Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 08:44

Shetlanninlammaskoirat - osa 5

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 51

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 10:46  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Kaunis Poju, hieno kontakti!


Kiitos kovasti!:nauru:
Söpö kaksikko myös siellä!:love:

Din

Din
Viestimäärä: 215

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 15:56  
+
0
Huomasin, että tuolta löytyy näköjään kuvia sivuerkkarista: Klik!

Nelda näyttää jotenkin ihan kummajaiselta muihin shelttiläisiin verrattuna, mutta onkin puoliksi jenkki ja vielä kovin pyöreäsilmäinen, mistä saatiinkin taas haukkuja. Ei mustakaan kauheen mairittelevia kuvia sinne tullut. :D Moni sheltti näytti olevan aika niukassa karvassa, hyvähän se on karvanlähtö aloittaa just ennen pakkasia. x)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 17:01  
+
0
Meidän pörristä ei ollut yhtään kuvaa.. :(
Täytynee palkata joku hovikuvaaja, ni sais omasta turrestakin kuvia.. :nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Din

Din
Viestimäärä: 215

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 18:03  
+
0
Sonik: Sinne näyttää tänäänkin ilmestyneen uusia kuvia, joten ehkäpä Savuakin sieltä löytyy. :)

Mannatus

Mannatus
Viestimäärä: 365

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 21:38  
+
0

Sonik kirjoitti:

Savu oli Lohjalla mun kaverin viemänä. Ite en raaskinut viel Sumua jättää hoitoon ja se kun sai eilen rokotuksetkin, ni aattelin et jos jotakin reaktiota sit tulee, niin kurja viedä hoitoon.



EIKÄ!!! Mä katsoin, että "ei hemmetti, kun näyttää ihan Savulta, mutta väärä ihminen hihnan päässä eikä sua missään näkynyt niin en sitten enempää miettinyt asiaa. Mutta Savu siis bongattu. :D

Mannalle mentiin hakemaan agilityyn H-tulosta ja sehän sieltä tuli. Näyttelysuora siis jatkui HHTHHTH.

Kuvia sivuerkkarista
Shetlanninlammaskoira

Manna ♀ s. 23.07.2009
Nemi ♀ s. 22.08.2010

Mannan ja Nemin Blogi

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 02.10.2011 klo 22:15  
+
0
Lilli kiittää kehuista. :hymy: Siis eihän tuolla mitenkään erikoisen paksu turkki ole, ihan tavallinen sheltiksi, mutta kun se ihan vasta oli vielä semmoinen pumpulikarvalaiheliini...

Vaihdettiin joku aika sitten J&V Juniorista J&V Kana&Riisiin, eikä tunnu maistuvan niin millään! Siinähän on vähemmän rasvaa, johtuisiko siitä? Tosi ärsyttävää, kun Lilli on ollut aina ennen niin hyvä syömään. Mietin, että pitäisikö alkaa ruokkimaan vaan kerran päivässä, niin olisi varmasti niin kova nälkä että varmasti syö kupin tyhjäksi. Tuntuu vaan jotenkin niin luonnottomalta 1 krt/päivä ruokinta. :mietiskel:

Perjantaina muutettiin taas uuteen kotiin, ja kyllä tuli tarpeeseen nämä 10 neliötä, jonka verran tämä on edellistä isompi. Sekä Lilli että Paavo sopeutui jälleen mallikkaasti. Heti ensimmäisenä iltana jätin ne keskenään, ja kaikki meni täysin normaalisti. Ihanaa, ettei tarvitse stressata eroahdistuksesta! Nyt ollaan ihan keskustan tuntumassa, ja täällä on kyllä huomattavasti viihtyisämpää kuin Yo-kylässä, mutta aika kauas joutuu menemään että voi päästää koiran irti. Harmi. Yo-kylässä pidin loppuajat Lilliä tosi paljon vapaana aina kun ei ollut autotietä tai toisia koiria lähellä, ja hienosti pysyi lähettyvillä. Mammaa ei jätetä! :nauru: Kävelee muuten monesti vierellä paremmin vapaana kuin hihnassa; narun päässä viipotetaan monesti pää kolmantena jalkana edellä.

Semmoisen asian olen huomannut, että Lilli peitsaa tosi paljon. Onkohan se vaan sen tapa sovittaa oma vauhtinsa mun kävelyvauhtiin, kun itse kävelen rauhallisesti ja toisella ois koko ajan kiire johonkin? Jos haluan, että se ravaa kunnolla niin sitten pitää itsekkin melkein juosta, muuten se vaan peitsaa. Ei kai näin nuorella koiralla voi lonkissa olla vikaa, ja eikö pienillä koirilla muutenkin ole keskimääräisesti hyvät lonkat? No, se selviää sitten kun otetaan kuvat tässä puolen vuoden-vuoden sisään.

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 00:05  
+
0
Rose: Peitsaaminen ei välttämättä liity mitenkään lonkkiin. Yleensä se johtuu lihasjumeista, tai voi johtua siitäkin ettei koiran jalat "mahdu" sinne mahan alle (liian hidas vauhti). Peitsaaminen kuitenki monesti altistaa lihasjumeille, kun taas ravi on lihaksia avaava askellaji. Ravaako Lilli kuitenkin, vai nostaako peitsistä suoraan laukan?

Voi tuota Nuuttia. Hän oli taas niin loistava tokotreeneissä, vaikka mukana oli vieras koira ja oltiin vieraalla kentällä. Luoksepäästävyys meni kuitenkin ihan häneksi, vaikka luoksepäästettävä oli tuttu ja vielä naispuolinen. Miestuomarin kanssa tulee luultavasti vaikeuksia. Mennäänkin pojan kanssa kisoihin vasta kuun lopulla, ku tämä sairastelu nyt sekoitti kivasti taas asiat. Huomenna olis tarkoitus ajaa jälkeä ja opetella vihdoinkin ilmaisemaan esineitä jäljellä, tiistaina taas lähettäis raunioille. Sitten voitais taas tokoilla hyvällä omallatunnolla, kun ollaan välillä muutakin treenailtu. Harmi, kun shelteillä ei ole pk-oikeuksia. Nuuttia kiinnostaisi maastolajit tokoa ja agia enemmän. Tai no, tokostahan poju tykkää kyllä, agilitystä ei sitten niinkään.

ShockWave

ShockWave
Viestimäärä: 56

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 10:34  
+
0
^^ Me vaihdettiin kans J&V pentu hauhau:n kanariisiin ja aluksi maistui tosi hyvin, nyt ei putoa alas ilman jotain lisukkeita (jauhelihaa, purkkiruokaa tms. tai toisia, pentunappuloita). Mä luulen että se on sekä nappulan koko että rasvan puute.
Mä varmaan vaihdan takaisin johonkin vähän rasvaisempaan nappulaan kun tuo säkki on syöty, nappula ei kuitenkaan muodosta kuin n. 50% ruuasta, joten eipä se niin haittaa että on rasvaisempaa, täytyy vaan syöttää vähän vähempi.
Whatever doesn't kill You is gonna leave a scar.

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 13:02  
+
0
^Êniten varmaan se peitsaaminen johtuu juuri siitä vauhtien yhteensovittamisen vaikeudesta. Kun Lilli ei kuitenkaan vedä hihnassa mutta silti on hirveä kiire niin siksi varmaan peitsaa kun mamma on niin hidas. :nauru:
Mutta siis joo, sehän aiheuttaa lihasjumeja ja tuo oravanpyörä vaan ruokkii itseään kun peitsaaminen jatkuu. (Ja olen pannut tämän jo kesällä merkille.) Voisikohan tämän ikäisen (11kk) kanssa jo alkaa rauhallisesti pyöräilemaan, niin saisi kunnolla ravattua? Tosiaan, jos itse lähden juoksemaan, nostaa helpommin laukan kuin ravin. Ravi tulee sitten kun vähän hidastetaan vauhtia siitä laukasta, mutta peitsaus alkaa usein sitten aika pian uudestaan. Silloinkin selvästi ravaa paremmin, jos ollaan käyty tosi pitkä kävelylenkki. Loppumatkasta siis ravaa vapautuneemmin, eli johtunee varmaan just jostain jumeista. Luonnonalustalla kans ravaa paremmin, ja asfaltilla taas peitsaa.

Olisi aika hyödyllistä oppia itse hieromaan koiraa. Agia ajatellen ainakin tulevaisuudessa, ja muutenkin. Muistelen, että Suzuna on joskus puhunut, että hieroo koirat itse. Missä olet oppinut?

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 16:35  
+
0
Rose, Meillä on myös taipumusta peitsaamiseen, mutta mä yksinkertaisesti vaan kiellän koiraa peitsaamasta, koska se vauhti ei ole ainakaan meillä este ravaamiselle, kunhan koiran on helpompi peitsata alkumatkasta. Loppumatkasta ravaa hitaampaakin vauhtia.

Minä käytän koirat hierojalla parinkuukauden välein ja muuten hieron sitten itse. Yleensä pyrin aina käymään koirat läpi treenien jälkeen ja etenkin raskaampien liikkumisten jälkeen. Nopeaan rentouttavaan hierontaan menee suunnilleen 20min, n.5min per raaja. Hieronta ja venyttely ohjeet olen saanut hierojalta joka myös näytti kuinka se tehdään. Kuitenkin itseni tekemä hieronta on enemmän rentouttavaa ja palauttavaa kuin jumeja aukaisevaa. Jumit saa aukaista edelleen osaava hieroja, vaikkakin tuon oman hieronnan myötä olen oppinut lötämään jumeja ja kiinnittämään huomiota herkemmin jumiin meneviin paikkoihin. Nyt myös ollaan otettu käyttöön taas back on track-kuuri, joka selkeästi on vaikuttanut positiivisesti.

Mutta hierojalta siis kannattaa pyytää nuo ohjeet ja opastus tuohon koti-rentoutukseen :hymy:

Itse uskaltaisin melkein vuosikkaan kanssa alkaa hyvillä mielin pyöräillä, kunhan pyöräilyn tekee koiran ehdoilla. Kyllä hyväkuntoinen nuori koira voi tuonikäisenä kevyttä ravilenkkiä mennä ihan ongelmitta, kuitenkin kasvuikä on jo ohi. Jos vain mahdollista niin asfalttialustaa kannattaa välttää. Vauhti sen mukaan että koira ravaa rauhallista ravia, mutta pitkällä rullaavalla askeleella. Itse pyöräilytän samanikäistä sakemannia ihan huoletta kasvattajan siunauksella :wink: Myös vetopyöräilytän, se vasta mukava laji onkin! Sirunkin kanssa pyöräilyn aloitin alle vuoden ikäisenä. Ensin ihan kortelin ympäri, sitten kaksi korttelia, kolme, neljä... Pikkuhiljaa sitten intervalli-harjoituksia yms.

Sirulle olisi tosi hauska saada AD-koe tehtyä :nauru: Pikkuhiljaa pidennetään matkaa ja katsotaan olisiko mahdollista. Kyllähän tuo kävellen jaksaa erityisemmin väsymättä tuon 20km, mutta juosten on kuitenkin aikalailla erijuttu. Pienemmistä koirista ainakin pyreneittenpaimenkoiria on kyllä AD-kokeen suorittanut.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 17:59  
+
0
Meillä Wäinö käy kans kuukauden-kahden välein hieronnassa, ja hierontojen välillä sitten lämpöhoitoja ja Back on Trackia. Wäinö ei juurikaan ulkoile enää ilman takkia, mitä nyt pissatuslenkit tai jos on oikeesti lämmin päivä. Tänään Wäinö hierottiin läpi, ja kolmessa viikossa oli jumittunut lanne. Siinä lannerangassa ei ole ilmeisesti enää juurikaan joustoa, joten lihaksetkin menee helpommin jumiin. Seuraavalla kerralla pääsee sitten Nuuttikin hierottavaksi, nyt ei voitu hieroa kun on infektio päällä. Eihän se juurikaan peitsaa ja liikkeet on hyvät eikä se arista mitään, joten en usko että siellä mitään suuria jumeja on. Ens kuussa on kuitenkin pojun 2-vuotis synttärit, joten ehkä se on hieronnan ansainnut. :) Ja onhan se reppana kovassa käytössä.

Oon miettinyt kans Nuutille tuota AD-koetta, mutta vähän tuntuu että koira on liian pieni. En usko, että se pystyisi ravaamaan vaadittavaa vauhtia, vaan sen pitäisi siirtyä laukalle. Kyllähän se jaksaa parinkymmenen kilometrin lenkit, muttei kyllä koskaan olla kokeiltu sitä matkaa pyöräillä. Voishan sitä joskus kokeilla että mitä vauhtia koira pystyy pyörän vieressä juoksemaan.

Marjukseli

Marjukseli
Viestimäärä: 41

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 20:52  
+
0
Tulenpas tänne kyselemään asiantuntijoilta :heiluti:

Elikkäs shelttityttö kotiutuu kahden viikon päästä ja mietin, että kun talvi tulee, niin tarviiko jotain lämmintä vaatetta koville pakkasille kun turkki on kuitenkin melko lyhyehkö pentuna?
Vai onko kuitenkin tarpeeksi lämmin että kestää pakkaset?

Ja sitten vielä: Oletteko trimmailleet noita korva- ja tassukarvoja? Muistaakseni jostain luin että niitä saattaa joutua trimmailemaan, ihan vain sen takia että menevät takkuun helposti.

Muoks!
Kyselempä vielä tätä:
Täällä meidän kulmilla on markkinat pennelin kotiutumispäivän seuraavana päivänä, ihmisiä tulee olemaan aika paljon. Kannattaakohan pienen kanssa vielä sinne lähteä, vai pysytäänkö vielä kotosalla? Onkohan hieman liika iso harppaus sinne heti lähteä.

Kiitoksia jo etukäteen jos joku haluaa valottaa ensikertalaista :nauru:
Shelttityttö Halla 21.08.2011<3

On paljon niin ihmeellisiä koiria, että ne ymmärtävät puhetta.
Kyllä ihmisetkin ymmärtäisivät, jos heidät opetettaisiin kuuntelemaan.
- Oiva Paloheimo -
(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.10.2011 klo 20:55)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 03.10.2011 klo 21:43  
+
0
Meillä on eka viikko pidetty kotiutumisessa vaan. Tuttuja koiriin tottuneita ihmisiä on saanut meillä käydä, mutta ei esim. plikan koulukavereita.
Eli veikkaan, että aika pelottavaa olisi pennun kantilta heti lähteä vilinään, eikä pantaan ja hihnaankaan vielä varmaan niin tottunut ole, että niissä sujuvasti vielä menisi.

Tuosta kylmänarkuudesta en osaa sanoa, meillä kun sheltti kotiutui toukokuussa, eli ehti hyvin kasvattaa talveksi turkista.
Nähtäväksi jää tämän collikan kanssa, et joutuuko pomppaa heittämään päälle. Riippuu ihan miten kovia pakkasia alkutalvesta on.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 10:38  
+
0
^^Minusta sheltti ei tarvitse vaatetta. Jos tulee kylmä niin mennään sisälle tai liikutaan enemmän. Pikkupentua en muutenkaan pitäisi pakkasilla/kylmällä/sateella tuntitolkulla ulkona, sellasia piipahduksia ulos jos sattuis vaikka hädät tulemaan pihalle.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 11:02  
+
0
^^^
Ei meillä ainakaan oo tarttenu saksia tuolta mistään karvoja. Normi harjauksilla on pärjätty, eikä tuolla onneksi edes tule takkuja muullon ku märkänä, jos en harjaa riittävän nopsaan ja pääsee vapaasti kuivumaan no korvantaukset.

Saas nähä miten meillä tuo talven vaatetus. Tuolla ei oo vieläkään tullut sitä karvaa mihkää muualle ku kaulukseen. Minkä ikäsenä täällä muilla on pentuturkki vaihtunu aikuisen karvaan? Tuon kans ei kyllä talvellakaan varmasti pärjätä millää pikku pissatuksilla, vaan ulos pitää päästä riehumaan kelillä ku kelillä, muuten tuo ottaa ihan liikaa kierroksia sisällä. Kait vähän omaa vikaa, ku on opettettu, että useemman kerran viikossa pääsee kunnon mettälenkille kirmaamaan vapaana. Saas nähä, jos alkais jo pikkuhiljaa tuota turkkia vaihtamaan, niin pärjätään varmasti ilman vaatteita, vaan jos vielä kunnon pakkasillakin on tuossa pentuhötössään, täytynee suunnata kauppaan.

Itte en veis juuri kotiutunutta pentua seuraavana päivänä, en etes ekalla viikolla, mihkään massatapahtumiin, vaan antasin kotiutua rauhassa. Ja tosiaan ei varmaan ole tottunut mihinkään hihnassa kulkemiseen tai pantaankaan kunnolla, joten helposti tulee huonoja kokemuksia jotka jää mieleen pitkäksi aikaa, jos lähtee liian aikasi totuttamaan pienelle liian isoihin juttuihin.
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 11:16  
+
0

Savulla oli ikää n.7kk kun ensilumi tuli viime vuonna ja tälläisessä turkiksessa mentiin.

Ja tältä näytettiin marraskuun lopulla..

Viime vuonna siis tuli lunta 14.10..! :eek: *tajus vasta nyt*
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 11:25  
+
0
^ Ihana savu.:love:

Vaan joo, kaukana on meidän poika tommosista turkiksista. Että joo, saatetaan tosiaan lähteäkki sinne vaatekaupoille tuossa ku kelit vielä viilenee. En vaan tajua, miten tuolla ei sitä karvaa tule. Ja tuntuu, ettei se oo oikeen enää korkeuttakaa kasvanu, eikä tasan olla vielä niissä "ihanne mitoissa". Paljonko Savu on noissa kuvissa korkee? Jos siis oot laittanu mittoja jonnekki ylös. Meillä tuo on nyt siis kohta tasan puolivuotias, ja tällä hetkellä miehen kanssa kotona mitattuna saatiin n. 35cm säkä. Pitäs kait jo olla korkeempi?:mietiskel:

Jos saan otettua tänään, niin pistänpä tosta huomenna kuvan tänne, et mimmosessa karvassa meillä mennään.
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 11:36  
+
0
Reilun vuoden iässä tais olla parhaassa turkissaan nuuskutellessaan kevätilmaa:


Savu kasvoi korkeutta jonnekkin tuonne melkeen vuoden ikään ja tais tollasena puolivuosikkaana olla jotakin 36-37cm, et nou hätä. Vielä Tarmokin voi sen 2,5cm kasvaa helposti. Savuhan on nyt 40cm, eli naftisti ylikorkea.

muoks Tossa kun kaivelin blogiani, niin Savuhan on itseasiassa 6kk iässä ollut 38cm korkea. :nolo: Melkein taas muisti pelaa..
Onko Tarmolla muuten minkä verran kasvupatteja jäljellä..?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.10.2011 klo 11:41)

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 12:41  
+
0
^ Pistin sulle yksäriä.
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 04.10.2011 klo 14:24  
+
0
Alissa on syntynyt marraskuussa ja tuli mulle tammikuussa, jolloin oli jo ihan kunnolla lunta ja kovia pakkasia. Alissalla ei kuitenkaan ollu koskaan mitään lämmikettä päällä, eikä näyttäny palelevan. Jos oli kovin kylmä, ni oltiin sit useemmin pieniä pätkiä eikä möllötetty paikallaan. Musta on turhaa totuttaa se pentu takkiin, sit se ei ainakaan ikinä totu kylmään tai kasvata turkkia.

Muoks. Korva- ja tassukarvoista vielä... Mä oon trimmannu vaan Alissan tassukarvoja (siis sieltä pohjasta ja takajaloista kintereistä), niin ei tartu lika ja lumi.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.10.2011 klo 14:26)

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 04:15)