Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 19.04.2011 klo 00:01

Koirien varusteet 3

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 50

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 01:04  
+
0
^Juu ei mitään. Luultavasti jos mulla olis collie niin sillä olis kapea panta. Puutuin vaan kun jotenkin jäi sellainen mielikuva että pannat olisivat leveitä lähinnä ulkonäkösyistä (voi ne joillain olla sitä siksikin, musta liian leveä panta ei myöskään ole hyvä sillä se tekee koiran kaulasta jäykän). Meilläkään kukaan ei vedä mutta saalisviettinen koira saattaa kyllä nykäistä jos rusakko tms on näköpiirissä. Ja valjaista nää eräät sankarit karkaa, jos vaan haluavat...

Mutta siis: panta koiran ja käytön mukaan. :) Ja aika kapeanakin niitä saa. Koristeluilla saa ainakin 3cm leveää pantaa ja esim pyöreäksi ommeltuja pantoja saa samoilla leveyksillä kuin remmejäkin.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 01:41  
+
0
Tulipa tilailtua, mutta hyvin maltillisesti. Niilalle valjaat, Aurille konjakkihihna ja Adalle panta. Avo sai primitiivireaktion, kun kuuli kuonistilauksesta, joten päätin olla mainitsematta näistä mitään :shifty: Rupesi niin ahdistamaan, että ehdin kerran jopa perua sen pannan. Onneksi tuli järkiini ja laitoin viestiä perään että muutin mieleni :nauru: Huomenna voisi vaikka tutkailla nykyisiä varusteita ja luopua tarpeettomista.

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 07:47  
+
0
Tigru, niinpä, panta koiran ja käytön mukaan. :) En tosiaan tarkottanu sitä noin että leveät pannat olisivat ulkonäkösyistä vaan että ulkonäkösyistäkin tykkään kapeasta colliella. Kiitos pantatiedoista, pitääpä tosiaan käyvä uudestaan tutustumassa tilauspantoihin. :)
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

minchi

minchi
Viestimäärä: 74

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 09:18  
+
0
Huono kuva meijän CC-ihanuudesta, tää settihän vaatisi välittömästi mätsäävän kaulapannan, linkin ja hihnan joten niiden tilaaminen olisi enemmän kuin oikeutettua. :paapatus:


I see spots.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 09:28  
+
0
Tilasin Lindalta vappualesta vaan kaks remmiä. Tomolle monitoimiremmi hajonneen tilalle (mä en ymmärrä kuin se nyt tollain vaan sanoi naps, jo toinen remmi sillä!) ja sit konjakki perus parkkiremmi, kun Tomolla yks panta suorastaan vaatii muuta kuin mustaa remmiä. Nih.

Vähän tuli surku tota vanhaa monitoimaria. Se oli niin ihanan pehmeä ja kevyt ja mukava käteen vaikka oli parkkia ja vielä leveäkin, 18 mm. :neutral: Ja kuitenkin kestää ennen kuin uus on yhtä pehmoinen ja ihana.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 09:49  
+
0
Mä väittelin itteni kanssa koko päivän ja otettiin avonkin kanssa yhteen, kun oisin tahtonut tilaa 2 lyhyttä hihnaa (about 100cm) kun mua ottaa päähän nykyään se, että hihnaa on hirveesti rullalla kädessä kun koirilta vaaditaan nykyään vierellä kävelyä lenkkien ajan. Mutta koska avo taas tykkää käyttää pitkiä hihnoja jostain käsittämättömästä syystä niin se ei ollenkaan tajua, miksi mä tykkäisin lyhyistä. Me jo sillon ku noi nykyset hihnat ostettiin ni väiteltiin niiden pituudesta ja tehtiin sit kompromissa ja ne taitaa olla 140cm. Lisäksi oisin tahtonu tilaa CC:ltä kuoniksen, mutta sitäkään avo ei pitäny tarpeellisena kun tuo Mastercontrol ajaa asiansa kuulema.

No, loppupelissä sitten päädyin laittaa kyselyä CC:lle kuoniksesta joskus puol kahdentoista aikaan ja avo saa sanoa ihan mitä tykkää, kun se ei ole huvin vuoksi ostos vaan oikeasti tarpeellinen.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 12:35  
+
0
Pitäsköhän munkin liittyä kuoniskerhoon, noi on niin paljon kivemman näköisiä kun toi perus kuonis mikä meillä on. Tahtoo ehdottomasti tollasen kivemman näköisen! Ja varmaan kun mittatilauksella tekee niin poistuu sekin ongelma samalla kun nykyinen kaupan peruskuonis menee aina silmän päälle kun hihna vähänkin kiristyy. Ei kiva.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 14:18  
+
0

keimu kirjoitti:

No, loppupelissä sitten päädyin laittaa kyselyä CC:lle kuoniksesta joskus puol kahdentoista aikaan ja avo saa sanoa ihan mitä tykkää, kun se ei ole huvin vuoksi ostos vaan oikeasti tarpeellinen.


Uskon että avosikin on tyytyväinen kuonikseen. :aurinko:

Eepi kirjoitti:

Ja varmaan kun mittatilauksella tekee niin poistuu sekin ongelma samalla kun nykyinen kaupan peruskuonis menee aina silmän päälle kun hihna vähänkin kiristyy. Ei kiva.


Joo, ei se kuonis istu kunnolla jos menee silmän päälle. Meillä ei tosin ole ollut sitä ongelmaa nailonisissa ja ei tietenkään näissä nahkaisissakaan. Näissä nahkaisissa on se hyvä kun ne on sen verran jämäköitä (mutta silti pehmeitä), että pysyvät kuosissaan kovassakin rytinässä kunhan on tosiaan oikean kokoinen. Anun sivuilla onkin ohjeet mutta koirasta tosiaan hyvin napakat mitat heti korvien takaa sekä kuonon ympäriltä heti silmien jälkeen. Siten saat täysin istuvan kuoniksen.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.05.2011 klo 14:23)

Sanni

Sanni
Viestimäärä: 1032

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 14:43  
+
0
Kiitos Tonteria ja monna83! Täällä ollaan tähän asti menty eläinkauppojen tarjonnalla, joten ei tullut mieleenkään tilaushihnat / erikoisputiikit.
"Jotta säilyttäisi todellisen suhteudentajun omasta tärkeydestään, jokaisella pitäisi olla koira palvomassa häntä ja kissa, joka jättäisi hänet huomiotta."
http://vilmaneiti.blogspot.com/

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:11  
+
0
Vihdoin tyhjensin talvivaatenaulakon ja laitoin vaatteet talvisäilöön. Näky oli ennen kaappiin laittoa tämä.. Vuosi sitten isoillakin pojilla oli vaan sadetakit, ei muuta.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.05.2011 klo 22:11)

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:19  
+
0
^ Apua. :nauru:
Nauratti vähän tuo 'talvivaate' Kinkku(?). :wink:

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:25  
+
0
Minen sano mittää koko CC:n ja Helmin vappukarnevaaleista.... :viheltel:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:47  
+
0
Pitääkö kukaan sisällä pantoja? Mä en ole pitänyt ikinä ja ei tollasia leveitä koristepantoja nyt oikein voikkaan pitää mutta ajattelin että pitäskö teettää sellaset tosi ohuet, 1-3cm nahkaiset solkipannat, joihin on ommeltu/painettu puhelinnumero. Ikinä kun ei tiedä, jos koirat karkaakin. Tosin, tuliskohan niitä sitten ikinä laitettua kun pitää kuitenkin aina ottaa pois lenkille lähtiessä ja pukea tullessa takaisin..? Onhan mulla noita Luxon ym. halpispantoja, joihin laittais noi jo olemassa olevat nimilaatat, mutta ei sellaisia kehtaa käyttää edes kotona. Jotain muovipantoja..Hyi! :nauru:

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:50  
+
0
En pidä sisällä. En uskalla. Oletan että koira löytää kotiin tuntumerkeillä ja sirulla jos karkaa (ja toki toivon ja pyrin estämään karkaamiset).

Mä siivoilen kaappeja. Pakko hävittää entisiä meille sopimattomia kamoja kun tuli tilattua uusia. Ei ole oikein mitään järkeä säilöä tavaraa vaan kaapeissa.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.05.2011 klo 22:51)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 23:10  
+
0
En pidä sisällä pantaa muutakuin joskus tosi harvoin jos oon itse kotona. Kerran on onneksi mun läsnäollessa kotona jäänyt koiralla etutassu pannan väliin jotenkin kiinni eikä saanut sitä itse pois, joten sen koommin on pannat otettu aina kotona pois, varsinkin jos on ilman valvontaa. Enkä mä näe muutenkaan mitään tarvetta pitää kotona pantaa, meiltä ei koira pääse karkaamaankaan, ei se yksinään ovia auo ja vaikka aukoisikin niin ei varmana lähtis/pääsis rappukäytävästä pitemmälle. Kerrostalosta vähän hankala karata onneksi. Johan se panta kuluttaa/värjää turkkiakin jos jatkuvasti on kaulassa. Meillä on nyt jo jokapäiväisessä käytössä oleva musta nahkapanta värjännyt kaulan mustaksi. Vaikka on päällä vaan ulkoillessa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 23:37  
+
0
Tässä voi sitten tulla vähän tyhmiä kysymyksiä ja oletuksia...

Oon ajatellut siirtyä pannan käyttöön ulkoillessa, tarkoituksena olisi hankkia joku suht leveä solkipanta. Oletanko ihan väärin, jos ajattelen että leveämmästä pannasta on vaikeampi luikkia irti? Jos panta "istuu" niin kuin kuuluu, pystyykö siitä silloin ylipäätään karkaamaan?

Onko valjaista (meillä y-malliset) jotenkin helpompi karata kuin pannasta? Jep, Carlos tuossa yksi päivä pääsi pakittamaan taas valjaistaan irti. Ja yrittää sitä usein, jos ei pääse esimerkiksi jonkun kiinnostavan hajun luokse... Eikä valjaat ole edes liian isot tai höllillä säädöillä.

Jarruvaljaathan olisi kanssa vaihtoehto, mutta uskoisin että pannan kanssa käyttäytyminen joissain tilanteissa saattaisi olla hillitympää, kun siinä ei varmaan vetäminen ole yhtä kivaa kun noissa pehmoisissa valjaissa. :roll: Valjaisiin siirryttiin jo Carloksen ollessa tosi pieni, kun sairasti kennelyskän ja panta vaikutti muutenkin ärsyttävän kurkkua. Valjaat vain "unohtuivat" käyttöön ja pitkälti Carlos kulkikin niissä nätisti. Nyt vaan on vetäminen tullut kuvioihin, kun murkkuiän hormoonimyrskyn ja kevään tulon ansiosta hajut kiinnostaa enemmän kuin mikään muu...

Puolikuristavasta pannasta mulla on jostain syystä sellainen mielikuva, että siitä on varmaan koiran helppo ainakin oppia luikkimaan pois, olenko ihan hakoteillä ajatuksineni? :nolo:

En varmaan ole vielä mistään pantanikkareilta pantaa tilaamassa, jos se jostain kumman syystä ei käyttöön sopisikaan. Ajattelinkin vielä tiedustella, että löytääköhän täältä Tampereen suunnilta jostain liikkeestä leveitä solkipantoja? Niin, sitäkin piti kysyä, että mikäköhän olisi enimmäisleveys tuollaiselle keskikokoiselle (parikytäkiloinen, muita mittoja ei nyt ole tähän hätään...) koiralle? Ja voiko jarruvaljaita myöskään bongata ihan jostain lemmikkitarvikeliikkeestä, vai onko ne sitten vain teetätettävä jos niikseen tulee?

Jep, tässä muutama hölmö kymysys, joihin oon ihan superkiitollinen mahdollisesti saadessani vastausta! :kumarrus:
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Maanantaina, 02.05.2011 klo 23:50  
+
0
Meilläkään ei pidetä pantoja kotona ollessa. Tai ainoastaan sillon kun on vieraita, saa helpommin pidettyä kiinni hyppivää koiruutta.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

minchi

minchi
Viestimäärä: 74

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Tiistaina, 03.05.2011 klo 08:34  
+
0
tarumieli: Tuo pannasta karkaaminen on paljon koiran kallon muodostakin kiinni. Esim. meillä tuo dalmatialainen pääsee halutessaan kaikista pannoista karkuun kun kallo on kaulaa kapeampi. Eniten luotan sen kanssa hyvin napakasti istuvaan puolikurraan ja lenkillä katson ettei tiputa pantaa haistellessa kohti korvia ja otsaa. Jos koiran kallo on selkeästi kaulaa leveämpi niin uskoisin ettei ihan niin vikkelästi karkaa oikeankokoisesta kaulapannasta. Kaikkein luotettavimpana olen pitänyt hyvin istuvia valjaita, esimerkiksi Ergocomfort-tyyppisiä settejä, mutta valjaat eivät meillä normikäytössä toimisi vaan ovat parhaat metsässä ja automatkalla.

Voi tuota monnan koirien vaatekasaa! :nauru: Meillä loujuu kaapissa kaksi Hurtan pukua, toinen käyttämätön ja toinen pariin kertaan päällä ollut. Pärjättiin talvi yhdellä mantteli-tyyppisellä puvulla, lienee aika luopua noista turhista Hurtista kun ei sitten käyttöön tullutkaan..

Miksi mä nyt missasin nuo vappukarnevaalit, pöhh. :neutral:

I see spots.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Tiistaina, 03.05.2011 klo 08:59  
+
0
Mulle tulee vappukarnevaaleista kaksi pantaa. Aika säälittävää :eitietoo: Mutta mä olenkin vasta aloittelija...:aurinko:
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOIRIEN VARUSTEET 3 - Tiistaina, 03.05.2011 klo 08:59  
+
0
tarumieli, suosittelisin napakasti istuvaa puolikuristavaa, niin että se ei kireimmillään tule koiran pään yli, ja löysimmilläänkään ei tosta noin vaan tipahda. Esim. Tomolle sopiva puolikurra (ilman stopparia) on 37-47 cm, kun sen kaula/kallo on 38 cm/45 cm. Stopparin kanssa ollaan käytetty 40/41 cm löysimmillään olevia puolikurria, kun stopparilla saa kiristettyä pannan niin, ettei se löysimmillään vahingossa tipu pään yli. :nauru:

Leveä solkipanta ei myöskään luiskahda pään yli yhtä helposti kuin kapea, mutta etenkin jos koira on yhtään "puikulapäinen", niin kyllä se pääsee leveästä solkipannasta irti halutessaan. Esim. Kaede tulee kaikista solkipannoistaan läpi, vaikka ne on suht napakoita, kun sen kaula on 29 cm ja kallo vaan 31 cm. Eli jos tahdon varmistaa ettei se pääse pannasta läpi, laitan sille napakan puolikuristavan.

Mä taisin teille joskus niitä jarruvaljaita just suositella. Ainakin Antassusta on muistaakseni saanut tilata ihan pelkän valjaisiin kiinnitettävän valmiin jarruosan, ja pelkän jarrunkin voi tilata mittatilauksena joltain pannantekijältä (ainakin Kana on tämmösiä joskus tehnyt), jos on jo hyvät valjaat.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28209
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545724
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 09:15)