Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 09.08.2011 klo 21:24

Rankempaa liikuntaa

Siirry sivulle: 1 2

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 14:58  
+
0
Meillä harrastetaan lepopäiviä ainoastaan jos mä olen niin kipeä etten pääse sängystä ylös ;) Ihan sama mitä treenataan niin aina käydään saman verran lenkillä ja ulkoillaan. Välillä on aamulla tokoa, illalla aksaa ja silti käydään lenksalla niin harrastuspäivänä kuin sitä seuraavanakin. Eikä tuo ainakaan osoita ylirasituksen merkkejä ;D

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 15:13  
+
0

MAD kirjoitti:

Meillä harrastetaan lepopäiviä ainoastaan jos mä olen niin kipeä etten pääse sängystä ylös ;) Ihan sama mitä treenataan niin aina käydään saman verran lenkillä ja ulkoillaan. Välillä on aamulla tokoa, illalla aksaa ja silti käydään lenksalla niin harrastuspäivänä kuin sitä seuraavanakin. Eikä tuo ainakaan osoita ylirasituksen merkkejä ;D


Komps. :cool:
Eikä siis joka päivä treenata koko tottiskaaviota, kolmea esinettä, voittajaluokan hakurataa.. ;) Motivaatiota motivaatiota.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 19:03  
+
0

Katja_S kirjoitti:

Kiinnostaa tietää, mikä tässä on taustalla, että pitäis pitää jotain lepopäiviä?:nauru:



Minä heitän villin veikkauksen: omistajan laiskuus. :nauru: "Tänään ei tarvii tehä mitään, kun eilen tehtiin niin paljon ja kyllähän koirakin tarvii vapaapäivän rankan eilisen takia".

Ei meillä ainakaan lepopäiviä pidetä siksi, että koirat niitä tarvitsisi. Jos ei mennä lenkille, niin se johtuu tasan minun laiskuudesta tmv. Ehkä kerran viikkoon tai kahteen mulla laiskottaa niin paljon, että en jaksa lenkittää koiria.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Lauantaina, 04.02.2012 klo 22:48  
+
0
Hiljalleen aloittaminen on juurikin koirasta riippuen n. tunti ohjattua viikossa ja sitten kotona harjoittelemista. Mutta aloittajan tapauksessa 10-kuinen koira (tai yleensäkkään mikään koira) on liian nuori/pieni vetämään tunnin agilityä (josta tuli mieleen muuten se, että vasta 1-vuotiasta koiraahan sais alkaa esteillä hypyttään, mitenköhän täällä.), puoli tuntia Tokoa, puoli tuntia Rallya, pallonheitot, normilenkit ja kirjoitetusta päätellen useamman tunnin lenkki. Sitten vähän aikuisempana, 2-3 vuotiaasta niin kauan kuin koira jaksaa niin kahtena päivänä viikossa ohjattua. Ja lepopäivinä vain normilenkit ja kolme 5-10 min aktivointia. Aloittajan tapauksessa kuulostaa tuo meno aika rajulta.

Meillä on aamulenkkinä 10 min vapauslenkki. Iltapäivällä kotiintulon jälkeen on sitten muista menoista riippuen 30-60 min hihnalenkki. Illalla sitten vielä viejästä riippuen 30-60 min hihna/vapaus/hihna-vapaus-lenkki. Viikonloppuna käydään sitten aamulla n. 45 min hihnalenkki, iltapäivällä yli 1,5 h vapaana metsässä ja illalla 30 min hihnalenkki. Hihnalenkit mennään reippaasti, aamulenkit on yleensä haistelu-lenkkejä ja sitten vapaana ollessa riippuu ihan millä päällä koira on et miten menee, joskus sekoilee ja joskus sitten ihan rauhallisesti tulee perässä.

Iik! Mekin ollaan vaarassa vetoleikkien "viikon toipumisajan" puutteelle. Täällä nimittäin leikitään väh. 5 päivänä viikossa veto- tai painileikkiä. :eek:
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 00:37  
+
0
^ Jos hiljalleen alottaminen on tunnin treeni kerrallaan, niin mikä sen vastakohta on? Ja miten tunnin (vaikka arkitottis)treeni on parempi kuin tunnin agilitytreeni? Mie en ainakaan opeta koiraani seisoskelemaan tai nuuskimaan kentällä, vaan siellä tehdään sitten koko ajan, vaikka leikitään ohjaajan kanssa.

Minun junnu täyttää vasta tänä keväänä 2v ja on molemmat kesänsä treenannut keväästä lumille asti lähes joka päivä. Eikä olla missään ohjatussa käyty tuon pentutottiksen jälkeen, jos puruja ei lasketa, kyllähän se maalimies siellä "vetää" niitä treenejä. Ja edelleen käydään vielä lenkillä joka päivä, treenien jälkeen aina metsään vielä juoksemaan.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 12:08  
+
0

Katja_S kirjoitti:

Kiinnostaa tietää, mikä tässä on taustalla, että pitäis pitää jotain lepopäiviä?:nauru:


Itseasiassa myös koira (niinkuin ihminen ja lähes kaikki eläimet) oppii myös kaiken periaatteessa levossa ;)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 12:12  
+
0
^Jos sun koirilles sopii tuo päivittäin treenaminen, niin se on okei. Jotkut koirat vaativat rauhoittumista enemmän kuin toiset ja joillekkin se on opettettava erikseen. Myös itse treenaan joka päivä ihan siitä syystä, etten osaa olla kouluttamatta koiraa (ja nykyisillään ei-tekemistä vaativan rodun yksilö repii pelihousunsa, jollei joudu tekemään mitään päivittäin ihan siitä syystä, että se on tottunut tekemään jotain). Ja lepopäivinä voi ihan hyvin treenata sillein pätkissä, mutta ei niin, että vetää päivittäin tunnin putkeen ilman taukoja mitä tahansa lajia (paitsi nenänkäyttö esim jäljestys ja haku).

Hiljalleen aloittamisen (vois kyl yleensäkkin olla aloittamista) vastakohta on se, että vedetään alusta asti ihan täysillä eikä anneta koiran levätä ja oikeasti oppia (koirahan oppii kun se lepää). Tunninkin treeni ilman taukoja (myös me mennään ohjatuissa ihan täysillä koko tunti ja otetaan kaikki mahdollinen irti koirahäiriöstä ja ohjaajasta) on aloittelevalle koiralle aika rankkaa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 12:21  
+
0
Mä en ainakaan treenaa mitään lajia tuntia putkeen. Agilitytreeneissä tehokasta aikaa on ehkä 20 minuuttia/per koira, tokossa saman verran. Jäljestyksessä menee se aika kun menee, mut ei todellakaan tuntia.

Eli siis mä en kyllä treenaa aikuistakaan koiraa, saati pentua, tuntia putkeen. Siihen ohjattuun tokoon ja aksaan kun sisältyy muidenkin suoritusten katseleminen. Tehdään juttuja pienissä osissa ja usein, joka päivä.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 13:07  
+
0
Keskusteluun liittyen, aika paljon samoilla linjoilla MADin kanssa, eli jos on ohjattuja agi/tokotreenejä, se on se 20 minuuttia tehokasta treeniaikaa koiran kanssa, ihminen periaatteessa treenaa tunnin kun katsoo muiden suorituksia. Mun 1,5 v koira on pennusta asti opetettu rauhoittumaan häkkiin, sillä mä haluan että kun se on mun kanssa treeneissä, se tekee kokoajan jotain. Mielentilan haluan olevan just oikea, en tykkää yhtään jos vaikka seurautan koiraa, sitten palkkaan ja koira saa nuuskutella/laskea virettään yhtään sillä välin kun minä kuuntelen tulevat neuvot/ohjeet koutsilta. Jos tulee pidempää sepustusta koutsilta, vien koiran pois tai jos on ohjeena vain että "ota uudestaan ja palkka taaksepäin" niin tämän aikana saatan vaikka leikittää koiraa.

Treenipäivistä, kesäisin me saatetaan treenata yhtenä päivänä kolmeakin eri lajia. Aamulla käydään vaikka paimentamassa, päivällä tehdään kotitokot ja illalla vaikka ohjatut agit. Lenkit yms. toki säilyy saman pituisina kuitenkin. Edellisen koiran kanssa ei tämmöisestä voinut kuvitellakaan, se ei kestänyt kuin 3 treenit viikossa tai alkoi väsymään liikaa. Nykyinen on ihan toista maata, kotona se vain nukkuu, ei piippaa, häiriköi tai muutenkaan. Ei sitä edes huomaa kotona, ja tästä siis minä tykkään kovin kun koira rauhoittuu kotona -> on skarppina treeneissä. Joskus on toki lepopäiviä, milloin tehdään vain normilenkkejä, silloin saa vähän nollailla päätään niin koira kuin omistaja. :nauru:

Ja lopuksi, mun on pakko nostaa hattua että vaikka onkin eriäviä mielipiteitä, ei niistä kuitenkaan aleta huutelemaan että "MINÄ OLEN AINOA JOKA ON OIKEASSA NIIIN KERTA!!¤&¤&/&%" Ja tänne on mukava kirjoitella. :)
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 13:37  
+
0
Meillä jaksaa koira hyvinkin sen tunnin vetää täysillä. Ilta on sitten vähän rauhallisempi, käydään lenkillä ja rapsutellaan. Meillä on koira myös sellainen on/off-koira. Kun tekemistä on se on JEE!-asenteella, muttei pistä pahakseen, vaikka ei mitään kovin erityistä tehdäkkään. Toki se vaatii päivässä jotain tekemistä, mutta ihan muutama sivulletulokin riittää sille. Mutta jos ei tehdä mitään se on illalla ihan pimpom. Ja silloin kun ei tehdä mitään se nukkuu ja välillä käy katsomassa mitä teen.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 13:55  
+
0

myrkku kirjoitti:

Itseasiassa myös koira (niinkuin ihminen ja lähes kaikki eläimet) oppii myös kaiken periaatteessa levossa ;)


Joo mutta eikait siihen ihan PÄIVIÄ tartte. :D Me ainakin treenataan eri asioita eri päivinä muutenkin.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:01  
+
0

Strikku kirjoitti:

^Jos sun koirilles sopii tuo päivittäin treenaminen, niin se on okei. Jotkut koirat vaativat rauhoittumista enemmän kuin toiset ja joillekkin se on opettettava erikseen. Myös itse treenaan joka päivä ihan siitä syystä, etten osaa olla kouluttamatta koiraa (ja nykyisillään ei-tekemistä vaativan rodun yksilö repii pelihousunsa, jollei joudu tekemään mitään päivittäin ihan siitä syystä, että se on tottunut tekemään jotain). Ja lepopäivinä voi ihan hyvin treenata sillein pätkissä, mutta ei niin, että vetää päivittäin tunnin putkeen ilman taukoja mitä tahansa lajia (paitsi nenänkäyttö esim jäljestys ja haku).

Hiljalleen aloittamisen (vois kyl yleensäkkin olla aloittamista) vastakohta on se, että vedetään alusta asti ihan täysillä eikä anneta koiran levätä ja oikeasti oppia (koirahan oppii kun se lepää). Tunninkin treeni ilman taukoja (myös me mennään ohjatuissa ihan täysillä koko tunti ja otetaan kaikki mahdollinen irti koirahäiriöstä ja ohjaajasta) on aloittelevalle koiralle aika rankkaa.


Mie lähinnä puutuinki siihen, kun täällä alettiin kertoilla pituuksia jne mitä minkäkin ikäisen koiran kanssa pitää tehdä. ;) Että vasta yli 2-vuotiaan kanssa sitä ja tätä. Kaikki aina koiran mukaan.

Me ei treenata mitään tuntia putkeen, ei vieläkään. Hakutreeneissäkin menee vain parikymmentä minuttia/koira maksimissaankin.

Siis nytkö se tunnin treeni oliki täysillä vetämistä, kun vasta se oli hiljalleen alottamista? Mie oon pentutreeneissä panostanu kyllä täysillä omaan koiraan koko ajan, ettei se pääse puuhaileen omiaan. Ne osat, kun ei suoriteta, ollaan tehty itsekseen liikkeitä tai sitten leikitty yhdessä, ja pennun kanssa leikkimistä on ollut enemmän kuin varsinaista treenaamista. Nämä myös olleet hyviä kontaktiharjoittelupaikkoja.
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:04)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:11  
+
0
Mä itse koen kyllä, että treenittömät päivät on meillä tärkeitä ja monelle asialle tekee hyvää muhia koiran päässä ihan kaikessa rauhassa päivän-pari tai joskus pidempäänkin. Lisäksi meillä se treenittömyys kasvattaa selkeästi koiran motivaatiota. Treeneihin mä en nyt laske kotona tehtyjä 2-5min pikkutreenejä, jossa tehdään jotain pientä ja nopeaa eikä koiralta vaadita hirveästi vaan tehdään hyvin perustason treeniä, tyyliin maahanmenoa.

Yhtälailla pidän tärkeenä, että niinä treenittöminä lepopäivinä me yleensä mennään tekemään pitkä, rauhallinen metsälenkki, jossa koira saa touhuilla omiaan ja rentoutua metsän hajujen jne. kera, sellasta mielen lepoa. Koira(t) touhuaa sen mitä touhuavat ja saavat olla hyvin vapaasti. Niin sanotusti "arkilenkillä" sitten touhuillaan leluilla, heitellään keppiä ja tehdään pientä treeniä sillon tällöin ja pidän koiran huomattavasti enemmän kontrollissa.

Sitten on toki niitä lepopäiviä, niin kuin tänään, että levätään kun omistaja kaipaa lepopäivän.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:19  
+
0
Muhiihan ne vaikka hakuasiat koiran päässä, jos treenikaudella on 2-3krt/vko hakutreenit niin siinähän on monta päivää aikaa muhia, kun treenataan muuta. :) Mie en oo koskaan tarkotuksella pitäny lepopäiviä, mutta ymmärrän niitä jotka pitää, tiedän myös koiria, jotka vaatii lepopäiviä motivaation nostamiseen. Mutta halusin kuulla jotain perusteita ja puutuinkin siihen, kun täällä alkoi tulla semmosta tekstiä, että kaikkien pitää pitää. Pakko, se kuuluu asiaan. Ja siksi kerroin esimerkin, miten meillä.

Mutta mie oon itse vanhemman koiran kanssa viime kesänä kisannu niin, että heinäkuussa kisoihin mennessä oltiin siihen mennessä sen vuoden aikana treenattu hakua yhteensä viisi kertaa. Siinä oli aika monta lepopäivää ennen koetta koiralle. ;) Mutta kun ei vain päässyt treeneihin. Nyt ei olla käyty lenkilläkään tasan viikkoon, koirat juosseet max 5min/päivä pihalla vapaana yksin ja se siinä. Treenattu ei olla kolmeen kuukauteen mitään muuta kuin keittiössä. Mutta tässä aiemmin puhuinkin treeni/kisakaudesta.

Me vedetään tuommoiset keimun kuvailemat vapaanaololenkit joka päivä niiden treenien jälkeenkin. :)
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:40)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:47  
+
0

myrkku kirjoitti:

Itseasiassa myös koira (niinkuin ihminen ja lähes kaikki eläimet) oppii myös kaiken periaatteessa levossa ;)


Katja_S kirjoitti:

Joo mutta eikait siihen ihan PÄIVIÄ tartte. :D Me ainakin treenataan eri asioita eri päivinä muutenkin.


Lue tuo blogikirjoitus ja ne artikkelitkin, niin se vastaa sinulle. :nauru: Siksi sen minä linkitinkin, koska en osaa yhtään sen paremmin (ellen jopa huonommin) asian kertoa.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:50  
+
0

myrkku kirjoitti:

Lue tuo blogikirjoitus ja ne artikkelitkin, niin se vastaa sinulle. :nauru: Siksi sen minä linkitinkin, koska en osaa yhtään sen paremmin (ellen jopa huonommin) asian kertoa.


:ylpea: :nauru:
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.02.2012 klo 14:51)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 21:42  
+
0

Katja_S kirjoitti:

Siis nytkö se tunnin treeni oliki täysillä vetämistä, kun vasta se oli hiljalleen alottamista? Mie oon pentutreeneissä panostanu kyllä täysillä omaan koiraan koko ajan, ettei se pääse puuhaileen omiaan. Ne osat, kun ei suoriteta, ollaan tehty itsekseen liikkeitä tai sitten leikitty yhdessä, ja pennun kanssa leikkimistä on ollut enemmän kuin varsinaista treenaamista. Nämä myös olleet hyviä kontaktiharjoittelupaikkoja.



Sanoin, että itse vedän täysillä, koska koira kestää sen. Ja itellä on pian kolme vuotta täyttävä, et ei ole enää mikään pentu.

Se tunnin treeni voi olla ihan mitä vaan. Hiljalleen aloittaen sen voi vetää taukoineen, mutta siitä saa myös kaikkea muuta kuin hiljalleen menemistä, vaikkapa tauotta vetämisellä. Meilläkin keskitytään kokoajan koiraan, samalla teemme aina jotain. Jos ohjaaja tulee juttelemaan niin sitten pyydän sivulle ja aina välillä makaamaan ja uudestaan sivulle, mutta kertaakaan ei viedä koiraa esim. häkkiin.

Itse en ole ainakaan tietoisesti sanonut, ettei tietyn ikäisen koiran kanssa saa tehdä jotain, mutta tekemisen järkevyyttä kannattaa miettiä ihan itse. Toiset koirat kestää toistoja paremmin kuin toiset.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Katja_S

Katja_S
Viestimäärä: 277

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Sunnuntaina, 05.02.2012 klo 23:10  
+
0

Strikku kirjoitti:

mutta tekemisen järkevyyttä kannattaa miettiä ihan itse. Toiset koirat kestää toistoja paremmin kuin toiset.


Totta. Koiran mukaan aina kaikki. :)
dobermanni Fi MVA HK3 TK1 BH Haun rotumestari 2011 "Riina" 7/2004
dobermanni HK1 BH AD MH "Moona" 3/2010
kääpiöpinseri "Eve" 8/2006

amap

amap
Viestimäärä: 28

VS: RANKEMPAA LIIKUNTAA - Tiistaina, 07.02.2012 klo 07:14  
+
0
Koiran mukaanhan lajissa mennään (tai pitäisi ainakin). Jos koira on yhtä motivoitunut jokapäiväisessä treenissä kuin toinen on joka toisessa, eikai siinä ongelmaa ole. Ja siis myös näin, että koira osaa rauhoittua ja saa sitä lepoakin, kyllähän eläin näyttää ylirasittumisen toisen vqarjonkin - pää hyrrää ylikierroksilla, nukkuminen on tyystin mahdotonta ja pakkopakkopakko on tehdä, kun vaihde jää päälle. Mutta rauhallinen, asiallinen ja tyytyväinen koira kertonee, että kaikki on ihan kunnossa. Ja jos oppiminen pysyy hyvänä, en näe ongelmaa. Olettaen, että fyysinen kuntokin pysyy hyvänä.

Minä haluaisin treenata paljon enemmän, mutta tällä hetkellä puuttuu motivaatio. Agilitya tulee treenattua 2 kertaa viikossa, tokoa pyrin ottamaan päivittäin edes jotain pientä. Isot treenit tulee pari kertaa viikkoon, ja juoksulenkillä (crossaten) parikolme kertaa viikossa. Normaalit lenkit, ja onneksi uudellekin tallille saa ottaa koiria mukaan, pääsevät maastolenkeille mukaan juoksemaan. :)
With positive energy, people!

Australianpaimenkoira TK2 Bordetella's X-Aida
Novascotiannoutaja Nackelsbyyn Tarantella

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265849
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 00:30)