Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Perjantaina, 27.08.2010 klo 12:19

Johtajuuden vahvistaminen

Siirry sivulle: 1 2

Ramon

Ramon
Viestimäärä: 15

JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 27.08.2010 klo 12:19  
+
0
Heippa!
Eli ongelmia on puolitoistavuotiaan sekarotuisen uroksen kanssa.
Meillä taitaa tällä hetkellä mennä vähän niin, että koira luulee olevansa meillä se pomo.
Käyttäytyy ihan kivasti ns. normaaleissa oloissa, eli on kotona ihan rauhallinen ja lenkilläkin kaikki menee kivasti, kunnes tulee toisia koiria vastaan.
Toisen koiran nähdessään se jännittyy heti, korvat ja häntä nousevat pystyyn ja se alkaa hiipimään. Kun tarpeeksi lähelle päästään niin alkaa jumalaton räyhääminen.
Koira ei ole vihainen, jos päästän sen haistelemaan toista koiraa se on ihan kiltisti, niin uroksille kuin nartuille. Mutta aika harvoin ketään antaa koirani tulla omaansa moikkaamaan kun luulevat että se on vihainen.

Sitten tälläiset tilanteet joissa koira innostuu ovat muodostuneet ongelmallisiksi. Parvekkeella koira vahtii joskus pihalla kulkevia ihmisiä. Alkaa haukkumaan ja kun menen komentamaan, näyttää hampaitaan ja lipoo huuliaan. Jos otan pannasta kiinni ohjatakseni koiran sisään, se käy käteen kiinni.

Pikkusiskoni toi oman viisikuukautisen narttupentunsa meidän poikaa moikkaamaan. Tämä minun yliseksuaalinen pojankloppini oli koko ajan pikkutytön pyllyssä kiinni ja kielloista ja hihnan nyppäyksistä huolimatta jatkoi touhuaan. Kun menin ottamaan koiraa pois toisen kimpusta se kävi käteeni kiinni.

Luin sitten tuosta Pertti Vilanderin jääkaudesta ja ajattelin siihen ryhtyä. Mutta ohjeiden risstiriitaisuuksien ja kouluttajalla käymisen vaikeuden vuoksi päätin luopua tuosta leikistä.

Kysyisinkin nyt teiltä hyviä neuvoja, millä saisin tuon pojan tajuamaan, että minä olen se perheen pää jota totellaan ja kuunnellaan?

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 27.08.2010 klo 13:32  
+
0
Heippa!

Olen itse tutkiskellut myös tätä johtajuuden vaalimista. Olen itse lueskellut Cecar Millanin Laumanjohtaja -kirjaa, joka on siis tämä kuuluisa "koirakuiskaaja", sieltä saa itselleenkin paljon ajateltavaa.. suosittelen :).

Itse vaalin johtajuutta ihan perusasioilla:
-Kuljen ovista ennen koiraa.
-Koira tekee töitä sadakseen ruokansa.
-Olen myös alkanut työstää sitä että syön itse ennen koiraa (joka tuottaa hankaluuksia eri ruoka-aikojemme suhteen. Olen esim. laittanut leipää tjn. ns. ruokakuppiin, syönyt siitä ja antanut ns. "loput" koiralle. Jolloin koiralle pitäisi tulla käsitys, että "johtajathan syövät ensin".
- Leikitään kun minä haluan ja lopetetaan kun lopetan leikin.
- Koira ei pääse valtaamaan sänkyä tai sohvaamme, sillä koiralla ei ole sinne mitään asiaa :)
-Koira ei lähde autosta ennen käskyäni, samaa työstän ulos lähtiessä.
- Koira osaa irti käskyn, ja luovuttaa kaikki haluamani tavarat minulle.

Meille ilmaantui ruokakuppi-murinaa ja kiinni käymistä, jos kupin yritin ottaa takaisin itselleni. Asia korjaantui, kun näytin koiralle, että en peräänny, enkä pelkää. Luulempa, että kaikki eivät ratkaisu tapojani asian suhteen arvosta, mutta asia korjaantui. Mielestäni koiran tulee luovuttaa tavarat ja tarvittaessa kuppi omistajalle.

Itselläni on rutkasti oppimista johtajuuden suhteen, se tuntuu olevan loputon tie. Itsevarmuus on johtajuuden A ja O, omasta mielestäni. Johtajan on oltava määrätietoinen ja Millanin tapaan "rauhallisen itsevarma". Vihaisena/pelokkaana on turha mennä koiraa kouluttamaan/korjaamaan, siitä saa koiralle ristiriitaisia viestejä jotka saattavat saada koirasta entistäkin epätasapainoisemman. Koiran tulee saada tarpeeksi liikuntaa, jottei tuhlaa energiaansa muuhun, ei toivottuun asiaan. Kuri on mielestäni jokaisen koiran tärkein asia. Samoin koiran täytyy tietää olevansa rakastettu ja pidetty :) Näillä ohjeilla itse painelen kohti parempaa johtajuutta. Toivottavasti joku osaa auttaa sinua ongelmiesi kanssa, sillä itsellä ei siihen juuri taitoa ole :/

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 27.08.2010 klo 16:01  
+
0

Ramon kirjoitti:


Toisen koiran nähdessään se jännittyy heti, korvat ja häntä nousevat pystyyn ja se alkaa hiipimään. Kun tarpeeksi lähelle päästään niin alkaa jumalaton räyhääminen.
Koira ei ole vihainen, jos päästän sen haistelemaan toista koiraa se on ihan kiltisti, niin uroksille kuin nartuille.


Älä anna sen tervehtiä. Opetat koiran ohittamaan. Tästä vinkkejä tuolla 'ohittaminen' ketjussa.

Ramon kirjoitti:


Jos otan pannasta kiinni ohjatakseni koiran sisään, se käy käteen kiinni.


Nappaa? Vai puree tosissaan?

Ramon kirjoitti:


Luin sitten tuosta Pertti Vilanderin jääkaudesta ja ajattelin siihen ryhtyä. Mutta ohjeiden risstiriitaisuuksien ja kouluttajalla käymisen vaikeuden vuoksi päätin luopua tuosta leikistä.


Jääkautta ei koskaan pitäisi lähteä toteuttamaan yksin. Vaan aina ehdottomasti jonkun PeVi-kouluttajan opissa. Väärin toteutettu jääkausi tekee koiralle hallaa ja paljon.

Miksi kouluttajalla käyminen on vaikeaa? Johtajuusongelmat on aika isoja ongelmia, eikä välttämättä kotikonstein ratkea.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 16:03)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 27.08.2010 klo 16:49  
+
0
Niin koirat kuin muutkin eläimet käyttäytyvät niin kuin hyödyllisimmäksi kokevat ja myös muuttavat käyttäytymistään sen mukaan. Sinun tehtäväsi on opettaa koiralle johdonmukaisesti ja tavalla, jonka koira pystyy ymmärtämään, että sen elämä on mukavinta silloin, kun se toimii tiettyjen, sinun määrittelemiesi sääntöjen mukaan ja toimii sinulta saamiensa ohjeiden mukaan (käskyt).
Käytännössä siis jos koira ei jossain tilanteessa toimi niin kuin haluat, niin mieti ensin oletko opettanut sille kuinka haluat sen toimivan. Joe et ole opettanut, niin opeta. Jos olet opettanut ja koira varmasti tietää mitä siltä haluat, niin seuraavaksi joudut miettimään miten saat koiran haluamaan tehdä niin kuin sitä on opetettu. Se on sitten jokaisen koulutustavasta riippuvaista kasvattaako sitä halua pakotteen/rankaisun kautta vai jonkin positiivisen tapahtuma.

"Johtajuus" on ennenkaikkea johdonmukaisuutta kaikessa mitä teetkin. Omasta mielestäni kupista syömiset, ovista kulkemiset jne. ovat aivan toissijaista kikkailua, mutta jos joku haluaa syödä leipänsä koiran kupista, niin ihan vapaasti. Ei se minulta ole pois. On meilläkin koirilla säännöt esim. että sänkyyn ei saa tulla tai että ovista kuljetaan vasta luvan kanssa, mutta ne on ihan käytännön syistä ei sen takia, että miettisin että mitäköhän koirani mahtaa minusta ajatella jos annan sille luvan kulkea ovesta jo ennen kuin olen itse siitä astunut vai vasta sen jälkeen kun olen itse siitä mennyt.

saippua

saippua
Viestimäärä: 65

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:16  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Se on sitten jokaisen koulutustavasta riippuvaista kasvattaako sitä halua pakotteen/rankaisun kautta vai jonkin positiivisen tapahtuma.

"Johtajuus" on ennenkaikkea johdonmukaisuutta kaikessa mitä teetkin. Omasta mielestäni kupista syömiset, ovista kulkemiset jne. ovat aivan toissijaista kikkailua, mutta jos joku haluaa syödä leipänsä koiran kupista, niin ihan vapaasti. Ei se minulta ole pois. On meilläkin koirilla säännöt esim. että sänkyyn ei saa tulla tai että ovista kuljetaan vasta luvan kanssa, mutta ne on ihan käytännön syistä ei sen takia, että miettisin että mitäköhän koirani mahtaa minusta ajatella jos annan sille luvan kulkea ovesta jo ennen kuin olen itse siitä astunut vai vasta sen jälkeen kun olen itse siitä mennyt.



Itse käytän koulutustapana coctailia. Enimmäkseen pyrin käyttämään positiivista palkitsemista, mutta tilanteen mukaan käytän rankaisua/pakotetta. Johdonmukaisuus taisi jäädä kokonaan tekstistäni pois, hyvä että toit sen mukaan palstalle. Sehän on todella tärkeää, ehkä kaiken alku ja juuri :D Se, että koira ei saa tehdä jotain tiettyä asiaa, esim. tulla sohvalle on säilyttävä sen koko elämän. Koira ei ymmärrä, jos asiaan joskus puututaan, ja joskus ei. Täytyy olla johdonmukainen siinä mitä tekee, sillä koira vaistoaa kyllä sen jos et oikein itsekään tiedä mitä yrität koiralle viestittää.

Ne ruokailu kikkailut ja ovesta kulkemiset ovat tosiaan pientä nippelinappeli toimintaa, mutta jotkut ovat ne hyväksi todenneet, eikä niistä haittaakaan ole. Vaikka pyrin ylläpitämään noita pieniä arkipäivän "sääntöjä" ihan käytännön syystäkin kun sanoit, yritän käytökselläni korvata puutteet. Säännöillä ja johdonmukaisilla ja itsevarmoilla toimilla koira toimii kurinalaisesti, arvostaa sinua ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun ei jatkuvasti tarvitse epäröidä että kumpi johtaa laumaa.

Kuten Vuorisumu tekstissään osoitti, en ole paras laumanjohtaja tai laumanjohtaja- neuvoja. Ja toden totta saatan olla huono sellainen, mutta onpahan aikaa opiskella lisää asiasta.. kukaan ei ole seppä syntyessään :D

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Tiistaina, 31.08.2010 klo 08:38  
+
0
Ramon, en usko että teillä on johtajuusongelma. Koirasi käyttäytyy kuin koira. Opetat kärsivällisesti sen ohittelemaan muita, ei tarvistse mennä tervehtimään jos se on hankalaa. Se on vielä nuori ja hakee niitä käyttäytymismalleja, eli kannattaa nyt mennä tilanteisiin rauhallisesti ja koittaa yksinkertaisest välttää räyhäämisisä ja vahtimisia. Mitä enemmän se niihin tilanteisiin menee ja pääsee rähjäämään tms. sitä enemmän se koirassa vahvistuu.
Jääkausi tarkoittaa koiralle jotain käsittämätöntä välinpitämättömyyttä eikä sillä ole hajuakaan mitä ihminen sillä hakee. Sehän on nuorelle koiralle aika kauheaa kun se tarvitsee rakkautta ja johdonmukaista ihmistä näyttämään nätisti miten ihmisten maailmassa on elettävä että kaikki sujuu mukavasti. Ole vaan kärsivällinen ja kaikki sujuu hyvin. Mutta mikään ei tapahdu yhdessä yössä ja murrosiät ym on teillä vielä edessä. Mutta kyllä se kiitos lopussa seisoo.

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Tiistaina, 31.08.2010 klo 10:57  
+
0
Tämä johtajuuskysymys on aika sitkeänä ihmisillä.
Ramonin tapauksessa kun hän käy pantaan kiinni ja koira lipoo huuliaan ja näykkää: huulien lipominen on rauhoittava signaali, jolla koira kertoo, että ihminen on sille hiukan uhkaava. Kun ihminen ei siiinä tilanteessa reagoi,ts lue koiransa signaalia, sen on otettava voimakkaampi signaali, eli näykkäisy. Koira ei kuvittele olevansa ihminen, vaan ymmärtää että eri lajia ollaan.Eihän se pysty keskustelemaan meidän kanssamme, koska huomaa, ettemme ymmärrä mitä se ruumiinkielellään kertoo. Ihminen on, jopa oma, koiralle aina juuri näistä syistä hiukan uhkaava. Tuntemalla rauhoittavat signaalit, koko dominanssi ja johtajuus jotenkin häviää. Koira alkaa luottaa siihen, että omistaja ymmärtää mitä se haluaa sanoa, eikä aja tilannetta siihen, että koira tuntee olonsa uhatuksi(ei tarkoita sitä että se pelkää henkensä edestä, mutta tuntee olonsa epämukavaksi). Kun reagoi jo kaikkein lievempiin signaaleihin (huulien nuoleminen, silmien siristely, pään kääntäminen...mm) ei tarvistse mennä pidemmällä. Kaikkein hienointa tässä on se, että ne todella toimivat.
Minulla on toinen koira arka ja helposti siis myös pelokas. Siitä on tullut aivan upea tyyppi kun olen elänyt ja kouluttanut sen perustaen koko homman signaalien lukemiseen ja myös koira pystyy niitä ihmisen tekemänä lukemaan. Eli siitä vaan keskustelemaan koiran kanssa! Avautuu uusi ihana maailma ilman yhtään huutoa saati kiinni käymistä.
Toinen koiramme on 6kk rotikka-sakemanni-collie joka on kuukausi sitten kun se oli "ongelmatapaus". Sitä on aika kovin pidetty ja ollut melkein kaiket päivät yksin. Se on upea tyyppi! Kaikki on toimnut alusta asti tosi hienosti, kun koko perheemme, lapsia myöten, osaa tulkita koiran "puhetta". Eli luottamus tuli tosi nopeasti ja koira on kiltti ja tottelee myöskin hyvin hiljaisia "ei"-sanoja tai alkeiskoulun harjoituksia. Se huomasi heti, että jos joku ihmisen liike tai lähestyminen on sille liikaa, kukaan ei jatka sitä. Eli sillä keinoin se jo kuukauden jälkeen hakee itse hyväilyjä ja halauksia ja on erittäin sosiaalinen ja kaikkia rakastava hännänheiluttaja.
Olen huomannut myös, että mitä vähäeleisemmin ja rauhallisemmin asiat tekee, sen paremmin ne sujuu. Koira on niin tarkka lukemaan ihmisen (ja tietysti muiden koirien) ruumiinliikettä, että sillä jo miten seisot saati mihin katsot on suuri merkitys.
Muuten rauhoittavat signaalit toimivat laumaeläimillä yleensäkin. Hevosilla ja lampailla olen koittanut niitä myös, ja ne ymmärtävät ne. Minulla on lampaita, ja on todella helpompaa hoitaa niitä, kun käyttää samoja signaaleja kuin koirillekin.

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Tiistaina, 31.08.2010 klo 11:43  
+
0
Nämä kaikki itse ensin, olen johtaja "kikkailut"(sopiva sana) ovat ihan turhia. Koira ei tajua eikä sitä paljoa kiinnosta mitä ja milloin ja missä ja mistä syöt kunhan se saa ruokaa kun sillä on nälkä. Olen myös opettanut, että luvalla ulos autosta molemmille, ja käsky jos täytyy odottaa ennen kuin menen ulos. Mutta turvallisuussyistä, jos esim. ulkona on jotain minkä tähden täytyy odotella.
Annan aina koirille jotain syötävää ennen kuin alamme syödä, ettei tarvistse kuolata nälissään kun "johtajat" herkuttelevat. Miksi tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat. Esim ruokkimalla koirasi ennen kuin syöt itse, ei tule mitään " tilannetta "että koittaako se nyt norkata...kauhean tottelematon koira... varastaako se ruokaa pöydältä... Vai mitä tällä jutulla haetaan? Kaikki saavat ruokaa ja ovat tyytyväisiä. Edelleenkään ei sitä kuppia koiralta kannata ottaa pois, eikä mitään muutakaan sillä periaatteella, että sen täytyy antaa "johtajan" viedä kaikki. Kuppiin megaherkku silloin tällöin, niin ei tarvii vahtia sitä. Ja jos joskus tulee joku pakko että se kuppi on silta vietävä, niin sen voi tehdä ilman, että saa hammasta. Sehän on oppinut, että kun ihminen tulee sen kupille, se tietää jotain hyvää. Tavaroita ym. voi opettaa sovulla antamaan, kun tekee vaihtokauppoja ja antaa vaikka namin ja ottaa tavaran. Sitten antaa sen tavaran tai luun tms takaisin. Sitten jos joskus on pakko jostain syystä jotain koiralta ottaa, sen voi tehdä kaikella sovulla.

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Tiistaina, 31.08.2010 klo 15:33  
+
0

Ramon kirjoitti:

Heippa!
Eli ongelmia on puolitoistavuotiaan sekarotuisen uroksen kanssa.
Meillä taitaa tällä hetkellä mennä vähän niin, että koira luulee olevansa meillä se pomo.
Käyttäytyy ihan kivasti ns. normaaleissa oloissa, eli on kotona ihan rauhallinen ja lenkilläkin kaikki menee kivasti, kunnes tulee toisia koiria vastaan.
Toisen koiran nähdessään se jännittyy heti, korvat ja häntä nousevat pystyyn ja se alkaa hiipimään. Kun tarpeeksi lähelle päästään niin alkaa jumalaton räyhääminen.
Koira ei ole vihainen, jos päästän sen haistelemaan toista koiraa se on ihan kiltisti, niin uroksille kuin nartuille. Mutta aika harvoin ketään antaa koirani tulla omaansa moikkaamaan kun luulevat että se on vihainen.

Parvekkeella koira vahtii joskus pihalla kulkevia ihmisiä. Alkaa haukkumaan ja kun menen komentamaan, näyttää hampaitaan ja lipoo huuliaan. Jos otan pannasta kiinni ohjatakseni koiran sisään, se käy käteen kiinni.



Minun nuorempi koira reagoi vastaantuleviin koiiin täsmälleen noin, ei ole agressiivinen ja on käytöksestä huolimatta sosiaalinen koiria kohtaan. Hankaluus on, että vastaantulija ei tiedä sitä.
Vaihdoin valjaat muusta syystä takaisin puolikuristavaan pantaan kesällä. Nyt ohitetaan toiset koirat hyvin. Minulla on kaksi koiraa, joista vanhempi käyttäytyy hyvin. Kuljen nuorempi koira lyhyellä hihnalla pientareen puolella. Hihnalla ohjaan koiraa taakseni. Koira joutuu tarkkaileman jalkojani eikä vastaan tulevaa koiraa.Toinen koira on tien puolella ja se osaltaan haittaa myös näkyvyyttä. Näin kuljetaan reippaasti ja jos alkaa ännellä tai hyöriä, niin kiristän hihnaa. Tuttuja koiria moikataan, niille ei hauku. Koira on reilu 6 kg sheltti ja ikää 7 vuotta.

Parveke on meillä kiellettyä aluetta tuon haukumisen vuoksi. Kutsun koirat pois parvekkeelta ja palkitsen kehulla/lelulla/namilla. Parvekkeen oven avautuessa molemmat haluavat rynnätä sinne, mutta "ei" auttaa ja parveke saa olla rauhassa.

Johtajuutta voi ihan perus tottelevaisuusharjoituksilla harjoitella. Lenkillä sinä määräät tahdin ja suunnan. Pitkällä lenkillä sen ei tarvitse haistella joka merkkiä, vaan etenette ripeästi sinun tahtiin. Kotona et hyppele koirasi yli, vaan vaadit siirtymään syrjään jos koira on keskellä kulkuväylää. Jos koira hyörii ja pyörii paljon kotona niin et huomioi sitä joka kerta. Johtaja aloittaa ja lopettaa leikin.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Tiistaina, 31.08.2010 klo 15:47  
+
0

Ramon kirjoitti:

Heippa!
. Jos otan pannasta kiinni ohjatakseni koiran sisään, se käy käteen kiinni.


Koira käy kuumana eikä luultavasti tajua mitä tekee.Kun koira haukkuu niin se ei kuule "hiljaa/ei hauku " -komennuksia. Silloin se on hukannut korvansa.
Kun menet ja rikot tilanteen kävelemällä luokse ja ihan vaikka kävelemällä päin koiraa jos ei muu auta niin se kiinnittää huomion sinuun ja kuulee sanasi. Minä ehdottaisin , että kävelet koiran luokse ja ohjaat sen pois parvekkeelta paimentaen. Häiritset sitä ja sanallisti kerrot "sisään, mars mars" tai jotain . " Ja kun on sisällä, niin hillitty kehu.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

pentu9

pentu9
Viestimäärä: 61

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 18:06  
+
0
No mulla olis ainakin tohon koiran murisemiseen ja hampaiden näyttämiseen se että me ollaan tehty niin että kylmän viileästi ollaan alistettu, painettu koira maahan ja pidetty sitä siinä niin pitkään kunnes se on aivan rento, niskasta kiinni vaan ja painaa polvella niin että se pysyy maassa. Silleen me ollaan saatu koiramme kuriin.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Torstaina, 02.09.2010 klo 13:55  
+
0
^ Juu-u, siitä mihin taito loppuu, väkivalta alkaa.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 03.09.2010 klo 09:58  
+
0
pentu9:Kun koira murisee, ja varsinkin pentu, sillä on asiaa. Se voi olla resurssien puolustamista, jolloin se kannattaa houkutella muihin puuhiin. Se haluaa sanoa,että nyt menee yli sietokyvyn. Tilanne on koiralle liian pelottava/uhkaava, ja alistaminen saa sen tilanteen koiran päässä vielä pahemmaksi. Se että se pelkäsi ja varoitti, oli todella sen mielestä tarpeen. Tapahtui jotain , jota se odotti/pelkäsi tapahtuvan.
Toki murina on sellaista, että sitä ei millään ihmisjärjellä voi suosia. Mutta se on sitä mieten koira osaa kommunikoida. Se ei ole mitään kauheaa pomottelua, vaan koiran tapa puhua. Siitä kannattaa päästä toisin keinoin kuin alistamalla, koska se ei ole tarpeen.Alistamalla pelko vain kasvaa ja pelkoaanhan koira useimmiten näyttää ihmissilmälle "agressiolla".Toinen tietysti on resurssien puolustaminen. Mutta pennun kohdalla se on vaan opettamiskysymys. Mitä tässä huushollissa saa tehdä, mitä ei. Saako esim mennä sohvalle vai ei. Koiralle täytyy näyttää, että molemmat eletään niin toistemme kanssa, ettei tarvitse murista. Tässä resurssikysymyksessähän tulee juuri ne tapaopettamisasiat kysymykseen.
Murina on ihmismielessä se kauhea valtaa haluavan koiran ääni. Ei, se on aika viimeinen sana ja se varoitus, menee yli sietokyvyn. Onneksi ne murisevat, eivätkä pure varoittamatta.
Se tilanne täytyy ratkaista kaikessa yhteisymmärryksessä ja osoittaa koiralle, että sitä on ymmärretty. Siten niistä pääsee ilman, että se luottamus ja suhde vaarantuu. Jos luottamus ei synny , koira voi tuntea toistekin tarvetta murista. Alistamalla pääsee varmaan tuloksiin, mutta et koskaan ehkä luo koiraasi sitä sanomatonta suhdetta, minkä se luottamus tuo. Ja alistamalla "koulittu" voi, koiran luonteesta riippuen, olla arvaamaton.
Haluan vielä kerran, niinkuin niin monta kertaa,sanoa, että johtajuuskysymys on aika kyseenalainen. Tai siis tarkoitan,että miten sen käsittelee. Ei kannata lähteä ajattelemaan lainkaan, että koira on joku koko ajan valtaa perheessä kärkkyvä peto. Se on eläin ihmisten maailmassa, joka tarvitsee jonkun joka näyttää miten ja missä mennnään.
Toki laumassa,lammas,ihmis- missä vaan laumassa täytyy olla se jolla on narut käsissä. Jos ei ole, elämä on aika kaoottista.

Bahiska

Bahiska
Viestimäärä: 26

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Maanantaina, 06.09.2010 klo 10:59  
+
0
Mä puhun aina ihmisille työtehtävien jaosta laumassa/perheessä. Koiran työ on meidän perheessä leikkiä ihmisten kanssa, olla mukana päivittäisissä askareissa, nukkua jaloissa kun katsomme telkkaria ja lenkillä aika lailla vaan haistella posteja ja kulkea mukana. Kaikki muu toiminta on meidän muiden (ihmisten) tehtävää.

Jos antaisin niille työtehtäväksi vaikkapa vahtia kotia, ne varmasti sen tekisivät ja sitten joutuisin keksimään keinot selvittää jokaiselle, että "teet muuten mun hommia, sun homma olikin vain vastaanottaa vieraita hiljaisesti neljä tassua maassa ja heiluttamalla häntää!". Muussa tapauksessa meille ei koskaan voisi tulla vieraita.

Lenkillä jos antaisin koirien muodostaa laumakäyttäytymisen itse, olisi sielläkin toiset koirat tarkkailijoita, toiset nuuskisivat maata ja nauttisivat lenkistä rennosti. Tarkkailijat muodostavat sitten vastaantulijoista mielipiteen, ja jos ne reagoivat uhkaavasti - koko lauma seuraisi perässä. Onneksi kaikki luottavat minun päätöksentekokykyyn ja pelottavatkin vastaantulijat voidaan ohittaa rennosti maata nuuskuttaen, ehkä minua hieman pälyillen, että "Hei! Eikö tuo muka ole vaara lainkaan eikö?".

Sanokaa sitä johtajuusongelmaksi/signaalien lukemisen heikkoudeksi/tai työnjako-ongelmaksi, niin lopputulos on se, että koira joka ei anna omistajan tulla kieltämään sitä haukkumisesta ja puree on ongelma.

Tuohon ongelmaan on paljolti ratkaisuja ja ei varmaan tarvitse kuin pari kertaa ongelmakoirakouluttajaa, niin varmasti pääsette asiassa eteenpäin. Pääasia, että saat jonkun, jolla on kokemusta noin käyttäytyvistä koirista ja varsinkin niiden "uudelleen kouluttamisesta"/ "korjaamisesta"/ "keksi tähän joku muu termi", etkä vahingossa tee itse ominpäin jotain, mikä mahdollisesti sotkee asioita vielä enemmän tai rikkoo koiran luottamuksen sinuun.
www.uglybulls.com
www.treenaillen.com

Bahiska

Bahiska
Viestimäärä: 26

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Maanantaina, 06.09.2010 klo 17:11  
+
0
Ellu puhuu viisaita tuosta murinasta. Muriseva koira osoittaa epävarmuutta.

Itse en lähtisi ollenkaan kääntämään koiraa nurin, pitämään sitä väkisin maassa tai muutenkaan taistelemaan koiran kanssa. (Omien rotujen kanssa se olisikin jokseenkin itsetuhoista pilata suhde sellaisella toiminnalla, mihin koiralla on mahdollisuus vastata samalla mitalla.)

Kun koiran kunnioitus on saatu, ei sen kanssa tarvitse taistella. En ole koskaan kuullut koirasta, joka kunnioittaisi omistajaansa, joka alistaa sitä. Koira ehkä tottelee, mutta enemmän näkee väistämiskäyttäytymistä ja epävarmuutta ilmentävää käytöstä koirilla, joiden omistajat käyttävät niihin alistus- ja vallankäyttömetodeita. Koira joka kunnioittaa omistajaansa ja luottaa siihen, ei väistä pelosta, luimistele ja mielistele turhia, tai ahdistettuna pure omistajaansa.
www.uglybulls.com
www.treenaillen.com

TmiMieronmieli

TmiMieronmieli
Viestimäärä: 2

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Keskiviikkona, 08.09.2010 klo 23:17  
+
0
Monia hyviä neuvoja on tullut, joten en ala toistamaan kaikkia niitä. Johtajuus on 24/7 tapahtuvaa elämistä koiran kanssa. Siinä yhdistyy liikunta, tiettyjen rajojen asettaminen/pitäminen sekä oikealla hetkellä kiitokset sekä hellyyden osoitukset.
Uskon, että ongelmaksi on muodostunut koiran liika kiihtyminen tietyissä tilanteissa (parveke+ulkolenkit), joissa et pysty osoittamaan koirallesi tarpeeksi selvää johtajuutta. Koirasi kiihtyy mutta et saa sitä rauhoitettua yrityksistäsi huolimatta. Koirasi ei siis koe sinua näissä hetkissä tarpeeksi auktoriteettiseksi. Tällaisen ongelmat saadaan kuntoon kohtaamalla itse ongelma ja puuttumalla tilanteeseen oikealla tavalla..hermostumatta ja itsevamasti. Jos itse arkailet tilannetta niin käänny ammattiauttajan puoleen ja harjoitelkaa yhdessä.
Ongelmakoirien kuntoutusta - Mieronmieli.com
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 08.09.2010 klo 23:19)

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Torstaina, 09.09.2010 klo 09:38  
+
0
Bahiska: Juuri tota mieltä minäkin olen!Eli varmaan se tulikin jo ilmi siinä mun jutussa.
Summa summarum, luottamussuhde tuntuu olevan se sana jolla koiran kanssa pärjää ilman ongelmia. Koko "johtajuusongelma" häviää taivaan tuuliin. Kaikkien kannattaisi opetella rauhoittavat signaalit. Lukekaa Turid Rugaasin "Rauhoittavat signaalit".

hurja

hurja
Viestimäärä: 8

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Torstaina, 09.09.2010 klo 12:30  
+
0
Ärsyttää taas tämä monien tekemä yleistäminen oman koiran käyttäytymisen perusteella. Koirien luonteet ovat yksilökohtaisia, samanrotuisilla saati erirotuisilla.

Oma koirani on nyt 3,5 vuotias uros, sekoitus noutajia ja paimenkoiraa. Koira on ollut hyvin itsenäinen ja dominoiva pennusta asti, ihmisiä ja toisia koiria kohtaan. Olen joutunut käyttämään alistamista ja pakotteita koiran kanssa. Ennen koiran tuloa opiskelin jo Tuire Kaimion pennunkoulutus oppaan, jonka opit jouduin hylkäämään suurimmalta osin koiran luonteen vuoksi.

Koiran ollessa reilun vuoden ikäinen, jouduin kouluttamisessa turvautumaan kokeneeseen kasvattaja tuttuuni. Joka vuosikymmenien saksanpaimenkoirien kasvatus ja koulutus kokemuksella sanoi ettei ole tullut kuin yksi näin "kovapäinen" yksilö vastaan. Pennusta asti olin noudattanut näitä alistamis juttuja, esim. ovesta ensin kulkemista, koiran väistettävä ihmistä jne.

Koira oli jo aika isokokoinen ja edelleen tilanteissa jossa koiraa joutui esim. käskemään pois sohvalta, uhmasi haukkumalla, irvistelemällä ja murisemalla, jopa käymällä kiinni. Tässä vaiheessa ainoaksi vaihtoehdoksi jäi alistaminen fyysisesti. Muutaman kerran ko. tilanteissa suoritetulla selätyksellä sain johtajuuden itselleni, eikä viimeiseen 2 vuoteen ole tarvinnut painia koiran kanssa. Jopa vaimoni sai koiran kuriin tällä tavalla. Jatkan nykyäänkin näitä pieniä, joidenkin mielestä turhia juttuja, muistuttaakseni siitä kuka johtaa. Harvoin koira yrittää uhmata jotain kieltoa, niin riittää kun katson koiraa silmiin.

Fyysisestä alistamisesta huolimatta suhteemme toimii hyvin. Toko kursseillakin toimintaamme ja yhteistyötä on kehuttu. Koirassa olisi kuulemma potentiaalia ja on niin innokas oppimaan. Ajan puutteen vuoksi kuljemme kuitenkin treeneissä vain harrastus mielessä. Yhteiselomme kotona sujuu hyvin, koira tulee hyvin toimeen omien ja muiden lasten kanssa ja tykkää ihmisistä.

Tässä siis esimerkki koirasta, joka ei ole mennyt rikki fyysisestä alistamisesta.

Toinen koiramme on taas ihan erilainen, todella pehmeä. Eikä tulisi mieleenkään käyttää samoja metodeja siihen. Sen kanssa joutuu miettimään mitä tekee ettei anna vääränlaisia signaaleja. Pelkkä ei sana saa koiran mielistelemään.

Eli pitää tuntea koira, ennenkuin voi yhtäkään tapaa kuuluttaa ainoana oikeana. Toisiin koiriin voi jäädä elinikäiset arvet fyysisestä koulutuksesta. Omaan koiraani olen tyytyväinen, enkä kadu toimintaani mutten suosittele sitä ohjeena. Toisaalta, kovana luonteena, koiralle ei jää arpia muistakaan epämiellyttävistä tapahtumista. Ja luultavasti ajan jättäessä nykyisestä koirasta, etsin edelleenkin vahvan yksilön seuraajaksi. Koiralla pitää olla luonnetta.

Mielestäni tämä yleistäminen ja "pehmeä" kouluttaminen menee nykyaikana jo vähän yli. Suurimpaan osaan koirista opit tietysti pätevät, mutta mitä ne pari prosenttia jotka viis veisaavat näistä opeista? Jos mietitään useampia koiria yhdessä, esim. koirapuistossa. Suurin osa koirista löytää oman paikkansa laumassa pelkästään näiden signaalien perusteella.

Mutta mitä sitten jos samaan laumaan tulee kaksi dominanssia yksilöä, jotka molemmat haluavat johtajuuden?

Tämän näkee hyvin oman koirani kanssa, se tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa. Mutta jos paikalle tulee toinen "johtaja", rähinä on varma. Huomaan koirastani lenkilläkin jos vastaantuleva koiran kanssa tulee ongelmia ja osaan vaihtaa reittiä.

Ulosantini kirjoittamalla ei ole parasta mahdollista, mutta varmaan sain mielipiteeni sanottua.

Aloittajan ongelmaan en osaa sanoa mitään, kun ei tiedä koiran luonnetta.

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 10.09.2010 klo 09:40  
+
0
Hurja: Hyvä juttu sinulla ja niinhän se on että on aina äärimmäisiä koiria niinkuin ihmisiäkin. Ja poikkeus vahvistaa säännön.
Silloin tietysti täytyy soveltaa tapauskohtaisesti. Ja vahvasta ja "hurjasta" koirasta saa paljon kun saa sen toimimaan. Niissähän on potentiaalia.
Minulla myös kaksi aivan vastakohtakoiraa mutta olen näillä pehmeillä menetelmillä pärjännyt molempien kanssa. Mutta kuten sanottu, sinulla on äärimmäinen luonne koiralla ja kaikki on päättynyt hyvin.

Bahiska

Bahiska
Viestimäärä: 26

VS: JOHTAJUUDEN VAHVISTAMINEN - Perjantaina, 10.09.2010 klo 17:56  
+
0

hurja kirjoitti:

Mutta mitä sitten jos samaan laumaan tulee kaksi dominanssia yksilöä, jotka molemmat haluavat johtajuuden?



Molemmat joutuvat tyytymään olemaan alempana. Silloin kun omistaja on paikalla, on toisen kyräily kielletty yms. Koirat opetetaan käyttäytymään laumassa ihmisen haluamalla tavalla ihmisen ollessa paikalla. Tämä on helppo tehdä ilman koirien kiihdyttämistä alistamisella/komentelulla/tai muulla sellaisella toiminnalla, joka nostaa koirien jännittyneisyyttä.
Ihmisen ollessa poissa paikalta, kaksi dominoivaa koiraa, eivät ole keskenään samoissa tiloissa lainkaan.

Vaikka koira olisi kuinka kova, pahapäinen tai vaikea, voi sitä kouluttaa ilman alistamista/selkäänantoa.
Itseasiassa mitä kovempi tai pahapäisempi eläin on, sen vähemmän pyrkisin saamaan kitkaa omistajan ja eläimen väliin.
Tällaisia koiria on esim.osa itsenäisistä työkoiraroduista, osa pk-rotujen yksilöistä ja osa vartija-/vahtikoiratyyppisistä roduista.

Itse tykkään myös kovapäisistä yksilöistä ja dominanssiakaan en koirassa pelkää, lähestynkin tällaisia koiria mielelläni siltä kannalta, että niiden elämä on mukavempaa kaikin puolin kun ne tottelevat ja käyttäytyvät kiltisti. Mikäli teet tottelemisesta ja alistuvaisesta käytöksestä koiralle kannattavaa, se alkaa toimimaan haluamallasi tavalla. Kovapäisyyttä ei voi koirasta poistaa, mutta kovapäisenkin voi _opettaa_ ilmentämään vaikkapa tottelevaista ja nöyrää koiraa.

Kaikki sellainen toiminta, mikä kuuluu tapakasvatukseen on myös helpointa opettaa koiralle ilman erillisiä käskyjä/koiraan koskemista. Apuvälineenä voi käyttää esim. hihnaa, jolloin et tee itsestäsi koiralle uhkaavaa -> se ei näe tarvetta irvistellä sinulle -> asia on hoidettu muulla tavalla -> et joudu vastaamaan koiran irvistelyyn väkivalloin.

hurja kirjoitti:

Tämän näkee hyvin oman koirani kanssa, se tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa. Mutta jos paikalle tulee toinen "johtaja", rähinä on varma. Huomaan koirastani lenkilläkin jos vastaantuleva koiran kanssa tulee ongelmia ja osaan vaihtaa reittiä.



Ulkoillessa on hyvä tehdä koiralle selväksi, ettei ole sen päätös onko vastaantulija "johtaja" vai ei.
Meillä olisi h*lv*tt* irti jos joutuisin vaihtamaan koko lauman kanssa suuntaa, esim. pyöräillessäni, kun vastaan tulee koira, jonka joku omasta laumastani kokee jotenkin häiritseväksi.

Koira joka päättää omistajan puolesta kuka vastaantulijoista rähistään ja kuka annetaan olla, tekee omistajansa hommia.

----------------------------------------

Voi toki olla, että joskus joudun nielemään kaiken kirjoittamani, mutta tähän asti olen pärjännyt näin. Kukaan ei kuitenkaan voi antaa mitään lopullista vastausta joka koskisi kaikkia koiria, joten jokaisen mielipiteeseen on oltava oikeus, enkä halua kenenkään varpaille astuakaan.
www.uglybulls.com
www.treenaillen.com

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 06:30)