Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 20.11.2010 klo 18:48

Rustoluut eivät kelpaa

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Lauantaina, 20.11.2010 klo 18:48  
+
0
Ostin kaupasta Oscar:n raakapakastettuja naudan rustoluita. Ajattelin, kun edesmennyt koirani niistä tykkäsi, niin kyllähän tämäkin. Vaan ei, ei syö. Mikähän niissä nyt sitten mahtaa olla vikana? Annan olla muutaman päivän ruokakipon vieressä, mutta hyvä kun vähän nuolee välillä. Olen yrittänyt myös öljyllä vähän voidella, mutta ei kelpaa. Kyllä hirvenluut kelpasivat vielä jokin aika sitten... Kyllähän koira nyt luutakin tarvisi, pelkän lihan rinnalle.

Onko jollain muulla samaa ongelmaa?

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 22:52  
+
0

Kyllähän koira nyt luutakin tarvisi, pelkän lihan rinnalle.

Miksi? Jos koira saa kalkkia ja fosforia oikeassa suhteessa, niin ei tarvitse. Lisäksi rustot ei ole luuta nähneetkään.
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 21.11.2010 klo 22:53)

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Maanantaina, 22.11.2010 klo 22:51  
+
0

Dazzle kirjoitti:

Kyllähän koira nyt luutakin tarvisi, pelkän lihan rinnalle.

Miksi? Jos koira saa kalkkia ja fosforia oikeassa suhteessa, niin ei tarvitse. Lisäksi rustot ei ole luuta nähneetkään.



Ahaa, anteeksi tietämättömyyteni. En tosiaan tiennyt, että rustoluut eivät sisällä luuta, vaikka nimi niin erehdyttävästi antaa ymmärtää. No, jauhelihaa tarjoilen ja se kelpaa. Toisinaan syö myös kasviksia. Fosforista ja kalkista en sitten enempää tiedä. Kai koira sitten itse tietää mitä syö..

Ursula

Ursula
Viestimäärä: 322

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 08:51  
+
0
No ei se koira tiedä mitä se syö, se syö sitä mitä tarjoillaan ja on omistajan tehtävä pitää huolen että tarjolla on oikeanlaista ruokaa.

Eli mitä sinun koira tarkkaanottaen syö päivittäin?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 10:59  
+
0

Kai koira sitten itse tietää mitä syö..



Häh? Oikeastiko noin ajattelet, vai onko tämä taas heitto porvoosta?
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 11:30  
+
0

Torii kirjoitti:

No ei se koira tiedä mitä se syö, se syö sitä mitä tarjoillaan ja on omistajan tehtävä pitää huolen että tarjolla on oikeanlaista ruokaa.

Eli mitä sinun koira tarkkaanottaen syö päivittäin?



Olen syöttänyt ennen kuivamuonaa, mutta nyt haluan koiran saavan raakaruokaa. Ostin tosiaan noita naudan rustoluita ja ajattelin tarjota lihaista rustoluuta aamulla ja illalla sitten jauhelihaa tms. lihaa. Välillä lihan joukkoon raakaa kanamunaa kuorineen ja öljyä. No, mutta rustoluu ei siis kelpaa, vihanneksetkin harvoin. Kennelrehun auto tulee vasta parin viikon päästä, niin pääsen hakemaan broilerin rustoluita yms. Toiset antavat myös valkosipulia, kuinkahan paljon on hyvä määrä? Vastauksia toivon kokeneilta konkareilta ja kiitos asiallisia.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.11.2010 klo 12:09)

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 11:32  
+
0
Jos kaipaat yleisesti ottaen neuvoja raakaruokinnasta, niin oikea osoite on tämän ruokintapalstan Raakaruokinta ja Barf-ketju

Luehan tuo ketju ensin läpi, sieltä löytynee vastauksia moniin kysymyksiisi.
Ylläpitäjä

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 12:29  
+
0

Melina kirjoitti:

Jos kaipaat yleisesti ottaen neuvoja raakaruokinnasta, niin oikea osoite on tämän ruokintapalstan Raakaruokinta ja Barf-ketju

Luehan tuo ketju ensin läpi, sieltä löytynee vastauksia moniin kysymyksiisi.



Kiitos, olen jo lukenut.

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 12:33  
+
0

Jagster kirjoitti:

Kai koira sitten itse tietää mitä syö..



Häh? Oikeastiko noin ajattelet, vai onko tämä taas heitto porvoosta?



Tarkoitin sillä sitä, että jos kerran rustoluu ei kelpaa, niin ei se koira sitä varmaan tarvitse. Ehkä kyselen täällä tyhmiä, ehkä väärästä paikasta? Kuka tietää todellisuudessa yhtään mitään?! Minä en ainakaan, mutta itseeni ja omaan vaistooni olen monesti luottanut ja huomannut sen olevan paras vastaus.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Tiistaina, 23.11.2010 klo 12:34  
+
0

Suka kirjoitti:


Olen syöttänyt ennen kuivamuonaa, mutta nyt haluan koiran saavan raakaruokaa. Ostin tosiaan noita naudan rustoluita ja ajattelin tarjota lihaista rustoluuta aamulla ja illalla sitten jauhelihaa tms. lihaa. Välillä lihan joukkoon raakaa kanamunaa kuorineen ja öljyä. No, mutta rustoluu ei siis kelpaa, vihanneksetkin harvoin. Kennelrehun auto tulee vasta parin viikon päästä, niin pääsen hakemaan broilerin rustoluita yms. Toiset antavat myös valkosipulia, kuinkahan paljon on hyvä määrä? Vastauksia toivon kokeneilta konkareilta ja kiitos asiallisia.



Rustoluut eivät ylipäätään sovi kalsiuminlähteeksi ruokintaan. Ei siis edes ne kanankaulat. Luun on oltava kunnon luuta, jos sillä aikoo tämän puolen hoitaa.

Nyt neuvoisin sinua koirasi hyvinvoinnin takia painamaan hieman jarrua tämän ruokavaliomuutoksen suhteen ja selvittämään ennen raa'alle siirtämistä mitä se koira ravinnostaan tarvitsee. Eli suosittelisin syöttämään nappulaa ainakin osana ruokintaa sen aikaa kunnes sinulla on tarvittava tieto terveellisen ruokinnan toteuttamiseen. Nappulan ohessa voit toki antaa lihaa ja muutakin, vaikka 50% ja 50%. Näin turvaat välttämättömät vitamiinit ja kivennäiset. Ainakaan itse en koiraani kovin pitkään odotuttaisi keskeneräisellä ruokavaliolla, vaikkei se siihen todennäköisesti kuolekaan. Kiirettä ei kannata pitää, vaan ihan rauhassa selvitellä ja etsiä monipuolisesti tietoa koiran ravinnontarpeesta. Tietoa löytyy netistä, mutta siihen on syytä suhtautua terveen kriittisesti. Myös kirjallisuutta ja erilaisia artikkeleita on saatavilla. Jagsterin Katiskaa on hyvä lueskella ja suositeltavia perusteoksia koiran ravinnon tarpeesta ovat mm. Hellemann & Marjeta; "Koiran ruokinta" sekä Kempe ym.; "Koiran ruokinta ja hoito". Näillä pääsee ainakin alkuun.

En suosittele tukeutumaan valmiisiin ruokalistoihin, vaan selvittämään ensiksi pääpiirteittäin koiran ravinnon tarpeen ja koostamaan sen pohjalta juuri sille omalle koiralle parhaiten sopivan ruokinnan.

Suka

Suka
Viestimäärä: 7

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Torstaina, 25.11.2010 klo 08:49  
+
0
Nyt ei kelpaa enää mikään luu... kumma juttu. Ehkä tämä koira ei halua Barf -ruokintaa. Enpä ole koskaan ennen nähnyt koiraa, joka ei söisi luita.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RUSTOLUUT EIVäT KELPAA - Torstaina, 25.11.2010 klo 11:34  
+
0
Minä olen, montakin. Imeskelevät tai jauhavat hetken, ja sen jälkeen menettää kiinnostuksen. Pitkiä putkiluita voidaan ottaa työn alle kunhan ydin on härskiintynyt.

Ei luun syöminen mikään elämän kohokohta koiralle tarvitse olla, vaikka barffissa moinen kuva annetaankin ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 13:30)