Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 15.08.2011 klo 08:44

Shetlanninlammaskoirat - osa 5

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 51

gaselli

gaselli
Viestimäärä: 735

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Perjantaina, 23.09.2011 klo 20:50  
+
0

Din kirjoitti:

Ihana Aada! Voi vitsi mikä kaavahiiwiö! :D Joku ahkera kuvaaja saisi pistää palstalle kuvan läpimärästä sheltistä! Onko söpömpää näkyä olemassakaan? Ihan hassua, millainen rakenne sieltä karvan alta paljastuu. :)




Tässä surkea pesty sheltti :)

Collie "Ronja" 5/2010

Sheltti "Sani" 6/99 - 10/2011

Labbis "Vilma" 4/95 - 3/2010

Din

Din
Viestimäärä: 215

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Lauantaina, 24.09.2011 klo 14:11  
+
0
gaselli: Voi ei, toinen ihan kärsii. :D Mä oon varmaan ihan hullu, kun läpimärät sheltit on mun mielestä jotain niin symppistä.

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Lauantaina, 24.09.2011 klo 23:26  
+
0
Meillä taas sairastetaan. Nuutilla on ties kuinka mones pissatulehdus. Kolme kuukautta menty ilman antibioottia, ens viikolla vissiin pakko alottaa taas kuuri. Saapa nähä miten syksyn kisojen kans käy.
Wäinö taas on pienessä stressissä pudottanut sen vähäisenkin karvan. Löytyy muutama lähes kalju läikkä ympäri koiraa, lisäksi pojan paino vaan tippuu. Emmie edes tiiä miten sen elämän sais täysin stressittömäksi. Mietin, että kokeilis kirjottaa ihan paperille rutiininomaisen minuuttiaikataulun, ja sitä noudatettais mahdollisimman tarkkaan. Tietenkin asian tekee vaikeeksi se, että koulun lisäksi on kolmivuorotyöt. Viimenen vaihtoehto meillä on sitten se, että poju lähtee taas sijaiskotiin. Harmittaa vaan kovasti, kun kesällä tuon pää oli lähes normikunnossa.

Jasmin

Jasmin
Viestimäärä: 32

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 09:18  
+
0
Tänään Aadan kanssa match showhun! jännää :))
- Anything that's worth having sure enough worth fighting for -

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 11:22  
+
0
Chelle, mikä tuota Wäinöä siis stressaa? Onko ollut pennusta asti stressaantunut luonne vai tullut iän myötä? Sori jos oot tuota jo täällä selvittäny, mulla sit vissiin menny ohi. Ja miten tuo stressaaminen sitten ilmenee? Onko koiran muutkin sisarukset/sukulaiset samanlaisia, vai onko vaan wäinön kohdalle sattunut ominaisuus? Todella ikävältä kumminkin kuulostaa, toivottavasti keksitte ratkaisun!:hymy:

Meillä oli eilen aivan mahtava päivä. Heti aamulla startattiin auton nokka kohti Kuusamoa ja pientä karhunkierrosta. Keli oli onneksi jo kuiva, aurinkoki näyttäyty. Ja koirat nautti, Tarmolla kaverina siis samanikäinen australianterrieri. Ja tuo meidän pojan tottelevaisuus oli enemmän ku positiivinen yllätys. Pidettiin koiria siis suurin osa matkasta irti, ja tuo totteli ku unelma!:eek: Ei ollu pätkääkään kiinnostunu vastaantulijoista, vaan kiersi kohteliaasti mettän puolelta ohi jonon ensimmäisenä. Ei siis hönkiny yhdenkään ihmisen luo, ja tuli joka kerta kutsusta luokse eka käskyllä!:jjei: Oltiin kyllä niin ylpeitä tuosta, ettei tosikaan, ku ei olla juuri päästy häiriössä nuita ohituksia tai luoksetuloa treenimään. Ja reippaasti jaksovat kävellä muutenkin, illalla tosin oli autossa paluumatkalla pari väsynyttä mutta onnellista koiraa. Vaeltamisesta tulee kyllä ehottomasti meille uusi ja mieluinen harrastus, koiran kanssa aivan mahtavaa hommaa.:aurinko:

Ja Jasminille onnea mätsäriin!:peukku:
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 13:23  
+
0
Tulin tänne pakoilemaan tenttiin lukemista. :nauru:

Rose, meni nyt vähän ohi toi tiistai, koitetaan järkätä uus tapaaminen, mihin pääsis useampi. :hymy: Mulla on ens viikolla aika paljon kiireitä, kun on pari isoa tenttiä tulossa, mut täytyy kattella, millon löytyis aikaa.

En kestä, Sumu on niin söötti. :love: Joko teillä on koirilla villit leikit? Ja ei toi pissakakkarumballa pelottelu vähennä yhtään mun pentukuumetta, kyl sen kestää. Tai sit mä vaan en muista sitä kaikessa kamaluudessaan. :nauru:

Aada on nätti ja just tossa hassussa pumpulikarvaiässä honkkelikoipineen. :nauru:

gaselli, mäkin oon Facebookissa tossa ryhmässä, en oo vaan vielä kertaakaan päässy lenkille mukaan. Katotaan, josko sit pääsis, kun lenkit siirtyy viikonloppuun.

Pestyt ja märät koirat on kyllä niin rassuja. :love: Lähin eilen Alissan kanssa aamulenkille ja koska paisto aurinko, en laittanu takkia enkä ottanu sateenvarjoa mukaan. No, uhkaavasti rupes sit taivas synkkenemään ja yhtäkkiä alko hirvee jäätävä kaatosade, jossa oli rakeita joukossa. Menin yhen katoksen alle sateensuojaan ja seistiin siellä aika kauan. Ei menny kauaa, ku sinne tuli suojaan toinenkin koiranlenkittäjä, nainen käppänänsä kanssa. Siel sit seistiin ja odotettiin sateen loppumista. :hymy:

Jos huomenna pääsis taas agiin, viime viikolla en ehtiny, ku pääsin niin myöhään koulusta. Ja toivottavasti huomenna ei satais, on niin kurjaa olla ulkona ja odottaa omaa vuoroa kentän laidalla.

catteri, kuulostipa ihanalta toi teiän reissu, syksy on ihan parasta lenkkeilyaikaa, kunhan vaan ei sada. Mäkin haluun jonnekkin pitkospuille talsimaan!

Tässä kuva märästä Alissasta:

Sateen jälkeen, kuivaamista odotellessa. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 13:50  
+
0


Näin meillä leikitään..

..ja näin meillä nukutaan leikkien jälkeen.. :nauru:

Välillä pitää viheltää peli poikki, ettei mee pelkäksi painimiseksi, mut muutoin kyl nää leikkii aika nätisti.

Gaselli, minähän se tuolla shelttipalstalla siihen optigen ketjuun kirjoitin. :heiluti:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Din

Din
Viestimäärä: 215

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 14:18  
+
0
Voi Alissaa. <3 Ihan samanlaiset pyöreät silmät kuin Neldallakin. Niin samiksia noi tytöt kyllä on!

Käytiin tänään sitten mätsärissä Neldan kanssa. 7 euroa maksettiin 3 minuutin kehässä pyörähtämisestä ja sit kotio. :D Nykyään mätseihin osallistuu niin paljon koiria, ettei jakseta jäädä odottamaan. Meillä meni muutenkin homma ihan plörinäksi, joten en usko, että Neldan esiintyminen olisi enää parantunut odottelun jälkeen. Kun siirryttiin pentuluokasta pieniin aikuisiin niin ollaan kyllä mätseissä tultu alas ihan ryminällä, ei mitään chänssejä kun ei jaksata treenatakaan. x) Hyvää näyttelytreeniä kyllä mätsit ovat, mutta melkein mieluummin maksaisi kunnon näyttelykurssista kuin kävisi noissa. Täytyypä miettiä. :)

Jasmin

Jasmin
Viestimäärä: 32

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 18:07  
+
0
Nyt on mätsärit ohi :) Aada meni todella upeasti! En olisi voinut odottaa yhtään parempaa suoritusta. Saimme punaisen nauhan, mutta punaisten kesken emme sijoittuneet. No tuomari ei tainut olla sheltti ihminen koska kysyi minulta esitetäänkö se pöydällä... Pentuja oli yhteensä yli 60, hurja määrä!
Mutta olen todella onnelliinen suoritukseemme, ensi lauantaina uudestaan kouvolan match showssa :)





- Anything that's worth having sure enough worth fighting for -

gaselli

gaselli
Viestimäärä: 735

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 19:43  
+
0
Sonik ai sä siellä kirjoitit, no moi! :heiluti: Nimimerkit kun on, niin ei yhtään tiedä kuka kukin on. Enkä mä edelleenkään tiedä susta enempää kuin nimesi ja koirien nimet :nauru: Mut hassua kun tavallaan "oppii tuntemaan toisen" jotenkin vaikka vaan kirjoittelee eikä olla ikinä tavattukaan. Luulen kyllä että näin Savun viime tammikuussa Turun koiranäyttelyssä messukeskuksessa...?

On sulla kyllä ihana parivaljakko noi siniset pojat :love:

kerropa Sumun ikä sekä paino? Voisin huvikseni vertailla Ronjan kokoa tietyn ikäisenä, kirjoitin kaiken muistiin :) Kiva katsoa miten kehittyy. Ja siitäkin on vain vuosi aikaa kun Ronja oli vauveli, voi vitsit aika kuluu nopeasti, nyt se on jo iso tyttö, pitäisi vissiin aikuiseksi kutsua :mietiskel: vaikka luonne ei sitä ole.


Jasmin onnea Aadan mätsäristä! Hienostihan se seisoo! pelkäsikö yhtään pöydällä?


Ja turkulaiset, mulla ois nyt seuraavat 2 viikonloppua vapaata töistä, niin voisi onnistua lenkki. Paitsi että öööööö....Sanin juoksut ei vieläkään oo ohi, täytyy nyt katsoa sitten vielä tarkemmin.
Mä myös kovasti mietin jo Turun shelttikerhon pikkujouluja, haluan tulla sinne Sanin kanssa.
Collie "Ronja" 5/2010

Sheltti "Sani" 6/99 - 10/2011

Labbis "Vilma" 4/95 - 3/2010

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 19:51  
+
0
Joo ja tuolla shelttipalstallakin mulla näkyy olevan edelleen tyttönimi. :) Täytynee laitella Marjukalle säpoa.

Kyllähän me tammikuussa oltiin Turun KV:ssa, et ihan mahdollista on kyllä et oot meidät nähnyt. Mannatuksen mä siellä ainakin näin, mut muuten menin kyl ihan laput silmillä. :nauru: Ja oon niin ujopiimäkin, et en juurikaan uskalla ketään nyppiä hihasta, vaikka koirat tunnistaiskin. :nolo:

Sumu on nyt 8vkoa ja 3päivää. Reilut kolme kiloa sille taidettiin saada painoa tossa kun ihan sylitekniikalla punnittiin. Perjantaina mennään rokotuksille, ni sit saadaan tarkempi painokin. :peukku:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

gaselli

gaselli
Viestimäärä: 735

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 19:58  
+
0

Sonik kirjoitti:

Joo ja tuolla shelttipalstallakin mulla näkyy olevan edelleen tyttönimi. :) Täytynee laitella Marjukalle säpoa.

Kyllähän me tammikuussa oltiin Turun KV:ssa, et ihan mahdollista on kyllä et oot meidät nähnyt. Mannatuksen mä siellä ainakin näin, mut muuten menin kyl ihan laput silmillä. :nauru: Ja oon niin ujopiimäkin, et en juurikaan uskalla ketään nyppiä hihasta, vaikka koirat tunnistaiskin. :nolo:

Sumu on nyt 8vkoa ja 3päivää. Reilut kolme kiloa sille taidettiin saada painoa tossa kun ihan sylitekniikalla punnittiin. Perjantaina mennään rokotuksille, ni sit saadaan tarkempi painokin. :peukku:




Mäkin oon tosi ujo! Ois kuule kiva tavata! Mut et muistaakseni asu Turussa tai lähellä? No tammikuussa tulen kyllä taas Turun näyttelyyn, pitäisi nyt saada massaa ja karvaa Ronjalle kun se pudotti karvansa kesällä. Aiotko käydä näyttelyissä Sumun kanssa?

Voi ku Sumu on vielä pieni! Ai niin en muistanu että Ronja tuli meille vasta 11-viikkoisena, niin silloin painoi 6,6kg ja säkä 34cm eli semmonen pienen sheltin kokoinen :nauru: No mut kerro myöhemmin sitten Sumun 11-viikkoispaino :jjei:
Collie "Ronja" 5/2010

Sheltti "Sani" 6/99 - 10/2011

Labbis "Vilma" 4/95 - 3/2010

Jasmin

Jasmin
Viestimäärä: 32

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 20:16  
+
0
Gaselli: Kiitos! ei pelännyt ollenkaan pöydällä :) Käytiin noin kk sitten kahden kerran näyttelykoulutus jossa treenattiin pöydällä olemista, ja täällä kotonakin ollaan jonkun verran syöty herkkuja ja treenattu seisomista ruokapöydällä... :D
Nyt on kyl pieni näyttely into noussu, tekis kauheesti mieli lähtee jyväskylään marraskuun 20pvä oikeisiin näyttelyihin.. silloin aada olisi sen vaaditun 7kk. Mutta onhan sinne kouvolasta jonkin verran matkaa... Onko kukaan täältä lähdössä jyväskylään? :)
- Anything that's worth having sure enough worth fighting for -

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 20:38  
+
0
Joo, tääl Nokialla asustellaan, et ei ihan Turun suunnalla. :)
Jos tolla Sumunaattorilla vaan pallukat laskeutuu kunnolla, niin kyl siitä olis mulle tarkoitus näyttelykaveri tulla. Ja kyllähän me Savunkin kanssa käydään tuomareita rienaamassa, vaikkei mitään valioitumista tavoitellakkaan. :nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 22:49  
+
0
Catteri: Wäinöllä on vaan surkean olematon hermorakenne. Pään kunto vaihtelee, välillä pystyy treenaamaan ja on sillä kisattukin, pari vuotta sitten taas oli mennä piikille kun pää ei kestänyt mitään. Wäinö on kodinvaihtaja, joten lähisuvusta ei ole tietoa. Samoista linjoista en kyllä enää ikinä ota koiraa, monesti kun tuo hermorakenne periytyy. Ilmenee sillä, ettei koiralla ole keskittymiskykyä, pientäkin kun pyytää niin alkaa pyöriminen ja paukuttaminen. Maha menee helposti sekasin, koira laihtuu vaikka syökin. Närästystä ja oksentelua on paljon, ja närästää ihan kunnolla. Ei kyllä vielä ole tutkittu onko närästykseen fyysistä syytä, mutten usko. Mahahaavankin on poju sairastanut. Mitään ei voida edes leikkiä, kaikki mikä kiihyttää koiraa on lopetettu. Saa se lelua vähän repiä ja painia Nuutin kanssa, mutta ihmiset ei sen kanssa leiki. Lelua se saa kantaa ja paljon sitä rapsutellaan. Ei sen kans oikeen mitään voi tehä, pyritään käymään suurin osa lenkeistä kuitenkin niin, että Wäinökin saa juosta vapaana. Ja kauhian tiukat säännöt sillä on, ettei sen tarvii miettiä mitään tai tehdä mitään päätöksiä mistä se vois stressiä vetää.

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 25.09.2011 klo 23:50  
+
0
Voi Väinöä! :suru: Meidän isällä on hevonen, joka on kans ihan saman lainen. On siitä kyllä huolta. Tsemppiä!

Me ollaan Lillin kanssa lenkkeilty tällä viikolla ihan urakalla, kun on vihdoin ollut hyviä ilmoja! Varmaan kaksi viikokoa putkeen on vaan satanut, ja meidän lenkit on ollut maksimissaan puolen tunnin mittaisia. Nyt ollaan käyty joka päivä 1-3h lenkeillä, paljon vapaana, pysähdelty leikkimään ja kohottamaan kuntoa juoksemalla ylä- ja alamäkiä kepin perässä. Koirapuistossakin ollaan käyty pari kertaa, ja edistystä on tapahtunut jopa niinkin paljon, että viimeksi kun oltiin niin Lilli lopulta jopa heilutti häntää ja nuuski toisia koiria, ja olisi halunnut leikkiäkin ythden cockerin kanssa, mutta ei sitten loppujenlopuksi kuitenkaan uskaltanut. :hymy: Olen ylpeä pikkuisesta, kun meillähän on ollut niin, että Lilli on ollut kaikissa suhteissa unelmakoira, paitsi muiden koirien kanssa pahoista koirapuistokokemuksista pikkupentuajalla on tullut arkuutta muiden koirien suhteen. Tosi harmillista kyllä, ja syytän itseäni kun vein sen liian aikaisin koirapuistoon isojen koirien hätyytettäväksi. :suru: Nyt kuitenkin pienin akselin mennään eteenpäin, ja koko ajan parempaan ja sosiaalisempaan suuntaan.

muoks. Kuvia! Tänään otettuja!

Heitä jo se keppi!


Tuo turkin määrä ylittää jo kohta mun ymmärryksen. :D


Muka-aurinkoinen päivä.


Eeppistä tähyilyä.


Entisellä paavinistuimella. (Ei, en tiedä saako tuolla oikeasti pitää koiraa irti :viheltel:)


Se on jo aikuinen. :eek:


Hah, ja näyttää niinkuin kaikki olisi otettu eri päivinä, kun olen joutunut muokkaamaan noita hirveästi, kun oli niin pimeää. Kamera on tosi huono, joten pakko yrittää photoshopilla pelastaa. :roll:

muoks. Vielä pakko lisätä että mää rakastan tätä koiraa aivan uskomattoman paljon. :love:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.09.2011 klo 00:24)

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 26.09.2011 klo 00:27  
+
0
Pakko laittaa vielä yksi kuva. :wink:


"MAMMA! MÄÄ TUUN! Mää löysin tän ja nyt mää tuon tän äkkiä niin heitäthän sitten taas heti uudestaan!"

muoks, sori, vielä yksi. :nauru: Vertailukuva huhtikuulta, kuinka kauniiksi nuoreksi neidiksi Lilli an kasvanut tästä pikku honkkelista, joka oli kyllä kans aika valloittava. :love:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.09.2011 klo 00:30)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 26.09.2011 klo 00:45  
+
0
^ Oi vitsi, osa noista aiemman viestin kuvista on kuin suoraan Lassie -leffoista! :eek:

No okei, ehkä vähän taustalta noita rakennuksia pois, mutta muuten. Värit ja kaikki. Upeita!
Varjo 12/2010 ♥

Rose

Rose
Viestimäärä: 866

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Maanantaina, 26.09.2011 klo 00:47  
+
0
^Haha, nauroin itsekkin tuon yhden kuvan Lassie-mielleyhtymälle! :nauru:
Paitsi että koira on tollanen kretiiniversio Lassiesta. :cool:

.....
(Viestiä on muokattu maanantaina, 26.09.2011 klo 00:50)

Seituli

Seituli
Viestimäärä: 1

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - OSA 5 - Tiistaina, 27.09.2011 klo 07:48  
+
0

chelle kirjoitti:

Meillä taas sairastetaan. Nuutilla on ties kuinka mones pissatulehdus. Kolme kuukautta menty ilman antibioottia, ens viikolla vissiin pakko alottaa taas kuuri. Saapa nähä miten syksyn kisojen kans käy.
Wäinö taas on pienessä stressissä pudottanut sen vähäisenkin karvan. Löytyy muutama lähes kalju läikkä ympäri koiraa, lisäksi pojan paino vaan tippuu. Emmie edes tiiä miten sen elämän sais täysin stressittömäksi. Mietin, että kokeilis kirjottaa ihan paperille rutiininomaisen minuuttiaikataulun, ja sitä noudatettais mahdollisimman tarkkaan. Tietenkin asian tekee vaikeeksi se, että koulun lisäksi on kolmivuorotyöt. Viimenen vaihtoehto meillä on sitten se, että poju lähtee taas sijaiskotiin. Harmittaa vaan kovasti, kun kesällä tuon pää oli lähes normikunnossa.



Koska Wäinö on viimeeksi tutkittu oikein kunnolla? Kannattaisi ottaa kattavat verikokeet ja tutkia koira muutenkin tarkkaan, koska joku vikahan siinä on. Jos se vaan laihtuu vaikka syö hyvin ja karvat tippuu, niin aivan turhaa laittaa asioita stressin piikkiin. Kaipa se stressaa koiraakin, kun on koko ajan huono olo. Jos on usein ripuleitakin, niin sillähän on mahakin kipeä ja vointi on varmasti huono. Myös kilpirauhanen kannattaa testata, syy voi löytyä sieltäkin. Ehdottomasti nyt eläinlääkäriin koiran kanssa ja selvitettävä, mikä sillä reppanalla on vaivana.

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265870
(Tilastot päivitetty viimeksi 04.05.2024 klo 04:45)