syö kaiken sekunnissa (nojoo liiottelin ehkä vähän) eikä mitään ongelmia. kyllähän sen sitte huomaa jos ruoka ei sulaa tai jos oksentaa.

empirre

empirre
Viestimäärä: 12

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 12.08.2010 klo 21:05  
+
0

Kerttuliini kirjoitti:

Minä en edelleenkään jaksa stressata ruuan ahmimisesta. Meillä ahneet spanielit tyhjentävät kupin noin 8 sekunnissa, mutta enpä ole tuosta mitään haittaa havainnut. Hotkikoon jos siltä tuntuu.



Samaa mieltä olen. Bokserini syö kaiken sekunnissa (nojoo liiottelin ehkä vähän) eikä mitään ongelmia. kyllähän sen sitte huomaa jos ruoka ei sulaa tai jos oksentaa.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 12.08.2010 klo 22:13  
+
0
Eikös jossain myydä ahneille koirille tarkoitettuja ruokakuppeja? No ainakin täällä on niitä kulhoja: www.Terrieri.net.. Mutta en tiedä toimiiko.. Kun en ole kokeillut.. No kai te tiedätte paremmin kuin minä.. ^^ :nauru:

lartuska

lartuska
Viestimäärä: 215

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Maanantaina, 22.08.2011 klo 19:44  
+
0
O.o Meillä n. 4 kk belggaripentu on parisen kertaa hotkinu niin nopeeta, että huutaa sitte pari sekuntia :(

Piituli

Piituli
Viestimäärä: 8

VS: MITä HAITTAA HOTKIMISESTA? - Torstaina, 08.09.2011 klo 20:54  
+
0
Jos koira hotkii kannattaa kokeilla ruuan laittoa kongiin tai vastaavaan tai suurentaa nappulakokoa. Hotkiminen ei yleensä ole vaarallista, mutta muutama haittavaikutus sillä voi olla: eli hotkiessa koiran mahaan kertyy myös ilmaa. Tämä yleisimmin tulee suoliston kautta ulos normaalisti, mutta erityisesti syvärintaisilla koirilla on tähän liittyy torsion (=mahalaukun kiertymä) riski. Riskiä suurentaa, jos nappuloita ei ole turvotettu. Mutta torsio on harvinainen ja suurempi riski sille on jos koira saa yks kaks syötyä normaalia paljon enemmän ruokaa. Mutta asiasta ei sinällään kannata huolestua riskin takia. Tämä on vain yksi syy, miksi hotkimiseen suositellaan puuttumaan.

Ehkä enemmänkin ongelmana voi olla hampaiden kunto, jos koira syö ruuan liian nopeasti. Raksujen pureskelu estää hammaskiven muodostumista, mutta hotkiessa näin ei tapahdu. Mutta tämän asian voi korjata luilla jne.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 19:00)