Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 16:27

Springerspanielit

Siirry sivulle: 1 ... 27 28 29

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 16.01.2013 klo 19:48  
+
0
martsu luulen että meillon aivan samasta syystä johtuvaa! Ja sitten kun vielä asuntokin tosiaan vaihtunut niin seki varmasti vaikuttaa. Harmittaa vaan kauheasti kun tietää miten iloinen ja energinen Piko oikeasti on ja nyt se sitten onkin ihan erilainen, aivan kuin olis eri koira :neutral: Toivottavasti menis äkkiä ohitse..
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 24.01.2013 klo 09:52  
+
0
Huhhei, eipä oo mulla aiemmin sattunut koirapuistoillessa ärsyttäviä ihmisiä eteen mutta tänään kyllä sattui. Oltiin poitsujen kanssa keskenämme koirapuistossa aamusta, kun sinne tuli joku vanhempi mies ison huskyn kanssa. Ei siinä mitään, samaan puistoon saa kyllä tulla mutta tästä koirasta näki jo kilometrin päähän et aika vahva dominanssi päällä, häntä sojotti ihan jäykkänä ylöspäin.

Siinä minun molemmat koirat sitten vähän aikaa nuuskutteli, kunnes alko tää husky ärähdellä ja näytellä hampaita. Sanoin sitten sen omistajalle et otatko koiraas vähäksi aikaa poies, että saisin omani kerättyä ja voitais lähteä. Muutenkin olin ollut lähössä ennen ku toinen koira tuli mutta aattelin et katellaan nyt vähän meininkiä. Ukko sitten alko huutelemaan että tää on ihan kiltti koira ja ikinä ei oo toista koiraa satuttanu, pentujenki kans paljo ollu tekemisissä ja plaaplaa. Olin vaan että okei, vaikka sitten niin mutta en halua että penskalle jää mitään traumoja isoista koirista kuitenkaan kun oli jo muutaman kerran ärähtänyt ja koittanut näykkästä. Pikoki tuli meikän jalkojen taakse piiloon sitä vaikka yleensä se ei vähästä hätkähä. Koiran omistaja sitten alkoi mulle että ei nyt tarvi hysteerinen olla, tää on koirapuisto ja tänne ei tarvi tulla jos pelottaa. A) en ollut hysteerinen, vaan sanoin ihan normaalisti että ottas koiraansa hetkeks kiinni ja b) jos mulla pelottais niin en tosiaankaan siellä koirapuistossa kävis :wink:

Noh, ei tuo nyt onneks kovin paha sinänsä ollut mutta ärsyttää tuollaiset ihmiset jotka alkaa arvostelemaan ja huutelemaan vaikka eivät mitään tiedä, miksei vaan vois sitä koiraansa hetkeks kiinni ottaa kun toinen niin pyytää mutta eeei, sitä pitää vaan pätemään alkaa. Voihan olla että se koira olikin oikeasti todella kiltti ja näin päin pois, mutta jos mää haluan koirieni kanssa pois lähteä niin pitäis siihen antaa mahdollisuus.
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Neppana

Neppana
Viestimäärä: 1

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 27.02.2013 klo 10:21  
+
0
Heippa!

Löysin vasta eilen tämän keskustelun ja luin sen mielenkiinnolla alusta loppuun :)

Nyt sitten ilmoittaudumme kaksivuotiaan WSS Nemon kanssa mukaan keskusteluun. Jos oikein ymmärsin, niin täältä löytyy toinenkin samana päivänä 1.1.2011 syntynyt poika? ;)

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 27.02.2013 klo 19:17  
+
0
^Jo vain, meillä on Nemon velipoika! Laitan sulle yksäriä. :aurinko:

Venni täytti 2 vuotta vähän aikaa sitten ja tuntuu aikuistuneen kummasti! Kun vertaa esim. vuoden takaiseen, niin se on rauhoittunut tosi paljon. Hihnakäytös on useimmiten jo suorastaan hyvää, kotioloissa poitsu ottaa yleensä rennosti ja tuhojakaan ei ole tapahtunut moneen kuukauteen. Virtaa kyllä löytyy edelleen ulkona, mutta sellainen älytön hepulointi on vähentynyt huomattavasti. Harrastusrintamalla ollaan aloitettu säännölliset tokotreenit ja koirahiihto. Agilityssä ollaan ehditty käydä viime aikoina harvemmin aikatauluongelmien vuoksi, mutta huhtikuussa aloitetaan tutun kouluttajana kanssa treenaaminen paremmissa tiloissa ja meille sopivampaan aikaan. Päästiin myös mejä-koulutukseen, joka järjestetään loppukeväällä.

Venni on myös saanut uuden ystävän pikkymyn Reinosta. On niin kiva katsella miten samanlaiset leikit samanrotuisilla kaveruksilla on. Pitää yrittää ottaa joku kerta kuvia poitsuista niin voin jakaa tännekin.
(Viestiä on muokattu torstaina, 28.02.2013 klo 18:22)

Looralei

Looralei
Viestimäärä: 8

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 19.03.2013 klo 14:24  
+
0
Heipsan! :heiluti:
Nyt kun löysin oikean palstan niin minulla olisi hiukan kysyttävää Enkkusprinkuista. Toivoisin että asiasta tietoiset voisivat hieman valaista minulle rodun saloja ja kertoa omia kokemuksiaan rodusta. Olen opiskellut rodusta suhteellisen paljon itsekkin, mutta aina on parempi pelata varman päälle ;) Koira olisi tulossa aktiiviselle nuorelle , joka kuitenkin kaipaisi sitä omaa kyljenlämmittäjää kylmiin talvi-iltoihin.

Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi
Kyseessä olisi tosiaan ensimmäinen oma haukkuni. Koen kuitenkin eduksi että olen työskennellyt dog-sitterinä, ja kouluksessa sainkin hyvin paljon vinkkejä koiran koulutukseen. Joskus lapsuudessani perheessämme oli kyllä koira , mutta ikävä kyllä kaverista jouduttiin luopumaan pikkusisareni allergian takia.

Narttu vai uros?
Onko sukupuolien välillä kovin suuria eroja, kumpi olisi parempi ensikertalaiselle?

Asunto
Olen kuullut ettei tämä rotu ole kovin hanakka haukkumaan, pitääkö paikkansa? Sopiiko kyseinen rotu kerrastalo elämään, jos pääsee tarpeeksi usein ulos+ saa tarvitsemansa aktiviteetit?

Luonne ja koulutettavuus
Tietysti tämäkin riippuu yksilöstä, mutta kysynpä nyt noin yleisesti. Ovatko koiranne pusukoneita vaiko jöröjukkia? Miten helposti koiranne oppivat ( tai ovat oppimatta)? Olen myös kuullut että rotu olisi hyperaktiivinen ja hieman höselö pitääkö paikkaansa?


Liikunta ja aktivointi.
Kuinka usein käytätte sprinkunne ulkona ja miten aktvioitte muuten (erityisiä harrastuksia yms.) Olen itse ajatellut harrastavani koiran kanssa ainakin canicrossia+ jotain muuta lajia jossa koira pääsisi käyttämään päätään ( esim koiratanssi tai toko). Lisäksi haluaisin koirasta aktiviisen seuralaisen myös satunnaisille vaellusretkille.

Turkki
Olen saanut hiukan ristiriitaista tietoa koiran turkinhoidosta ja miten usein sitä tulisi harjata. Minulla ei ole erityistä halua käyttää koiraani näyttelyissä joten kotitrimmaus riittänee. Kysynkin kuinka usein ja miten hankalaa tämä on tehdä? Myös koiran pesemisestä olisi mukava kuulla jotain.

Terveystilanne.
Ovatko omat koiranne/ tuntemanne yksilöt olleet kovin sairaita? (Tähänkin tiestysti voin vaikuttaa valitsemalla pennun hyvistä vanhemmista) onko jotain erityistä johon kannataa pentua hankkiessa ottaa huomioon vanhempien luonteiden lisäksi?

Hinta
Missä mahtaa liikkua sprinkkujen hintahaarukka yleisesti? ( tiedän varautua ajoissa, että ehtii säästöpossu täyttyä) :)

Hyviä kasvattajia?
Mistä päin oma sydäntenvalloittajanne on hankittu/ tiedätkö hyvän kasvattajan jossain päin suomea?

Muuta mitä kannattaa ottaa huomioon kyseistä rotua hankkiessa?


Tässä nyt oli muutama kysymys joihin kaipailisin vastauksia. Koiran ottamisen aika lähestyy ja on ihana viimein täyttää lapsuudenaikainen haaveeni omasta haukusta. Kiitän jo etukäteen vastaajia :)
http://uskonasiaa.blogspot.fi

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 19.03.2013 klo 16:53  
+
0
Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi

Sanoisin että sopii vallan mainiosti. Meillä tuli enkku tosiaan toiseksi koiraksi, ja sanoisin että on ollut paljon helpompi pentu mitä tuo welshi, vaikka ei sekään mikään kovin haastava penska ollut.

Narttu vai uros?

Oon aina ollut uroskoirien kannalla, joten en osaa sanoa paljonkaan urosten ja narttujen välillä :hymy: Remun kasvattajalle jäi kuitenkin Remun sisko, ja sanoi että se on ollut välillä melko kova komentamaan, kun taas Remulla ei ole mitään sellaista esiintynyt. Ite koen yleisesti ottaenkin urokset tavallaan helpommiksi, kun ei tarvi huolia juoksuista yms.,mutta nää on niin makukysymyksiä.

Asunto

Sopii kyllä kerrostaloon, kunhan vaan opettaa ettei joka rasahusta tarvi haukkua. Meillä Remu ottanut vähän liikaa Pikosta mallia ja välillä käy ovella puksahtelemassa, mutta lopettaa kun käskee tai jättää täysin huomiotta. Kun niihin ääniin ei ite kiinnitä huomiota niin harvemmin koirakaan kiinnittää.

Luonne ja koulutettavuus

Helppo, ainakin meiän haukku! Tuo on ihan älyttömästi namien perään, joten ollut tosi helppo kouluttaa. Ikäähän Remulla on vasta reilu 6kk, mutta ollaan jo rallytokon alkeiskurssilla sekä pentukurssi käytiin tuon kans, ja rallytokossa menee ihan yhtä hyvin mitä vahnemmatkin koirat. (ellei jopa paremmin :wink:) Remu on ihan kauhea pussailija kyllä, muttei kuitenkaan niin paljon ole huomion perään mitä Piko. Tykkää nakista enemmän mitä silityksistä :hymy:

Itse koen rodun melko rauhalliseksi, sekin varmasti riippuu vähän mihin vertaa. Meillä tosiaan vertailupohjana tuo walesinspringerspanieli, ja siihen verrattuna tosi rauhallinen tapaus. Helppo kyllä innostaa, mutta hyvin myös rauhottuu. Tottakai luonnekohtaista, mutta meiän penska on aika rauhaisa tapaus. Osaa keskittyä huomattavasti paremmin mitä Piko ikinä on osannut, ja monet kehuneet että tosi rauhallinen luonne ja superoppivainen, osaa ihan älyttömän hyvin keskittyä tuon ikäiseksi.

Liikunta ja aktivointi

Ulkona käydään lenkillä tai koirapuistossa kaks kertaa päivässä, 30-60 minsaa kerrallaan. Määrät kyllä nousee kohan ikääkin enemmän tulee. Lisäksi tosiaan sitten kerran viikossa tuota rallytokoa sekä toki sitten kotona koulutellaan aika paljon. Agilitykin varmaan aloitellaan kunhan tuosta vähän kasvaa. Kun ollaan maalla käymässä niin sitten saa irrotella vapaana pitkiäkin aikoja kerrallaan.

Turkki

Remulla on turkki vielä sen verran lyhyt, että tähän en isommin lähe vastailemaan. Kerran ollaan trimmattu, harjaillaan kerran parissa viikossa. Aika samantyyppinen turkkihan tuolle tulee mitä Pikollekin, ja kyllähän se hoitoa vaatii. Kainaloihin tulee Pikolla aika helposti takkua, samoten perskarvoihin, niissä kyllä hommaa riittää. Vaikka koira oliskin kotikoirana vaan, niin hyvähän se olisi ainakin 2-4 kertaa vuodessa trimmata, on koirallakin mukava olla. Me ollaan käytetty aina trimmaajalla, mutta eihän tuo olisi iso homma itekään opetella tekemään.

Koirat pestään keväällä ja syksyllä ihan kunnolla, sekä ennen näyttelyitä. Lisäksi aina jos koira on selkeesti likainen esim. kurakeileillä niin suihkutellaan mahanalunen puhtaaksi.

Terveystilanne

Remulla ei oo ollut mitään. Korvat kerää vähän likaa, muttei ole tulehduksia tullut kun ollaan puhisteltu niitä pari kertaa/kk. Hyvähän se on kasvattajalta kysellä että onko vanhempien suvussa ollut mitään sairauksia, yleensä kuitenkin aika avoimesti niistä kerrotaan. Vanhempien lonkista ja kyynäristä on aina hyvä kysyä, sekä onko silmät peilattu yms. tällaista peruskauraa :)

Hinta

1000-1200 euroa taitaa olla aika normi hintahaarukka. Meiän haukku maksoi 1000euroa ja sitä oon nähnyt pyydettävän useimmissa paikoissa.

Meidän Remu on Rovaniemeltä hankittu, ja on kyllä aivan loistokasvattajilta. Pidellään yhteyttä säännöllisesti, paljon on hyviä vinkkejä saatu ja muutenkin tullaan hyvin juttuun. Kasvattajilta on kyllä saa ja pitää kysyä kaikkea mikä vain mieltä askarruttaa, jos eivät suostu/osaa johonkin vastata niin sitten on hyvä miettiä kannattaako sitä koiraa sieltä ottaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Looralei

Looralei
Viestimäärä: 8

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 19.03.2013 klo 17:29  
+
0

nannnika kirjoitti:

Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi

Sanoisin että sopii vallan mainiosti. Meillä tuli enkku tosiaan toiseksi koiraksi, ja sanoisin että on ollut paljon helpompi pentu mitä tuo welshi, vaikka ei sekään mikään kovin haastava penska ollut.

Narttu vai uros?

Oon aina ollut uroskoirien kannalla, joten en osaa sanoa paljonkaan urosten ja narttujen välillä :hymy: Remun kasvattajalle jäi kuitenkin Remun sisko, ja sanoi että se on ollut välillä melko kova komentamaan, kun taas Remulla ei ole mitään sellaista esiintynyt. Ite koen yleisesti ottaenkin urokset tavallaan helpommiksi, kun ei tarvi huolia juoksuista yms.,mutta nää on niin makukysymyksiä.

Asunto

Sopii kyllä kerrostaloon, kunhan vaan opettaa ettei joka rasahusta tarvi haukkua. Meillä Remu ottanut vähän liikaa Pikosta mallia ja välillä käy ovella puksahtelemassa, mutta lopettaa kun käskee tai jättää täysin huomiotta. Kun niihin ääniin ei ite kiinnitä huomiota niin harvemmin koirakaan kiinnittää.

Luonne ja koulutettavuus

Helppo, ainakin meiän haukku! Tuo on ihan älyttömästi namien perään, joten ollut tosi helppo kouluttaa. Ikäähän Remulla on vasta reilu 6kk, mutta ollaan jo rallytokon alkeiskurssilla sekä pentukurssi käytiin tuon kans, ja rallytokossa menee ihan yhtä hyvin mitä vahnemmatkin koirat. (ellei jopa paremmin :wink:) Remu on ihan kauhea pussailija kyllä, muttei kuitenkaan niin paljon ole huomion perään mitä Piko. Tykkää nakista enemmän mitä silityksistä :hymy:

Itse koen rodun melko rauhalliseksi, sekin varmasti riippuu vähän mihin vertaa. Meillä tosiaan vertailupohjana tuo walesinspringerspanieli, ja siihen verrattuna tosi rauhallinen tapaus. Helppo kyllä innostaa, mutta hyvin myös rauhottuu. Tottakai luonnekohtaista, mutta meiän penska on aika rauhaisa tapaus. Osaa keskittyä huomattavasti paremmin mitä Piko ikinä on osannut, ja monet kehuneet että tosi rauhallinen luonne ja superoppivainen, osaa ihan älyttömän hyvin keskittyä tuon ikäiseksi.

Liikunta ja aktivointi

Ulkona käydään lenkillä tai koirapuistossa kaks kertaa päivässä, 30-60 minsaa kerrallaan. Määrät kyllä nousee kohan ikääkin enemmän tulee. Lisäksi tosiaan sitten kerran viikossa tuota rallytokoa sekä toki sitten kotona koulutellaan aika paljon. Agilitykin varmaan aloitellaan kunhan tuosta vähän kasvaa. Kun ollaan maalla käymässä niin sitten saa irrotella vapaana pitkiäkin aikoja kerrallaan.

Turkki

Remulla on turkki vielä sen verran lyhyt, että tähän en isommin lähe vastailemaan. Kerran ollaan trimmattu, harjaillaan kerran parissa viikossa. Aika samantyyppinen turkkihan tuolle tulee mitä Pikollekin, ja kyllähän se hoitoa vaatii. Kainaloihin tulee Pikolla aika helposti takkua, samoten perskarvoihin, niissä kyllä hommaa riittää. Vaikka koira oliskin kotikoirana vaan, niin hyvähän se olisi ainakin 2-4 kertaa vuodessa trimmata, on koirallakin mukava olla. Me ollaan käytetty aina trimmaajalla, mutta eihän tuo olisi iso homma itekään opetella tekemään.

Koirat pestään keväällä ja syksyllä ihan kunnolla, sekä ennen näyttelyitä. Lisäksi aina jos koira on selkeesti likainen esim. kurakeileillä niin suihkutellaan mahanalunen puhtaaksi.

Terveystilanne

Remulla ei oo ollut mitään. Korvat kerää vähän likaa, muttei ole tulehduksia tullut kun ollaan puhisteltu niitä pari kertaa/kk. Hyvähän se on kasvattajalta kysellä että onko vanhempien suvussa ollut mitään sairauksia, yleensä kuitenkin aika avoimesti niistä kerrotaan. Vanhempien lonkista ja kyynäristä on aina hyvä kysyä, sekä onko silmät peilattu yms. tällaista peruskauraa :)

Hinta

1000-1200 euroa taitaa olla aika normi hintahaarukka. Meiän haukku maksoi 1000euroa ja sitä oon nähnyt pyydettävän useimmissa paikoissa.

Meidän Remu on Rovaniemeltä hankittu, ja on kyllä aivan loistokasvattajilta. Pidellään yhteyttä säännöllisesti, paljon on hyviä vinkkejä saatu ja muutenkin tullaan hyvin juttuun. Kasvattajilta on kyllä saa ja pitää kysyä kaikkea mikä vain mieltä askarruttaa, jos eivät suostu/osaa johonkin vastata niin sitten on hyvä miettiä kannattaako sitä koiraa sieltä ottaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)



Todellakin oli :D kiitos ihan hirveästi! :kumarrus:
http://uskonasiaa.blogspot.fi

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 03.04.2013 klo 21:54  
+
0
Voispa tännekki laitella pitkästä aikaa vauvvoista kuvia.. Remu on jo koossa menny Pikon eelle :hymy: Parin viikon päästä olis ekat näyttelytkin Remulle, ja tottakai Pikokin pääsee kehiin mukaan, taitaa vaan olla vielä turhan hoikassa kunnossa näyttelyihin mutta käydään nyt onnea kokeilemassa.







Ompelin poitsuille mätsäävät takit :nauru: Tuossa näkyy aika kivasti tuo kokoero, Remu on korkeudessa ja painossa mennyt jo Pikon eelle, mutta lihasmassaa ei tietenkään vielä ole paljoa kun on niin penska.
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 08.04.2013 klo 19:50  
+
0
^Ihanat pojat! Millaisia luonne-eroja tai samankaltaisuksia niillä on?

Venni pääsi viime viikolla ekaa koirauimalaan. Oli mukavaa ja Venni oli reipas uimari, vaikka aluksi paikka olikin aika jännittävä (kaikuva tila ja paljon meteliä). Uittajakin kehui reipasta uimaria ja totesi, että spanieleilla yleensä uiminen sujuukin ihan luonnostaan.

Ollaan harrastettu vetohiihtoa ahkerasti nyt kun lunta vielä riittää. Viime viikolla Venni loukkasi hiihtolenkillä tassunsa, joten saa nähdä ehtiikö haava parantua ennen kuin lumet sulavat. Olisi kiva päästä vielä muutaman kerran tänä vuonna ladulle. Olen mittaillut välillä Sports Trackerilla hiihtonopeuksia, ja lähellä 30 km/h ollaan parhammillaan kiidetty. Mukavan vauhdikas laji siis. :hymy:

Kunhan lumet sulavat, niin tarkoitus olisi alkaa soveltaa uusia vetotaitoja myös juoksulenkeillä. Haluaisin treenailla tänä kesänä myös pyörälenkkeilyä, mutta saapa nähdä, uskallanko lähteä edes kokeilemaan sitä tuon vatipään kanssa. :nauru:

Meillä loppui juuri tokokurssi, ja pian alkaa rally-tokon alo-kurssi ja agilitytreenit uusissa tiloissa. Myöhemmin keväällä on tiedossa myös mejäilyä. Vepekin kiinnostaisi harrastuksena paljon ja meidän seurassa olisi kesälle muutama paikka veperyhmissä tarjolla, mutta ei taida rahkeet riittää niin monelle harrastukselle kun hakumetsäänkin olisi kiva ehtiä kesän aikana...

Mulla on ihan hirveä pentukuume, ja tällä hetkellä kuumeilen nimenomaan toista walesia. Haluaa pennun! :nauru:

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 09.04.2013 klo 20:57  
+
0
Eroina mainittakoon että Piko on häslääjä ja Remu ei :D Onhan nuo molemmat tosi "spanielimaisia", hirveä hännänheilutus ja kiehnäy jaloissa jos on kakskin minuuttia ollut pois kotoa ja muutenkin tosi hellyydenkipeitä.

Eroina taas sitten että Remu on paljo rauhallisempi ja paremmin keskittyvä mitä Piko. Tottelee myös paremmin, on ollut helpompi kouluttaa ja muutenkin kaikin puolin rauhaisampi tapaus. Remulla on myös paljo parempi ruokahalu mitä Pikolla :nauru:

Me ollaan monet kerrat oltu kyllä tyytyväisiä siihen että päädyttiin enkkuun eikä toiseen welssiin, ois saattanu hermot mennä muutaman kerran jos olis kaks samanlaista häslää mitä Piko on :nauru:
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 17.06.2013 klo 20:59  
+
0
Varasin tänään meidän Jasmille ajan sterilisaatioon, menee heinäkuun lopulla. Samalla kuvataan Jasmin takajalat. On alkanu käveleen hassusti. Jänskättää. Vien Jasmin samalle ortopedille jolla Peppiki kävi viimeset reissunsa. Jänskättää, toivottavasti ei ois mitään mitä ei vois helpolla hoitaa. Eihän Jasmikaan oo vasta ku 4-vuotias.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 17.07.2013 klo 22:48  
+
0
KarvaKamu mitenkäs kävi Jasmin jalkojen kuvauksissa? Löytykö mitään?

Meillä on oli kiva viikonloppu Oulu kv'ssa, Pikokin alko näyttää menestymisen merkkejä ;) Tähän astihan Piko on lähinnä saanut H'ta ja EH'ta mutta nyt tuli pitkästä aikaa ERIkin! Lauantaina siis EH ja luokkavoitto, sunnuntaina ERI ja luokan kakkonen. Meni siis paljo paremmin mitä odotin! Kasvattajakin sano että Piko on ihan mahottomasti kehittynyt edukseen, se on saanut massaa nyt aika kivasti niin alkaa näyttää jo ihan aikuiselta koiralta :nauru: Remu oli molempina päivinä EH ja luokkansa viimenen, mutta junnuhan tuo vasta on ja niin kesken, että siihen nähen hyvät arvostelut.

Lisäksihän Remulla meni pari viikkoa sitten taipumuskokeet läpi! Pikolla kosahti hakuun ja tottelevaisuuteen, siitä tuli viime uutena vuotena "hieman" paukkuarka, joten kun kuuli laukauksen niin lähti täysillä juoksemaan mettästä autolle. Noh, tietääpähän mitä treenata, ei nuo spanielien taipparit onneksi niin haastavat oo että varmasti saajaan ne vielä läpi menemään.
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 18.07.2013 klo 12:35  
+
0
^ On vasta ens viikon keskiviikkona. Teillähän on menny ihan mukavasti kotikisoissa. :)
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 18.07.2013 klo 18:52  
+
0
Aaa okei, ilmottelehan sitten mitä sieltä löyty. Ihan mukavasti meni joo, ens viikonloppuna Ylivieskaan kattomaan jos saatais Pikolle eka serti mettästettyä ;) No ei sentään, aika ilman odotuksia sinnekin lähetään :hymy:
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 18.07.2013 klo 21:04  
+
0
^ Kumpana päivänä spanielit on Ykassa?

Jasmi joutu Villan riepoteltavaksi




Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Perjantaina, 19.07.2013 klo 22:23  
+
0
Ihana tuo Jasmin kesäturkki :nauru: Sunnuntaina ne on. Ja onko Villa jo noin iso oikeasti :eek:
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012
(Viestiä on muokattu perjantaina, 19.07.2013 klo 22:24)

TiukuTauku

TiukuTauku
Viestimäärä: 15

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 07.10.2013 klo 14:33  
+
0
En muista oonko tänne kirjotellu aiemmin tähän vastausta, mut alla uudestaan jos olen ;)

Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi
Helpompiakin ensimmäisiä koirarotuja löytyy. Lähinnä pentuajan sosiaalistaminen, hihnakäytös, remmirähjäys ja pelkotilat kuulostavat olevan melko monella ongelmana. Suurin osa ongelmista johtuu hihnan toisesta päästä ja ymmärtämättömyydestä, entä kuin koirasta. Murrosikä on monella melko voimakas. Yksinoloharjoituksiin pitää kiinnittää todella huomiota.

Narttu vai uros?
Kokemusta vain nartusta, väittäisin narttujen olevan vähän kierompia ja kekseliäämpiä, urosten vähän putkiaivoisempia. Uroksilla tosin tuntuu olevan usein ongelmana hajujen perään karkailu, jos yhteistyötä ja luoksetuloa ei ole hiottu kuntoon.

Asunto
Normaalisti walesi ei hauku, mutta yksinolo-ongelmat ja pitkästyneisyys saattavat aihettaa melko isoäänistä huutamista. Walesilla on hyvä oppimiskyky. Jos koiralle kerrotaan selvästi KOIRANKIELELLÄ, ettei rappukäytävän ääniin tarvitse puuttua, ei pitäisi olla ongelmia. Meillä on aina radio päällä kun koirat ovat kahdestaan kotona. Walesi tosin apinoi tosi nopeasti meidän noutajan varotushaukun ja ääntelyn, kun joku tuntematon soittaa ovikelloa. Asutaan ok-talossa, joten ei ole ollut ongelmaa siitäkään.

Luonne ja koulutettavuus
Meidän walesitenavan (2v narttu) lempinimiin kuuluu Little Miss Susnshine :) Kertoo ehkä eniten luonteesta. Rakastaa ihmisiä joita minä tervehdin iloisesti. Ne ihmiset, joita tervehdin neutraalisti, eivät välttämättä saa vilkaisua kummempaa tervehdystä koiralta. Ei tykkää asetta kantavista miehistä, eikä möreä-äänisistä miehistä, koska reagoi voimakkaasti iloiseen jutteluun, mitä miehet eivät osaa tai tee. Jos miehiä seisoo rivissä hiljaa vaikka katsomossa, saattaa käydä kerjäämässä kaikilta huomiota ja hinkata kuonoa lapaseen; "Minä täällä moi, rapsuta mua!" :) Näyttelyissä rakastaa ihan kaikkia, treeneissä rakastaa ihan kaikkia, mitkään vastaantulijat eivät pelota, eivätkä aiheuta rähinää, liikennevarma siis ja nätti hihnakäytös. Toimii todella hyvin makupaloilla ja leluilla, on walesiksi keskivertoa leikkisämpi, taistelee myös mielellään lelusta. Erittäin hyvin kuulolla ja erittäin tottelevainen, tahtoo miellyttää. Nenä tosin saattaa viedä kesken agipuomin ylöstulon ulkokentällä, jos siitä vierestä on kipitellyt fasaani 10min sitten... ;) Nenä onkin meillä ainut este 100% tottelevaisuuden välillä :) Esim. paikkamakuuta ei treenattu pitkään aikaan, vaan opeteltiin ensin paikkaistuminen varmaksi, juurikin tuon haistelun estämiseksi. Luonne on melko ohjaajapehmeä, toimintakykyä kivasti, on rehellinen harjoituksissa, eli yrittää aina kaikkensa ja tekee parhaansa. Pitkät koulutussessiot eivät toimi, tylsistyy jankkaamiseen. Myöskään kovaa kättä ei saa käyttää. Rauhoittuu hyvin autoon ja matkustaa mielellään, näyttelyissä kuin kotonaan. Sohvalla ei tarvitse kauaa istua yksin, tykkää tulla ihan leuan alle syliin kehräämään ;)


Liikunta ja aktivointi.
Pihalla ja pihatiellä pissalla n. 5-9 kertaa päivässä, tunnin lenkki tai treenit illalla. Harrastaa agia, tokoa, mejää, metsästyskoulutusta, pyöräilyä ja talvella potkukelkkailua. Treenataan peruskuntoa ens vuodelle AD-koetta varten. Tykkää kaikesta liikunnasta ja pomppimisesta. Doboa myös kokeiltu.

Turkki
Tykkään siisteistä koirista (minusta siisti turkki kuuluu koiran perusoikeuksiin...), joten siistin korvia, tassukarvoja, rintaa ja leikkaan kynnet kerran viikossa. Isompi trimmi kerran kuussa. Oppii nopeasti tekemän itse. Harjaan pari kertaa viikossa, selvittelen takut aina viikkosiistimisen yhteydessä, tai metsälenkin ja pesun jälkeen. Syksyllä ja keväällä shamppoota kuluu :) Kevyt syyshaalari ja talvitakki ehdottomia koiralle, varsinkin jos matkustaa autossa tai käytte treeneissä.

Terveystilanne.
Veikkaisin oman koiran olevan keskivertoa tai hieman terveempi. Korvatulehduksia 2 pentuna, yksi suupielitulehdus (suupielet poimuiset), nyt yksi pissatulehdus heti juoksun jälkeen (hormonit?). Kaikki kasvattajat eivät valitettavasti kerro täyttä totta kasvattien terveydentilanteesta. Ota koira vain kotikasvattajalta, jolla pentueita kerran vuodessa tms ja joka harrastaa koirien kanssa itsekin jotakin. Kasvattajan aiempien pentueiden määrä löytyy Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä.

Hinta
Sain omani naurettavan halvalla 900e, kun kasvattaja ei halunnut tienata pennuilla. Keskiarvo taitaa olla 1000-1200e. Huomaathan, ettei korkeampi hinta kerro välttämättä pennun laadusta, vaan esim. kasvattajan maksamasta alvista (kasvattaminen on ansiotoimintaa), jonka on siirtänyt pentuhintoihin...

Hyviä kasvattajia?
En tässä suosittele mitään, mutta itse ottaisin ainoastaan kasvatajalta, joka itsekin harrastaa koiriensa kanssa muutakin kuin näyttelyitä. Pitkä kokemus kasvattamisesta ei ole aina myöskään tae laadulle. Kysy suoraan lähimmät kilpirauhaskoirat pennun suvussa TAI koiran lähisukulaisilla. Mitä vanhemmat syövät ja onko allergioita, minkä vuoksi käyty lääkärissä jne. Käy tapaamassa sekä isä että emä paikanpäällä. Älä ota aran koiran pentua. Älä ota koiraa kasvattajalta, joka lupaa sinulle koiran ennen kuin on ikinä edes tavannut sinua kasvotusten.

Muuta mitä kannattaa ottaa huomioon kyseistä rotua hankkiessa?
VAKUUTUS ja VISA-kortti :) Onhan sinulla varmasti aikaa koiralle tarpeeksi? Mitä harrastat ja mistä olet valmis luopumaan, kun koira tulee kotiin? Koiraa ei voi jättää kotiin yksin 8h koulu/työpäivän + 3h iltarientojen ajaksi... Mihin saat koiran hoitoon, jos sairastut tai sinulle tulee äkillisiä menoja? Onko sinulla varaa jos koira sairastuu?
Sileäkarvainen noutaja "Helmi" 10/08
Walesinspringerspanieli "Taika" 09/11

tyttöjen blogi www.karvavauva.vuodatus.net

nannnika

nannnika
Viestimäärä: 87

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 10.10.2013 klo 22:44  
+
0
Kiva että täälläkin jotain elonmerkkejä välillä näkyy :)

Sen verran voisin meiän tilannetta päivittää, että Piko on saanut ekan SERTinsä, tosin jo pari kuukautta sitten :nauru: Ylivieskastahan se tosiaan napsahti, tuli kyllä yllätyksenä, iloisena sellaisena.

Remun kans ollaan reenailtu rallytokoa ja Oulun kisoista olisi tarkoitus RTK1 käydä nappaamassa, eikä kyllä epäilyksiä ole etteikö sitä saatais. Pikon kans lähinnä harrasteltu agilityä, kontaktit ja keinu vieläkin hakusessa mutta parempaan mennään. Remunkin kans ollaan agiliitely aloitettu ja penska taitaa kyllä senkin aivan loistavasti.
Englanninspringerspanieli Remu, s. 1.10.2012

Adatzas

Adatzas
Viestimäärä: 2

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 16.10.2013 klo 22:38  
+
0
Pakko oli kirjoittaa tänne, aika monta vuotta on mennyt, kun olen viimeksi tällä puolella kirjoitellut! Ennen facebookkia meillä oli hyvä melko iso porukka kirjoittelemassa täälläkin :D nyt on vähän hitaammin ja tänä vuonna ei ole kyl enää paljon ollu keskustelua täällä. Vieläkö sprinkku ihmisiä täällä jossain on? ;)
Adatza's englanninspringerspanielit | www.adatzas.com

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 21.10.2013 klo 21:17  
+
0
Minä kyllä seuraan tätä ketjua, mutta kun ei enää omaa sprinkkua ole niin eipä tänne oikein ole kirjoitettavaa. Harmi tosiaan että ketju on hiljentyny!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

  Siirry sivulle: 1 ... 27 28 29
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 12:15)