Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Keskiviikkona, 19.05.2010 klo 15:05

Kysy toisilta junnuilta!

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 24.05.2010 klo 14:50  
+
0

nanika kirjoitti:

Sipulu, tällä kertaa kysyisin että onko sulla muita sisaruksia kun pikkusisko(?) ? =)

Pikkusiskon lisäksi löytyy myös isosisko :)
Varjo 12/2010 ♥

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 14:47  
+
0
Stu mitä siis opiskelit tarkalleen ja mitä kautta menit minnekkin. Mikä on sun tämänhetkinen ammattisi ja miten ammatissasi työskentelet (tulevaisuudessa). Oliko ammattiisi vaikea kouluttautua ja mitä luonteenpiirteitä pitää olla että sopii ammattiisi. Etkö ollutkin joku sairaanhoitaja etc. enemmän nuoriin liittyvää? Ehkä. :-)
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Stu

moderaattori
Stu
Viestimäärä: 2198

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 16:23  
+
0

Wallen kirjoitti:

Stu mitä siis opiskelit tarkalleen ja mitä kautta menit minnekkin. Mikä on sun tämänhetkinen ammattisi ja miten ammatissasi työskentelet (tulevaisuudessa). Oliko ammattiisi vaikea kouluttautua ja mitä luonteenpiirteitä pitää olla että sopii ammattiisi. Etkö ollutkin joku sairaanhoitaja etc. enemmän nuoriin liittyvää? Ehkä. :-)


Musta tulee (ylihuomennaaa!!) lähihoitaja, erikoistumisopintoina mielenterveys- ja päihdetyö. Oon käynyt lukion, sen jälkeen pyöriskelin pari vuotta yliopistolla ja satunnaisissa töissä kunnes sitten hokasin, et haluan sosiaali/terveysalalle. Valitsin amiksen ihan sen takia, että halusin saada ammatin nopeasti, mä sain siis lukioajoilta kursseja paljon hyväksiluettua ja valmistun 2,5 vuodessa (olis ollu mahdollisuus valmistua 2 vuodessa mut se olis vaatinu sit semmosta 8-17 -koulunkäyntiä).
Mä olen ollut kahdessa harjoittelussa nuorten parissa (viime keväänä semmosessa koulun asuntolassa ja nyt tänä keväänä siel nuorisokodissa) ja sitä kautta oikeestaan vasta aukes se, että nuorten kanssa tehtävä työ ja nimenomaan tuo lastensuojelutyö olis se Mun Juttu. Sitähän mä en nyt valitettavasti pääse tekemään valmistuttuani muuta kuin satunnaisesti, kesäksi oon menossa sellaiselle kehitysvammaisten aikuisten mielenterveys/käytösongelmaisten kuntoutus/kriisiosastolle. Mut syksyllä sitten taas katsellaan. :) Nuorisopsykiatria ja sitten tuo lastensuojelutyö kiinnostaa.

En sanois, että kouluttautuminen oli vaikeaa. Toki lähihoitaja on sellainen ammatti, että meidän pitää osata hurjasti asioita, sekä sosiaalipuolelta (esim. kaikki tukijutut, lainsäädäntö, palvelujärjestelmät...) että terveyspuolelta (sairaudet, anatomia, lääkitys, perushoito...) mut toisaalta kukaan ei odota, että vastavalmistunut hoitaja osais ja tietäis kaiken, vaan se osaaminen karttuu ja erikoistuu sitten työpaikan mukaan.
Mun työ tulevaisuudessa on (toivottavasti) enemmän tota ohjaus/kasvatuspuolta, eli sitä sellaista puhumalla ja omalla persoonalla tehtävää työtä, ei niinkään semmosia hoidollisia "temppuja".
Tää työ vaatii sosiaalisuutta, empaattisuutta, hyvää itsetuntemusta, kykyä ja halua jatkuvaan itsensä kehittämiseen, semmosta tiettyä "munaa", että pystyy pitämään asiakkaidensa puolia, huumorintajua, kykyä sietää joskus aika karuakin, suoraan omaan persoonaan kohdistuvaa palautetta (terveisin mm "**tun kyylä"), pitää osata reagoida nopeesti muuttuviin tilanteisiin ja yhtenä kaikkein tärkeimmistä: pitää osata suojata itsensä, pitää työ työnä ja jättää ne asiat työpaikalle. Jotain keinoja ajatusten nollaamiseen pitää olla.

Oho kiva romaani. :D Kysykää vaan juu mun työstä, eri asia sit miten saatte mut hiljenemään....
"Strength does not come from physical capacity. It comes from an indomitable will."

- Mahatma Gandhi


Wandering & Wondering Down Under

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 16:37  
+
0
Stu mä oon nimittäin hirmuna miettiny, että haluaisin sosiaali -ja terveysalalle. Nuorten kanssa tehtävä työ ois mielessä. Sellanen, että pääsis auttamaan ja näin. Sairaanhoitajaksi esimerkisi synnytysosastolle, en niin viitsisi mennä, mutta juuri tuollainen nuorten auttaminen ois ihan hirmu huippua :-)

Onko sitten minkälaisia työpaikkoja tuolle sun ammatille auki? Ja minkälaisissa paikoissa sua eniten tarvitaan? Ja onko sulla vielä kuinka pitkä matka siihen perus työelämään.
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

Stu

moderaattori
Stu
Viestimäärä: 2198

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 17:04  
+
0
^No esim. meistä nyt valmistuvista (n. 30) kaikki ilmotti eilen kysyttäessä, että työpaikka on tiedossa. (: eli siis töitä on. Eniten töitä on vanhuspuolella missä sielläkin on monenlaista työtä asiakkaiden kunnosta riippuen, työ voi olla just seuranpidosta alkaen sitten sinne asti, että tehdään kaikki sen asiakkaan puolesta (syöttäminen, peseminen jne). Mut sitten nuorten parissa voi töitä päästä tekemään esim. koulunkäyntiavustajana, henkilökohtaisena avustajana, koulujen ym asuntolavalvojana/ohjaajana, nuorisokodeissa ja sitten erilaisten sairaaloiden/laitosten osastoilla (esim. kehitysvammayksiköt tai nuorten psykiatriset osastot on tätä tällaista ohjaustyötä eikä niinkään sitä hoitopuolta).
Lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee tosi monissa paikoissa ihan sitä samaa työtä, sairaanhoitajalla voi olla ehkä enemmän vastuuta koska kyseessä on kuitenkin amk-tutkinto.

Mulla ei ole enää pitkä matka työelämään. :) valmistun tällä viikolla ja töitä tosiaan on tiedossa.

Mut jos tosissaan kiinnostaa, niin eiku vaan hakeutumaan vaikka kesäapulaiseks johonki kokeilemaan et miltä se ihmisten kans tehtävä työ tuntuu! Sitä ei oikeesti oikein muuten tiedä kuin kokeilemalla. :) Mä en voi ku suositella. Ja semmosena mutu-tuntumana heittää että usein kyllä se oma fiilis siitä, että tätä haluaisin tehdä, osuu ihan oikeeseen. Niin mullekin kävi, se kipinä et "hei tää vois olla mun juttu, kokeillaas" on muuttunu täydeks rakastumiseks tähän työhön.
"Strength does not come from physical capacity. It comes from an indomitable will."

- Mahatma Gandhi


Wandering & Wondering Down Under

Haukeroinen

Haukeroinen
Viestimäärä: 1057

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 20:01  
+
0
Sipuluu semmosta kyselisin, että millasta oli muutamat ekat kuukaudet kun muutit omilles? Onko helppoa saada rahat ja menot menemään yksiin? Tuntuuko koskaan että olisi vaan parasta muuttaa takas kotiin? :D
I want to be your favourite hello and hardest goodbye.

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Tiistaina, 25.05.2010 klo 20:36  
+
0

Haukeroinen kirjoitti:

Sipuluu semmosta kyselisin, että millasta oli muutamat ekat kuukaudet kun muutit omilles? Onko helppoa saada rahat ja menot menemään yksiin? Tuntuuko koskaan että olisi vaan parasta muuttaa takas kotiin? :D


Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot
Näin ukki neuvoi mua kun mä muutin 17-vuotiaana. Rahaa sain KELAlta opintotuen ja asumislisän verran, eli joku 250e kuussa. Siitä meni vuokraan 218,75e ja lopulla sitten elelin sen kuukauden. Rahaa ei siis tosiaan paljoa ollut, koska alle 18-vuotiaan oletetaan saavan viellä vanhemmiltaa tukea elämiseen, mutta mä en sitä saanut koska lähdin kotoa tukka hulmuten ja ovet paukkuen. Tätä tapaa en suosittele kelleen, vaan kannattaa ihan hyvissä väleissä muuttaa kotoa. Mulla ei ole ikinä tullut sellaista, että tekisi mieli muuttaa takaisin kotiin ja eipä mulla enää olisikaan sellaista kotia johon muuttaa. Mutta mä viihdyn omillani ja tiesin jo sillon kaks vuotta sitten, että nyt on mun aika muuttaa. Ja koska mä päätin pärjätä, niin mä pärjäsin ja pistin ne rahat riittämään. Jos opiskelee samalla, niin koulussa kannattaa syödä niin paljoin kuin mahdollista ja monista kouluista voi myös ostaa halvalla sitä sen päiväistä ruokaa kotiinkin. Niitä mä käytin hyväkseni usein :) Ei sitä rahaa nytkään ole hirveästi, vaikka sain täydet opintotuet täysi-ikäistyttyäni. Lopulta nostin opintolainaa, koska multa ei yksinkertaisesti onnistunut töiden tekeminen opiskeluiden ohessa, mutta se ei ollutkaan enää ekan kuukausien aikana. Joten tässäpä siis vastausta kysymykseesi :)
Varjo 12/2010 ♥

Fowy

Fowy
Viestimäärä: 1055

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Torstaina, 27.05.2010 klo 10:59  
+
0

tuleaari kirjoitti:

Fowy anna vinkkejä jäätelömyyntiin! :D


Haha ihana! No tota öö. Mitähän vinkkejä vois antaa, no esim. se et jos tuntuu et se jäätelö tarttuu siihen kauhaan ja menee semmoseks tahmeeks eikä mee palloks kunnolla niin kannattaa kastella se kauha, helpottaa huomattavasti. Ja vohvelit kannattaa kattoo ennen ku alkaa tekemään et niissä ei oo mitään halkeemia koska muuten ne hajoo käsiin. Ja sit se pallo kannattaa painaa siihen vohveliin ennemmin sillee hitaasti et se painuu siihen kunnolla, eikä survasta voimalla sitä siihen (kuten allekirjoittanut aluksi tietysti teki) koska sit vohvelit on hajalla. ja jos palloo et saa laatikon pohjalta pois millään ni sit vaan painaa sen vohvelin siihen ja vohvelin ja kauhan avulla nostaa sen sieltä.

En tiiä onko siellä sun kioskissa millaset jäätelöpöntöt mutta meillä on semmoset syvät pyöreet metalliset, ja niistä metallipöntöistä tulee tosi helposti punasia paleltumajälkiä paljaaseen ihoon. Ja varaudu siihen että varsinkin kiireisenä kuumana päivänä sitä jäätelöä löytyy sit kaikkialta, paidasta, käsivarsista (erityisesti jos on syvät pöntöt), housuista, kengistä, naamasta, hiuksista... Se on ihan uskomatonta vaik ajattelis et enhän mä oo mitenkään sotkenut tai mitään ni sit ku kattoo peiliin ni huhhuh. Sit kannattaa opiskella vähän et mitä värejä jäätelöissä on (onko siis kasvi- vai keinovärejä) ja onko jäätelöitä vähälaktoosisina, mitkä jäätelöt on gluteenittomia ja onko gluteenittomia vohveleita, onko vähärasvasta/-sokerista vaihtoehtoa jne. koska noita kysytään yllättävän usein. Ja maista kaikkia jäätelömakuja koska tosi usein kysytään et mikä on hyvää ja miltä toi maistuu ja onko suklaassa suklaahippuja ja onko jotain missä ois pähkinää ja millasta tiedän lakritsijäätelö on jne.

Ja sit tietysti sen kioskin lähimmät vessat, pankkiautomaatit, missä joku kauppa tai nähtävyys tai ravintola tai vastaava siinä lähellä sijaitsee jne, koska ainakin meidän jätskikiskaa siellä forumissa pidetään yleisenä infopisteenä... :D:D Ja sit no jos on säävarauksella työt niin ei varmaan tuu semmossia hiljaisia päiviä hirveesti, mut arkiaamuisin ostetaan vähiten jäätelöä, lounasaikaan tulee aina vähän jonoa ja sit illalla tietty kun ihmiset pääsee töistä. Ja viikonloput tietty on kiireisiä. Hiljasiin hetkiin kannattaa olla joku lehti tai kirja tai joku ellei nyt sit haluu vaan maisemia kattoa. Ja sit jos on sinne pakastimen pohjalle jostain välistä vahingossa pudonnut jäätelöä niin meillä ne on koirapalloja, eli jos jollain on koira ja ne ostaa sille jäätelöä (näitä tulee kuulemma ulkokiskoille useinkin, tonne forumiin sisälle harvemmin) niin niitä koirapalloja annetaan sit ilmaiseksi pois koska eihän niitä ihmisille sit voi enää antaa :D

ömm opiskele vähintään enkuks ja ruotsiks kaikki sanastot, ainakin maut ja sit vohveli on cone ja ja sit on normal cone eli se pahvivohveli ja original cone eli oikee vohveli. Ja pallo on scoop, jotku turistit sanoo ball mut yleensä englantia äidinkielenään puhuvissa herättää lähinnä hilpeyttä jos kysyy how many balls. Ruotsiks ne on aika helpot, ihan vaan voffla eller kopp ja ett eller två bollar jne. Et meillä pääsee kyllä englantia ja puhumaan joka päivä koska tuolla Forumissa on niin paljon turisteja, muualla voi sit olla eri juttu mut noi on ihan hyvä osata.

tulipa romaani, sori :D
life is too short to live without poetry
(Viestiä on muokattu torstaina, 27.05.2010 klo 11:07)

tuleaari

tuleaari
Viestimäärä: 4478

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Torstaina, 27.05.2010 klo 11:52  
+
0
Jeps kiitos :D
Mä kävelen kotiin joka kerta eri polkuu katon maisemii ja astun jalat solmuun.

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 17:35  
+
0
Natskuulta, Cafélta, Hooverilta ja Sindukalta kysyisin että minkä ikäsiä ootte? :)

Sindukka

Sindukka
Viestimäärä: 1530

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 17:40  
+
0
13 olen, 14 lokakuussa :)

Kennedy

Kennedy
Viestimäärä: 1808

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 18:49  
+
0
Räyhähenki

Tykkäilen Japanista, luetko mangaa/katsotko animea? ^_____^ Jos kyllä, niin lempisarjat & lempihahmot?

Kieputin

Millanen kamera sulla nykyään on? (Oot varmaan maininnu mut kun en muista!)
Miten paljon piirrät päivässä/viikossa? :) (Tää siksi, että sä oot oikeesti kehittyny niiiiiin hurjasti että huhhhuh!)
And this devilishly handsome sponge is your waiter?

HaniPanda

HaniPanda
Viestimäärä: 386

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 18:56  
+
0
Sipulu, minkä ikäinen olet? Ja tota. Kummat on kivempia, lyhyt vai pitkähiuksiset ukot :D Kun sun kuvissa tms. on aika usein pitkätukkasia poitsuja pyörimässä :3
Jou.

Pites

Pites
Viestimäärä: 883

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:12  
+
0
Naahs nyt kun Sipulult kysellään niin mun on kans nyt pakko kysyy -vaik se lukeekin varmaan miljoonas paikkaa- et minkä rotunen se teillä asusteleva koiruus on ?
Joo oon taas missannu jotain -.-
We can't cry the pain away, we can't wind a need to stay.

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:13  
+
0
Minkä ikänen muuten Pites oot? :)
never regret something that once made you smile

Pites

Pites
Viestimäärä: 883

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:16  
+
0
14.. Onpas tyhmä luku -.- Joo.. te varmaan luulitte mua jotain 11 vuotiaaks penskaks joka tahallaan hilluu rääkkäämäs teitä täällä. No jaa. Ehk siin on jotain perääki :/

Helmikuussa sitten pidetään juhlat. Kaikki ootte tervetullei :-D
We can't cry the pain away, we can't wind a need to stay.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 21.06.2010 klo 19:17)

Kieputin

Kieputin
Viestimäärä: 2156

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 19:48  
+
0

Kennedy kirjoitti:



Kieputin

Millanen kamera sulla nykyään on? (Oot varmaan maininnu mut kun en muista!)
Miten paljon piirrät päivässä/viikossa? :) (Tää siksi, että sä oot oikeesti kehittyny niiiiiin hurjasti että huhhhuh!)


Tää on toissakesänä hankittu, Sony Cybershot DSC-H10 itseasiassa veljen kanssa puoliksi ostettu bridge. :D

Piirrän aika vaihtelevasti. Joskus on kausia kun en jaksa piirtää ollenkaan mutta nyt oon taas suht aktiivisesti piirrelly. Joskus piirrän joka päivä, joskus kerran viikossa ja joskus vaan kerran kuukaudessa. Nyt oon piirrelly jotain melkein joka päivä. :) Välillä on päiviä, että ei piirtämisestä vaan meinaa tulla mitään ja jälki on hirveetä. Välillä taas on tosi hyviä "piirtopäiviä" :D

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 21:17  
+
0

HaniPanda kirjoitti:

Sipulu, minkä ikäinen olet? Ja tota. Kummat on kivempia, lyhyt vai pitkähiuksiset ukot :D Kun sun kuvissa tms. on aika usein pitkätukkasia poitsuja pyörimässä :3

19 olen :) Ja mä olen sitä mieltä, että tukka on miehen mitta, joten pitkätukkasista tykkään enempi. Ei tosin mitkään maata laahavaat hiukset iske, mutta tuollaiset kuten Axlillä mun avassakin on :P Nam.

Pites, mun luota löytyy vajaa 2-vuotias appenzellinpaimenkoira :)
Varjo 12/2010 ♥

Café

Café
Viestimäärä: 673

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 21:26  
+
0
Joo, mä olen näinkin nuori kun 13, täytän syyskuussa 14 :D
"I'll try to keep my shirt on all summer and for all the cab drivers out there, I love you!"
- Patrick Kane -

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

VS: KYSY TOISILTA JUNNUILTA! - Maanantaina, 21.06.2010 klo 21:49  
+
0
MITÄ :D Café et sä voi olla noin nuori! Vaikutat paljon vanhemmalta !

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28204
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 00:30)