Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Keskiviikkona, 08.04.2015 klo 23:00

Koiran parhaan kaverin lopetus, miten selvitään eteenpäin?

emeray

emeray
Viestimäärä: 1

KOIRAN PARHAAN KAVERIN LOPETUS, MITEN SELVITÃ... - Keskiviikkona, 08.04.2015 klo 23:00  
+
0
Eli minulla on kaksi koiraa uros 10v ja narttu 14v. He ovat aina olleet yhdessä ja ovat erittäin kiintyneitä toisiinsa, suorastaan erottomat, kuin paita ja peppu. Nyt vanhukseni kunto on alkanut heikkenemään ja lähtö tulee piakoin. Tiedän että vanhukseni pääsee parempaan paikkaan ja saa lopulta rauhan, mutta nuorimmaisesta uroksestani olen nyt huolissani. Jos lähden vanhuksen kanssa kaksin jonnekkin jää nuorimmainen kotiin itkemään ja ulvomaan. vanhus oli hetkittäin hoidossa kaverin luona 5päivää ja nuorimmainen jäi kotiin niin loppui syöminen kokonaan, ei ollut enään pirteä oma itsensä vaan suorastaan maansa myynnyt, ei edes ottanut sen suuremmin ihmisiin kontaktia muuten kuin että halusi nukkua ja oleilla siellä missä muutkin mutta silti pysytteli omissa oloissaan. Nuorimmainen tulee kuitenkin suht hyvin toimeen itsekseen kaikkialla muualla paitsi kotona joten lähdin sitten nuorimman kanssa mökille pariksi päiväksi (eli oli paastonnut 3päivää) ihan sillä ajatuksella että se saisi edes syötyä. Nuorimmainen on muuten erittäin pirteä ja energinen tapaus, useasti häntä erehdytään luulemaan jopa vielä pennuksi.

Olen nyt siis erittäin isosti huolissani nuorimmaiseni tulevaisuudesta vanhuksen lähdön jälkeen. Onko olemassa mitään (taikakeinoa?) miten voisin vähän valmistaa nuorimmaista tulevaan menetykseen? entä miten vanhuksen lopetuksen jälkeen? olen vähän lueskellut ja kysellyt että mitä tehdä kun koira suree ja usein vastaus on että " pidä ruutinit yllä, ei tarvitse hemmottelua ja keksi uusi aktiviteetti/harrastus" MUTTA mitäs jos koira ei piristykkään esim pariin kuukauteen? Paniikki iski itselle viimeistään kun kaverin kaveri joka on eläinlääkäri sanoi että ei ole mitenkään uutta ja ihmeellistä että koko elämänsä yhdessä elänneet lopetetaan samaan aikaan tai että jäljelle jäännyt tullaan myöhemmin lopettamaan loputtoman surun vuoksi. En ole ikinä kuullut itse että kaveripiirissä olisi käynyt, mutta kieltämättä on se minunkin mielessäni käynyt muutamankin kerran että poistuisivat yhdessä, mutta en haluaisi ajatella että laittaisin terveen koiran piikille, mutta en haluaisi että koira kuolisi suruunkaan.

Olisiko siitä apua että nuorimmainen näkee vanhuksen elottomana? jotenkin haluisin ajatella että jos hän näkisi niin ehkä hän ei enään etisisi kaveriaan kotona niin pitkään ja ehkä siirtyisi nopeammin eteenpäin, onko tästä jollain kokemuksia?

Äitini ehdotti että antaisin nuorimmaisen pois koska "eroahdistus" vanhuksesta ilmenee vain kotona, mutta en minä siihen pysty. ei hän nuori kuitenkaan ole, täyttää tänävuonna 11vuotta jo.
Ehdotuksina on ollut myös uusi lauman jäsen mutta nuorimmainen ei tule juuri ollenkaan toimeen muiden koirien kanssa.

Paha sanoa että yritänkö valmistella enemmän itseäni vai nuorimmaistani tulevaan menetykseen :D mutta suurin pelko tosiaan tuo että nuorimmainen kuolisi suruun, tosissaan ovat sen 10vuotta olleet aina ylimmät ystävykset.

Kokemuksia ja vinkkejä saa laittaa mielinmäärin!
kiitokset jo etukäteen :)

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: KOIRAN PARHAAN KAVERIN LOPETUS, MITEN SELVITÃ... - Perjantaina, 10.04.2015 klo 10:44  
+
0
Minulla oli 2 koiraa, joista vanhempi oli 13v ja nivelrikkoinen. Nuorempi oli 11v ja varsin terve (epilepsia hoidossa, virtsakiteitä juuri todettu ). Kun vanhempi koira alkoi liikaa ontua niin pohdin asiaa koirien kannalta. Koirat olivat toistensa parhaat kaverit ja vanhempi oli lisäksi nuoremman korvat (tämä melko kuuro).

Nuorempi ei ollut ikinä ollut yksin koko päivää ja teen myös 10 tuntisia yövuoroja + työmatkat.

Molemmat lähti yhtäaikaa. Otin tutun peiton kotoa mukaan ja mentiin eläinlääkärille , joka hoitanut koiria 13 vuotta. Tuttu paikka, meno sinne kaverin kanssa oli normaalia. Saivat nukutuspiikin ja jäivät omalle peitolleen nukkumaan kun lähdin. Lääkäri jäi antamaan lopullisen lääkkeen molemmille.
Koti on tyhjä, mutta koen että tein ainoa oikean ratkaisun. Katsoin koirien kannalta tilannetta. Joku olisi viivyttänyt vanhemman koiran tilanteessa, mutta kun koira ei voi kävellä 30 min ilman syvää ontumista niin minusta aika on lähteä. Koirien kuuluu voida juosta ja hullutella.
Voimia sinulle ratkaisun tekoon, se on vaikea.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

thomasknight

thomasknight
Viestimäärä: 1

VS: KOIRAN PARHAAN KAVERIN LOPETUS, MITEN SELVITÃ... - Tiistaina, 12.03.2024 klo 09:41  
+
0
Nice post for my smash karts website. I hope that you will have more articles in the future.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 00:15)