Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:17

SKY-Suomen koirayhdistys

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:17  
+
0
Kun luin sivut niin oli ilme :roll:
Koettaa laajentaa geenipooleja, yhdistellä rotuja vain pelkäksi ryhmäksi. Ja joko todella suunniteltu provo tai sitten todella huono idea koirarotujen pelastamisesta. Kuulemma rekisteröidään koko yhdistys jo tämän vuoden puolella.

Esimerkki " rotu"ryhmistä: täältä
RYHMÄ 15 Vetomolossit
RYHMÄ 23 Bichontyyppiset seurakoirat
RYHMÄ 24 Laahusturkkiset seurakoirat
TÄH, homma on jossain aivan muualla kuin järkevässä suunnassa..

SKY-Suomen koirayhdistys = kennelliitto kakkonen

Huhhuh mitä kakkaa sanon minä.

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:27  
+
0

myrkku kirjoitti:

Kun luin sivut niin oli ilme :roll:
Koettaa laajentaa geenipooleja, yhdistellä rotuja vain pelkäksi ryhmäksi. Ja joko todella suunniteltu provo tai sitten todella huono idea koirarotujen pelastamisesta. Kuulemma rekisteröidään koko yhdistys jo tämän vuoden puolella.

Esimerkki " rotu"ryhmistä: täältä
RYHMÄ 15 Vetomolossit
RYHMÄ 23 Bichontyyppiset seurakoirat
RYHMÄ 24 Laahusturkkiset seurakoirat
TÄH, homma on jossain aivan muualla kuin järkevässä suunnassa..

SKY-Suomen koirayhdistys = kennelliitto kakkonen

Huhhuh mitä kakkaa sanon minä.



Siis toivottavasti tämä on HUONO vitsi! :eek:

Ei jestas, mitä ihmeen järkeä on mennä muuttamaan roturyhmiä, kun ne on toimivat ja varsinkin kun aiottu suunta laskee ku lehmän häntä.
Ensinnäki pisti silmään toi ryhmä 1 --> Lintukoirat ja sit ryhmä 2 --> metsästyskoirat, kun nekin lintukoirathan on metsästyskoiria!
Kyllähän noissa tietty jonkilaista logiikkaa on yritetty käyttää mut ei helvata....

Voi, miksi se luotettava Kennelliitto ei riittäisi?!?

Nyt suututtaa :pyssyt:
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:28  
+
0
Ei kuulemma ole provo. Tyyppi tiedetään ja on kuulemma varsin tosissaan... :roll:

//Typo pois!
Varjo 12/2010 ♥

(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 17:37)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:31  
+
0
Mun lemppareita on esim. tämä:
Koiran esittäjälle
Koiran tulee esiintyä mahdollisimman luonnollisesti. Koiraa ei täten saa nostaa hihnasta seisotuksen tai liikkeen aikana, eikä sitä saa asetella luonnottomaan asentoon. Koiran tukeminen esimerkiksi hännästä tai kaulan alta on seisotuksen tai liikkeen aikana on kielletty. Hihnan tulisi olla mahdollisimman löysällä arvostelun aikana. Kehän ulkopuolinen avustus on kielletty. Makupalojen tuominen kehään ja koiran motivoiminen niillä on sallittu. Koiran turkkia ei saa käsitellä aineilla, eikä sitä saa leikata. Turkin tulisi arvostelun aikana antaa olla mahdollisimman luonnollinen, kuitenkin puhdas, takuton ja kammattu. Muitten suoritusta arvostelun aikana ei saa häiritä.


Puhumattakaan jalostussuunnitelmasta :eek: Siinä on melkoinen messias jos pystyy varmistamaan ettei jalostuskoirat kanna mitään perinnöllistä..

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 17:43  
+
0
Mua ihmetytti myös tuo, että kennelnimen saa pelkällä virallisella kirjallisella haastattelulla?!? (jos nyt siis oikein ymmärsin)

Siis sinnehän voi kuka tahansa matti meikäläinen kirjottaa mitä "hallitus" haluaa kuulla ja sit saada pätevyyden kasvattaa koiria. Ja sen pitäisi vielä edistää koirien jalostusta??
ja miks sen kasattajan pitää itse olla ohjannut yhtä koiraansa väh. 5 kokeessa? :mietiskel:

Siis jos ajatellaan esim. että loukkaantus onnettomuudessa tai ois valmiiks "jalaton" ni miten semmosen oletetaan käyvän itse kokeessa, jos muu taito ja avustajien kanssa kasvatus onnistuisi?

Minä vähän olen haistavinani, että tästä voi syntyä asetelma:

"Ai, sun koirat on sen SKY:n leikkikasvattajan koiria.." :viheltel:

Ja samaten herätti epäilyksiä toi jalostusohjelma, miksi se kennelliiton on muka huonompi tai "epäpätevä"?

Meni nyt vähän kärjistämiseksikin, mutta silti...
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 18:04  
+
0
Nyt mä paljastan jotain pimeästä menneisyydestäni, mut tontyyppistä juttua oli virtuaalitallimeiningeissä joskus. Antakaa mun kaikki kestää, luulin sen ajan jääneen jo taakse :nolo:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Leeca

Leeca
Viestimäärä: 38

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 18:07  
+
0
Jokuhan vois käydä kattelemassa tuota mätsäriä minkä ne järjestää.. Mie voin kuvitella, miten nämä pentuetehtailijat sun muut hälläväliä-tyypit kauppaavat kohta koiriaan edelleen vielä enemmän ylihinnoiteltuna ollen SKY:n jäseniä jne :roll: Niin ja nythän kenenkään ei tarvitse rekata Kennelliittoon pentujaan kun voi tuonnekin, jos oikein ymmärsin.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 18:14)

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 21:48  
+
0
Mä vaan rupesin miettimään, että eikös FCI:n pidä hyväksyä jotenkin tuo SKY ja sen jalostussuunnitelmat ym ennekuin se voisi alkaa rekisteröidä koiria ym.

Jotenkin luulisi, että kai jokin järkevä taho pystyy tuon estämään jotenkin?
Vai onko joissakin maissa kaksi tai useampi jalostussuunnitelma ja koirarekisteri ym.?

Pitäs ihan mielenkiinnosta puuttua muutamaan epäkohtaan SKY:n suunnitelmissa, kysyä foorumilla ja katsoa millaisia vastauksia saa ja mitä he ennekaikkea vastaavat siihen, että mihin toista jalostusohjelmaa tarvitaan :viheltel:

Puin asiaa yhden kasvattajan kanssa, ja se epäili nimenomaan koiratehtailun lisääntyvän.
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:03  
+
0
Ihan hiukan off topicina mutta kun Googleen laittaa hakusanaksi SKY, niin arvatkaa mikä tulee ekaksi hakutulokseksi? Suomen Kannabisyhdistys. :nauru:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:06  
+
0
^^Minä itseasiassa kävin jo foorumilla siellä, en halua että pääsevät helpolla. Aivan järjetön koko systeemi ihan pelkästään jo rotujen osalta, kun monet rodut jäävät pois koska niille ei löydy paikkaa. Ryhmä = rotu jolla on todella laaja (näin FCI:n näkökulmasta) fyysinen olemus. Esim. Vetomolossi-ryhmässä..saa toisin sanoen risteyttää berhandilaista, berniä ja ilmeisesti nöffi kuuluu tähän myös yms. samantyyppiset rodut, ja näitten jälkeläiset ovat vain vetomolosseja, ei sen kummempia, niillä voi vaihdella koko ja luonnetyypit ja tuomarit päättävät mistä pitävät ulkonäöllisesti enemmän..? Juu-u, tulee toimimaan. :roll:

Eihän tuo ole mietitty ollenkaan loppuun asti.

Jalostussuunnitelmasta vielä pointteja:
3. Koiran tulee pystyä lisääntymään normaalisti. Tämä tarkoittaa sitä, että astumisen ja synnytyksen on tapahduttava luonnollisesti. Urosta ei saisi missään tapauksessa pakottaa astumaan narttua. Keisarileikkauksella tai keinohedelmöityksellä syntyneitä pentuja SKY ei hyväksy rekisteriinsä. Kasvattajan tulee harkita tarkkaan sellaisen koiran jalostuskäyttöä, jonka suvussa on ollut huomattavaa pentukuolleisuutta.

Entäs jos tulee komplikaatioita terveellä koiralla muuten, tai yksi pennuista on kuollut ja tukkii tai koirat kasvoivat liian isoiksi mahassa tai tai tai..?

Töpö- ja lyhythäntäisten koirien astuttaminen keskenään on kielletty

Tästä minä en itseasiassa tiedä niin paljon yleensäkään, mutta mietin jotain auspaita tai mudia joilla voi olla luonnostaan töpö, saako näitä yhdistää keskenään?

4. Koiran on oltava luonteeltaan tasapainoinen ja käyttötarkoitukseensa soveltuva. Aggressiivista tai arkaa koiraa ei tule käyttää jalostukseen. Hyvä jalostuskoira on käytökseltään tasapainoinen ja vaivaton, silti energinen ja hyvin koulutettavissa ja ohjattavissa oleva joka toteuttaa työtä johon se on jalostettu, vaivatta. Koiran tulee suhtautua luonnollisesti kohtaamiinsa koiriin sekä muihin ympäristön ärsykkeisiin ja se on oltava ihmisten käsiteltävissä.


Tämäkin on niin epäselvä ja ristiriitainen. Entäs jos koiran "luonnollinen" tapa on reagoida vartioiden, puolustaenkin ja se ei ole kovin hyvin koulutettavissa oleva (esim. laumanvartijat ei ole helpoiten koulutettavia) niin onko se sitten hyväksyttyä?

Nämä on tällaisia pohdintoja, pitää varmaan mennä sinne foorumille asti pohdiskelemaan, mutta saa lisäpontta kun ensin tänne! :D

Muoks. boxu ehti väliin.
Ja naurahdin boxun jutulle, on todella hyvää laittaa SKY nimeksi! :nauru:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 22:07)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:07  
+
0
Valaisetteko tyhmälle, miten tuon kautta koiratehtailu lisääntyis? Siinähän on ihan älyttömän pikkutarkat nuo jalostusjutut.

Mun korvaan kuulostaa hyvältä, että lisääntymisen pitäis mennä luonnonmukasesti ilman ihmisen apua. Paitsi toki nyt keisarinleikkausta voi tarvita myös muutkin kuin "epämuodostuneet" koirat.

Tosi huonot ja lapsellisethan nuo sivut on, ei yhtään luottamusta herättävät.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:09  
+
0
^ Mä ymmärsin tutun puheista että tarkoitus olisi, että jokaisen ryhmän eri rotuja saisi risteyttää keskenään muiden samassa ryhmässä olevien kanssa.
Että sikäli se varmaan lisäisi tehtailua ja tarpeetonta pennutusta.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:10  
+
0
^ Okei, no tuo selvittää aika paljon, jos pitää paikkaansa. Mutta mistä tuon kuvan tuolta sivulta saa? :mietiskel:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 22:10)

riiT

riiT
Viestimäärä: 700

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:11  
+
0
ts. luvan kanssa teetetään sekarotusia ja myydään niitä rekisteröityinä eteenpäin. hmmmmm. toimii.
There's one heart beating and that heart beats for you.

silkkiterrieri n 05/07
silkkiterrieri 03/15
cockerspanieli 10/16

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:11  
+
0

Karvakamu kirjoitti:

Valaisetteko tyhmälle, miten tuon kautta koiratehtailu lisääntyis? Siinähän on ihan älyttömän pikkutarkat nuo jalostusjutut.



Oman käsityksen mukaan siis SKY:n rekisteriin voi lisätä vaikka sekarotuisia koiria (sitten kun tuo juttu tulisi oikeasti toimintaan..) jos ne näyttävät ja vaikuttavat luonteeltaan tuohon ryhmään kuuluvilta.
Kasvattaja nimikkeen saa kun käy kirjallisessa haastattelussa (jos oikein muistan) eli helppo valehdella ja saada paperit. Toki olosuhteita valvotaan, mutta millä resursseilla?

Ja joitakin muita pointteja, joita en nyt häthätään muista..

wuf

wuf
Viestimäärä: 713

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:13  
+
0
Eipä noilta sivuilta löydy yhdenkään henkilön nimeä. Yleensä kuitenkin yhdistys kertoo sivuillaan ketä sen hallituksessa on tai edes jotain henkilöä kuka sen takana on.

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:38  
+
0
Joo, toi hallitukseen nimettyjen henkilöiden nimet pitäs olla näkyvillä, samoin tukikohta, josta käsin yhdistys toimii. Vaikkain jossain oli maininta, että sivuilla olevat suunnitelmat ovat vasta hahmotelmia, pitäisi idean alullepanijan nimen vähintään olla näkyvissä, sillä kai hän nyt itse on myös mukana hallituksessa.

Lisäks mua kiinnostaa niin moni asia, että taidanpa huomenna (työajalla tietenkin) alkaa viilaamaan pilkkua ja tehdä ihan kunnon listan, niistä asioista jotka tosiaan pisti ja pahasti mun silmään.

Näin yhdistysihmisenä voin aluksi ainakin todeta, että jos on sääntöjä, niin silloin pitää olla joku/jotkut, joka niiden toteuttamista seuraa, ja sen tahon pitää olla vielä puolueeton..

Samaten rahoitusasiat kiinnostaa: kuluja tulee hallituksen palkoista, tapahtumien järjestelyistä (tuomarit, ruuat, paikkavuokrat, matkakulut jne) kai yhdistyksellä tulee olemaan lehti, kuka taittaa, kirjoittaa, kuvittaa?
Paljonko jäseniä odotetaan liittyvän ensimmäisenä vuonna, entä toisena ja kymmenen vuotta eteenpäin? Onko yhdistyksen toiminnasta tehty liiketoimintasuunnitelma ja onko sitä käytetty kellään asiantuntijalla? Markkinakyselyt juuri jäsenmäärää varten. Markkinarakoa itse en tälle idealle löydä, koska meillä on jo SKL.

Jos hallituksen pääsee ihan tavan koiraharrastaja, kuka katsoo että ihmiset, jotka tekevät rekisteröinti ym. päätökisä, ovat todella päteviä ja osaavat arvioida mm. näyttelyissä puolueettomasti. Vaaditaanko näiltä toimijoilta kurssien suorittamista, kuka ne järjestää ja katsoo päteviksi?

Rekistereiden ylläpito ja seuraaminen ettei kennelliiton kanssa samoja kennelnimiä.
Ja siis oikeasti, mikään taho ei salli samaa kasvattajanimeä vaikka koirat olisivat kahdessa eri rekisterissä. Sillä koirat mielletään tuotteiksi, ja kuten tuotteidenkin nimillä on suoja, koskee se myös kasvattajanimiä! (tästä joku kyseli ainaki SKY:n foorumilla)

Meinasin vähän jo innostua, mutta tässä on vasta vähän siitä, mikä minua näissä asioissa kiinnostaa..
Kyllä nyt sanoisin että on tosiaan taidettu sohasta tikulla kusiaispesää enempiä ajattelematta..
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:40  
+
0
Voisko ton rotumäärittelyn mukaan yksi koira kuulua moneen "rotuun". Esim metsästykseen käytettävä spanielityyppinen seurakoira :nauru: Tai jotain..
Harmi ettei sivuilla kerrota enemmän ideologiaa. Nyt jää ihan tyhjän pyörittelyksi tuo homma, enkä ihan hahmota mihin nuo pyrkivät ja miksi ja miten.. Ja entäs pennut? Saako ne rekata vähän mihin tykkää ihan ulkonäön mukaan, vai pitääkö rekata puolet emän rotuun ja puolet isän :kieli:
Vaikea nyt kuvitella, että tuo ottaisi tuulta alleen.. Ja vaikka taustalla olisi hyviä pointteja, ne kyllä häviävät tonne huumorin joukkoon..

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 22:41  
+
0
Voisikohan jompikumpi mätsärin tuomareista olla asialla? Ne ovat tosiaan ainoat nimet sivustolla. Minä yritinkin jo mennä foorumille räkyttämään, mutta ei toiminut :eitietoo:

Ai niin, mikä on Eurohound? Satunnainen sekarotuinen, joka ei sovi muihin ryhmiin?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 28.09.2010 klo 22:52)

Vilkko

Vilkko
Viestimäärä: 302

VS: SKY-SUOMEN KOIRAYHDISTYS - Tiistaina, 28.09.2010 klo 23:07  
+
0

Vanis kirjoitti:


Ai niin, mikä on Eurohound? Satunnainen sekarotuinen, joka ei sovi muihin ryhmiin?



Samaa ihmettelen minäkin... :mietiskel:

Idefix tuossa jo luetteli noita käytännön seikkoja ja minullakin tuli ensimmäisenä mieleen, että millä ihmeen resursseilla tällainen yhdistys meinaa pyöriä? Aikamoinen organisaatio pitää olla, että saa järkättyä systeemin toimimaan. Jos vastaavaa rekisteriä ei olisi vielä ollenkaan olemassa, niin voisi kuvitella, että ihmiset innostuisivat asiasta ja tekisivät hartiavoimin talkootöitä.Jos jollekin etujärjestölle on tilaus ja tarve, niin yleensä löytyy myös tekeviä käsiä. Mutta kun on jo se Kennelliitto... :roll: Millaiset ihmiset lähtevät siis mukaan tähän? Miksi? Häh? Täh?
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Parsonrussellinterroristi Etta 07/10

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545698
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 18:00)