Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Lauantaina, 03.07.2010 klo 22:55

Valjakkourheilu

Siirry sivulle: 1 2 3

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: VALJAKKOURHEILU - Lauantaina, 02.03.2013 klo 23:57  
+
0
Sekarotuisilla saa osallistua kisoihin, eipä siellä puhtaat enää pärjääkään, ikävä kyllä.

Kisoissa pärjää siis useimmiten alaskanhuskyt. Ei siis virallinen rotu, mutta ei oikeastaan normaali seropikaan. Alaskalaisissa on yleensä huskya ja nopeaa lintukoiraa, jalostuskriteerinä on pelkästään suorituskyky, siks näitä on tosi eri näkösiä. Tämän hetken alaskalaisilla ne puhtaat huskyt taitaa olla jo aika kaukana suvussa. Alaskanhuskyilla suvut siis tiedetään hyvinkin pitkälle ja tarkasti, joten siinä mielessä ei ole "normaali seropi" kun harvemmin sekarotuisilla jalostustyötä sen ihmeemmin tehdään.

Kisakoiriksi ei taideta paljon huskyja ja malamuutteja risteyttää, tai itse en näe syytä miksi niin tehtäisiin, koska malamuutit on niin paljon hitaampia ja mahollisimman hyviin aikoihin siellä kisoissa tähdätään.

Edit. Jos kilpailujen säännöt kiinnostaa niin kantsii kurkata täältä ja parhaillaan on menossa muuten myös MM-kisat. :hymy:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.03.2013 klo 00:06)

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: VALJAKKOURHEILU - Sunnuntaina, 24.03.2013 klo 12:14  
+
0
Sellaista menoa oli taas tänään tälle arkajalalle, etten tiedä miten tähän hommaan olen edes eksynyt. Ja minulla on vain se kaksi koiraa, joita vielä ylämäkiin auttelen. Kun joku kirittää edessä ja on käännöksiä ja mäkiä, niin apua! Takaisin tullessa aloin jo nauttiakin vauhdista. Ja meidän vauhti ei ole mitään verrattuna edellä menevään useamman koiran valjakkoon. Kyllä hatunnosto kaikille kuskeille, jotka sellaisessa vauhdissa mukana roikkuu. Ehkä vähitellen kokemuksen myötä tulee sitä varmuutta myös ajamiseen. Jarrumaton käyttöä täytyy alkaa oiekasti harjoitella, että se sujuu silloin kun alkaa hirvittää. Sitä en ole oikeastaan kertaakaan käyttänyt (jäällä kun lähes aina ajetaan) kengällä olen laahannut jos on ollut tarvis.
Sen huomaisin tänään, että ensi syksynä täytyy alkaa panostaa siihen, ettei aina olla peesissä, kun muiden kanssa treenataan. Kun pikku pätkä mentiin tänään edellä, niin vauhti tippui suuresti ja Lumin liinat löystyivät useasti. Tämä on meidän eka talvi -nuoria kun ovat- ja paljon on vielä opittavaa.
Hauskaa tämä on, vaikka joskus hirvittääkin

Kukikas

Kukikas
Viestimäärä: 78

VS: VALJAKKOURHEILU - Maanantaina, 25.03.2013 klo 11:32  
+
0
Meillä on täällä rannikolla jo niin hyvät auringonpaisteet päivisin että rekireittimme ovat aivan peilijäässä.. Perjantaina käytiin liukastelemassa ja lauantaina tyydyttiin jo canicrossiin. Vaikka kaksi koiraa meilläkin vaan "valjakossa" niin meno on paikoitellen tällaiselle ex-huimapäällekin liikaa :shifty: (vai onko se vaan itsesuojeluvaisto mikä on toisella kymmenellä vasta herännyt?)

No, itse innolla jo odottelen pyöräkelejä. Tavoitteena olisi saada molemmat koirat liikutettua tarpeen tullen yksin fillarilla. Autotallissa odottelee myös kumipyörillä varustettu potkukelkka (sellainen ihana mummoversio), sen eteen valjastetaan tuo pentu yksinään heti kun tiet aukeavat. En malttaisi odottaa!
A Siberian is not your whole life, but makes your life whole.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: VALJAKKOURHEILU - Torstaina, 25.04.2013 klo 14:26  
+
0
Onko kukaan ajatellut lähteä toukokuussa Ohkolaan kahden koiran kärryluokkaan?
Itsellä käynyt mielessä, mutta kaikki kokemus ja tiedot käytännön asioista puuttuu niin itseltä kuin koiriltakin. Ajatus on kuitenkin kiehtova. Saa nähdä toteutuuko se vielä tänä keväänä.

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: VALJAKKOURHEILU - Torstaina, 25.04.2013 klo 21:13  
+
0
^ Lähdössä olen ihan omien jalkojen voimin ja yhden koiran kanssa. Mutta jos sulla on jotain kyseltävää Ohkolan kisakäytännöistä tms. niin kysy ihmeessä täällä tai yv:llä :) Muuten sanon, että kokeilemaan vaan!
lk saksanseisoja 2010

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: VALJAKKOURHEILU - Perjantaina, 26.04.2013 klo 06:10  
+
0
Onko tossa 1-2 koiran kärryluokassa ikäraja 12 vai 18kk? Löysin vain "Koiran täytyy olla vähintään 12 kk koirajuoksussa ja 4-8 koiran kärryluokassa ja 18 kk koirapyöräilyssä kilpailun ensimmäisenä päivänä."

Mä mietiskelin tuota pyöräilyluokkaan osallistumista, mutta ikärajan ollessa 18kk siihen ei voida osallistua.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: VALJAKKOURHEILU - Perjantaina, 26.04.2013 klo 07:50  
+
0
Se mitä ymmärsin oli, että tuohon kahden koiran kärryluokkaan ikäraja olis 12kk. Muutenhan meillä ei ole vielä mitään asiaa kilpailuihin.

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 06:00)