Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 25.01.2014 klo 15:56

Ongelmakoira henkeen ja vereen

Siirry sivulle: 1 2

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Perjantaina, 31.01.2014 klo 00:15  
+
0
Saakohan tänne laittaa lainauksia noitten sivuilta? Jos mainostaminen on kielletty niin varmaan myös mustamaalaaminen, joksi mun mahd. kommentit voisi helposti tulkita.

En sanonut, että missään muuallakaan olisi infoa luvuista. Olisi kiva jos olisi. Siis ihan vaikka asiakkaiden subjektiivisia kokemuksia avun saamisesta tai siitä, ettei apua saatu. Nuo koulutukset maksaa niin älyttömiä summia, että jokin tae olisi ihan kiva olla. Ja kyllä. Sillä on suurin merkitys mitä tapahtuu kun koirakko poistuu koulusta ja palaa arkeen, mutta mun mielestä noilla summilla voisi jo vaatia, että kouluttaja osaisi opettaa yksinkertaisimmakin tallaajan kouluttamaan koiraansa.

En varsinaisesti ole sitä mieltä, että tutkintovaatimukset ovat liian löysiä tms. Tossa vaan haetaan vähän eri asioita kun mitä vaaditaan ongelmakoiran kouluttamiseen. Tai ainakin siltä tuntuu myös pikaisen selauksen jälkeen.

Hyvä näyttökoe voisi esimerkiksi olla sellainen, että opiskelija joutuisi kouluttamaan 15 eri rotuista, eri ongelmista (ja mielellään myös useita päällekkäisiä ongelmia) kärsivää koiraa ja koirakkoa valitsemallaan metodilla (joka tietysti olisi Suomen lain hyväksymä). Koirat olisivat terveitä. Tämä osio kattaisi vasta ongelmakoirakoulutuksen. Koulutuksessa tulisi onnistua ja opiskelijan tulisi löytää kullekkin koirille ratkaisu ongelmaan. Erikseen olisi sitten vielä ihan normaalien koirien koulutus ja aktivointi, hoito, hieronta ja mitä tossa nyt olikaan mainittu ym. Tuo eläinkoulutustutkinto myös kattaa muutkin eläimet käsittääkseni ja sanoipa kuka mitä tahansa, koiran ja sorsan koulutus eroavat toisistaan.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Perjantaina, 31.01.2014 klo 01:37  
+
0
^ Yksittäisten henkilöiden mustamaalaaminen on kiellettyä. Sen sijaan jos olet eri mieltä jostain koulukunnasta tai suuntauksesta tai metodista, sen kritisoiminen on sallittua, koska se ei yleensä kulminoidu vain yhteen henkilöön.
Ylläpitäjä

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Perjantaina, 31.01.2014 klo 11:06  
+
0

Aliiina kirjoitti:

Hyvä näyttökoe voisi esimerkiksi olla sellainen, että opiskelija joutuisi kouluttamaan 15 eri rotuista, eri ongelmista (ja mielellään myös useita päällekkäisiä ongelmia) kärsivää koiraa ja koirakkoa valitsemallaan metodilla (joka tietysti olisi Suomen lain hyväksymä). Koirat olisivat terveitä. Tämä osio kattaisi vasta ongelmakoirakoulutuksen. Koulutuksessa tulisi onnistua ja opiskelijan tulisi löytää kullekkin koirille ratkaisu ongelmaan. Erikseen olisi sitten vielä ihan normaalien koirien koulutus ja aktivointi, hoito, hieronta ja mitä tossa nyt olikaan mainittu ym. Tuo eläinkoulutustutkinto myös kattaa muutkin eläimet käsittääkseni ja sanoipa kuka mitä tahansa, koiran ja sorsan koulutus eroavat toisistaan.



Tottakai eri eläinlajien koulutus eroaa toisistaan niiltä osin, miten eläimen lajityypilliset ominaisuudet siihen vaikuttaa, mutta oppimisen mekaniikka on kuitenkin kaikilla sama. Toki voit senkin kiistää ihan vain sanomalla olevasi eri mieltä, mutta nykytiedon mukaan asia on kuitenkin niin, joten hyviä perusteluita mielipiteellesi voi olla vähän vaikeaa löytää.

Jos itse luen oikein noita tutkintovaatimuksia, niin sillä perusteella itse oletan, että eläintekouluttaja nimikkeen omaavalla henkilöllä on hyvä perutiedot ja taidot eläinten kouluttamisesta yleensä, jotka on todennettu ihan käytännön näyttökokeissa + spesifistä osaamista tietyiltä erityisosaalueilta. Kun tutkinto sijoittuu Suomen tutkintojärjestelmässä samalle tasolle ammatillisen peruskoulutuksen kanssa eikä esim. ylemmän korkeakoulututkinnon kanssa, niin tutkinnon suorittaineiden tasokin varmasti vaihtelee melko laajasti sen perustason yläpuolella. Olisi tietysti hienoa, että Suomen tutkintojärjestelmään tulisi myös esim. eläintekouluttajan erikoisammattitutkinto, joiden haltioilta voisi sitten olettaa olevan varmasti myös korkeamman tason osaamista.

Omat haasteensa tietysti koira-alan toimijoille ja heidän osaamisensa arviointiin tekee se, että aika harvoin kouluttaja itse kouluttaa eläintä pitkäkestoisesti kuten esim. hevospuolella ratsuttaja tekee, jolloin koulutuksen onnistumisessa korostuu omistajan ja koko mahdollisen muun perheen osaaminen, oppimiskyky ja -halu.

Mutta siis koska virallisilla eläintenkouluttajilla on hyvin suurella todennäköisyydellä hyvä tietotaito eläintenkouluttamisesta ainakin perustasolta, niin siksi minusta mahdollista kouluttajaa kannattaa ensisijaisesti lähteä hakemaan heidän joukostaan kuin siitä täysin villistä joukosta ihmisiä, jotka nyt vaan ovat syystä tai toisesta halunneet alkaa kutsumaan itseään jonkin sortin kouluttajiksi. Todennäköisyys hyvän kouluttajan löytämiseksi on suurempi, vaikka toki siitä muustakin joukosta voi löytyä varsin erinomaisia kouluttajia.

Mikäli ei halua "ostaa sikaa säkissä" niin ainkin itse pyytäisin päästä katsomaan kouluttajan toimintaa etukäteen ellei joku minusta luotettava taho olisi kyseistä kouluttajaa suositellut, jos rahallinen tai muu riski on iso.

JEPPO

JEPPO
Viestimäärä: 9

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Lauantaina, 01.02.2014 klo 01:51  
+
0
Lähti nyt vähän off topiciksi tämä.

Mun mielestäni tämä kuulostaa siltä, että koira pyrkii olemaan johtaja-asemassa. Johtaja on se, joka näykkii ja vahtii kuka asuntoon tulee ja kuka lähtee! Remmiräyhät voivat suojella, ehkä joo, mutta mun mielestä suurin osa tapauksista on sellaisia, että koira on yksinkertaisesti epävarma.

Lähtisin varmaan liikkeelle ihan peruskouluttamisesta ja rajojen asettamisesta. Joo, onhan se mukavaa että koira on rapsuteltava ja hellä, mutta dominoiva koira voi helposti vahvistaa johtajuuttaan tällä tavoin. Johtajaahan kaikki paijaa ;) Samoin nukkuminen ihmisen vieressä olisi jatkossa kiellettyä.
Selvät rajat eli pidät siitä kiinni mitä haluat koiran tekevän. Koira varmasti laittaa hanttii useampaan kertaan mutta koirien kanssa on oltava tiukka. Esim. jos nyt päätät että koira ei nuku sängyssä, niin se ei nuku. Se ehkä vaatii kaksi käskyä tai sitten sata ennenkuin se menee sille kaaliin.
Samoin vieraiden tullessa koiran voi laittaa toiseen huoneeseen. Toista huonetta voi käyttää myös rangaistuksena, eli jos koira näyttää hyökkäävän niin samantien huoneeseen pariksi minuutiksi ja takaisin kun on rauhallinen. Tällä tavoin koira oppii, että sun seurassa ei ryttyillä.

Samoin lenkillä voit vahvistaa omaa johtajuuttasi sillä, että et päästä koiraa joka puskaan haistelemaan vaan SINÄ päätät ne puskat mihin koira saa mennä. Ja ainakin alkuun on hyvä välttää kohtaamisia koirien kanssa.

Ja joka koira vaatii aktiviteettia ja liikuntaa. Ja joka koiralla pitäisi olla peruskäskyt hallussa, silloin koira on helpompi käsitellä. Istu, maahan ja paikka, yksinkertaista.

Samoin myös koiraa voisi rauhottaa kastrointi, jolloin koirasta useimmiten tulee helpommin hallittava. Ja ehdottomasti en pitäisi yhtäkään lasta tämän koiran seurassa. Et varmaan halua ottaa vastuullesi sitä, että koirasi hyökkää pienen lapsen kimppuun.

Kannattaa myös ihan yleisesti lukea koirapalstoja ja kouluttamisesta ;) En sano pahalla, mutta vaikuttaa että olette ihan hakoteillä.. Ei se koira aina se ongelma ole vaan ne ihmiset.
Pinserit Lenni (8/2012) ja Hessu (8/2014)

kar0

kar0
Viestimäärä: 8

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Lauantaina, 01.02.2014 klo 14:49  
+
0
Juu,mä oon kyllä ollut tarkkana että kun kotiin tulenkin koulusta,niin käsken aina nikin mennä muualle (tulee hössöttämään eteiseen,syntyy kauhea meteli kun häntä hakkaa seiniä ja vinkuu) kunnes olen riisunut ulkovaatteet ja olen valmis niin sitten niki saa tulla moikkaamaan. Sama homma esim. ruokaa antaessa, saa ottaa vasta kun on lupa. On jopa niin kärsivällinen ruuan suhteen vaikka jokin herkku olisi jo suussa niin saa syödä sen vasta kun annetaan lupa. Lenkille lähdössä ja kotiin tultaessa olen aina laittanut nikin istumaan ja saa mennä vasta kun sanon vapaa. Kyllä mä sitä välillä sängystäkin pois käsken, nikille on opetettu kun sanoo mene pois niin menee toiseen huoneeseen tai jonnekkin pois sen henkilön luota joka tämän käskyn on sanonut. Niki osaa käskyt istu,maahan,tassu,paikka,vapaa,saa ottaa,mene pois,i love you, mutta nämä toimii lähinnä sisätiloissa koska nikiä on erittäin vaikea saada keskittymään ulkona. Lenkillä olen tähänkin saakka tehnyt niin että jos väkisin yrittää puskaan itsensä vetää niin en sinne sitä päästä vaan päästän vasta sitten kun haluan/koira ei enää vedä. Kastrointikin ollut mielessä ja sinne mahdollisesti menossa jossakin vaiheessa. Sen olen huomannut kyllä että taidan olla tiukin nikille meidän perheestämme. kun äiti tulee kotiin niin niki hössöttää ja hössöttää(myös siksi että äiti antaa makupalan aina eteisessä josta olen huomauttanut että ei pitäisi tehdä niin,koska se vain palkitsee nikin käytöstä ja tulee näin aina jatkossa hössöttäen eteiseen),mutta kun minä tulen niin yksi käsky niin niki on poissa eteisestä eikä hössötä vaan nätisti on maaten ja rauhallisesti heiluttaa häntää. ja jos niki ei kotona jotain käskyä tottele niin vien sen loppuun asti niin kauan kunnes tottelee.

Eikä nikin lähelle lapsia päästetäkkään,mutta niki on asunut veljen pojan kanssa pitkään yhdessä kun tämä syntyi. On niin sanotusti ottanut tämänkin pojan suojelukseensa. Käytös aivan erilaista muiden lasten kanssa kuin tämän 3v.:n kanssa. Niki iloitsee nähdessään pikku pojan.

Tottakai omistajissahan se vika yleensä onkin. Jos omistaja ei tee mitään koirallensa niin sehän käyttäytyy sitten miten sattuu. Mutta siksi aionkin tehdä asialle jotain ja ajattelin jos täällä olisi hyviä vinkkejä. Niki oli jo meille tullessaan tälläinen. Olen huomannut hieman edistystä että niki ei enää melkein ollenkaan hyökkäile ihmisten luokse,koska olen aiemmin kieltänyt ja on näköjään ottanut siitä opikseen,mutta silti jos on tummapukeinen mies niin saa pitää varuilta tiukemmin kiinni ettei hyökkää kimppuun..

kar0

kar0
Viestimäärä: 8

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Lauantaina, 01.02.2014 klo 15:00  
+
0
Ja olen kyllä ihan pienestä pitäen ollut erilaisten eläimien kanssa tekemisissä,varsinkin koirien ja hevosten. Mulla oli itsellä 13vuotta oma koira,jonka kanssa harrastettiin näyttelyitä ja agilitya koiran ollessa 11v. Tää koira ei edes pihalta poistunut vaikka olisi jäänyt yksin aidattomalle pihalle ja nähnyt jäniksen. Myöhemmin olen ollut koirakoulutuksissa mukana ja kouluttanut astetta vaikeempaa koiraa,koirasutta. Mutta toki haluan oppia lisää,ja mikä tärkeintä aina oppii enemmän ja enemmän uusia juttuja ja koskaan ei voi tietää kaikkea---> harrastus (itselläni etenkin koirat ja hevoset) pysyy mielenkiintoisena.

Yawe

Yawe
Viestimäärä: 26

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Maanantaina, 03.02.2014 klo 00:23  
+
0

kar0 kirjoitti:

Ja olen kyllä ihan pienestä pitäen ollut erilaisten eläimien kanssa tekemisissä,varsinkin koirien ja hevosten. Mulla oli itsellä 13vuotta oma koira,jonka kanssa harrastettiin näyttelyitä ja agilitya koiran ollessa 11v. Tää koira ei edes pihalta poistunut vaikka olisi jäänyt yksin aidattomalle pihalle ja nähnyt jäniksen. Myöhemmin olen ollut koirakoulutuksissa mukana ja kouluttanut astetta vaikeempaa koiraa,koirasutta. Mutta toki haluan oppia lisää,ja mikä tärkeintä aina oppii enemmän ja enemmän uusia juttuja ja koskaan ei voi tietää kaikkea---> harrastus (itselläni etenkin koirat ja hevoset) pysyy mielenkiintoisena.



kar0, laitoin yksityisviestiä
"Käytös on kaikkea sitä, mitä kuollut koira ei tee"

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: ONGELMAKOIRA HENKEEN JA VEREEN - Maanantaina, 03.02.2014 klo 14:20  
+
0

JEPPO kirjoitti:

Kannattaa myös ihan yleisesti lukea koirapalstoja ja kouluttamisesta ;)


Heippa, kiinnostaisi kuulla mitä koirapalstoja ja -kirjoja sinä olet lukenut?

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28230
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545774
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään8
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 15:45)