Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Torstaina, 11.11.2010 klo 18:26

Ziwipeak

creek

creek
Viestimäärä: 1221

ZIWIPEAK - Torstaina, 11.11.2010 klo 18:26  
+
0
Ziwipeak
Löytyykö kenelläkään kokemuksia kyseisestä ruuasta? Onko mistään kotosin?

Me kamppaillaan edelleen ruokinnan kanssa, ja ei oikeen mikään ruoka tunnu sopivan. Nappulat ja purkit on nounou, raa alla ollaan oltu joitakin vuosia, nyt melko viljapitoisella + kypsällä lihalla. Yritin siirtää koiraa raakaan takaisin, mutta ainakin kasvissoseesta tuli oireita.
Koiralla on siis allergiaa + vatsaoireita, luoja yksin tietää miksi.

Olisiko ziwipeak kokeilemisen arvoinen? Viljaton se ainakin olisi.
Miten varastopunkkien laita?

Kaikki kokemukset kiitos on tervetulleita:hymy:

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: ZIWIPEAK - Torstaina, 11.11.2010 klo 19:55  
+
0
itse en ole kokeillut huiman hinnan vuoksi, mutta kaveri syötti vähän aikaa koirilleen ja oli kyllä tyytyväinen. Tosi tais mainita että haisee tosi pahalle:kieli: mutta jos ruoka muuten toimii niin...
Oma mielipide tuosta kyllä on että huiman hintaista nätistä pussista ja kaukaa kuskatusta lihasta.
Varastopunkkeja nyt luulis löytyvän, kun kuitenkin on varastoitava kuivatuote. Tosin varastointiaika on huomattavasti lyhyeempi kuin toisissa kuivamuonissa, niin pakastamalla pussin avaamattomana voisi selvitä ilman oireita, riippuen miten allerginen koira on niille....
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: ZIWIPEAK - Torstaina, 11.11.2010 klo 22:49  
+
0
Hurjan kallista muuten ei moitittavaa. Me on käytetty nameina ja koirat tykkää.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 08:26  
+
0
Kallista lystiä tuo on kyllä, mutta onneks koira on 2kilonen rääpäle ni se ei syö mua konkkaan. (ehkä)

En tiedä onko tällä varastopunkki allergiaa, mutta jos jotain allergisoivaa tuosta keksisin niin nuo varastopunkit tai sitten kalaöljy, missäkään "muodossa" se on siihen tungettu? Meinaan onko kalan proteiinia mukana. Ehkä mä metsästän pussukan jostain ja kokeilen varoen:mietiskel:

Rekityttö

Rekityttö
Viestimäärä: 67

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 10:11  
+
0
ANF on ruoka, joka pitäisi sopia myös varastopunkkiallergisille koska se pakataan ja säilytetään niin ettei varastopunkkeja sinne pääse. (Taisi olla typettömissä oloissa.)

Jos olet jo useampia muita merkkejä kokeillut eikä mikään ole sopinut, niin silloin tuo mainitsemasi merkki voisi olla kokeilemisen arvoinen. Ota kuitenkin ensin kunnolla selvää onko siinä koirallesi haitallisia aineita. Ei kannata turhaan kallista säkkiä ostaa.

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 11:14  
+
0
Ite oon syöttäny tosiaan niitä makupaloja ja niitten yhteydessä tulleen pienen näytepussinkin. Meillä ainakin on tykätty. Ite en syötä nameina kuin pelkästään lihapitoisia nameja. Ziwipeak haisee sen kalaöljyn takia aika kaameelle, mutta tuon kokoisella koiralla kokeilisin kyllä itekin. Itelläni on nirso koira ja jos se ois ollu pienempi niin tuota ruokaa oisin jossain vaiheessa kokeillu. Kymmenkilosella meinaan konkka on aika lähellä tuota ruokaa syöttäessä. Purkkiruokia haluaisin kokeilla lisukkeena mutta nyt ei rahatilanne anna myöten.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.11.2010 klo 11:14)

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 17:46  
+
0
ANFkin näytti hyvältä kunnes huomasin siinä olevan viljaa. Täysin viljaton on ainut mitä en ole ikinä kokeillut, siksi ziwipeak ainakin kuulostais hyvältä.
Mulla alkaa olemaan kaikki panokset loppu ruokinnan suhteen, pakko nyt kokeilla sitten tätä valmisruokaa.
Luulis ettei siinä ole kalan proteiinia, koska moni allerginen koira oireilee kalalle:mietiskel:
Täytyy kysyä jälleenmyyjältä, kai sellainen sen tiedon jostain kaivaa.

Isompi jos tämä olis, ni luultavasti jäis pussi kaupan hyllylle haisemaan.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 19:19  
+
0
Sitä että sopiiko tuo Ziwipeak juuri sinun koirallesi, et tosiaan voi tietää kuin kokeilemalla. Allergisoivista aineksista jos tahdot päästä selville, on paras keino siihen eliminaatiodieetti.

Mitä taas tulee ko. ruokaan, on mulla itselläni kokemusta siitä lähinnä nameina, mutta tunnen kyllä ihmisen, joka siirsi koiransa massiivisten hiivaongelmien takia tälle ruoalle (söi siis ennen jotain eläinkaupan nappulaa) sillä tuloksella, että hiivaongelma katosi ja koira on voinut muutenkin tosi hyvin. Tämän ihmisen mukaan ruokaa kuluu vähemmän kuin perusnappulaa ja jos syöttää lisäksi muutakin (lihoja ym.), ei nappulaa kulu senkään vertaa.

Siskoni kaksi kissaa syövät niinikää Ziwipeakia ja hyvi ovat voineet.

Kerroit koirasi saavan oireita raaoista kasviksista. Oletko kokeillut antaa niitä keitettyinä? Jos oireet ovat vatsaoireita, saattaisi apu löytyä kevyestä kypsennyksestä. Ja jos viljat sopivat, voi kuidun antaa hyvin puurojen ja leseiden muodossa (joita ei siis oman käsitykseni mukaan tarvitse syöttää desitolkulla, vaan vain sen verran mitä ulostustarve vaatii). Mutta jos helpolla tahdot päästä ja Ziwipeak koirallesi sopii, on se varmastikin hyvä vaihtoehto. Itse olen kuitenkin kokenut herkästi uusiin ruoka-aineisiin reagoivan koiran kanssa parhaaksi tavaksi kotiruokinnan, koska näin olen valmisruokiin verrattuna aina paremmin selvillä mikä sille sopii ja mikä ei. Toinen koira on siis reagoinut vatsalla ja toinen iholla. Vatsavaivaisen kanssa on kypsentäminen ollut kova juttu, joten sitä kannattaa kokeilla. Ihollaan reagoivan kanssa taas olen pystynyt löytämään oireita aiheuttavan aineksen ja tarjoilemaan sitä vain sidettäviä määriä. Mutta mun koirat ei kyllä toisaalta ole mitään perusallergikkoja vaan enemmänkin tuollaisia herkempiä otuksia, joille kaikki kyllä sopii, mutta osa aineksista ei niin kovin isossa määrin.

Kokeile ihmeessä kuitenkin tuota Ziwipeakia ja kerro ihmeessä miten toimi tai toimiko ollenkaan. Itsekin olen harkinnut sen ottamista tämän kotiruokinnan oheen. :)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.11.2010 klo 19:23)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 19:46  
+
0
creek, oletko kokeillut tosiaan sopiiko kaura? ANF kun sisältää kauraa, ja kaura ei ole "samanlainen" vilja kuin vehnä&ohra yms. Osa keliaakikoistakin saattaa pystyä syömään kauraa.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 20:39  
+
0

miti kirjoitti:

Sitä että sopiiko tuo Ziwipeak juuri sinun koirallesi, et tosiaan voi tietää kuin kokeilemalla. Allergisoivista aineksista jos tahdot päästä selville, on paras keino siihen eliminaatiodieetti.

Mitä taas tulee ko. ruokaan, on mulla itselläni kokemusta siitä lähinnä nameina, mutta tunnen kyllä ihmisen, joka siirsi koiransa massiivisten hiivaongelmien takia tälle ruoalle (söi siis ennen jotain eläinkaupan nappulaa) sillä tuloksella, että hiivaongelma katosi ja koira on voinut muutenkin tosi hyvin. Tämän ihmisen mukaan ruokaa kuluu vähemmän kuin perusnappulaa ja jos syöttää lisäksi muutakin (lihoja ym.), ei nappulaa kulu senkään vertaa.

Siskoni kaksi kissaa syövät niinikää Ziwipeakia ja hyvi ovat voineet.

Kerroit koirasi saavan oireita raaoista kasviksista. Oletko kokeillut antaa niitä keitettyinä? Jos oireet ovat vatsaoireita, saattaisi apu löytyä kevyestä kypsennyksestä. Ja jos viljat sopivat, voi kuidun antaa hyvin puurojen ja leseiden muodossa (joita ei siis oman käsitykseni mukaan tarvitse syöttää desitolkulla, vaan vain sen verran mitä ulostustarve vaatii). Mutta jos helpolla tahdot päästä ja Ziwipeak koirallesi sopii, on se varmastikin hyvä vaihtoehto. Itse olen kuitenkin kokenut herkästi uusiin ruoka-aineisiin reagoivan koiran kanssa parhaaksi tavaksi kotiruokinnan, koska näin olen valmisruokiin verrattuna aina paremmin selvillä mikä sille sopii ja mikä ei. Toinen koira on siis reagoinut vatsalla ja toinen iholla. Vatsavaivaisen kanssa on kypsentäminen ollut kova juttu, joten sitä kannattaa kokeilla. Ihollaan reagoivan kanssa taas olen pystynyt löytämään oireita aiheuttavan aineksen ja tarjoilemaan sitä vain sidettäviä määriä. Mutta mun koirat ei kyllä toisaalta ole mitään perusallergikkoja vaan enemmänkin tuollaisia herkempiä otuksia, joille kaikki kyllä sopii, mutta osa aineksista ei niin kovin isossa määrin.

Kokeile ihmeessä kuitenkin tuota Ziwipeakia ja kerro ihmeessä miten toimi tai toimiko ollenkaan. Itsekin olen harkinnut sen ottamista tämän kotiruokinnan oheen. :)


Meidän ruokavalio historiahan on siis: ensimmäiset vuodet etsittiin sopivaa nappulaa, hypoallergisista - normi nappuloihin-> toi kutina oireita, sitten siirryttiin eliminaatiolle, jossa meni parempaan suuntaan, oireet parani, mutta kun kyseistä ruokaa syötti tarpeeksi tuli kutina mukaan. (vaihdeltiin siis esim. lammas-peruna, broileri-riisi ym)
Ell. totesi koiran allergisoivan kaikelle kun aikansa syöttää, joten siirryin monipuoliseen raakaruokaan, jossa mukana riisiä/puuroa, viljaa. Pientä kutinaa oli koko ajan ja aloitettiin Atopica lääkitys. Niillä mentiin monta vuotta.

Viime talvena jätin atopican pois ja koira ei oireillu. Mutta n. vuosi sitten alkoi pikkuhiljaa vatsa oireet (oksensi/puklas tyyliin kerran 2viikon välein) luulin jonkun ruoan allergisoivan ja pikkuhiljaa jokaista pois. Oireet alkoi pahenemaan ja sitten alkoi eläinlääkäri kierre, jota on puitu tuolla terveyspuolella -pitkä vieläkin selvittämätön juttu.
Kesällä siis siirryttiin raakaruasta kypsään hirssi-kalkkuna/broileri puuroon. Kaikki ei ole vieläkään kunnossa ja pää epäily nyt on taas ruoka.
Nyt yritin siirtää koiraa takaisin raakaan, pelkällä omalla parsakaali/hirssi/kalkkuna/broileri/lammaspuuro ja siihen lisäksi salaatti/kesäkurpitsasose (joka oli se "uus" juttu) ja heti tuli oksu.
Sattumaa vaiii..:mietiskel:

Niin eli; ennen koira sai raakoja kasviksia -ei mitn vaikutusta, nyt kypsänäkin toimii, mutta kun kokeilin uudestaan raakaa, tuli oksu.
Hmm.. tuliko jotenkin sekavasti tää mun sepustus?:nauru:
No tietysti jos ziwipeak tuo oireita, niin onhan mulla vielä kokeilematta pelkkä kypsätkasvikset ja raakaliha? (tai kypsä lihakin..):mietiskel:
Helposta täytyy sanoa, ettei tämä ainakaan ole ollu helppoa. Helpoksi voi sanoa jos ziwipeak olisi vastaus meidän ongelmiin, mutta en ainakaan helposti sitä löytänyt.

Heini kauraa en ole ollenkaan kokeillut, tietysti se olisi yksi vaihtoehto. Mutta kun koiran luonnonmukaisessa ruokinnassahan ei käytetä ollenkaan viljaa sen huonon sulamisen ja kun koira sitä ei tarvitse -vuoksi, niin viljaton kuulostaa paremmalta.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 21:25  
+
0
Juu, monimutkaiselta kuulostaa. Ja tosiaan, mulla ei ole kokemusta tai tietotaitoa allergisen koiran ruokinnasta, joten en osaa sanoa tähän teidän(kään) tilanteeseen juuta enkä jaata. Kiitos kuitenkin selostuksesta. En tuntenut teidän historiaa, koska en ole siitä terveysosiosta lueskellut. Muuta en voi sanoa kuin että koitahan jaksaa ruokavammaisen ystäväsi kanssa ja löytää edes siedettävä ratkaisu mysteeriin, jonka parissa joudut painiskelemaan. Tsemppiä! :peukku:

LISÄYS: Voisiko vatsaoireet olla muuta kuin allergiaa? Siis lähinnä sulavuusongelmaa? Siinä mielessä tuo kypsentäminen (sekä kasvisten että lihan) voisi auttaa, ja luut (jos niitä syötät) jättäisin myös pois. Tämä nyt vain tällaisena ajatuksena. Osalla ei-allergisia koiria kun saattaa raaka ruoka (+luut) aiheuttaa närästystä, oksentelua ja löysää vatsaa. Tällaiseen olen siis törmännyt...

Ja tosiaan, kokeile ihmeessä sitä Ziwipeakia nyt ensin. Olisihan se hienoa, jos löytyisi kertaheitolla ruoka, joka sopisikin koirallesi. :D
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.11.2010 klo 21:33)

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 21:42  
+
0

creek kirjoitti:

Heini kauraa en ole ollenkaan kokeillut, tietysti se olisi yksi vaihtoehto. Mutta kun koiran luonnonmukaisessa ruokinnassahan ei käytetä ollenkaan viljaa sen huonon sulamisen ja kun koira sitä ei tarvitse -vuoksi, niin viljaton kuulostaa paremmalta.



Olematta Heini vastaisin, että tässä kohtaa sun täytyy päättää syötätkö koiraasi jonkun ideologian määrittämällä tavalla vai tavalla joka toimii juuri oman koirasi kohdalla. Itse olen käytännön kokemuksen myötä heittänyt roskikseen barf-ideologian ja muokannut ruokinnan omille koirilleni sopivaan muotoon. Viljatuotteet (etenkin kaura) ovat vähäisessä määrin syötettynä oikein hyvä kuidunlähde ruokinnassa. Itse annan mitään kuidunlähdettä (kasvikset, viljat, pellavansiemen) vain sen verran mitä koiran suolentoiminta vaatii. Muuten syövät eläinperäisiä ja kivennäislisä tulee purkista. Luita saavat toki myös, mutta vain sen verran mitä vatsat kestävät.

Ruokinta pitää mielestäni muokata koiran tarpeiden mukaan, ei päinvastoin. Mulle on aivan sama mitä Barf-ideologia tai mikään muukaan määrittää, pääasia on, että koirani voivat mahdollisimman hyvin.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.11.2010 klo 21:44)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: ZIWIPEAK - Perjantaina, 12.11.2010 klo 22:46  
+
0
Aamen tuolle!
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: ZIWIPEAK - Lauantaina, 13.11.2010 klo 00:35  
+
0
Komppaan kahta edellistä täysin sieluin! ;)
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Lauantaina, 13.11.2010 klo 11:15  
+
0

miti kirjoitti:

Juu, monimutkaiselta kuulostaa. Ja tosiaan, mulla ei ole kokemusta tai tietotaitoa allergisen koiran ruokinnasta, joten en osaa sanoa tähän teidän(kään) tilanteeseen juuta enkä jaata. Kiitos kuitenkin selostuksesta. En tuntenut teidän historiaa, koska en ole siitä terveysosiosta lueskellut. Muuta en voi sanoa kuin että koitahan jaksaa ruokavammaisen ystäväsi kanssa ja löytää edes siedettävä ratkaisu mysteeriin, jonka parissa joudut painiskelemaan. Tsemppiä! :peukku:

LISÄYS: Voisiko vatsaoireet olla muuta kuin allergiaa? Siis lähinnä sulavuusongelmaa? Siinä mielessä tuo kypsentäminen (sekä kasvisten että lihan) voisi auttaa, ja luut (jos niitä syötät) jättäisin myös pois. Tämä nyt vain tällaisena ajatuksena. Osalla ei-allergisia koiria kun saattaa raaka ruoka (+luut) aiheuttaa närästystä, oksentelua ja löysää vatsaa. Tällaiseen olen siis törmännyt...

Ja tosiaan, kokeile ihmeessä sitä Ziwipeakia nyt ensin. Olisihan se hienoa, jos löytyisi kertaheitolla ruoka, joka sopisikin koirallesi. :D


Allergiaksi epäilen koiran tassujen kutinaa, mutta se on nykyään niin vähäistä että tuntuis sen johtuvan vain esim. liian yksinkertaisesta ja ei niin ravintorikkaasta ruokavaliosta.(?) Nappuloita syöttäessä kutina on hillitöntä ja nykyään nappulat/purkki aiheuttaa suolistotulehduksen veriripulilla.
Nykyisen vilja pohjaisen ruuan taas haluaisin skipata, koska heti syönnin jälkeen koira jämähtää ja nukkuu tuntikausia, ihan kuin ruoka olisi liian raskasta. Vatsa toimii siis ihan normaalisti kakan mukaan tällä ruualla, niin kuin ennen toimi myös raa alla, mutta tuo väsyneisyys heti ruuan jälkeen noin kauan on mun mielestä huono asia. Sitä en jaksa kuitenkaan uskoa että tuo olisi mikään oire allergiasta. (edellisestä viestistäni saa käsityksen että epäilen myös vatsaoireilua allergiaksi, sori :))

Noiden pienten vatsaoireiden (puklaus/oksennus) takia koiraa on nyt tutkittu puolisen vuotta, eikä mistään ole löytynyt kasvaimia tai mitään muutakaan hälyttävää. Ainoa mitä oikeasti on löydetty on sylkirauhastulehdus, joka ei meinaa millään asettua. Ellääkärit ei tiedä mistä se voi johtua, mut siihen voi vaikuttaa esim. syljen ph..

En nyt varsinaisesti ole päättänyt syöttää koiraa täysin esim. barffilla, vaan juurikin sille sopivalle ruokavaliolla. Viittasin tuohon luonnonmukaiseen ruokintaan siksi kun olen sitä viljaa tuolle syöttänyt, mutta nyt se tekee tuota koiran jämähtämistä, josta sitten järkeilin että se on niin raskasta että sen elimistö tekee paljon työtä sulattamisvaiheessa.
Mutta totta, mielestänikin pieni määrä viljaa voisi mennä mutta ei näin paljoa kuin nyt.

Siis (:nauru:) kokeilen tuota ziwipeakia, pelottaa vaan vietävästi että tapahtuu sama juttu kuin muun teollisen kans -veriripuli.

Muoks. pussi metsästetty naapuri kaupungista ja haisee ihan akvaariokalojen ruualta, nami.
Kaksi lastua tän päivän annos ja uppos tietysti hyvin. Nyt sitten toivotaan parasta.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 13.11.2010 klo 16:43)

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Sunnuntaina, 28.11.2010 klo 16:30  
+
0
Jeah, 2viikkoa ziwipeakia ja ensimmäinen teollinen joka ei vedä koiraa veriripulille:peukku:
Kokonaan ei olla ziwipeakilla, syötän vielä hirssi/parsakaali/kesäkurpitsa mössöä sekä broilerinlihaa, mutta suurin osa on ziwipeakia. Hirssiä erittäin vähän.
Kakkaa tulee kyllä mielestäni useammin, muttei mitenkään hälyttävästi. Nyt koira jopa juo vettä, kun ruokavalio ei oo enään "pelkkää vettä".
Tälläviikolla kun ziwipeakin annostusta nostin korvaamaan tuota hirssi/kasvismössöä, ei koira enään jysähdä niin väsyneeksi.
Mut kattellaa viä, ikänä tiiä mitä huomena tapahtuu.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: ZIWIPEAK - Sunnuntaina, 12.12.2010 klo 13:41  
+
0
^Yhäkö on Ziwipeak koirallesi sopinut?

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: ZIWIPEAK - Tiistaina, 14.12.2010 klo 19:58  
+
0

miti kirjoitti:

^Yhäkö on Ziwipeak koirallesi sopinut?



Jep, oon kyllä tosi yllättyny.
Aikanaan kun kokeiltiin tuolle herkkävatsaisille, hypoallergia jne. nappulaa, ei mikään käynyt.

Pussi on kohta syöty loppuun ja lisää täytyy hommata.
Hirssin jätin kokonaan pois, ja ziwipeakin sekaan lisään kypsää kasvissosetta ja broiskunlihaa.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: ZIWIPEAK - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 22:22  
+
0
Hieno homma! Toivotaan, että se sopii jatkossakin. :peukku:

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28216
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 21:15)