Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Tiistaina, 21.05.2013 klo 15:46

Eläinlääkärin oikeudet

chihu02

chihu02
Viestimäärä: 2

ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Tiistaina, 21.05.2013 klo 15:46  
+
0
Saako eläinlääkäri lopettaa koiran ilman omistajan lupaa?

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Tiistaina, 21.05.2013 klo 20:57  
+
0
Tämän olisi voinut laittaa Kysy mitä vaan terveydestä -ketjuun, mutta jätetään auki, jos vaikka eläinlääkärien oikeuksista tulisi muutakin pohdittavaa.

Käsittääkseni eläinlääkäri saa lopettaa eläimen eläinsuojelullisista syistä ilman omistajan lupaa. Toisin sanoen siis siinä tilanteessa, että eläin on niin huonossa kunnossa, että henkiin jättäminen aiheuttaa sille kohtuutonta kärsimystä.
Esimerkiksi silloin, kun eläinlääkäriin toimitetaan auton alle jäänyt eläin, jonka ennuste on toivoton, voi lääkäri lopettaa eläimen odottamatta omistajan löytymistä. Myös huostaanotetut eläimet voidaan lopettaa eläinlääkärin päätöksestä.
Jos kyse ei ole tällaisista tapauksista, lisätiedot ovat kyllä tarpeen että kysymykseen voidaan ottaa kantaa.

chihu02

chihu02
Viestimäärä: 2

VS: ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Keskiviikkona, 22.05.2013 klo 15:17  
+
0
Kiitos viestistä! Näin minäkin olen asian ajatellut. Minulle sattui sellainen kokemus että koirani sai "pyörtymiskohtauksen" yöllä ja koira kiidätettiin lääkäriin. Illalla koira oli ollut normaali yskää lukuunottamatta. Koirallani oli myös sivuääni sydämmessä ja uskoinkin kohtauksen johtuvan sydämestä (minulla on aikaisemminkin ollut sydänvikainen koira).
Lääkäri oli nuori nainen ja hän oli heti sitä mieltä että vaiva on neurologinen ja luultavasti päässä on kasvain. Tämän hän tuskin päätteli kokemuksen perusteella koska oli niin nuori vaan opetetun perusteella. Koira sai lääkkeitä ja kipulääkettä. Vaihtoehtoja sain; tutkimuksia tai lopetus kun tutkimukset ovat kalliita. Siinä vaiheessa en edes ajatellut lopetusta koska tämä oli tullut niin yhtäkkiä ja sellaiseen vaihtoehtoon en ollut edes varautunut. Koiran tila heikkeni ja annettiin lisää kipulääkettä. Tässävaiheessa lääkäri oli sitä mieltä että lopetus on ainoa vaihtoehto enään ei puhuttu muista vaihtoehdoista ja päätös pitäisi tehdä pian. Lupasin miettiä asiaa. Lääkäri alkoi hermostua ja lupasi palata hetken päästä. Hetken päästä hän tuli kyselemään uudestaan onko päätös tehty. Olin vielä kovin epävarma ja kyselin onko se varmasti se ainoa keino. Lääkäri oli hyvin hermostunut ja vihaisen oloinen kokoajan ja sanoi että hän joutuu tekemään kohta päätöksen minun puolestani. Saako eläinlääkäri tehdä niin tällaisessa tapauksessa? Koirani kuoli syliin jonkin ajan kuluttua, lopetti vain hengittämästä. Eikö eläin saa kuolla luonnollisesti. En usko että koirani kärsi koska oli saanut kipulääkettä pariinkin kertaan. Ja loppujen lopuksi kaikki oli ohi parissa tunnissa. Epäselväksi jäi mihin koirani lopulta kuoli mutta sillä ei ole enään merkitystä minulle. Lääkäriä en enään nähnyt sen jälkeen. Hoitaja pahoitteli tapahtunutta ja hoiti paperityöt sekä tuhkausjärjestelyt. Minusta lääkärin käytös oli todella epämiellyttävä. Minulla on paljon kokemuksia eri eläinlääkäreistä koska minulla on elämäni aikana ollut niin kissoja kuin koiriakin. Nuoret lääkärit ehdottavat helposti eläimen lopettamista. Mistä lie johtuu.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.05.2013 klo 15:19)

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Torstaina, 23.05.2013 klo 17:36  
+
0
Tässä tapauksessa eläinlääkäri oli ilmeisen oikeassa koiran lopetuspäätöksen kanssa, koska koira kuoli melko pian tilanteen edetessä. Eläinlääkäri siis todennäköisesti tiesi mitä on tuleman, eikä halunnut pikittää koiran kärsimystä enää ollenkaan. Tokihan siinä hermostuu, jos omistaja ei huomaa koiransa tilannetta eikä suostu tekemään ilmeisesti päivänselvää päätöstä koiran lopetuksesta.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Torstaina, 23.05.2013 klo 22:21  
+
0
Joo, kyllä se lääkäri oli täysin oikeassa tuossa tapauksessa. Onko se luonnollinen kuolema todella sen arvoinen, että koira viettää viimeiset hetket kärsien? Ei ole, ja siksi koira on lopetettava kun vaihtoehtoja ei ole. Vaikka sitten lääkärin päätöksestä, jos itse ei osaa päästää ajoissa irti.

Victor

Victor
Viestimäärä: 18

VS: ELäINLääKäRIN OIKEUDET - Lauantaina, 23.03.2024 klo 03:29  
+
0
Yleisesti ottaen eläinlääkärit pyrkivät aina ensisijaisesti hoitamaan ja parantamaan eläimiä, ja lopettaminen on viimeinen keino, kun eläimen kärsimys on liian suuri tai hoito ei enää auta. Tämä on hyvä syy keskustella etukäteen eläimen hoitosuunnitelmasta ja mahdollisista päätöksistä elämän lopettamisesta eläinlääkärin kanssa. bitlife

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 01:30)