Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:04

Kertokaa mielipiteenne tästä koulutusmetodista!

Siirry sivulle: 1 2

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:04  
+
0
Kerroin tuttavalleni ongelmastani koirani kanssa, kun se vetää ulkona koristen ja haukkuu kaikille ohimeneville eliöille ja on käskyjeni tavoittamattomissa, aivan siis yli-innokas tutustumaan kaikkiin ja tutkimaan kaikkea kivaa. Käytös ei ole siis aggressiivista, vaan uteliasta ja halua mennä tutustumaan ja leikkimään ja tutkimaan asioita.

Tuttavani sanoi, että ongelma on auktoriteetissani, että koira ei miellä minua johtajaksi. Hän sanoi että lellin sitä liikaa (pidän sylissä ja rapsuttelen, vastaan koiran "pyyntöihin" leikkiä kanssani kun se tuo lelun luokseni jne.) ja että en saisi tehdä mitään silloin kun koira pyytää ja haluaa, en saisi mennä koiran luokse ikinä, vaan sen pitää tulla minun luokse kaikissa tapauksissa. Jos koira tuo lelun luokseni ja haluaa leikkiä, en saa huomioida sitä, vaan minun pitää tehdä leikkiin aloite.

Hän ehdotti, että pitäisin viikon ajan "jääkautta". En siis antaisi koiralleni minkäänlaista huomiota missään tapauksessa, antaisin sille vain ruoan ja veisin ulos tarpeille. Tällöinkään en saisi komentaa sitä tai antaa minkäälaisia käskyjä. Koiran tulisi olla siis aivan ilmaa minulle. Tällä tavalla saisin ikäänkuin sen "häädettyä laumasta". Koira saattaisi masentua viikon aikana ja olla omissa oloissaan. Tämän jälkeen pitäisi alkaa käyttäytyä uudella tavalla. Näyttää kuka on johtaja. Eli koira ei tee aloitetta ikinä mihinkään, vaan minä määrään mitä tehdää ja koska. Minä päätän kun haluan leikkiä koiran kanssa, ja minä kutsun koiran luokseni kun haluan rapsuttaa sitä, ja sen jälkeen käsken sitä mennä pois luotani. Näin koiran pitäisi oppia kunnioittamaan minua, ja alle kuukaudessa sen pitäisi olla täysin eri koira, ja myös ulkona käyttäytymisen pitäisi muuttua täysin. Koira ei enää vie minua, vaan minä sitä.

Mitä mieltä te olette tästä? Menin aivan hämilleni itse kun kuulin hänen mielipiteensä, minusta tällainen kuulostaa todella julmalta, tarvitseehan koira rakkautta ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta sekä huolenpitoa ja leikkiä ja seurustelua, miten tällainen "jääkausi" voi olla koiran hyväksi? Ymmärrän tämän metodin idean, koiraa ei saa paapoa liikaa ja alistua sen tasolle ja anella siltä mitään, silloin menettää oman auktoriteettinsa ja johtajuutensa koiran "laumassa". Mutta eikö auktoriteettia voisi rakentaa uudestaan ilman tällaista "laumasta häätämistä"? Tämä oli kuulemma aivan jossain kirjassa esitetty tapa kouluttaa koiraa.. Minä en ainakaan välttämättä haluaisi tällaista suhdetta koiraani. Haluan rapsutella sitä ja jutella sille ja leikkiä kun koirani innoissaan tuo lelun minulle. Haluan läheisen ja ystävällisen suhteen koiraani, mutta tottakai myös haluan olla sille pomo. Onko tämä nyt ainoa keino päästä kyseiseen tavoitteeseen..?
Bichon Frisé Luna 6/2009

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:17  
+
0
Vaikka en ole PeVi-menetelmään (jääkausi, laumahäätö, kolinapurkit etc.) perehtynyt, niin sen verran osaan sanoa, ettei niitä kannata ilman asiantuntevaa kouluttajaa lähteä toteuttamaan missään tapauksessa. Jos kannattaa edes lähteä toteuttamaan siinäkään tapauksessa.. :roll:

Mariel kirjoitti:

Kerroin tuttavalleni ongelmastani koirani kanssa, kun se vetää ulkona koristen ja haukkuu kaikille ohimeneville eliöille ja on käskyjeni tavoittamattomissa, aivan siis yli-innokas tutustumaan kaikkiin ja tutkimaan kaikkea kivaa. Käytös ei ole siis aggressiivista, vaan uteliasta ja halua mennä tutustumaan ja leikkimään ja tutkimaan asioita.



Minkä ikäinen ja minkä rotuinen koira on? Miten koira tottelee ja kuuntelee sisällä?
Millä lailla olet opettanut koiran kulkemaan hihnassa, ja miten toiminut kun koira vetää?
Onko koira ahne? Jos on, niin oletko kokeillut, esim. ruokkia koiraa ulkona? Tai jos koira pitää leikkimisestä, niin oletko yrittänyt leikkiä koiran kanssa ulkona?
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:30  
+
0
Koira on bichon frisé narttu, 1v 4kk. Sisällä on kiltti ja rauhallinen, osaa peruskäskyt istu, maahan, paikka, tassu jne. Kyllä sitten kun rappukäytävään tulee joku ja hän kuulee ääniä niin sitten mennään oven taakse haistelemaan ja murisemaan ja vähän haukahtelemaan hiljaa.. Aina myös jos joku tulee kotiin niin sitten alkaa taas hyppiminen ja haukkuminen ja into.. Muuten on sisällä todella rauhallinen ja kuuliainen.

Koira kulkee flexissä valjailla, ja ollaan nyt viimeaikoina harjoiteltu vierellä kävelyä. Pidän flexin siis lyhyenä ja koira kulkee vieressä. Heti jos alkaa vetämään hirveästi niin pysähdytään. Tätä saa tehdä siis joka toisella askeleella. Tavoitteenani on että koira kävelisi vierelläni raviaskelta suoraan eteenpäin, eikä pelkillä takajaloilla laukkaa koristen joka suuntaan. Tässä ollaan jo vähän edistytty, alkaa jo kävellä vierelläni rauhallisemmin. Vähän vielä tosin pitää jäädä haistelemaan ja tutkimaan jokaista puskaa ja roskaa jne. Ja tosiaan jos vastaan tulee ihmisiä tai koiria niin haukkuminen alkaa ja kiskominen ärsykkeen suuntaan (olen huomannut ettei tätä kuitenkaan ihan joka kerta tapahdu, esim. omalla kotipihalla haukkuu aina, mutta vaikkapa kadulla kulkiessa ei hauku juurikaan! Mistä lie johtuu..) Haukkumistilanteessa olen kieltänyt tiukasti ja kävellyt vain ärsykkeestä ohi. Kotipihalla ollessa olen satunnaisesti jopa pysäyttänyt koiran ja käskenyt sen istua, odottanut sitten niin kauan että koira istuu rauhassa ja vasta sitten lähdetään eteenpäin. Yleensä siinä kyllä käy niin, että koira jatkaa reuhtomista rauhoittumisen jälkeen taas. Ainakin jos ärsyke on vielä tallella (esim. naapurin mummo pihakeinussa).

Ruokkimista en ole kokeillut ulkona, enkä namien kanssa kouluttamista muuta kuin sisällä.. Leikkiminen ei oikein koirani kanssa ole toiminut, kun ulkona on niin hirveästi kaikkea jännää mikä kiinnostaa, silloin ei enää omat vanhat lelut jaksa kiinnostaa yhtään. On siis niin utelias pihalla ja kaikki paikat pitää tutkia..
Bichon Frisé Luna 6/2009

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:44  
+
0
Noh, tuo "koulutusmetodi" on meillä lähes elämäntapa. Meillä ei tosin ole käytössä kolinapurkkeja tms. Mutta...

Minä en huomioi koiraani, kun tulen esim. kotiin. Odotan, että se rauhoittuu ja annan sitten luvan tulla luokseni. Päälleni ei hypitä ellen anna lupaa (temppu). Minä aloitan aina leikin ja minä myös lopetan sen. Ovesta mennään luvan kanssa ja minä menen edeltä. Minnekään ei rynnitä. Minnekään ei vedetä. Totta kai raastaa hermoja, kun pentu haluaa aivan suunnattomasti johonkin ja vetää heti, kun otan yhdenkin askeleen. Matka jatkuu kuitenkin vasta, kun koira on palannut viereeni ja ottanut kontaktin. Minä kerron, mitä saa ja milloin saa. Minä en myöskään pulise koiralleni pitkin päivää. Näin ollen koira kuuntelee enemmän, kun sitten joskus jotain sanon. En halua, että puhelein on "taustamelua". Ja pisteenä i:n päälle; Käskyjäni noudatetaan.

Ei tämä tarkoita, ettei koiraa saa koskaan "helliä". Minä hieron koiraani joka päivä ja rapsuttelen, kun on sen aika. Silloin, kun annan pennulle luvan tulla luokseni, kun se käyttäytyy hyvin jne. Näin se on ansaittua eikä itsestäänselvyys.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:50  
+
0

Mariel kirjoitti:

Ruokkimista en ole kokeillut ulkona, enkä namien kanssa kouluttamista muuta kuin sisällä.. Leikkiminen ei oikein koirani kanssa ole toiminut, kun ulkona on niin hirveästi kaikkea jännää mikä kiinnostaa, silloin ei enää omat vanhat lelut jaksa kiinnostaa yhtään. On siis niin utelias pihalla ja kaikki paikat pitää tutkia..



miksi koira tottelisi sinua, tai kiinnittäisi sinuun ylipäätään mitään huomiota, jos ympäristö pelkällä olemassaolollaan palkkaa koiraa paremmin kuin mitä sinä? Kokeilepa sitä, että alat antaa koiralle sen ruoat lenkeillä siten, että aina kun koira edes vilkaisee sinua päin, niin annat sille nappulan, lihanpalan, ruston, tai mitä ikinä koira ruoakseen syö. Muutamassa päivässä kontakti alkaa olla jo todennäköisesti aivan toista luokkaa. Naksutin on tässä hyvä apuväline.

Ja jos haluat, että koirasi ei vedä hihnassa, niin hankkiudu nyt ainakin aluksi flexistä eroon! Flexissä koira oppii tottumaan jatkuvaan vedon tunteeseen, kun naru on koko ajan kireällä.

Täällä on monta hyvää ketjua mm. ohittamisesta, motivoinnista, vierellä kävelystä ja vapaana pitämisestä, joihin kannattaa tutustua ennen kuin alkaa jääkausia pitämään. :peukku: Suosittelen itse lämpimästi naksutinkoulutukseen tutustumista, sen kanssa ei tarvitse ainakaan pelätä, että pilaa suhteen koiraan tai saisi jotain täysin peruuttamatonta vahinkoa aikaan.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 22:58  
+
0

Mariel kirjoitti:

Koira on bichon frisé narttu, 1v 4kk. Sisällä on kiltti ja rauhallinen, osaa peruskäskyt istu, maahan, paikka, tassu jne. Kyllä sitten kun rappukäytävään tulee joku ja hän kuulee ääniä niin sitten mennään oven taakse haistelemaan ja murisemaan ja vähän haukahtelemaan hiljaa.. Aina myös jos joku tulee kotiin niin sitten alkaa taas hyppiminen ja haukkuminen ja into.. Muuten on sisällä todella rauhallinen ja kuuliainen.

Koira kulkee flexissä valjailla, ja ollaan nyt viimeaikoina harjoiteltu vierellä kävelyä. Pidän flexin siis lyhyenä ja koira kulkee vieressä. Heti jos alkaa vetämään hirveästi niin pysähdytään. Tätä saa tehdä siis joka toisella askeleella. Tavoitteenani on että koira kävelisi vierelläni raviaskelta suoraan eteenpäin, eikä pelkillä takajaloilla laukkaa koristen joka suuntaan. Tässä ollaan jo vähän edistytty, alkaa jo kävellä vierelläni rauhallisemmin. Vähän vielä tosin pitää jäädä haistelemaan ja tutkimaan jokaista puskaa ja roskaa jne. Ja tosiaan jos vastaan tulee ihmisiä tai koiria niin haukkuminen alkaa ja kiskominen ärsykkeen suuntaan (olen huomannut ettei tätä kuitenkaan ihan joka kerta tapahdu, esim. omalla kotipihalla haukkuu aina, mutta vaikkapa kadulla kulkiessa ei hauku juurikaan! Mistä lie johtuu..) Haukkumistilanteessa olen kieltänyt tiukasti ja kävellyt vain ärsykkeestä ohi. Kotipihalla ollessa olen satunnaisesti jopa pysäyttänyt koiran ja käskenyt sen istua, odottanut sitten niin kauan että koira istuu rauhassa ja vasta sitten lähdetään eteenpäin. Yleensä siinä kyllä käy niin, että koira jatkaa reuhtomista rauhoittumisen jälkeen taas. Ainakin jos ärsyke on vielä tallella (esim. naapurin mummo pihakeinussa).

Ruokkimista en ole kokeillut ulkona, enkä namien kanssa kouluttamista muuta kuin sisällä.. Leikkiminen ei oikein koirani kanssa ole toiminut, kun ulkona on niin hirveästi kaikkea jännää mikä kiinnostaa, silloin ei enää omat vanhat lelut jaksa kiinnostaa yhtään. On siis niin utelias pihalla ja kaikki paikat pitää tutkia..



Koira ei ole sisällä "rauhallinen ja kuuliainen", jos se sisällä murisee ja haukkuu ulkoa tuleville äänille.

Jos tavoite on, että koira kulkee vierellä, suosittelen jättämään sen flexin pois. Perushihnoja löytyy myös pitkiä esim. 2,5 m. Sen avulla sinun ei tarvitse mennä puskaan mukaan, kun koira menee tarpeilleen.

Älä anna koiran jäädä haistelemaan. Opeta sille esim. lupasana "nuuhkimaan" tms., jolloin pysähdyt ja koira saa mennä haistelemaan. Sitten "mennään" ja matka jatkuu. Minulla on pieni pentu ja se ei saa jäädä nuuhkimaan omiaan. Nuuhkii, minkä ilmasta saa, mutta minä kävelen eteenpäin.

Jos tiedät, että koira haukkuu ja haluaa muiden luo, kierrä kaukaa, opeta istuminen varmaksi ja siirtykää vähitellen lähemmäksi istumaan. Juokse vaikka puskaan, jos tiedät, että ohitus ei tule onnistumaan. Minä kävelen naksutin ja hihna toisessa, namit toisessa kädessä 99% ajasta, kun ollaan lenkillä.

Jos koira haukkuu paljon myös ihmisille, on syytä tutustua ihmisiin. Ei lenkillä, koska siellä mennään ohi. Kutsu ihmisiä kylään ja pidä koira vaikka hihnassa alusta loppuun. Ihmisille nameja ja niitä saa antaa koiralle, kun sillä on 4 tassua maassa ja se ei hauku.

Jos koira leikkii edes jollain sisällä, hyvä. Hanki joku superlelu, jolla leikitään vain ulkona. Minulla on esim. agilityyn oma lelu, lenkillä oma lelu, tiettyyn leikkiin omat patukat jne. Sisällä koiralla ei ole leluja lattialla. Puruluita on muutama, välillä puuhaboksi ja välillä lihaisa luu.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 23:02  
+
0
Paljon kiitoksia neuvoista, naksutin meillä jo onkin mutta en oikein ole osannut sitä käyttää vielä :) Täytyy ruveta ottamaan raksuja pussiin mukaan ja ruveta palkitsemaan koiraa hyvästä työstä! Nyt on jotain mikä antaa motivaatiota tähän meidän käyttäytymisen harjoitteluun ;)
Bichon Frisé Luna 6/2009

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 23:31  
+
0
Mä olen yhä sitä mieltä, ettei fleksi opeta koiraa vetämään. Ei ole opettanut ainakaan niitä kolmea koiraa, joita mä olen taluttanut kotona fleksissä ja pitänyt "pyhäremminä" lyhyttä, ja yksikään näistä ei ole vetänyt. Fleksissä aletaan kulkea vasta sitten, kun remmikäyttäytyminen on kunnossa, ja vetäminen on siinäkin ihan yhtä rankaistavaa. Jos koira vetää nahkaremmissä, vetää se fleksissä, ja jos koira vetää fleksissä, vetää se myös nahkaremmissä...
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 23:33  
+
0
Pakko sanoa että tuolle "jääkausi"-metodille välimaastokin, voisiko sanoa kultainen keskitie.

Meilläkin pennun pitää aina odottaa että saa luvan mennä ovesta ulos/sisään, mennä ruokakupille syömään, tervehditään vasta kun pentu istuu nätisti maassa jne, eli samoja juttuja kuin mywayllä. Lenkillä pentu on miltei 70% ajasta vapaana, vain teillä mentäessä kulkee hihnassa. Vapaana ollessa tietää käskyn 'odota', jolloin se pysähtyy odottamaan että tulen kohdalle, sitten matka jatkuu. Vapaana ollessa meillä on myös käsky 'mennään yhdessä', joka tarkoittaa että pentu tulee sivulle ja kulkee vierellä nätisti, ei tarvitse kuitenkaan välttämättä ottaa kontaktia, kuhan kun kulkee nätisti mukana. Jos haluan että ottaa myös kontaktin, annan käskyn 'seuraa'. Hihnassa toimii myös kaksi edellistä käskyä. Pentu saa haistella hihnassa mutta minun tahtiini eli en jää odottamaan vaan kävelen eteenpäin. Kun pysähdyn niin sitten pissataan. 'Käy pisulla' on muuten kätsy käsky kun esimerkiksi pitäisi nopeasti pennun käydä pihamaalla pissalla :wink:

Kuitenkin tämän ns. tiukan linjan rinnalla meillä jutellaan koiralle käskyjen ulkopuolella ja on pari lelua aina koiran käytettävissä luiden lisäksi. Niillä leikitään kuitenkin hillitysti sisällä. Treeneihin meilläkin on omat "superlelut". Koiraa myös rapsutellaan jos se rapsutuksia tulee pyytämään. Voisin kiteyttää tämän niin että meillä ollaan tiukkajohtaja mutta myös ystävä.

Pentuni rotuominaisuuksiin kuuluu puolustus- ja vahtimisvietti, ja se myös näkyy. Ja kuuluu. Siksi meillä on tapana että kun joku koputtaa oveen ja pentu alkaa haukkumaan niin pentu käsketään omalle paikalle (ison rahin päälle, älkää kysykö mistä tuo paikka on tullut, en tiedä :hymy: En viitsi pennun omaa petiä pitää minään ns jäähypaikkana) odottamaan kunnes vieras pääsee sisään ja pentu on hiljaa. Sitten saa mennä tervehtimään, hillitysti. Jos alkaa haukkumaan niin takaisin vaan rahille eikä sieltä poistuta ennen kuin saa luvan. Tällä keinolla on pentu alkanut melko hyvin hillitä itseään sisätiloissa. Nyt on vielä tuo pihan vahtimisen vähentäminen edessä. Lenkillä tai ihmistenilmoilla pentu ei hauku vieraille, esim. junassa pentu yrittää jopa tunkea vieraiden syliin rapsuteltavaksi.

Tulipas sepustus :hymy:
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Maanantaina, 11.10.2010 klo 23:53  
+
0

jannie kirjoitti:

Mä olen yhä sitä mieltä, ettei fleksi opeta koiraa vetämään. Ei ole opettanut ainakaan niitä kolmea koiraa, joita mä olen taluttanut kotona fleksissä ja pitänyt "pyhäremminä" lyhyttä, ja yksikään näistä ei ole vetänyt. Fleksissä aletaan kulkea vasta sitten, kun remmikäyttäytyminen on kunnossa, ja vetäminen on siinäkin ihan yhtä rankaistavaa. Jos koira vetää nahkaremmissä, vetää se fleksissä, ja jos koira vetää fleksissä, vetää se myös nahkaremmissä...



Selitä nyt tyhmälle, että miten fleksi ei opeta vetämään, mutta flexiä ei käytetä ennen kuin hihnakäyttäytyminen on hallinnassa? Eikö fleksin perusajatuksena ole se, että koira vetää ihan kirjaimellisesti itselleen lisää liekaa?
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 00:24  
+
0
Kyllä koirakin erottaa paineenvaihteluita, onhan se nyt vähän eri asia ottaa narua ulos kelasta kuin repiä perässään edes 50 kiloa ihmistä mikä pistää vastaan... Eli ihan samalla lailla fleksissä kulkemiseen täytyy opettaa kuin missä tahansa remmissä kulkemiseen, mutta ei se fleksi tee vetävää koiraa. Ei varmasti!

Se on kyllä ihan totta, että fleksiä pidetään liian usein "helppona" vaihtoehtona, ja sitä ei osata käyttää oikein, jolloin tuloksena on sitten vetävä koira. Tietenkin se nahkaremmissä vetävä koira vetää sitten myös fleksissä ja vice versa, ja entä sitten ne koirat, jotka ovat ikänsä olleet pelkässä nahkaremmissä ja vetävät silti? Vetääkö ne, koska ne on nähneet fleksissä ulkoilevia koiria??

Jos Suomessa ei olis laissa säädetty koirien kiinnipidosta, niin meillä ei olis remmiä ollenkaan, joten toi 8m on lähinnä vain napanuorana. Meillä voi mennä päiviä, hyvällä tuurilla jopa viikkoja ilman, että fleksiä tarvitsee lukita kertaakaan lenkkien aikana. Joo, ja puppe ei muuten tervehdi teitä mutkan takaa :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 08:57  
+
0
Myway Olenko käsittänyt aivan väärin aikaisemmat viestisi? Aiemmista viesteistäsi olen ymmärtänyt, että sinä nimenomaan haluat koiran useimmissa tilanteissa hakevan aktiivisesti kontaktia sinuun ja että myös palkitset pentuasi kaikesta aktiivisesta oma-aloitteisesta toiminnasta, joka palvelee sinun koulutustavoitteitasi. Sehän on kuitenkin aivan päinvastainen koulutustapa kuin aloittajan kertoma jääkausien yms. pitäminen, jossa koiraa ei huomioda tekipä se mitä tahansa, käyttäytyipä kuinka hyvin tai huonosti.

Itse haluan, että koirani on etenkin ulkona aktiivinen ja kontaktinhakuinen nimenomaan minua kohtaan. Haluan, että koira tietää, että se voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa minun toimintaani. Pääperiaate on, että palkitsen koiraa tavalla tai toisella aina kun se käyttäytyy haluamallani tavalla. Palkitseminen voi olla esim. sitä ruuan antamista, leikkimistä, rapsutuksia, juoksemaan pääsemistä, ovesta ulospääsemistä, lupa saada toteuttaa jokin käsky tai vaikkapa agilityeste. Tietenkin siinä vaiheessa kun koira osaa jo lähes 100% varmasti toimia haluamallani tavalla, vähennän palkkausta satunnaisesti, mutta niin kauan kuin koiran käytöksessä on siltä osin parantamisen varaa, palkitsen sitä oikeasta käytöksestä, jota se toivottavasti aktiivisesti itse tarjoaa saadakseen minulta tai minun kauttani jonkin palkkion.

Aloittajan tapauksessa unohtaisin jääkauden yms. ainakin tuossa muodossaan. Ensimmäiseksi alkaisin kouluttaa koiraa myös siellä ulkona eli palkitsemaan sitä pienimmistäkin oikeansuuntaisista toimista vähän joka asian suhteen eli jos koira on pienenkin hetken vetämättä, pääsee se eteenpäin ja/tai saa hieman ruokaa, jos koira ei hauku vastaantulijalle saa se koko ohituksen ajan ruokaa jne. jne. Jos omistajasta tuntuu, ettei koira missään tilanteessa käyttäydy halutusti, täytyy tilanteita silloin helpottaa, esim. ohittamalla ihmiset kauempaa.
Lisäksi alkaisin muutenkin kouluttaa koiraa pääasiassa ulkona, jotta koira oppii, että samat käskyt pätevät sielläkin kuin sisällä. Samoin leikkisin koiran kanssa pääasiassa ulkona, jotta koira oppii, että sielläkin voi tehdä omistajan kanssa kivoja juttuja, ei vain sisällä. Sisällä taas opettaisin koiralle haukkumisen sijaan vaihtoehtoisen tavan reagoida käytävän ääniin ja sisälle tuleviin vieraisiin eli esim. menemään "omalle paikalle". Tämä täytyy tietenkin ensin opettaa omana juttunaan ja vasta kun toiminta muuten sujuu, yhdistää ääniin ja sisälle tulijoihin.

Lisäksi aloittajana kiinnittäisin huomiota siihen, milloin huomioin koiraa, eli se saa huomiota vain käyttäytymällä nätisti, ei hyppimällä, haukkumalla, vetämällä jne. jne.

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 09:28  
+
0

jannie kirjoitti:

Kyllä koirakin erottaa paineenvaihteluita, onhan se nyt vähän eri asia ottaa narua ulos kelasta kuin repiä perässään edes 50 kiloa ihmistä mikä pistää vastaan... Eli ihan samalla lailla fleksissä kulkemiseen täytyy opettaa kuin missä tahansa remmissä kulkemiseen, mutta ei se fleksi tee vetävää koiraa. Ei varmasti!

Se on kyllä ihan totta, että fleksiä pidetään liian usein "helppona" vaihtoehtona, ja sitä ei osata käyttää oikein, jolloin tuloksena on sitten vetävä koira. Tietenkin se nahkaremmissä vetävä koira vetää sitten myös fleksissä ja vice versa, ja entä sitten ne koirat, jotka ovat ikänsä olleet pelkässä nahkaremmissä ja vetävät silti? Vetääkö ne, koska ne on nähneet fleksissä ulkoilevia koiria??

Jos Suomessa ei olis laissa säädetty koirien kiinnipidosta, niin meillä ei olis remmiä ollenkaan, joten toi 8m on lähinnä vain napanuorana. Meillä voi mennä päiviä, hyvällä tuurilla jopa viikkoja ilman, että fleksiä tarvitsee lukita kertaakaan lenkkien aikana. Joo, ja puppe ei muuten tervehdi teitä mutkan takaa :hymy:



Kiitos vastauksesta, jonka blondikin ymmärtää. ;)

Mutta tosiaan, oletan, että alottajan tapauksessa fleksi on ollut aina käytössä, ja hihnakäyttäytymistä ei ainakaan viestin perusteella ole kunnolla opetettu, joten pidän kyllä itse kantanani sen, että hihnan kanssa on helpompi opettaa koira kävelemään omistajan lähellä ja vetämättä. Koirallekin on varmasti helpompaa oppia ensin siihen, että liekaa on tietyn verran, ja jos yrittää enemmän, niin tulee täysi stoppi.

Jos koira on hallinnassa niin, että tulisi yhtälailla nätisti irti, niin flexi/liina/remmihän on vain kosmeettinen väline. :peukku: Ja täkäläisiä koiraihmisiä kohtaan alkaa olla jo sellaisia antipatioita, että toivottavasti tulisittekin nurkan takana vastaan! :jjei:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 09:37  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Myway Olenko käsittänyt aivan väärin aikaisemmat viestisi? Aiemmista viesteistäsi olen ymmärtänyt, että sinä nimenomaan haluat koiran useimmissa tilanteissa hakevan aktiivisesti kontaktia sinuun ja että myös palkitset pentuasi kaikesta aktiivisesta oma-aloitteisesta toiminnasta, joka palvelee sinun koulutustavoitteitasi. Sehän on kuitenkin aivan päinvastainen koulutustapa kuin aloittajan kertoma jääkausien yms. pitäminen, jossa koiraa ei huomioda tekipä se mitä tahansa, käyttäytyipä kuinka hyvin tai huonosti.

Itse haluan, että koirani on etenkin ulkona aktiivinen ja kontaktinhakuinen nimenomaan minua kohtaan. Haluan, että koira tietää, että se voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa minun toimintaani. Pääperiaate on, että palkitsen koiraa tavalla tai toisella aina kun se käyttäytyy haluamallani tavalla. Palkitseminen voi olla esim. sitä ruuan antamista, leikkimistä, rapsutuksia, juoksemaan pääsemistä, ovesta ulospääsemistä, lupa saada toteuttaa jokin käsky tai vaikkapa agilityeste. Tietenkin siinä vaiheessa kun koira osaa jo lähes 100% varmasti toimia haluamallani tavalla, vähennän palkkausta satunnaisesti, mutta niin kauan kuin koiran käytöksessä on siltä osin parantamisen varaa, palkitsen sitä oikeasta käytöksestä, jota se toivottavasti aktiivisesti itse tarjoaa saadakseen minulta tai minun kauttani jonkin palkkion.
----
Lisäksi aloittajana kiinnittäisin huomiota siihen, milloin huomioin koiraa, eli se saa huomiota vain käyttäytymällä nätisti, ei hyppimällä, haukkumalla, vetämällä jne. jne.



Hyvä tavaton, nyt olen minä sitten vuorostani kirjoittanut sekavasti. :D
Minähän palkkaan koiraa monta monta sataa kertaa päivässä oikein toimimisesta. En pidä mitään jääkautta. *naur* Yritin vain sanoa, että meillä on "säännöt", joista pidetään kiinni. Eli koiran pitää osata hillitä itsensä ja odottaa lupaa esim. juuri ovesta ulos pääsemiseen. Ovi aukeaa heti, kun pentu istahtaa eli näin se omalla toiminnallaan vaikuttaa tähänkin asiaan. Ulos pääsee, kun ottaa kontaktia. Se ei saa ryntäillä paikasta toiseen kurkku koristen ja muutenkin harjoitellaan itsehillintää. Pellolle pääsee juoksemaan, kun ottaa kontaktia. Leikkimään muiden koirien kanssa, kun ottaa kontaktia jne.

Minä teen koiran kanssa pitkin päivää paljon asioita. Ollessani tietokoneella minulla on nappuloita ja naksutin vieressä. Jos ulkoa kuuluu haukkumista ja koira on rauhallinen NAKS. Posti kolahtaa NAKS.

Vuorisumu: Ei hätää. En minä mikään tunteeton tyranni ole, joka ei koiraansa huomioi! Minähän juuri kävelen sen naksuttimen kanssa ja pääsen palkkaamaan heti, kun ohi menee mitä tahansa, kuuluu outo ääni, tulee jokin eläin (varpusparvi, varis, jänöjussi...) jne. :D
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 09:40  
+
0
Tuplat pois.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It
(Viestiä on muokattu tiistaina, 12.10.2010 klo 09:41)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 09:56  
+
0
Myway Sitten olin ymmärtänyt ihan oikein aiemmin.
"Noh, tuo "koulutusmetodi" on meillä lähes elämäntapa. Meillä ei tosin ole käytössä kolinapurkkeja tms. Mutta..." Tämä vain sai minut ihmettelemään, sillä minusta koulutustapasi on kaikkea muuta kuin jääkauden käyttämistä, jossa tavoitteena on tehdä koirasta mahdollisimman passiivinen.

Mariel kirjoitti:

Tuttavani sanoi, että ongelma on auktoriteetissani, että koira ei miellä minua johtajaksi. Hän sanoi että lellin sitä liikaa (pidän sylissä ja rapsuttelen, vastaan koiran "pyyntöihin" leikkiä kanssani kun se tuo lelun luokseni jne.) ja että en saisi tehdä mitään silloin kun koira pyytää ja haluaa, en saisi mennä koiran luokse ikinä, vaan sen pitää tulla minun luokse kaikissa tapauksissa. Jos koira tuo lelun luokseni ja haluaa leikkiä, en saa huomioida sitä, vaan minun pitää tehdä leikkiin aloite.



Minusta tässä on erittäin suuri ristiriita kun toisaalta koiran pitää tulla omistajan luokse kaikissa tapauksissa (?), mutta jos koira tulee omistajan luo lelun kanssa, niin silloin sen kanssa ei kuitenkaan saisi leikkiä.

Itse ainakin haluan, että koira tuo minulle lelua leikkiessä oma-aloitteisesti. Toki minä päätän milloin minä haluan leikkiä ja milloin en eli esim. sisällä en juurikaan leiki koirien kanssa, mutta koulutuskentällä tilanne on oikein hyvä, jos koira siellä lelun saadessaan tuo sen minulle haluten leikkiä sillä kanssani. Siitä on sitten helppo jatkaa treenaamista. Lisäksi ainakin itse haluan, että voin mennä koiran luo silloin kuin minusta siltä tuntuu. Toki opetan koiralle myös sen, että se tulee kutsuttaessa minun luokseni.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 10:48  
+
0
Eli tosiaan, meillä ei ole mitään jääkautta eikä kolinapurkkeja. En halua, että koirani lopettaa jonkin asian, koska muuten tulee ikävää palautetta. En halua, että koirani jättää asioita tekemättä, koska niiden tekemisestä seuraa jotain ikävää. Minä pyrin siihen, että toisten asioiden tekeminen on kannattavampaa kuin toisten. Ulkona palkkaan aina jotenkin, kun tuo tulee luokseni oma-aloitteisesti. Näin olen tehnyt alusta asti.
En kuitenkiaan huomioi päälleni hyppivää koiraa. Kun tulen kotiin, huomioin sen, kun odottaa rauhallisesti 4 tassua maassa.

Elämäntapa meinasi vain sitä, että meillä on rutiineja. Koiralla on aina vaihtoehtoja, mutta palkkaamalla toivotusta toiminnasta koira huomaa itse, mikä on kannattavaa. Koira voi vetää, jos haluaa, mutta matka jatkuu, jos ei vedä.

Alkuperäisen kirjoittajan tekstistä sain käsityksen, että koiran ehdoilla mennään eikä koiran käyttäytymistä/energiaa ohjata kunnolla haluttuun suuntaan.
Toki on hyvä, että koiran pitää rauhoittua ennen kuin matka jatkuu, jos on päässyt kiihtymään ja ainakin yritystä on saada koira kävelemään vieressä.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It
(Viestiä on muokattu tiistaina, 12.10.2010 klo 10:54)

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Tiistaina, 12.10.2010 klo 10:51  
+
0
Ja meillä opetan myös leikkimisen niin, että koira tuo lelun saatuaan sen takaisin minulle, jotta leikki jatkuu. Sisällä tämä jo onnistuu. Minä kuitenkin aloitan leikin ja lopetan leikin. Otan lelun esille ja laitan sen lopussa pois.

Jos koira nappaa jotain satunnaista suuhunsa (sukan/kepin yms.), en ala leikkiä sen kanssa kyseisellä esineellä.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It
(Viestiä on muokattu tiistaina, 12.10.2010 klo 10:57)

Jempa

Jempa
Viestimäärä: 7

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Torstaina, 21.10.2010 klo 11:31  
+
0
Mun mielestä toi ´´jääkausi´´ juttu on ihan naurettava! Ei koira ymmärrä mitä se on tehnyt väärin! Mulla on kanssa koira joka on hiukan agressiivinen mutta en ole ikinä miettinyt pitää mykkä koulua koiralleni!! Sillä on joko liikaa energiaa tai sitten jos itse olet ihan peloissasi ja koira aistii sen ja sen on pakko tehdä asialle jotain. Mun neuvo on jos tulee koira vastaan niin rentoudu ja mieti ihan niinkuin sitä ei olisi siinä ja jos koirasi silti rupeaa reuhomaan niin vedä ja käännä se silleen että olet sen toisen koiran ja sinun koiran välissä ja pistä se istumaan ja rauhoita sitä, jos se rupeaa haukkumaan niin kiskaise sitä ja sano vaikka "EI!" samaan aikaan, tee sitä niin monta kertaa että koira on hiljaa.:nauru:

Dazzle

Dazzle
Viestimäärä: 225

VS: KERTOKAA MIELIPITEENNE TäSTä KOULUTUSMETODI... - Torstaina, 21.10.2010 klo 17:39  
+
0

Mun mielestä toi ´´jääkausi´´ juttu on ihan naurettava! Ei koira ymmärrä mitä se on tehnyt väärin!


Ei ymmärräkään, mutta jääkauden idea (mitä nyt olen Vilanderiin tutustunut) onkin että koira ei saa enää mitään ilmaiseksi ja avataan viestintäkanava koiran ja ihmisen välille. Perustarpeista huolehditaan, mutta hellittelyt jää pois. Koiralle tulee selkeämmäksi se, että ihminen päättää milloin tehdään mitäkin, eikä se pidä hellittelyä enää itsestäänselvyytenä. Korjatkaa jos olen väärässä.

...jos se rupeaa haukkumaan niin kiskaise sitä ja sano vaikka "EI!" samaan aikaan, tee sitä niin monta kertaa että koira on hiljaa.:nauru:


Kokeiltu on, ei toimi. Ja on huomattu ettei toimi monella muullakaan. Harva se päivä tulee lenkillä vastaan ihmisiä jotka kiskoo koiraansa hihnasta jo hokee "Ei":tä...
"Life is short, art is long, opportunity fleeting, experimenting dangerous, reasoning difficult."
Hippocrates

ps suomenlapinkoirauros 8/2010
2 gerbiiliä
2 marsua

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545694
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265844
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 08:00)