Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 20.12.2010 klo 22:49

Purina

Siirry sivulle: 1 2

guess1

guess1
Viestimäärä: 1

PURINA - Maanantaina, 20.12.2010 klo 22:49  
+
0
Meillä on nyt koiran laihdutus menossa (pitäisi saada kilo pois) ja eläinkaupan myyjän suosittelemana ostin tänään kyseisen pussin ruokaa. Kotona tuoteselosteita lukiessa en kuitenkaan missään huomannut kalorimääriä. Netistäkään en tietoa löytänyt. Osaisiko joku sanoa (tai etsiä netistä paremmin kuin minä) kyseisen ruuan kcal/kg, jotta olisi helpompi laskea saantisuositus koiralleni?



muokattu otsikko yleispätevämmäksi, Sarahia
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.12.2010 klo 17:14)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Tiistaina, 21.12.2010 klo 17:04  
+
0
Purina opn varmaan sitä mieltä, että energiamäärä on epäoleellista tietoa, koska he ovat tarjonneet taulukon painonpudostusta varten: http://www.purina-proplan.com/eu/uk/dog/specialLightOriginal.asp

Voisihan teoreettisen energian laskea valkuaisesta, rasvasta ja hiilareista Atwaterin kertoimien kautta; minä en jaksa (viitsi...) tehdä sitä ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PURINA - Tiistaina, 21.12.2010 klo 17:15  
+
0

Dara kirjoitti:

Puhutaan kaikista purinan ruuista.
Mitä mieltä olette purina pro plan ruuaista? Lihamäärä, energia, yms. kertokaa


Hilex

Hilex
Viestimäärä: 18

VS: PURINA - Lauantaina, 08.01.2011 klo 10:29  
+
0
Minä olen sitä syöttänyt pennulle siitä lähtien kun tuli taloon.Hyvin on maistunut.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURINA - Maanantaina, 10.01.2011 klo 17:45  
+
0
Mä en enää koskaan syötä Purinan tuotteita Nellalle! Koska ne kaikki on eläimillä testattuja. Enkä mä ainakaa halua antaa rahaa niille jokka testaa eläimillä..

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Maanantaina, 10.01.2011 klo 18:08  
+
0
Yksikään valmistaja ei testaa eläimillä, koska yhdelläkään valmistajalla ei ole labratiloja. Koirien ravitsemustutkimukset tehdään ihan toisella tapaa.

Sinänsä hauskaa - halutaan tutkitusti terveellistä ruokaa, mutta ilman tutkimuksia. Mites tuo dilemma ratkaistaan?
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURINA - Tiistaina, 11.01.2011 klo 14:28  
+
0
Ai, mä oon kuullu/luullu,et Purina testaa eläimillä.. Ja senki oon luullu et Purinan Latz ym. kissanruuat ois eläimillä testattuja.. =)

Samaris

Samaris
Viestimäärä: 25

VS: PURINA - Perjantaina, 14.01.2011 klo 20:04  
+
0
Minusta itselle on tärkeintä se, mikä ruoka omille parhaiten sopii.
Tulos.

En ala kokeilemaan mitään sen perusteella, että sitä EI olisi eläintestattu ... päinvastoin.
Ja milläpä se sitten pitäisi testata ellei eläimillä? Ihmisillä? Kasveilla? Ei millään?
Tottakai se jollain jossain pitää testata..

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PURINA - Perjantaina, 27.01.2012 klo 12:52  
+
0
Ite olen tuolle ihan pentuna <10kk syöttänyt Purinan Friskiesiä. Tuli näppylöitä ja vaihettiin Jahti&Vahtiin. Nyt sitten kun täytti kaks päätti ettei J&V enää kelpaa ollenkaan. Vaihdettiin sitten Pedigreehen, kunnes alko ilmaantua karvalaadun huononemisena, kynsien heikkenemisenä ym. Vaihdettiin sitten Oneen ja nyt ois vaihto ANFiin edessä, kun tuosta Onesta(kin) tuli näppylöitä. Ilmeisesti ei mitään allergiaa, mutta voi olla valmistustavassa joku, joka ei tuolle sovi.

Itse ollaan aina tarjottu pehmeänä (tosin ANF remontin jälkeen ruoka-aika ja ruokinta tapa muuttuu) ja ihan hyvin voi Purinankin ruokia turvottaa (tosin Friskiesin Adultista tulee turvotettuna ihan hervottoman kokosta).

Mun tietääkseni Purinan ruokia ei ole testattu eläimillä, mutta en ole varmakaan. Mielestäni eläinten käyttö testaukseen on turhaa, siis sisäisesti. Jos jollekkin eläimelle täytyy antaa jotakin esim. piikillä testatakseen miten se reagoi siihen se ei ole missään määrin järkevää. Mutta kemiallisesti voi koiranruoatkin testata ja sitten, kun tieteellisin tuloksin on saatu todisteet siitä, että ruoan ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, voidaan sitä testiluontoisesti syöttää jollekkin satunnaiselle määrälle eläimiä.

Ja teille nyt vaan, Latz-kissanruoka on pää-osin kasviperäistä.

Purinalla ei ruoissaan ole energiataulukkoa (kuten ei muissakaan "markettiruoissa") ja sitä ihmettelen syvästi.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Perjantaina, 27.01.2012 klo 14:08  
+
0
Strikku - miten sitten luulit, että nämä eläinkokeilla testatut ruuat on testattu? Piikittämällä lihaproteiinia ja katsomalla kasvavatko kudokset? Ei kyse ole siitä, että kuoleeko koira ruuasta vai jääkö henkiin, vaan miten se ylipäätään hyödyntää jotain. Kempen tutkimukset esim. rasvasta tai kaurasta on tehty eläinkokein, eivätkä ne häiritse ketään. Ihmisillä on joku ihmeellinen käsitys siitä mitä tutkiminen tarkoittaa - kiitos aika pitkälle elämästä kosketuspintansa kadottanieiden eläinten oikeus -aktivistien.

Kyllä, välillä joudutaan eläin uhraamaan. Miten te luulette, että vaikkapa D-vitamiinin vaikutukset luuston koostumukseen ja aineenvaihduntaan on selvitetty - ultralla ja röntgenillä vai? Tai seleenin myrkytysrajat? Tai mitä tapahtuu jos koiralle annetaan liikaa tai liian vähän kalsiumia?

On hienoa että vastustetaan eläinkokeita. Ja on mahtavan hienoa että vastustetaan turhia eläinkokeita. Mutta jos eläintutkimuksia vastustetaan, niin sovitaan että moiset eivät koskaan kysy ruokinta-aiheisia juttuja kuten kuinka paljon jotain täytyy antaa, onko jostain vaaraa tai miksi jotain täytyy saada. Ei noita nimittäin selvitetä koiranruokatehtaiden omistajille lähettämillä kyselylapuilla.

http://www.katiska.info/puruvoima/tutkimattomia-ovat-testaamattomien-tiet/
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: PURINA - Lauantaina, 28.01.2012 klo 19:39  
+
0

guess1 kirjoitti:

Meillä on nyt koiran laihdutus menossa (pitäisi saada kilo pois) ja eläinkaupan myyjän suosittelemana ostin tänään kyseisen pussin ruokaa. Kotona tuoteselosteita lukiessa en kuitenkaan missään huomannut kalorimääriä.



Eipä ne ihmisetkään kaloreita laskemalla laihdu, koska olennaista ei ole se mitä syö, vaan se mikä imeytyy. Kannattaisi ensisijaisesti poistaa ruoasta kaikki turha (hiilarit) ja panostaa lihaan ja rasvaan. Itse en Purinan tuoteselosteesta sen kummemmin ole selvillä, mutta vaikuttaa vähän silä että aika paljon viljaa yms. turhaa sisältää.
Sekarotuinen Suri -10

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PURINA - Maanantaina, 30.01.2012 klo 21:55  
+
0
Jagster, mä ainakin selvästi sanoin, että ruuat voi testata ensin kemiallisesti ja sitten kokeilla eläimillä. Eli se vois mennä niin, et ensin ne testais kemiallisesti miten joku aine reagoi toiseen ja sit ku pitäis olla varmaa ettei testauksesta aiheudu välitöntä hengenvaaraa niin sit vois pistää eläimiä syömään ruokaa. Ei siis sillein "Koira tarttee lihaa, proteiinejä, rasvaa... joten sekoitampa nyt nämä tästä näin ja kokeilen mitä tapahtuu!". Kyllä sekin on ymmärrettävää, että kokeillaan mitä tapahtuu esim. kalsiumin vääristä annostuksista, mutta a) jos eläin sairastuu vakavasti se pitäisi viedä hoitoon ja b) testaus suoritettaisiin riittävän suurella eläinmäärällä eläinlääkärin valvonnan ohella muista perustarpeista samalla kunnollisesti huolehtien. Ja totta sekin on, ettei sitä selvitetä lippulappsilla.

Kosmetiikkatestaus on jo asian toinen puoli, sitä en hyväksy ollenkaan.

Tarkemmin kun miettii niin itseasiassa jokainen syyllistyy päivittäin jonkinlaiseen eläintestaukseen (jos ihmiset lasketaan eläimiksi). Kun otat ruokaa lautasellesi mietit todennäköisesti annoksen terveellisyyttä. Testausta. Testaat itseäsi. Kun juokset juoksulenkillä hengästyt, jolloin kuluu energiaa. Testaat taas itseäsi. Kun luet lehteä ja mietit jotakin uutista, testaat taas itseäsi. Kun menet nukkumaan testaat taas itseäsi. Nämä arjen pienet toiminnot eivät tunnu testaukselta, mutta kun oikein miettii, ne on. Jos jätät ruuan syömättä pian huomaat olevasi nälkäinen. Testitulos: kun et syö tulet nälkäiseksi.

Koiranomistajana ihminen syyllistyy vielä suurempaan määrään testausta. Kun annamme koirillemme ruokaa mietimme samalla mitä se sisältää ja saako siitä kaiken tarvittavan. Sitten seuraamme koiraa ja sen olotilaa ja vähän ajan päästä toteamme että sitä ja sitä on liikaa ja sitä ja sitä voisi lisätä. Taas uudestaan. Nyt lisäät sitä ja sitä ja jätät toiset pois ja pian huomaat, että koiralla on se ja se huonosti.

Lyhyesti sanottuna kaikki mitä ikinä teetkin on jonkinasteista eläinestausta. Eläinaktivistit miettikää sitä.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Maanantaina, 30.01.2012 klo 22:49  
+
0
"Jagster, mä ainakin selvästi sanoin, että ruuat voi testata ensin kemiallisesti ja sitten kokeilla eläimillä."

Niin sanoit. Eikö se ole toimiva tapa edes teoriassa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Yukino

Yukino
Viestimäärä: 99

VS: PURINA - Tiistaina, 31.01.2012 klo 21:01  
+
0
Miksei kemiallisesti pysty joitakin asioita testaamaan ja testataankin tottakai, mutta karu totuus on että aina jossain vaiheessa joudutaan turvautumaan eläinkokeisiin. Kemiallisesti olisi "aika" haastavaa demonstroida ruoka-aineiden ja lääkkeiden käyttäytymistä elimistössä. Offtopic-esimerkkinä lääketeollisuudessa ei koskaan saataisi lääkkeitä (sairauksien hoitoon) myyntiin ilman eläinkokeita saati sitten edes ihmiskokeisiin asti, mistä voidaan päätellä eläinkokeiden välttämättömyys.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 31.01.2012 klo 21:03)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Tiistaina, 31.01.2012 klo 21:26  
+
0
Koeputkessa ei kyetä selvittämään miten ravintoaineet sulavat ja imeytyvät, tai miten ne käyttäytyvät elimistössä, miten ne muuttavat vaikka lihassoluja, veriarvoja, suoliston bakteereja jne.

Koeputkessa ei myöskään kyetä löytämään "salakavalia" myrkkyjä kuten vaikka tuttu suklaan teobromiini. Sehän ei suoraan ole sen kummallisempi, mutta koiran lyhyen suoliston takia koiran elimistö ei kykene poistamaan sitä tehokkaasti, vaan se imeytyy takaisin kiertoon - siinä vaiheessa se alkaa muuttua myrkylliseksi. Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka.

Ei meillä sen suurempaa erimielisyyttä aiheesta ole. Kunhan vaan kritisoin ylipäätään koeputkiajattelua. Toki in vitro jotain perusjuttuja kyetään tekemään, mutta ei sillä ruokintatutkimuksia rehdä - ei selvitetä Ca/P-suhteen vaikutuksia. Ei koeputkessa tosiaan tutkita lääkkeitä, eikä edes varmistuta onko joku meikki turvallinen.

Juu, ei minulla ole hajuakaan miten tämä Purinaan liittyy ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PURINA - Keskiviikkona, 01.02.2012 klo 21:51  
+
0
Mutta sen vaan sanon, että kyllä koeputkessa pystyy testaamaan reagoiko aineen x ja y sekoitus aineeseen z. Tälläisiä pystytään testaamaan, mutta esim. juurikin suklaan teobromiinin (oon muuten ennen sanonu sen teroboriimi) pystyy testaamaan vain eläimen kautta.

Ja meikkejä pystyy testaamaan ihan samalla tavalla.

Ja tää liittyy (?) Purinaan sen verran, että tää eläinkoejuttu lähti Purinasta.

Ja nyt me vaihdettiin ANFiin näppylöiden takia, joten jatkossa olen siellä enemmän. Toki käyn aina välillä katsomassa täällä teidän iloksi (suruksi) iloksi (suruksi).
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Yukino

Yukino
Viestimäärä: 99

VS: PURINA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:16  
+
0

Jagster kirjoitti:

Koeputkessa ei kyetä selvittämään miten ravintoaineet sulavat ja imeytyvät, tai miten ne käyttäytyvät elimistössä, miten ne muuttavat vaikka lihassoluja, veriarvoja, suoliston bakteereja jne.

Koeputkessa ei myöskään kyetä löytämään "salakavalia" myrkkyjä kuten vaikka tuttu suklaan teobromiini. Sehän ei suoraan ole sen kummallisempi, mutta koiran lyhyen suoliston takia koiran elimistö ei kykene poistamaan sitä tehokkaasti, vaan se imeytyy takaisin kiertoon - siinä vaiheessa se alkaa muuttua myrkylliseksi. Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka.

Ei meillä sen suurempaa erimielisyyttä aiheesta ole. Kunhan vaan kritisoin ylipäätään koeputkiajattelua. Toki in vitro jotain perusjuttuja kyetään tekemään, mutta ei sillä ruokintatutkimuksia rehdä - ei selvitetä Ca/P-suhteen vaikutuksia. Ei koeputkessa tosiaan tutkita lääkkeitä, eikä edes varmistuta onko joku meikki turvallinen.

Juu, ei minulla ole hajuakaan miten tämä Purinaan liittyy ;)



Toivottavasti tarkoitit tämän viestin jollekin muulle kuin minulle. Samalla kannallahan tässä oltiin.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 04.02.2012 klo 14:18)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PURINA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:55  
+
0
En minä muista kenelle olen vastannut kun huomattavan harvoin edes katson kirjoittajaa. En minä muista edes mihin olen vastannut ;)

Kuhan kirjoitin jotain aiheesta.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: PURINA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 23:16  
+
0
^Jotenkin tuo teksti kuvaa niin omaa toimintaa. Tosin, jos jollakin on kovin muista eriävä mielipide katson kuvan perusteella kuka on kirjoittanut. Välillä pelästyn itsekkin kun olen vaihtanut avaa ja sen jälken etsiskelen omia kirjoituksia...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Hurttendar

Hurttendar
Viestimäärä: 4

VS: PURINA - Keskiviikkona, 29.02.2012 klo 01:29  
+
0
Hukkuuko tämä nyt Purina-juttuihin...:eek:
Siis ihan erillisenä. Aikaisemmin jo kyselin kuivaruoan pehmentämisestä kun koira joutui hammasoperaatioon. No siitä hammasjutusta on nyt kolmisen viikkoa. Purina Onea olen täällä saadun ohjeen mukaan pehmentänyt vesijohto- kuumaan veteen ja hyvin on syömisen puolesta mennyt, kiitos vaan ohjeesta.

Ongelma on nyt vain koiran jatkuva nälkä. Tuskin tuo Purina One muutenkaan ravintoarvoillaan viimoisen päälle hurraa, mutta mahtaako kuuma vesi tuhota siitä ravintoaineita? :mietiskel: Koirani ei ole ollut näin nälkäinen ennen saatuaan saman määrän ruokaa tätä samaa nappulaa, joka siis tilavuudeltaan liotuksen jälkeen on enemmän, mutta kuivamääränä sama.

Ois kyllä harmi ruveta uusia ruokia kokeilemaan kun herkkämahainen koira ei oikein mitään kestä, tämä ruoka on viime vuodet tuntunut sille sopivan erinomaisesti, oksut ja satunnaiset lattian ja perskarvojen pesut on jääneet pois. Haluaisin luonnollisesti koiran saavan kaiken tarvitsemansa, joten tämä jatkuva nälkä vähän oudoksuttaa.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:00)