Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 24.03.2011 klo 20:13

(Leikkaamattomat) uros ja narttu samassa taloudessa

Siirry sivulle: 1 2

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 21:20  
+
0
Mä en ole ikinä ollut narttuihminen ja olen aina ajatellut että ei missään tapauksessa narttua, oli se sitten leikattu tai ei. En näillä näkymin tule ottamaan meille muusta rodusta narttua, kuin griffonista. Sekin iso ehkä eli uros ehdottomasti toivotumpi. Ollaan kuitenkin sovittu Uolevin kasvattajan kanssa että joskus vielä tulen ottamaan häneltä b&t karkean. Niitä ei ole hänelle syntymässä lähivuosiin jos ei käy tosi hyvä tuuri eikä meille ole lähivuosiin tulossakaan yhtään koiraa, niin olen sanonut että "hätätapauksessa" voisin harkita myös narttua kun b&t värisiä karkeita ja sileitä kuitenkin syntyy harvemmin. Tai syntyy mutta mä en huoli koiraa kuin yhdeltä Suomalaiselta kasvattajalta enää ja hänellä ne nyt kiven alla ja muitakin halukkaita kuin minä. Mä olen yrittänyt että mun äiti ottaisi asumaan joskus tulevaisuudessa luokseen narttugriffonin, vähänkuin sijoitukseen, mutta ei ole halukas.

Niin ja miksi en mielellään pitäisi sekaisin leikkaamattomia uroksia ja narttuja. Ihan siitä syytä koska olen lukenut, kuullut ja nähnyt liikaa kauhutarinoita, mitä täälläkin on kerrottu. En hemmetissä alkaisi ihan vapaaehtoisesti sellaiseen. Esim. mä tiedän että Aapo kusisi kaikki paikat nartun juoksujen aikaan. Merkkailee jo nytkin jos tyttöjä tulee käymään ihan ilman juoksuja. Ja Kusti! Ai kamala jos se asuisi saman katon alla juoksuisen kanssa. :eek:

mirkku

mirkku
Viestimäärä: 71

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 22:12  
+
0

AfterShock kirjoitti:

No meidän rodussa harva kasvattaja edes myy kahta urosta samaan talouteen. Tai tämmöselle tavalliselle koiranomistajalle, jolla ei välttämättä ole resursseja pitää koiria tarvittaessa erillään jos ne eivät siedäkään toisiaan.



Tää kuulostaa mun korvaan vähintäänkin erikoiselta. En oo koskaan kuullut minkään tietyn rodu kasvattajista,jotka eivät myy kahta urosta samaan talouteen.
Ja mun tuttavapiiristä löytyy ihan tavallisia koiranomistajia,joilla useinmiten on kaksi tai useampia saman sukupuolen omaavia koiria taloudessaan.
Kääpiösnautseripapparaiset
Ami 4.8.1999 pääsi sateenkaarisillalle 5.12.2011,nuku rauhassa rakas <3
Illi 28.7.1998 liittyi Amin seuraksi 04/2014
Eppu 12.7.2014
Maatiaiskisut Tiitu ja Nelli 03/10

Kirkkaina tähtinä taivaalla maatiaiskisut Pimu ja Paksu 1994-2010

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 22:18  
+
0
^ On useampia rotuja, joissa on riskialtista pitää kahta urosta/narttua saman katon alla ilman eristystä. Esim. bullterrieri ja staffi taitavat olla sellaisia.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 25.03.2011 klo 22:20)

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 22:37  
+
0
2 narttua ja 1 uros, kaikki leikkaamattomia. Sinänsä hyvin sujuisi kotonakin kaikkien pito, mutta nytkin uros on hoidossa vanhemmillani kolmatta viikkoa.

Uros höösää kun narttu on samassa tilassa, muuten rauhoittuu parissa päivässä kun huomaa ettei hössötys auta. Nartut antaa hammasta kaikkina muina päivinä kuin tärppeinä (tosin kyllä heiluttavat takamustaan uroksen nokan edessä kun haluavat siltä jotakin...:ttou: esim puruluita tai pesupalveluja jne, mutta selkään nousun yrityksestä seuraa ärjyntää, irvistelyä ja näykkäisyjä). Yhdet juoksut on oltu samoissa tiloissa koko ajan eristelemättä. Silloin meillä taisi olla 6 päivää aika lailla k18 meininki, mutta silloinkin koirat esim nukkuivat vieretysten ihan rauhassa. Samoin juoksun alku ja loppu meni ihan niin kuin normaalisti (eli ei mitään stressiä tai käytösmuutoksia kellään). Uros toki merkkailee ja on skarpimpi ulkona (saattaa haukkua toisia uroksia herkemmin) mutta sisällä ei merkkaile eikä tule ovista läpi. Nyt vietiin hoitoon kun yöksi erotettuina uros käveleskeli ees taas ja mä en saanut nukuttua siltä kävelyltä. Mutta ei se siis mölissyt, aukonut ovia, läähättänyt tms. Samassa tilassa koirat olisivat todennäköisesti nukkuneet ilman ongelmia, mutta riskiä ei voinut ottaa kun juoksussa on ko uroksen oma tytär. Samoissa tiloissa on voitu tärppejä lukuunottamatta pitää valvonnan alla. Eli on eroteltu vaan silloin kun ei pysty itse vahtimaan koiria. Ne stressaa siitä järjestelystä vähemmän kuin siitä että koko ajan joku olisi erotettuna laumasta.

Tällä nykyisellä kokoonpanolla en koe kovin ongelmalliseksi tätä juoksuaikaa oman lauman takia. Enemmän mua ärsyttää narttujen merkkailu juoksun yhteydessä, valeraskaus (jos se tulee voimakkaana), niiden vuodot (jos vuotavat paljon) ja se ettei narttua voi pitää irti juoksun aikaan. Mutta ne nyt on itsestään selviä juttuja kun taloudessa on leikkaamaton narttu.

Silti musta on varauduttava mahdollisiin ongelmiin juoksuaikaan jos taloudessa on sekä uroksia että narttuja. Ja niiden ongelmien varalta pitää olla mielessä plan b. Meillä tosiaan urokselle on niin hyvät hoitopaikat että vaikka meno kotonakaan ei sinänsä ole ongelma niin uros on useimmiten hoidossa juoksun ajan koska se on silti helpompaa (ko koira on kuin kotonaan hoidossa... toki tässäkin on haasteensa: esim mun on haettava se sieltä treeneihin). Mun ei tarvi erotella koiria yöksi eikä lenkittää erikseen jne. Jatkossa likat on tarkoitus leikata jollain aikataululla. Halla ensin ja Savu sitten kun sen jalostuskäyttö on ohi. Urosta tuskin leikkaan ihan heti.

Ja meillähän on uroksia ja narttuja siksi että ekan koiran kanssa mä halusin vaan koiran ja kun sukupuolella sinänsä ei ollut väliä niin koin uroksen vaivattomammaksi kun sillä ei ole juoksuaikaa. Sitten hurahdin harrastamiseen ja rotuun ja seuraava koira tulikin kantanartuksi eli kasvatustyön pohjaksi. Halla sit vaan otti ja jäi kotiin. Nyt olen todennut että alkuperäisestä oletuksestani huolimatta mä vaan tykkään nartuista enemmän joten jatkossa meille luultavasti tulee narttuja. Tosin ei ne uroksetkaan pois suljettuja ole.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

mirkku

mirkku
Viestimäärä: 71

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 22:54  
+
0
Monna : Okei,eli tää on yleinen käytäntö! :eek:
Se vaan sitten sotii mun ajatusmaailmaa vastaan. Meillä koko lauma saa luvan tulla toimeen keskenään,kissat ja koirat sukupuolesta riippumatta. Tuntuis tosi pahalta,että joutuisin jatkuvasti eristämään jonkun laumasta,kun seuralaisiksi ja perheenjäseniksi noi on mulle hankittu.
Mutta kukin tyylillään...
Kääpiösnautseripapparaiset
Ami 4.8.1999 pääsi sateenkaarisillalle 5.12.2011,nuku rauhassa rakas <3
Illi 28.7.1998 liittyi Amin seuraksi 04/2014
Eppu 12.7.2014
Maatiaiskisut Tiitu ja Nelli 03/10

Kirkkaina tähtinä taivaalla maatiaiskisut Pimu ja Paksu 1994-2010

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Perjantaina, 25.03.2011 klo 23:21  
+
0
^ Joo, en mäkään eristämään alkaisi vakituiseen sen takia, että lauma ei toimi ja tule toimeen keskenään. Ei ikinä! Ensimmäinen ehto useamman koiran pitämisessä itsellä on se, että ne tulevat toimeen. Meillä toimii lauma hyvin muuten mutta ruuan ja luiden ajaksi erotan koiria jos en ole itse vieressä vahtimassa. Ja tietty kun ollaan pois kotoa, niin pikkupojat on makkarissa portin takana. Usein myös Sheba omassa huoneessaan portin takana ja isot pojat sitten vapaana muualla kämpässä. Moni on ihmetellyt, että miten meillä voi toimia näin iso lauma ihan mutkitta kun on niin monen kokoista, leikattua ja leikkaamatonta, pientä ja isoa. Neljä urosta ja yksi narttu on monelle ihmetys.

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Lauantaina, 26.03.2011 klo 12:03  
+
0
Niin siis mulla on russeleita ja kyllä tiedän itsekin useita kahden uroksen koteja joissa vissiin menee ihan ok, mutta kyllä ne urosten kohtaamiset on välillä niin jäätäviä. Jos olisi 100% varmaa että ykkösuros pitää paikkansa, niin sitten uskaltaisin, mutta ainakaan tuon mun uroksen kanssa jos ottaisin uroksen, niille tulisi varmaan pian tappelukausi..

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Lauantaina, 26.03.2011 klo 16:26  
+
0
Meillä on alun alkujaan ollut vain narttuja, iskä kun kasvattaa nuita suomenpystykorvia. Tällä erää niitä on kolme kappaletta. Sillon kun oli vielä kaksi, meille tuli coton de tulear uros. Narttua oltiin kyllä ottamassa, mutta nartut oli jo menossa niin 'no miksipä ei urosta voitas ottaa'...
Edelleen nartut on se 'mun juttu', ja seuraavat koirat tulee olemaan narttuja. Mitään ongelmaahan meillä ei oo noiden juoksujen kanssa ollu, ku cottonen asustaa sisällä ja pystykorvat pääosin ulkosalla. Ei toi tajua niiden juoksuja etes piipata sillon ku ne juoksee, vaikka kaikki juoksee samaan aikaan. Pihalla tietty jos se menee tarhalle ni siellä vinkuu ja vonkuu mutta sisällä se ei kyllä välitä niistä mittään, että täällä piippais tai jättäs syömättä tms.

Seuraava koiruus on siis narttu, ja sisäkoira tämäkin. Toinen menee sitten hoitoon juoksujen ajaksi.

Cabriel

Cabriel
Viestimäärä: 18

VS: (LEIKKAAMATTOMAT) UROS JA NARTTU SAMASSA TALO... - Tiistaina, 24.05.2011 klo 23:04  
+
0

Notte kirjoitti:

Kuten kukkujissa jo heitinkin, olen alkanut semisti enemmän tosissaan suunnittelemaan toisen koiran hankintaan. Tällä hetkellä mietintämyssyssä on sukupuoli. Haluaisin kovasti leikkaamattoman narttuni kaveriksi uroksen. Mulla on ennenkin ollut uros ja narttu yhtäaikaa, sillä erotuksella, että uros oli leikattu, joten ei tarvinnut paljon huolehtia.

Mutta jos sekä uros ja narttu ovat leikkaamattomia, onko yhdistelmä aivan hirveä niinä aikoina vuodesta ? Selviääkö siitä ? Huutako uros tuskaansa 24/7 ja narttu kahta kauheammin ? Mun narttuni on ilmeisesti jonkin verran seksuaalinen, kun sekoaa niin totaalisesti juoksujen aikaan, unohtaa oman itsensä, ja kyllä, itkee ja ulisee. :nauru: Eikös leikatun nartun kanssa saa osallistua silti kaikkiin kisoihin ? Vai onko tässä tullut muutoksia ? Kun en tuota ainakaan jalostukseen ole koskaan käyttämässä.

Toisaalta vierastan hirveästi koiran leikkaamista. Mun uroskoiran luonne ja persoona muuttui todella, todella paljon leikkauksen myötä. Siksi se tuntuu luonnottomalta. Summa summarum, vaikka usein spekuloidaan, että uros ja narttu ovat paras pari samassa taloudessa, onko se juoksuaikaan yhtä *elvettiä ?



Vastaan nyt tähän suoraan:

Minulla on 2 narttu koiraa & miehelläni on 2 uros koiraa. Nartut & urokset ovat leikkaamattomia. Meillä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Meillä on silleen,että urokset ovat 15-16h tarhauksessa(asumme omakotitalossa & heillä on isot tarhaukset) ulkona & nartut saavat olla sitten irti pihalla. Yöt urokset ovat alhaalla(sisällä)& nartut minun & mieheni kanssa ylhäällä(minun & mieheni huoneessa). Lisäkysymyksiä voi laittaa yv:llä.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 15:00)