Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 07.01.2012 klo 01:24

Koira mukaan kahvilaan

Siirry sivulle: 1 2

rudis

rudis
Viestimäärä: 15

KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 01:24  
+
0
Hygienia-asetusten muutokset päästävät lemmikit ravintoloihin

Maa- ja metsätalousministeriö on tänään antanut kolme elintarvikehygieniaa koskevaa asetusta. Asetukset ovat osa elintarvikelainsäädännön uudistusta, jolla lisätään valvonnan riskiperusteisuutta sekä vähennetään yrityksiin kohdistuvaa hallinnollista taakkaa elintarviketurvallisuuden tasosta tinkimättä. Asetukset tulevat voimaan vuoden 2012 alussa ja korvaavat vastaavat voimassa olleet ministeriön asetukset.

Uudet maa- ja metsätalousministeriön asetukset ovat asetus elintarvikkeiden alkutuotannon elintarvikehygieniasta (alkutuotantoasetus), asetus laitosten elintarvikehygieniasta (laitosasetus) ja asetus ilmoitettavien elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta (elintarvikehuoneistoasetus).


Mitä mieltä olette tästä?
.

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 10:11  
+
0
Tästä olikin jo puhetta jossain ketjussa, mutta siis minun mielestäni tuo on vain hyvä juttu. Ravintolathan saavat itse päättää, saako lemmikit tulla mukaan, joten varmasti tulee olemaan paljon ravintoloita, joihin niitä edelleenkään ei saa ottaa. Itsekkään en haluaisi mennä syömään esim. illallista koirien keskelle. Tai miksi ei, kunhan osaavat käyttäytyä. Omaa koiraa en kuitenkaan ottaisi mukaan.

Lounasaikaan tai kahville mennessä sen sijaan olisi mukava, jos koira saisi olla mukana, siis sellaisissa vähän "epävirallisimmissa" jutuissa. Monesti on joutunut kieltäytymään kahvi/lounasseurasta, koska ei ole voinut jättää koiraa mihinkään. Olen kyllä ollut koiran kanssa terassilla ja jopa yhden ostoskeskuksen käytävän puolella olevassa pöydässä ravintolan/kahvilan luvalla, vaikkei se olekkaan periaatteessa ennen ollut sallittua (toisaalta, istuiko se minun koira nyt sitten juuri ravintolan alueella vai juuri sen ulkopuolella on toki toinen juttu). Helpottaisi suuresti omaa sosiaalista elämää, kun koiran voisi ottaa mukaan vaikka kahville, eikä aina tarvitsisi odottaa kesää, että pääsee istuskelemaan puistoon (jos sää nyt edes kesällä sallii sellaista..).

Joku myös muistutti minua (olikohan tästä nyt sitten uutis-ketjussa juttua?) siitä, kuinka hankalaa koiran kanssa on välillä matkustaa, kun ei pääse hakemaan sitä kahvikupposta tai joutuu istumaan kylmässä ulkona.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 10:48  
+
0
^Minä ainakin valittelin, että matkustaessa on hankalaa - varsinkin juuri talvella, kun ei saa koiraa viedä paljoa minnekkään. Hytistiin siis Oulun keskustassa melko kauankin muutamina päivinä... Onneksi esim. Kamppiin Helsingissä saa viedä koiran sisälle ja sai istua kahvilan pöytäänkin, kunhan tarpeeksi reunassa istui.
Eli täällä kyllä kannatetaan ihan suuresti :). Tapauskohtaisesti kylläkin... Ei nyt mitään jättikokoisia/stressaantuvia koiria voisi kuvitella kahvilaan/ravintolaan.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 12:46  
+
0
Hyvä juttuhan toi on. Tosin monikaan ravintola/kahvila ei varmaan kovin nopeasti silti salli koiria. Toivottavasti ihmiset tajuaa siinä vaiheessa, kun koiran kanssa kahvilaan tms pääsee, että se nkoiran ois syytä osata käyttäytyä (ettei hyvää juttua pilata muutaman pöllön toimesta).. Tällä hektellä en oman koiran kanssa lähtisi mihinkään kahville tai syömään, mutta jos tuo vanhemmiten lakkaisi rakastamsta kaikkia niin kovasti, voisin ottaa koiran mukaan jonnekin.
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 16:37  
+
0
Hei ekana mulle tulee mieleen matkailu kesällä. Olis UPEAA jos koiran voisi tuoda sisälle taukopaikalla.
Me ajellaan kesällä jonkin verran, ja koira kulkee tietty mukana. Tauot on aina hankalia, koska koiraa ei missään nimessä voi jättää sammutettuun autoon (lämpö nousee hetkessä neljäänkymppiin), eikä sisälle saa ottaa. Eli käytännössä toinen palloilee pihalla koiran kanssa, toinen käy hakemassa ruuat/juomat sisältä. Sitten tehdään vaihto, jotta toinenkin saa käydä vessassa. Ärsyttävää säätämistä..

Toivottavasti tähän tulis helpotusta lakimuutoksen takia :)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 17:13  
+
0
Minä en ole edelleenkään mitenkään innoissani tuosta jutusta. Mutta ei se mua sillon haittaa jos koirat käyttäytyy hyvin ja osaavat olla nätisti paikoillaan eikä aiheuta mitään häiriöitä. Mutta minä en halua nähdä sitä että pikkukoirat istuu omistajansa sylissä ja syö samalta lautaselta pullaa.

Ellikeksi kirjoitti:

Ei nyt mitään jättikokoisia/stressaantuvia koiria voisi kuvitella kahvilaan/ravintolaan.


Miksi ei jättikokoisia? Minä kuitenkin oletan että koirat joko istuu tai makaa omistajansa vieressä, joten samakai tuo on minkäkokoinen se koira on.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

kamppus

kamppus
Viestimäärä: 46

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 17:47  
+
0
Voisin näin terveystarkastajana sanoa mitä nyt on tullut kentältä ensituntumaa, niin todennäköisesti yleistyy lähinnä isommissa kaupungeissa ja siellä koiriin erikoistuvissa kahviloissa/ravintoloissa/pubeissa. Lisäksi varmaan tällaisissa kesällä auki olevissa kahviloissa ja satamakahviloissa voi yleistyä. Normaaliin Amarilloon, CoffeeHouseen tai etniseen paikkaan tuskin saa koiraa tuoda tulevaisuudessakaan.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 17:50  
+
0
^^ Mitäs se haittaa jos koirat istuu omistajan sylissä? Itsehän sanoit, että täytyy vaan osata käyttäytyä hyvin.

Isoissa koirissa on varmaan se, että jos on vaikka tosi pieni kahvila, eikä koira mahdu makaamaan tuolin tai pöydän alla ja se joutuu olemaan käytävällä, siitä ei välttämättä mahdu ohi.

Mun mielestä kaikki hyvin käyttäytyvät koirat, jotka mahtuvat kahvilaan/ravintolaan, ovat tervetulleita!

Oman kanssa ei kyllä vielä aikoihin vois mennä, koska se järjestää konsertin jos ei pääse moikkaamaan kaikkia ihmisiä. :ttou:

Muoks. Väkänen.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.01.2012 klo 17:56)

Tinuski

Tinuski
Viestimäärä: 82

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 18:09  
+
0
Mua ainakin helpottaa, jos kesälomareissuilla pääsee koiran kanssa edes terassille syömään. Tai joskus keväällä/syksylläkin olis ollut mukavaa päästä junaa odottaessa käymään terassilla...Tosi vaikeeta yrittää nähdä kavereita, kun ei o paljon muita vaihtoehtoja kun vaellella ympäri kaupunkia. Normaaliarjessa mulla ei kyllä o mitään tarvetta ottaa koiraa mukaan istuskelupaikkoihin.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 18:34  
+
0
^^Pidätkö sinä koiraasi sylissä kotona ruokapöydässä? Tai kaverin luona vieraillessa? En tiedä, minusta se ei ole kovinkaan fiksua.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 18:38  
+
0
^ Saatan vaikka pitääkin, jos en sillä hetkellä juuri syö. Mitäpä se siinä haittaa, kun ei yritä varastaa pöydästä mitään tai häslää. Ja jos koira osaisi maata nätisti sylissä samalla kun syön, niin voisin pitää vaikka samaan aikaankin. Nyt se yrittää haistella syömääni ruokaa niin paljon, että ei mun syömisestä tulisi mitään, siksi otan sen vasta kun olen syönyt.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 19:18  
+
0
Mun mielestä tämä on aivan loisto uudistus, mutta pelkäänpä pahoin, että ne huonokäytöksiset pilaa koko jutun tosi nopeasti.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

ibi

ibi
Viestimäärä: 24

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 20:02  
+
0
Näin ison, tai paremminkin jätin omistajana mun mielestä on todellakin epäreilua jos minififit(ei mulla mitään niitä vastaan ole) pääsee kahviloihin mutta isot sitten ei, olettaen, että koira makaa omistajan vieressä(miksi hitossa sen koiran pitäisi syliin mahtua?). Siis mikä vika isossa koirassa on jos se käyttäytyy hyvin, eli loikoilee omistajansa vierellä? Miksi koiran pitäisi olla kokoa mini, että asiaa on kahviloihin?

No joo, onneksi meillä on jo paikallinen kahvilaterassi, jonne koirat(kokoon katsomatta) on tervetulleita kesäisinkin ja koirille on siellä oma vesikippokin valmiina. Ja mihinkään niin pitkille ei olla koiran kanssa edes matkusteltu että olis ollu ongelmia. Mutta tuleeko hemmetti soikoon tähänkin joku koiran säkäraja vai? Meillä nimittäin täytyy sitten ylittää shetlanninponin raja.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 22:02  
+
0
^ No mä ainakin sanoin että mun mielestä koira on tervetullut mikäli se mahtuu olemaan kahvilassa niin ettei se tuki kulkuväyliä. Mä ainakin tiedän niin pieniä kahviloita, että jos joku mastiffi makaisi pöytien välissä niin kukaan ei mahtuisi kahvilassa kulkemaan.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 22:25  
+
0
^ No voihan sitä koiraa pyytää siirtymään ihmisten tieltä, tai pitää sen esim. istumassa jolloin ei vie niin paljon tilaa. Mulla usein koira bussissa pitkin käytäviä (vaikkei nyt iso koira olekaan johonkin mastiffiin verrattuna), mutta jos siitä ihmisiä kulkee, niin pyydän koiraa väistämään. Varmaan samoin toimisin kahvilassakin koiran kanssa. :)
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 22:29  
+
0
^ No jos toi on mahdollista, niin silloinhan koira mahtuu kahvilaan. Tarkoitinkin tosissaan vain niitä tapauksia, missä toi ei ole mahdollista, että koira ei mahdu väistämään tai että ihmisiä kulkee siitä ohi niin usein, ettei olis järkeä kuljettaa koiraa koko ajan sivummalle, jotta ihmiset pääsevät ohi. Mutta jos näin ei ole, niin sittenhän koira mahtuu kahvilaan, joten tervetuloa vaan.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 23:02  
+
0
^vähän tätä siis tarkoitin.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 23:24  
+
0
Munkin mielestä aivan loistava uudistus. Ymmärrän hyvin jos ravintolat haluavat rajoittaa tuota oikeutta terassille tai tiettyyn sisäosaan, koska eivät tietenkään halua menettää koiravastaisiakaan asiakkaita. Minulle ainakin riittää jos saan ruokailla/kahvitella koirineni edes jossain. Mielestäni voisi kuitenkin olla ihan hyvä rajoittaa alkoholinmyyntiä jos koira on mukana. Ei mitään nollalinjaa tietenkään, vaan järkevissä rajoissa. Koira ei välttämättä tunne oloaan kovin mukavaksi ihmispaljoudessa jos omistaja on räkä poskella. Tai muu seurue. Eikä se välttämättä ole turvallistakaan.

Matkustelen paljon koirieni kanssa, ja ihan käytännön syistä tämä helpottaa elämääni huomattavasti. Tuollainen Mondialin kuvailema säätäminen tauoilla on todella rasittavaa, kun pitkän ajomatkan jälkeen haluaisi ihan oikeasti istua hetkeksi alas ennen kuin matka jatkuu. Meillä on mökki Kainuussa, ja sen matkan aikana tauko tekee terää itse kullekin, ja etenkään lapsen kanssa ei ole mielekästä ajaa koko matkaa putkeen. Viime kesänä saatiin ottaa koirat ABC:n terassille, kun luvattiin istua ihan siellä reunassa. En kyllä käsitä ketä ne seillä ulkona häiritsevät, joten ihan kiva jos vastaisuudessa onnistuu lupia pyytelemättä ja ilman oudoksuvia katseita. Saahan siellä polttaakin, ja se savu saattaa oikeasti häiritä muita ruokalijoita.
Minä aion siis tulevaisuudessa raahata myös nuo vasikan kokoiset ravintolaan, kunhan vaan osaavat käyttäytyä. Olisi aika ankeaa, jos voisin vaikka näyttelymatkalla otaa mukaan vain schipperket, ja joutuisin jättämään mastiffit autoon tai pihalle.

rudis

rudis
Viestimäärä: 15

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Lauantaina, 07.01.2012 klo 23:43  
+
0
Mun mielestä uudistus oli myös todella hyvä juttu, mutta niin monipiippunen.
Etelä suomen sanomissa oli juttu "kenen vastuulle jää jos astmaatikko saa kohtauksen".
Mietin että entäs jos kymmenen kissan tai koiran kanssa asuva ihminen menee kahvilaan?
Tuohan sekin mukanaan karvoja ja hilsettä.
Itse omistan myös pienen koiran ja sen kanssa kahvilaan tai ravintolaan meno olisi luultavasti helppoa.

Toivottavasti ihmiset tajuavat kunnioittaa tätä säädöstä ja tiedostaa milloin oma koira on käytökseltään sen mukainen että sen kanssa voi mennä kahvilaan.

Vesisateen aikana kun menee kahvilaan koiran kanssa voi saada lähtöpassit aika nopeasti kun koira ravistaa itsestään vedet pitkin kahvikuppeja, tassut kurassa ja vielä karvanlähtöaikaan. :nauru::hymy:
.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRA MUKAAN KAHVILAAN - Sunnuntaina, 08.01.2012 klo 10:22  
+
0
Eikai terasseilta ole aikaisemmin kielletty koiria? Olen nähnyt useastikin koiria terasseilla :mietiskel:
Tuli mieleen tässä, kun käytiin syömässä Maxburgerin terassilla Tukholmassa, onneksi ei ollut pakkasia, mutta oli se silti ihan "mukavaa" siinä +3 tuulisena päivänä. Ihmiset vähän katteli, mut näytettiin muutenkin hyvin turisteilta, ettei haittaa :D.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 12:45)