Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:00

"Temppujen" opettaminen koiralle

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 14

Todia

Todia
Viestimäärä: 10

"TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:00  
+
0
Täällä voisi kertoa, mitä temppuja on koiralleen opettanut ja miten.
Itsestäni olisi ainakin kiva kuulla, minkälaisia juttuja olette koirillenne opettaneet ja miten. Rekkua olen ihan huvin vuoksi opettanut menemään kyljelleen, kun sanon PUM!. Ihan suht hyvin jo toimii, vaikkei tuo ihan vielä ole näyttänyt ymmärtävän itse käskyä..:cool:
Rekku (s. 10.01.2010; labbis-mastiffi-pumi-mix)

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:11  
+
0
Todia: mä opetin kanssa elvikselle tuon saman ja jopa samalla käskyllä :hymy: Oli aika tekeminen, mutta kyllä se vihdoin meni perille.. Lisäksi oon opettanu istu, maahan, paikka, ali, yli, kieri, hyppy, halaus, haukotus, läpy, tassu, toinen tassu, nenä, nouda ja irti. Menetelmä on aikalailla kaikissa sama, koitan huijata koiraa tekemään oikean jutun ja palkkaan siitä. Yleensä uuden asian opettelussa lopetan, kun olen saanut yhden tai kaksi onnistumista. Toisella kerralla tavoitteena on vähintää viisi onnistumista ja siitä sitten tilanteen mukaan eteenpäin.

samoa

samoa
Viestimäärä: 12

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 22.04.2010 klo 00:06  
+
0
Tuo halaus kuulostaa mielenkiintoiselta! Mites se toimii? :)

whisperd

whisperd
Viestimäärä: 83

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 22.04.2010 klo 08:26  
+
0
Samoalle: Tuo mene siten, että istun lattialla (tai nykyisin sohvallakin onnistuu) ja laitan namin käteen ja asetan oikean käden pään takaa vasemman hartian päälle. Sitten koiralle käsky ja kun se tajuaa missä nami on, se kiipeää mua vasten ja tunkee nenän kiinni namiin. Tässä tarvii opettaa, että koiran tassut on molemmila hartioilla ja koiran vartalo kiinni omassa. Sitten vaan odotellaan ttä koira on paikallaan, ja annetaan nami/vapautetaan. Aika hyvin toimii parsonilla, isomman koiran kanssa saakin olla tarkempana ettei tule tyrmäystä :hymy:

Jenn4_

Jenn4_
Viestimäärä: 2

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 25.04.2010 klo 15:58  
+
0
Viivi osaa: istu,maahan,kieri,ryömi,kumarra,tassu,toinen,molemmat,orava,kerjää,ylös,hyppää,pyöri,tänne,paikka,sivulle,seuraa,eteen,ei ota,saa,häpeä,etsi,kumpi käsi?,paina,läpi,pujottele,syliin,katso,pum!,irti,nouse,vilkuta,peruuta,koske,kierrä,mennään,nouda,pidä,kanna,vie posti,keskisormi --> haukkuu,vie roskiin
karjalankarhukoira/tiibetinspanieli Viivi <3
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 25.04.2010 klo 16:04)

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Maanantaina, 26.04.2010 klo 23:39  
+
0
Aloitusviestissä ehdotetaan, että voisi kertoa, miten on temput opetettu. Ainakin minun mielestäni paljon kiinnostavampaa ja hyödyllisempää kuin vain lukea, mitä temppuja kenenkin koira osaa.

Anma

Anma
Viestimäärä: 34

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 28.04.2010 klo 14:48  
+
0
Epun opetin kumartamaan(öö käskyn nimi on meillä pylly :D) sillälailla että kun Eppu venytteli sillälailla "kumartaen" sanoin sille että "pylly" ja kehuin ja palkitsin sen ...

Muita mitä osaa en itse osaa selittää. käskytkin on jo niin outoja ettei kukaan tajuaisi mitä tarkoitan:D
Svit Harmful Manifig, Aquacrest Again-Oh No & ZZman's Garfield

Kotisivut

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 29.04.2010 klo 00:08  
+
0
Anni oppi vilkuttamaan vaan niin että se tiesi mulla olevan namia ja se kokeili kaikkea, istumista, maahanmenoa ja kun se nosti tassua , niin naksautin ja annoin namin. Ajan myötä vaadin että se nostaa jalkaa korkeammalle ja heiluttaa sitä enemmän ennen kuin naksutan ja palkkaan. Eli pikkuhiljaa vaikeusastetta nostamalla päädyin siihen, että se osaa vilkuttaa etutassullla ja silloin kun se oli jo lähes valmis liike, niin siinä vaiheessa liitin siiihen vasta vihjesanan: vilkuta.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 29.04.2010 klo 13:51  
+
0
Alissa osaa monia temppuja, mut yksi hauskimmista on mun mielestä sukka-temppu, jossa Alissa vetää sukan ihmisen jalasta. :nauru: Laitan tähän ohjeen, jos joku haluaa opettaa.

Harjottelu alotettiin, niin, että mulla oli sukka kädessä ja koira sai naksauksen aina kun koski sukkaan kuonollaan. Nostin pian kriteereitä niin, että naksaus tuli siitä, kun koira otti sukasta hampaillaan kiinni. Kun hampailla tarttuminen sujui, aloin vetämään sukkaa koirasta poispäin ja naksutin, kun koiran ote oli hyvä. Pian Alissa oppikin vetämään sukan mun kädestä, joten laitoin sukan löysästi jalkaan ja edettiin pikku hiljaa siihen, että sukka on kunnolla jalassa ja Alissa vetää sen kokonaan irti. Ehkä hiukan epäselvä selostus, mut naksuttelemalla tämä oli todella helppo temppu opettaa ja eteneminen tapahtu nopeesti. Opetin tästä tempusta myös muunnelman "viltti", jossa koira vetää viltin ihmisen päältä. Nää onkin hauskoja temppuja sillon, kun koiralla on tylsää. Alissa tulee usein kiskomaan mun sukkaa sen näkösenä, et huomaa mut nyt. :nauru:

Innolla ootan tähän ketjuun hyviä temppuselostuksia, et sais vinkkejä uusiin temmpuihin.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 10:10  
+
0
Kaikista parhaita temppuja on mun mielestä sellaiset, mistä on jotain hyötyä - esim. valojen sammuttaminen, lehden tuominen, avaimien hakeminen jnejne.. Sekä sitten koiran kehonhallintaa parantavat temput. Me ollaan agilityä ja tottiksen seuraamista ajatellen harjoiteltu paljon takapään käyttöä. Tämä video olikin jo pk-puolen ketjussa, mutta taitaa parhaiten sopia tänne kuitenkin. :nauru: Lopussa on joku "nouto"sähellys. Kopsasin sieltä lyhyen selityksen miten on opittu:

Lähdin siis ensin palkkaamaan koiraa rahin päälle kiipeämisestä, sitten 2-off-asentoon pudottautumisesta. Näissä oli omat vaikeutensa (koira hyppää kokonaan alas rahilta), mutta ehdottomasti helpoimmat osuudet. Sitten aloin vaatia takapään nostoa suoraan rahille. Tässä käytin vähän sekalaista tyyliä, sillä koira tietää kaikkien jalkojensa nimet.. Kun pyydetty koipi nousi, hivutin rahia vähän lähemmäs ja kappas, siihen se alkoi plätsähtämään. Sitten toinen koipi. Pikkuhiljaa siirryttiin korkeampiin esteisiin (sohva, tuoli..) kunnes myös seinä onnistui. Liukasta seinää vasten takajalkoja on hankala nostaa yhtä aikaa, joten fysiikan täytyy vielä kehittyä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.05.2010 klo 10:12)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 23:28  
+
0
^Ihana video! :hymy: Ainakin tosi haastava temppu. Mäkin oon opettanu Alissalle nyt takapään hallintaa sillä perinteisellä "etutassut jakkaralle ja koira pyörimään"-tekniikalla. :wink: Toi sujuu jo hyvin, mutta ongelmana on nyt se, että koira ei osaa pyöriä, jos minä en samalla liiku. :mietiskel: Siinä onkin sitten koiralle haastetta, ku se pönöttää etutassut kupin päällä ja toljottaa mua, et mitäs nyt, kun se ensin on liikuttanut takapäätään sen verran, että se vielä näkee mut. :nauru:

Mustakin parhaita on temput, joita voi hyödyntää arkipäivässä. Oisko sulla jotain vinkkiä hyödyllisistä tempuista?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 23:36  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Toi sujuu jo hyvin, mutta ongelmana on nyt se, että koira ei osaa pyöriä, jos minä en samalla liiku. :mietiskel:


Meillä sama homma, tosin mulle se on ihan sama, kunhan koira vaan käyttää niitä takakoipiaan.

Mä en useinkaan temppua "opettaessani" yhtään tiedä mitä tahdon koiran tekevän, oon siis vähän kehno neuvomaan. :nauru: Yleensä istun vaan lattialle ja koira alkaa tarjota kaikennäköistä. Vanhempi koira esim. keksi joku päivä tökätä rahia kuonollaan eteenpäin, nyt se osaa lykkiä sen mun jalkojen alle.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 02.05.2010 klo 23:47  
+
0
^Kiva, et jollain muullakin on sama "ongelma". :nauru: Periaatteessahan se on ihan sama, ku koira kuitenkin pyörii, mut jotenkin temppu ois valmiimpi ja näyttävämpi (kiva esittää muille :wink:), jos koira pyöris itestään. Tässä videossa on sellasta menoa, jota haluaisin Alissaltakin: Sirkuskoira.

Toi rahi-temppu onkin hyödyllinen, harmi vaan, ettei oo rahia. :wink: Ite oon taas sellanen, et haluun tietää etukäteen, mitä tempulta haen, jotta osaan sitten naksuttimella palkata pienestäkin edistymisestä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Maanantaina, 03.05.2010 klo 21:22  
+
0
^^Tuohan on juuri hyvä kun koira itse aktiivisesti tarjoaa uusia juttua, joita voit sitten esim. naksun avulla poimia ja myöhemmin liittää niihin käskysanan. Tuollainen koira, joka on aktiivinen koulutustilanteessa ja koittaa kuumeisesti miettiä, mitä tekemällä saisin sen makupalan, on tosi hyvä mm. naksutinkoulutuksessa, jossa koiralta vaaditaan aika paljon oma-aloitteista yrittelijäisyyttä. Ja tuo miettiminen aktivoi ja väsyttää koiraa paljon enemmän kuin, se että ohjaaja namilla ohjailee koiraa tiettyihin asentoihin tai liikkeisiin:hymy: Sulla on fiksu koira!
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 15:43  
+
0
Niin, eiköhän se naksutinkoulutuksen yks perusidea oo, että koira itse on aktiivinen toimija. Siksi jos en tasan tarkkaan tiedä mitä tahdon koiran tekevän (esim. noudon opettelussa ottavan jo kapulan suuhun), katselen vaan mitä se keksii. :nauru: Vanhempi koira on alun alkaen opetettu juuri tuohon namin naamaan tunkemiseen, mutta ihmeen äkkiä sekin on alkanut tarjota kaikennäköistä! Siis mitä se nyt uskaltaa tehdä - esim. rahin päälle kiipeäminen on silkka mahdottomus. :roll:
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 18:12  
+
0
Löysin Youtubesta kivan temppukoulun! Sarjasta löytyi 13 temppua:

"Peruuta"
"Kieri"
"Vilkuta"
"Soita kelloa"
"Anna tassu"
"Pöö" (koira tulee istumaan jalkojen väliin)
"Kumarra"
"Irti"
"High Five"
"Pyöri"
"Istu nätisti" (itse kutsun mangusti-asennoksi)
"Leiki kuollutta"
"Kosketa kohdetta" (kosketusalusta)


Osa opetettiin hieman eri tavalla kuin itse opettaisin, mutta osasta sain ainakin itse hyviä vinkkejä.

/muoks: Ja piti jakaa teidän kanssa vielä ehkä vakuuttavin "kuoleminen", mitä olen nähnyt :nauru:
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 05.05.2010 klo 18:16)

Rinni

Rinni
Viestimäärä: 60

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 05.05.2010 klo 20:12  
+
0
Noissa videoissa oli kyllä lyhyesti ja ytimekkäästi selitetty noi temput :) aattelin alkaa testaamaan ainaki vilkuttamista ja esitä kuollutta :D hommiin siis!
Tiibetinspanieli Ninni 12/09

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Lauantaina, 08.05.2010 klo 16:28  
+
0
^^ Muhun ei ainakaan tehny mitään suurempaa vaikutusta, ihan perus namisättäämistä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Tiistaina, 15.06.2010 klo 21:13  
+
0
Nella osaa niin paljon temppuja että en jaksa edes kirjottaa! xD

Lavinia

Lavinia
Viestimäärä: 56

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 17:01  
+
0
Sakemannini osaa käskystä: haukkua,hypätä,juosta,mennä katsomaan,etsiä,kaivaa,istua,antaa molempia tassuja,hypätä vasten,hypätä syliin,antaa pusun,käydä maahan,mennä kyljelleen,ottaa kiinni,pyöriä,noutaa...

Ja kertokaa jotakin kivaa, kierimään koirani ei ikinä opikkaan. Olen sitä jo 1,5 vuotta yrittänyt ohjeistetusti ja se vain käy maate ja kun yrittää opettaa sen kierimään niin se nousee seisomaan ja seuraa kättä..Kertokaa siis minulle lisää temppuja, joista on hyötyä muuallakin kuin kotona esim. metsässä ja lenkillä. :) Koirani on myös oppinut "tempun" metsässä kun päästän sen vapaaksi, että se pitää noin 10-20 metriä väliä minuun ja jää aina odottamaan tuon "rajan" rikottuaan. Se myös osaa siis pysähtyä käskystä vaikka kesken juoksemisen käskyllä: SEIS!

Eli tuon tapaisia hyödyllisiä juttuja voisitte kertoa minulle, ja miten sen opettaa koiralle.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6353
Viestejä yhteensä545787
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 17.05.2024 klo 08:45)