Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 09.08.2011 klo 21:24

Rankempaa liikuntaa

Siirry sivulle: 1 2

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 09.08.2011 klo 21:24  
+
0
En oikein keksinyt minne laittaisin tämän aiheen joten olkoon nyt tässä (modet, laittakaa oikealle palstalle jos tarvitsee). Eli siis reilu vuoden ikäinen wss Peppi on aivan mielettöman energinen tapaus. Päivittäin treenataan agilitya noin tunti. ToKoa ehkä puoli tuntia, ja sitten Raly-Tokoa puol tuntia. Myös teemme kaksi (tai joskus 3) tunnin-2 tunnin lenkkiä, ja sitten heitellään takapihalla palloa niin kauan kun se jaksaa sitä tuoda eli puolesta tunnista tuntiin. 3-7 kertaa viikossa juoksen Pepin kanssa 2-5 km. Muutama pissatus päivällä välissä. Ongelma ilmenee illalla. Noin 19-22 välisenä aikana se alkaa riehua ja repiä tyynyjä saadakseen tekemistä. Sillä on luita, leluja.. aivojumppaakin on koska melkein joka päivä opetellaan uusi temppu kun se oppii 5 minuutissa yleensä sen. Lisäksi nyt kesällä se on uinut pari kertaa viikossa, tunnin pari. :eek: parhaamme mukaan se yritetään väsyttää jatehdä kaikkea. Olemme huomanneet että jos se tekee noin 4 h kaikkia toko,agility, rally, juttuja ja sitten 5km lenkin niin nukkuu illalla. Luojan Kiitos. Mikä olisi rankempaa sille?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 09.08.2011 klo 22:03  
+
0
Treenaatteko agia jossain seurassa/yrityksessä vai ihan itseksenne?
Suosittelisin kyllä ehdottomasti jättämään agin 1-3 krt. viikossa, ei todellakaan kannata joka päivä sitä treenata.

Luulen että tässä tapauksessa koira on vain tottunut saamaan paljon huomiota ja sillä on ehkä huono hermorakenne (?) ylivilkkautta tms. joten kokeilkaa vaikka parin päivän ajan tämmöistä:

Käykää normaalit lenkit, aamulla vaikka puolituntia metsälenkkeilyä, päivälllä tunti ja illalla tunti. Normaalin koiran, (vaikka olisi kyseessä kuinka aktiivinen ja virtaisa koira) pitäisi pystyä rauhoittumaan kotona.

Ei kannata yli-treenata sitä koiraa, vaan vaatia pienempiä, vaativampia asioita joissa se joutuu oikeasti käyttämään päätään.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 09.08.2011 klo 22:36  
+
0
Mä mietin myös, että yksinkertaisesti koiralla on niin paljon tekemistä, että se käy jatkuvasti ylikierroksilla eikä osaa sen takia rauhoittua. Oikeastaan yksistäänkin pelkkä agility, pelkkä TOKO tai pelkkä Rallykin varmasti riittäisi vallan mainiosti yhden päivän ohjelmaksi (pienten lenkkien lisäksi) ja varmasti koiralle kuin koiralle tekee hyvää pitää aivotyötä vaativista hommista 1-2 lepopäivää/vk, jolloin vain lenkkeilee ja antaa aivojen levätä.

Inna

Inna
Viestimäärä: 163

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 09.08.2011 klo 23:55  
+
0
Huhhuh, aika paljon saa koira aktivointia, ei voi muuta sanoa.. Varsinkin agility nostaa koiran stressitasoa, niinkuin myös pallon heittelyt sun muut. Liikunnalla ei aktiivista koiraa väsytä, vaan koiran kunto vain kohenee entisestään, ja aina vain pitäisi lisätä liikuntaa. Suosittelisin aktivoinniksi muiden lisäksi esimerkiksi jäljestämistä tai muuta nenänkäyttöä, sillä se rauhoittaa koiraa. Agility ja muukin villitseminen vähemmäksi. Kannattaa myös opettaa sisälle joku oma paikka missä rauhoitutaan, ja jonne voi käskeä koiran tarvittaessa lepäämään.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 10:44  
+
0
Innan kanssa samoilla linjoilla. Pysyäkseen kunnossa ja terveenä liikuntaa ei tarvitse lisätä ja tosiaan kun homma menee niin että liikuntaa lisäämällä todennäköisesti ainut seuraus on, että kunto kasvaa. Agility, pallonheittely yms. kierroksia nostattavaa tekemistä kannattaa harrastaa vain n. 1-3 kertaa viikossa, kuten joku jo sanoikin, sillä niiden tekeminen nostattaa koiran stressihormonitasoja, jolloin koira voi käydä ylikierroksilla pelkästään sen takia. Kaukaa haettu vertaus on se, että ihminenkään ei pysty usein rauhoittumaan nukkumaan heti hyvin vauhdikkaiden liikuntasuoritusten jälkeen, kun kroppa pyörii viellä kierroksilla. Koirilla noiden stressihormonien häviäminen elimistöstä kestää 1-3 päivää, joten jos joka päivä koira käy kierroksilla, niin hormonitasot eivät ehdi missään välissä laskea.

Sen sijaan treeniohjelmaan kannattaisi ottaa mukaan erilaisia nenenäköyttötehtäviä, esim. jäljestystä (veri- tai ihmisjälki), esine-etsintää joko tai sekä että isommasta esineruudusta tai mikroetsintänä pienestä ruudusta, hajuerottelutehtäviä jne. Näitä nenäkäyttötehtäviä koira voi hyvinkin tehdä sen viisikin kertaa viikossa. Temppujen osalta kannattaa keskittyä aktiivista liikkumista sisältävien temppujen sijaan esim. tasapainoilua ja tarkkaa keskittymistä ja vartalon hallintaa vaativiin temppuihin. Lisäksi, jos koiran vatsa vain suinkin kestää (kannattaa aloittaa varovasti) kannattaa koiralle antaa usein oikeita isoja luita järsittäväksi (pureskelu rauhoittaa koiraa). Luiden järsiminen on hyvää korvaavaa toimintaa esim. tuolle iltariekkumiselle.

atac

atac
Viestimäärä: 43

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 16.08.2011 klo 14:09  
+
0
Mäkin suosittelisin rauhoittumisen avuksi jäljestystä ja nenätyöskentelyä yleensäkin, se on loppujen lopuksi aika väsyttävää puuhaa koiralle ja rauhoittaa kunnolla.

Toinen hyvä on uiminen, siis ihan oikea uiminen, ei mikään rannassa riehuminen. Meillä ainakin on koirat vepen jälkeen (harrastetaan vesipelastusta) aina paljon rauhallisempia kuin yleensä, se on väsyttävää hommaa. :)
vpku Bojai Fiery Snow
vpku Royal Smile Yogy Bear

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 16.08.2011 klo 21:54  
+
0
Samoilla linjoilla olen kun aiemmatkin vastaajat eli liikunnann lisäämisen sijaan, opeta koira rentoutumaan ja lisää vaan aivotyötä. Mulla on melko sählä koira, mutta olen huomannu, että mitä enemmän sen kans tekee esim. agia sen enemmän se villiintyy, koska alkaa käydä ylikierroksilla. Kesällä pidin kuukauden loman (eli ei mitään treenejä, pelkästään lenkkejä) ja koira oli rauhallisempi kun koskaan ennen, vaikka ollaan treenikaudellakin pidetty treenimäärä kohtuullisena.

Jos ollaan tehty jotain kierroksia nostattavaa treeniä tai jos koirani on vaikka päässy leikkimään toisten koirien kans, niin yritän saada kierrokset alas ennen kun lähdetään pois paikalta. Kotona ei tehdä mitään riekkujuttuja, ainoastaan silloin tällöin naksuttelen ruokapalkalla.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

henriikka

henriikka
Viestimäärä: 9

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 20.08.2011 klo 17:55  
+
0
Samoilla linjoilla.
Tätä lukiessani huomasin myös oman koirani yliaktiivisen käytöksen syyn. Olen miettinyt miksi koira on rauhaton kotona vaikka on ollut ennen tosi rauhallinen.
Ollaan käyty noin parin viikon ajan jokapäivä irtolenkkejä metsässä jossa reikkuu keppien kans yms. Johtunee varmaan siitä, uskoisin.

Joten menemmepä nyt kävelylenkille ja käydään tekee nami jälki johonki rauhalliseen paikkaan ja kävellään kotia :)
Harjoitus tekee mestarin.

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 09.09.2011 klo 19:39  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Agility, pallonheittely yms. kierroksia nostattavaa tekemistä kannattaa harrastaa vain n. 1-3 kertaa viikossa



Tästä on nyt pakko kysyä hiukan.

Kun itse olen ottanut tavaksi sen jälkeen kun kesän alussa pistettiin pihaan aidat (jolloin siitä tuli koirakelpoinen, rajanaapurina vilkas ja herkästi karkaileva uroskoira + leikkaamaton narttu ei varsinkaan juoksuaikana ole paras mahdollinen yhdistelmä) heitellä koiralle tossa lelua ihan päivittäin, vapaapäivinä jopa useampia kertoja päivässä. Koira ei kyllä käy kierroksilla, päinvastoin ottaa aina hyvin rauhallisesti, sisällä panee maate heti kun lenkiltä/pihalta/treeneistä/koiramiitistä/mistä tahansa tullaan, lenkeillä kävelee, hölköttää ja kirmaa tietysti yleensä enemmän tai vähemmän riemuissaan mutta ei sielläkään oikeastaan nosta kierroksia, edes itse heittelytilanteessa ei varsinaisesti kuumu vaikka toki paineleekin lelun perässä hyvin mielellään.

Onko tästä siis oikeasti meille jotain harmia?
no you don't know what it's like
welcome to my life

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 09.09.2011 klo 22:49  
+
0
^Riippuu koirasta. Jos teillä menee hyvin, niin ei asiasta kannata ottaa stressiä, omistajankaan. :hymy: Välillä voi tietysti pitää päiviä, jolloin ollaan ihan vaan rauhaksiaan, mutta paljon tosiaan riippuu siitä kuinka paljon koira pallonheittelystä kiihtyy ja kuinka se siitä palautuu.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 16.09.2011 klo 08:16  
+
0
Kysyn nyt tässä kun on vähän asiaa sivuava ja on osaksi ollut vähän puhettakin; miten noita stressihormoonitasoja on tutkittu? Ihan mielenkiinnosta siis, ei sillä että epäilisin :nauru:
Yhden kouluttajan mukaan vetoleikkien leikkiminen nostaa stressitason niin korkeaksi, että siitä palautuminen vie n. viikon, osaatko Vuorisumu (ja tietysti muutkin) sanoa tähän jotain?

Perimmäinen kysymys taitaa olla, että voiko stressitaso nousta liian korkeaksi ilman, että koira varsinaisesti käy kierroksilla missään vaiheessa? Meinaan, meidän leikit on pääasiassa juurkin veto- ja pallonheittoleikkejä, enkä haluais ajatella, että tahtomattani pidän koiran stressitasoa näin tarpeettoman korkealla. Leikitään niitä kuitenkin useampi kerta päivässä, ihan jokapäiväisesti.

Lievä stressihän vain parantaa suorituskykyä jne, ja jos koira ainakin näennäisesti palautuu hyvin leikeistä eivätkä ne "jää päälle", niitä voinee varmaankin harrastaa ihan hyvillä mielin?
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 17.09.2011 klo 00:23  
+
0
^Oisko Kaimio kyseessä? :wink: Mä muistan, ku luin ennen Alissan tuloa Kaimion pennun koulutus-kirjaa ja olin ihan ihmeissäni, kun siellä just mainittiin, että pallonheittoa ja vetoleikkejä sais harrastaa vaan tosi harvoin, mielellään ei ollenkaan. Tosissani pohdin kauan leluhyllyllä, että voinko ostaa pennulle vinkupallon. :nauru:

Mäkin leikin Alissan kanssa usein heittelyleikkejä ja kyllähän se leikkiessään on varsin kiihkeä varsinkin pallojen suhteen, mutta ei silläkään näytä jäävän päälle mitään stressitilaa. Varmasti sitten on niitäkin koiria, joilla oikeasti kestää rauhottua kauan rajujen leikkien jälkeen. Eli kyllä mä ainakin oon leikkiny noita leikkejä ihan huoletta, kun ei niistä näytä olevan haittaa koiralle.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 17.09.2011 klo 10:54  
+
0

jannie kirjoitti:


Yhden kouluttajan mukaan vetoleikkien leikkiminen nostaa stressitason niin korkeaksi, että siitä palautuminen vie n. viikon, osaatko Vuorisumu (ja tietysti muutkin) sanoa tähän jotain?

Perimmäinen kysymys taitaa olla, että voiko stressitaso nousta liian korkeaksi ilman, että koira varsinaisesti käy kierroksilla missään vaiheessa?
...

Lievä stressihän vain parantaa suorituskykyä jne, ja jos koira ainakin näennäisesti palautuu hyvin leikeistä eivätkä ne "jää päälle", niitä voinee varmaankin harrastaa ihan hyvillä mielin?



No tätä mäkin mietin ja vähän ihmettelenkin. Ettäkö viikon kestäisi "toipua" vetoleikistä? Miten tuo stressaava vetoleikki sitten on rajattu? Puolen minuutin vai 20 minuutin mittainen sessio? Heittelyllä vai ilman? Kuka lelun "voittaa" ja miten leikki päättyy? Ja mitä se "kierroksilla käyminen" sitten tässä stressihommassa meinaa, koiran innostusta vai ylikuumenemista, kykenemättömyyttä rahoittua? Ja myös ihan kiintoisa pointti, että millä mittarilla tätä stressiä sitten on tutkittu ja miten se pätee erityyppisiin koiriin? Kun onhan noita hauvoja niin monenlaisia. Luulen että osa koirista stressaantuu lähinnä siitä jos ne ei pääse sitä tietynlaista tarmoa (lähinnä saalisviettiä) toteuttamaan mihinkään "sallittuun" kuin joskus ja jouluna. Pupujen, kissojen ja polkupyörien jahtaamisesta ja housunpunttien repimisestä kumminkin kielletään. Mites sitten ne lukuisat harrastajat, jotka käyttävät esim tottiksessa saalispalkkaa? Tavoitteellisen koiran kanssa treenejä saattaa olla useastikin viikossa, ja näin ollen sitten tämän teorian mukaan jatkuva hirmustressi päällä näillä koirilla? Kö? Ja vaikka ihan perus kotikoiratkin, jos ne suunnattomasti nauttii vaikka palloleikeistä, mutta sen perään osaavat rauhoittua eikä käytösessä ole ongelmia, luulisi että sitä palloa voisi viskoa sitten vaikka päivittäinkin. Vaikka kuten Vuorisumu sanoikin, joskus on kyllä hyvä pitää niitä iisimpiäkin päiviä energisimpien ja leikkisimpienkin koirien kanssa.

Sen pointin tuossa kyllä hoksaan, että jos koira illalla häärää ja puuhaa kaikenlaista, vaikka on saanut kunnolla liikuntaa ja tarpeeksi aktivointia mudossa tai toisessa, ei leikkiminen varmasti ole paras konsti koiran rauhoittamiseen. Esim tuo oma kakara tuppaa vähän olemaan tämmöinen puuhastelija illan tullen vaikka olisikin saanut tarpeeksi aivotyötä ja sporttia, ja jos siihen sen lelujen riepotteluun lähtee mukaan, heittelee ja taistelee, häärääminen vaan jatkuu entistä tarmokkaammin. Tässä kohtaa vaikka joku nenänkäyttö-tehtävä toimii paremmin, tai sitten vaan ihan huomioimattomuus ja oma rauhoittuminen. Mies välillä ajattelee niin, että väsyttäisi koiran jollan megapitkällä leikkisessiolla, mutta eihän se toimi.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 20.09.2011 klo 00:16  
+
0
...ja tuossa miettii myös sitä, että mitäs sitten kun se saalispalkka on oikeasti ainut, mitä koira palkaksi kelpuuttaa? Täällä meinaaan kahden päivän paaston jälkeenkin gotlerinpalat ja frolicit syljetään suusta pois.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 21:48  
+
0
^^En ole tässä ehtinyt varsinaisia kunnon lähteitä kaivamaan esille, mutta mitä nyt eri koirien elämää seuranneena voi päätellä, niin koirillakin, varmasti samoin, kuin ihmisilläkin, sekä stressaantumisen määrä että siitä palautuminen on kuitenkin varsin yksilöllistä. Suuret erot ovat varmaan jo siinä, että miten koiran veressä olevien stressihormonien määrä koiraan vaikuttaa eli että sama hormonimäärä saa toise käyttäytyvän selvästi stressaten kun toinen vielä vaikuttaa täysin normaalilta.

Ja kannattaa myös muistaa, että yhtälailla se liian vähäinenkin aktiviteetti stressaa aktiivista koiraa. Maalaisjärjellä päätellen siis kullekin koiralle aktiviteettia sen aktiivisuustason mukaan ja väliin sopivasti lepoa ja aktiviteetit siten, että ainakin osa niistä rasittaa mieluumin koiran aivoja kuin sen fysiikkaa, esim. jäljestys + ruokapalkka vs. agility + saalispalkka.

SMK

SMK
Viestimäärä: 14

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 30.09.2011 klo 14:31  
+
0
Kattava keskustelu, paljon hyötyä ainakin mulle:)
En tiedä kuuluuko tää tänne ketjuun mutta kysyn kuitenkin...

Mä alotin 3 viikkoa sitten 10kk koirani kanssa arkitokon. Nyt oon alkanut huomata että koiruus käy ylikierroksilla, on tosi levoton eikä osaa rauhottua. Koira on siis kääpiöpinseri, vilkas ja energinen rotu joka tarvii aktiviteettia, ja ikää tosiaan vasta 10kk. Aina se on vilkas muttei koskaan rauhaton tai semmonen ettei osaisi asettua aloilleen. Mietinkin nyt että oonko aktivoinut koiraa liikaa? Kannattaako tokon alottamisen myötä vähentää muita aktiviteetteja? Pitäisikö tokopäivän jälkeen pitää lepopäiviä ja miten paljon?

Tässä liuta kysymyksiä, koira kun on mun ensimmäinen eikä tokosta ole mitään aikasempaa kokemusta. Vinkkejä :kumarrus:

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 03.02.2012 klo 19:15  
+
0
Kannattaa rauhoittua koiran kanssa,eihän siitä tule mitään jos koiralla pitää olla kokoajan puuhaa. Mä oon kans sitä mieltä että nuita harrastuksia voisi vähentää,toki harrastuksia saa olla mutta liika tekee just ton.. Mielestäni tuo toiminta mitä kerroit tuntuu ihan hirvean aktiiviselta ja vauhdikkaalta.Joten muutama harrastus pois taikka sitten kaikkia harrastuksia mutta ei niin useasti..

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Perjantaina, 03.02.2012 klo 23:17  
+
0

SMK kirjoitti:

Kattava keskustelu, paljon hyötyä ainakin mulle:)
En tiedä kuuluuko tää tänne ketjuun mutta kysyn kuitenkin...

Mä alotin 3 viikkoa sitten 10kk koirani kanssa arkitokon. Nyt oon alkanut huomata että koiruus käy ylikierroksilla, on tosi levoton eikä osaa rauhottua. Koira on siis kääpiöpinseri, vilkas ja energinen rotu joka tarvii aktiviteettia, ja ikää tosiaan vasta 10kk. Aina se on vilkas muttei koskaan rauhaton tai semmonen ettei osaisi asettua aloilleen. Mietinkin nyt että oonko aktivoinut koiraa liikaa? Kannattaako tokon alottamisen myötä vähentää muita aktiviteetteja? Pitäisikö tokopäivän jälkeen pitää lepopäiviä ja miten paljon?

Tässä liuta kysymyksiä, koira kun on mun ensimmäinen eikä tokosta ole mitään aikasempaa kokemusta. Vinkkejä :kumarrus:



Kaikki aktivointi kannattaa aloittaa hiljalleen eikä "kaikki-mulle-nyt-heti"-asenteella. Toko on myös laji, jossa koira joutuu pinnistelemään aikas paljon. Eikä pinseri muutenkaan ole ihan tavallinen toko-rotu.

Toko-päivän jälkeinen päivä kannattaisi ehkä pitää rauhallisena. Jotain etsintää ja lenkillä paljon haistelua ja rauhallista kävelyä. Koirasi on myös siinä iässä, että virtaa alkaa löytymään ja kohta tulee murkutkin. Osaltaan tämäkin vaikuttaa koiraan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:03  
+
0

TwoBeans kirjoitti:

No tätä mäkin mietin ja vähän ihmettelenkin. Ettäkö viikon kestäisi "toipua" vetoleikistä? Miten tuo stressaava vetoleikki sitten on rajattu? Puolen minuutin vai 20 minuutin mittainen sessio? Heittelyllä vai ilman? Kuka lelun "voittaa" ja miten leikki päättyy? Ja mitä se "kierroksilla käyminen" sitten tässä stressihommassa meinaa, koiran innostusta vai ylikuumenemista, kykenemättömyyttä rahoittua? - -
Mites sitten ne lukuisat harrastajat, jotka käyttävät esim tottiksessa saalispalkkaa? Tavoitteellisen koiran kanssa treenejä saattaa olla useastikin viikossa, ja näin ollen sitten tämän teorian mukaan jatkuva hirmustressi päällä näillä koirilla? Kö?


Tätä kans naureskelin.. Meillä on kisakaudella treenejä lähes joka päivä, junnukoira on lähes pelkällä lelupalkalla jälkeä lukuunottamatta kaikissa muissa treeneissä.. onkohan se nyt stressaantunut. :shhh: Meillä tosin aina saa rauhoittua palkan kanssa autoon (sen kummempaa saalisrauhaa en ole koskaan ottanut) ja otan lelun sieltä pois, kun se tippuu suusta itsekseen. Tottiksen jälkeen sen saa vähän nopeammin pois kuin esim. purujen jälkeen.

Ei meillä ole koskaan ollut mitään ongelmaa kotona, ollaan treenattu tai ei. Joka päivä normaalisti lenkkeilläänkin vielä vapaana, on treenit tai ei.. Nyt ollaan viikko vain maattu sisällä, pakkasta se -25 -35 ja itse kuumeessa, ja silti koirat vain makaa rauhassa, vaikka ovat tottuneet menemään ja treenaamaan.

Aloittajan koiralle tekisin minäkin mielummin jälkeä jne, jossa joutuu oikeasti käyttämään päätänsä. Olen vuoden asunut walesin kanssa samassa kämpässä (kämppiksellä oli) ja ne on kyllä helposti rasittavia suhaajia sisällä. ;) Joku epäili hermorakennetta, se voikin olla yksi syy, miksei pysty rauhoittumaan, mutta toinen voi olla se, että sitä ei ole opetettu koiralle. Kyllä mieki olen kaikki koirani opettanu rauhoittumaan sisällä, ei nekään mitään kovin flegmaattisia rotuja ole. Kääpiö oli pahin.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu lauantaina, 04.02.2012 klo 14:17)

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:13  
+
0

SMK kirjoitti:

Mä alotin 3 viikkoa sitten 10kk koirani kanssa arkitokon. Nyt oon alkanut huomata että koiruus käy ylikierroksilla, on tosi levoton eikä osaa rauhottua. Koira on siis kääpiöpinseri, vilkas ja energinen rotu joka tarvii aktiviteettia, ja ikää tosiaan vasta 10kk. Aina se on vilkas muttei koskaan rauhaton tai semmonen ettei osaisi asettua aloilleen. Mietinkin nyt että oonko aktivoinut koiraa liikaa? Kannattaako tokon alottamisen myötä vähentää muita aktiviteetteja? Pitäisikö tokopäivän jälkeen pitää lepopäiviä ja miten paljon?


Opeta se rauhoittumaan sisällä, ensimmäinen asia, minkä omalle kääkälle opetin aikanaan. ;) Mekin käytiin pentuna arkitottisryhmässä, ei mitään vaikutusta siihen, etteikö kotona vois vain nukkua. Mulla kääpiö käy edelleen mukana tallomassa hakualueen kun treenataan dobbereiden kans, ja samat lenkit mukana kuin isotkin.. En mie ainakaan vähentäis (tai ole vähentäny) aktiviteetteja tai pitäny mitään lepopäiviä.

Strikku kirjoitti:

Kaikki aktivointi kannattaa aloittaa hiljalleen eikä "kaikki-mulle-nyt-heti"-asenteella. Toko on myös laji, jossa koira joutuu pinnistelemään aikas paljon. Eikä pinseri muutenkaan ole ihan tavallinen toko-rotu.

Toko-päivän jälkeinen päivä kannattaisi ehkä pitää rauhallisena. Jotain etsintää ja lenkillä paljon haistelua ja rauhallista kävelyä. Koirasi on myös siinä iässä, että virtaa alkaa löytymään ja kohta tulee murkutkin. Osaltaan tämäkin vaikuttaa koiraan.


Miksi pitää alottaa hiljalleen? Mie olen jokaisen kolmen kanssa menny suoraan 3-kuisena penturyhmään, rivikoulutuksiin, missä yksi kerta kestää sen tunnin. Sitten siitä aina vielä lenkille tai pentuporukalla leikkimään. Nuorimmaisen kanssa aloitettu "tavoitteellinen" harrastaminen heti 7-viikkoisena. Kolmikuisena se osasi jo ilmoittautumisen, henkilöryhmän, noudon (ilman loppuasentoa), seurata jne.. Olen aina käynyt treenien jälkeen vielä lenkillä, aina. Ja on treenit mitkä vaan. Monesti treenataan samana päivänä kaikkia osa-alueita (kuten ne on kokeissakin) ja sitten vielä lopuksi lenkille. Eli tottis, esineet, haku ja sitten vielä lenkki. En ole pitänyt mitään lepopäiviä tai rauhallisempia, ja meidän lenkillä ei olla koskaan kävellä rauhallisesti, vaan koirat juoksee vapaana.. Toiminu ainaki minun aktiivisille roduille. Kiinnostaa tietää, mikä tässä on taustalla, että pitäis pitää jotain lepopäiviä?:nauru:
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265849
(Tilastot päivitetty viimeksi 30.04.2024 klo 21:45)