Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Lauantaina, 21.08.2010 klo 14:28

Vierellä kävely

Siirry sivulle: 1 2

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VIERELLä KäVELY - Lauantaina, 21.08.2010 klo 14:28  
+
0
Olisiko joku halukas kertomaan koulutusmetodejaan, joilla olette saaneet koiran kävelemään AINA lenkillä vierellä. Vai tekeekö kukaan edes niin? Mielestäni olisi hienoa jos koira kävelisi aina vieressä, ei tietenkään tarvitse olla kontaktissa tai muuta mutta olla siinä ihan jalan lähellä koko ajan. Voisi tietysti luvan saatuaan mennä vähän tutkiskelemaan, mutta oletusarvoisesti aina vieressä ellei toisin määrätä. Miten tämän voisi opettaa koiralle?

kkrista|`

kkrista|`
Viestimäärä: 26

VS: VIERELLä KäVELY - Lauantaina, 21.08.2010 klo 14:55  
+
0
Haluatko siis koiran menevän vierelläsi käskystä? Minä olen vanhempaa koiraa pitänyt lyhyellä hinhalla ja sanonut "mennään" ja palkannut alussa useasti. Seuraa käsky(kontaktilla) on sitten meillä erikseen. Nuoremman koiran kanssa oltiin kotipihalla, mihin sai ensin tietenkin vapaana tutustua. Lähdin itse kävelemään ja kun koira tuli vierelle kävelemään palkkasin. Lopulta koira seurasi minua ilman jatkuvaa palkkaamista. Ja tuon siis tein vapaana. Sitten lisäsin hihnan mukaan. Ja edelleen siinä rauhallisessa ympäristössä oltiin. Jatkoimme pari kertaa vierellä kävelyä jotta muistuisi mieleen. Kun tuo alkoi jälleen sujua, pikkuhiljaa lisäsin sanan "mennään". Tässä siis meni noin 5 päivää että oli hallussa edes jotenkuten. Seuraavaksi suuntasimme paikkaan missä oli muutamia häiriötekijöitä. Pikkuhiljaa häiriöitä tuli lisää, kunnes kadulla käveleminen onnistui. Mutta tässä siis menee aikaa, meilläkään ei aina tuota muisteta, joten joskus toistetaan tuota vapaana kävelyä. Toivottavasti tästä oli edes jonkinlaista apua teille :roll:
Elämääni värittävät:
Maltankoira mix Daisy, -07
Yörkshirenterrieri Tinja, -09
Ja pari kania :)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: VIERELLä KäVELY - Lauantaina, 21.08.2010 klo 15:41  
+
0
Meillä vierellä kävely on aina tullut täysin luonnostaan joten hankala neuvoa kun kyseisen toiminnan saavuttamiseksi en itse ole tehnyt käytännössä mitään. Sanoisin että kaiken pohja on että teillä on hyvä suhde, koira tulee lenkille mielellään ja sisäistää sellaisen asian, että uusiin kivoihin paikkoihin ei pääse ellei kulje omistajan mukana. Onko teidän ongelma nyt enemmän se että koirasi vetää/kulkee edellä vai että se jättää taakse?
no you don't know what it's like
welcome to my life

empirre

empirre
Viestimäärä: 12

VS: VIERELLä KäVELY - Lauantaina, 21.08.2010 klo 19:07  
+
0
vetäminen
^katso mun komma sieltä. Periaate on sama, koira ei ole kontaktissa, mutta oppii kuitenkin seuraamaan/kuuntelemaan. Jos koira vetää seuraa äkkipysähdys.:heristel:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 21.08.2010 klo 19:13)

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 09:51  
+
0
Ei koira varsinaisesti vedä mutta se hortoilee ympäriinsä ja varsinkin vapaana ollessaan se suorastaan sinkoaa pitkin poikin eteen, taakse, sivulle minne milloinkin. Ei siis kulje tasaisesti sitten alkuunkaan :D

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 09:59  
+
0
^kannattaa eka hoitaa se remminkulkeminen järjestykseen ennenkuin päästät koiraa tiellä irti. On koirallekin hankala ymmärtää missä saa kulkea ja miten, jos välillä ollaan irti ja välillä remmissä, eikä kummassakaan säännöt ole oikein selvillä.

Itse tekisin niin, että remmissä selväksi kulkemisen paikka. Meillä mennään tien oikeaa reunaa ja koira pysyy reunassa käskyllä 'reunaan'. Jos se kiihdyttää, kielletään ja jos se jää jälkeen niin hoputetaan. Pientareita on lupa haistella ja merkkaillakin, kunhan matkanteko ei sillä hidastu. Pääasiassa koiran on seurattava mun menemistä ja kuljettava niin ettei remmi kiristy.

Sit ku remmikulkeminen sujuu, voidaan lähteä opettamaan irtikulkemista.

Paitsi siinä tapauksessa, että kyseessä on aivan pieni pentu. Silloin irtiolemista on aina helpoin opettaa, kun pennulla on vielä halu ja tarve luonnostaan olla sun lähellä. Mutta käsittääkseni sun koiras ei ole enää mikään ihan pikkunen penska :wink:

Tuolla 'vapaana pitäminen ja luoksetulo' ketjussa plus 'vetäminen' ketjussa on mun mietteitä koiran kulkemisesta lenkillä. Jos kiinnostaa :) En viitti tuplata niitä tarinoita enää tänne.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 22.08.2010 klo 10:02)

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 16:39  
+
0
Juu ei ole enää pikkupenska, 10 kk. :)Mutta alusta asti oli ja on edelleenkin tarve pysyä minun matkassani mukana. Yleensä kuitenkin juoksee sata lasissa johonkin kymmenen metrin päähän ja sitten jää odottamaan minua, ja kohdalla lähtee taas pinkomaan.

En haluaisi lopettaa irtiolemista vähäksi aikaa vain siksi että ensin opetellaan hihnassa se vierellä tulo (on kyllä _melko_ hyvä jo, mutta unohtuu joka samperin kerta kun neiti on hoidossa äitini luona :D) Mutta onnistuisikohan jos sen seuraa-käskyn vain opettaisi juurta jaksaen ensin hihnassa ja sitten käyttää samaa käskyä vapaana..?

Voisin kokeilla naksuttimella opettaa tuota seuraamista :P

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 17:46  
+
0
^seuraaminen liikkeenä on hyvä opettaa koiralle kyllä, mutta se ei ole tyyli millä koira tulisi lenkittää. Ei ole millään tavalla oikein koiraa kohtaan, että se joutuu kulkemaan kaikki lenkkinsä (edes ne irtolenkit) jatkuvassa täydessä kontaktissa.

Mieluummin sun kannattais palkata sitä siitä, että se pysyy siinä lähellä ja kieltää heti jos lähtee pinkomaan. Meillä raja on käsivarren mitta ja jos koira menee sen mitan yli, pysähdyn tai muistutan äänellä (joskus saatan vaihtaa suuntaa), jos ei usko/korjaa annan pakotteen remmistä (jos koira on kiinni) tai nappaan nahkoista (jos koira on irti). Jos vielä pinkoo, otteet kovenee ja remmi lyhenee tai sikäli kun koira on ollut irti, otan kiinni. Vastaavasti taas jos koira korjaa, se saa palkkaa ja vapautta (vapautuksen esim. reunan puoleiseen pusikkoon tutkimaan).

Mutta jos se on jo keksinyt, että 'wipii, mä voin ottaa näitä kymppimetrin spurtteja ja saan silti jatkossakin olla irti ja tuo mun ihminen tuolta tulee kyllä' niin se on jo palkannut itse itseään siitä sun mielestä väärästä toiminnasta. Joten sen asian korjaamiseen tie on haastava.

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 21:50  
+
0
^Juu en siis tarkoittanutkaan että kontaktissa kävelisi vierellä vaan ihan vain normaalisti mutta pysyen siinä vieressä :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: VIERELLä KäVELY - Sunnuntaina, 22.08.2010 klo 21:56  
+
0

JuF kirjoitti:

jos sen seuraa-käskyn vain opettaisi juurta jaksaen ensin hihnassa ja sitten käyttää samaa käskyä vapaana..?


Tähän viittasin tuolta aikaisemmasta viestistäsi. Käsky 'seuraa' on siis toko/tottisliike, jossa koira seuraa omistajansa vasemmalla puolella, katsekontaktissa.

Mutta joo, opeta tosiaan koira ensin kulkemaan hihnassa ja sitten vasta irti :)

Tahmatassun

Tahmatassun
Viestimäärä: 2

VS: VIERELLä KäVELY - Lauantaina, 11.09.2010 klo 17:43  
+
0
Ite tilasin vedonestopannan, että koira oppii kävelemään nätisti sivulla. Sitten kun oppii periaatteen niin voisi alkaa vähitellen käyttää sitä pantaa vähemmän ja vähemmän kunnes osaa kävellä ilmankin (:

- What is that?
- Chocolate pudding.
- Who eats pudding at 10 o'clock in the morning?
- People who likes pudding ~



You think I'm naive just because I don't share your twisted view of the world.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VIERELLä KäVELY - Perjantaina, 17.09.2010 klo 12:58  
+
0

kadi kirjoitti:

Mutta joo, opeta tosiaan koira ensin kulkemaan hihnassa ja sitten vasta irti :)



Miksi näin?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: VIERELLä KäVELY - Perjantaina, 17.09.2010 klo 13:22  
+
0
Meillä olen ihan vahingossa opettanut vapaanaolossa sen että silloin kun pyydän (kutsun nimellä luokse) pysytään lähellä eli vierellä tai takana. Silloin kuin koira meinaa lähteä ennen lupaa niin kielsin sitä lähtemästä meillä tähän on erillinen kielto eli äännähdän sillein kirjoitetaankohan se ett ääp. :D Ja silloin ku ei olla ns käskyn alla niin saa sinkoilla minne mieli tekee. :D Esim jos jossain polulla tulee semmoinen kohta ettei nää kovin pitkälle niin kutsun koiran lähelle ja pidän namilla sen lähellä ilman namia siis menee jo nykyään mut silloin ku opetin niin käytin namia. Ja sillointällöin vieläkin käytän että olis mieleisempää.
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.09.2010 klo 13:27)

Nemi

Nemi
Viestimäärä: 15

VS: VIERELLä KäVELY - Tiistaina, 21.09.2010 klo 23:47  
+
0

kadi kirjoitti:

Mutta joo, opeta tosiaan koira ensin kulkemaan hihnassa ja sitten vasta irti :)



Rez kirjoitti:

Miksi näin?



Ihmettelen samaa?

Toivottavasti et ainakaan tarkoita, että pentua ei saisi vapaana "lenkittää" ennen kuin osaa nätisti hihnassa kulkea? ..mikään ei ole kehittyvälle pennulle niin tärkeää, kun vapaana luonnossa liikkuminen. (Tottakai koiran pitää siis ollan hallinnassa ja tulla luokse käskystä, mutta se taas on aivan eri asia.)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.09.2010 klo 23:48)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VIERELLä KäVELY - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 10:35  
+
0
itse käsitin, että Kadi tarkoitti sitä vierellä kävelemistä, että opettaa sen ensin hihnassa ja rupeaa sitä opettamaan vasta sen jälkeen sitä vapaana olevalle koiralle.

Tosin meillä kun ollaan lenkeillä, niin jos koira hihnassa saa mennä miten haluaa, kuten myöskin vapaana. Joskus ihan lenkillä harjoitellaan esim. seuraamista ym. Mutta myöskin koira nykyään tarjoaa itse lähellä olemista lenkillä, kun olen siitä palkannut, kun tulee itse lähelle käymään/kävelemään.

Miksi koira ei saisi vapaana ollessaan juosta minne haluaa, kunhan muistaa pitää omistajansa näkökentässään?

Itse opetin koiralle pentuna, että sen pitää vahtia missä minä olen eikä toisin päin siis ihan metsässä. Nykyään riittää välillä, että pysyn paikallani ja käännän rintamasuuntani vastakkaiseen suuntaan.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VIERELLä KäVELY - Torstaina, 23.09.2010 klo 12:17  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

itse käsitin, että Kadi tarkoitti sitä vierellä kävelemistä, että opettaa sen ensin hihnassa ja rupeaa sitä opettamaan vasta sen jälkeen sitä vapaana olevalle koiralle.



Tätä vastausta mä just odotin, kiitos. Eli siis hihna toimii pakotteena jos oikein ymmärsin.

kiharapaa83 kirjoitti:

Miksi koira ei saisi vapaana ollessaan juosta minne haluaa, kunhan muistaa pitää omistajansa näkökentässään?



Mä pidän koiraa irti millon missäkin. Pidän tän takia tärkeänä sitä, että koira osaa kävellä vierellä nätisti myös vapaana ollessaan. Hihna ei ole omalle koiralle pakote, se on lähinnä koriste muita ihmisiä ajatellen. Toki jos ei jaksa vierellä kävelyä opettaa ja koira viipottaa missä sattuu, on hihnan nokkaan laittaminen varmaan ainoa vaihtoehto..
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 12:20)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: VIERELLä KäVELY - Torstaina, 23.09.2010 klo 14:24  
+
0
Mä olen miettinyt myös, että miksi sen koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä? Jos koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä, niin onko sillä sitten väliä, onko se hihnassa vai ei? Kyllä mun mielestä koira kun koira tarvii semmosta, että saa juosta vapaana minne huvittaa. En mä laske "vapaana oloksi" sitä, että koira kulkee ilman hihnaa omistajan vierellä. Ja siksi mulle riittää, että koira kulkee hihnassa nätisti mun vierellä (jos sen siihen käsken), tai muutoin löysällä hihnalla. Ja kun irrotan hihnan, koira saa juosta minne huvittaa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 14:26)

Nemi

Nemi
Viestimäärä: 15

VS: VIERELLä KäVELY - Torstaina, 23.09.2010 klo 16:25  
+
0

Kinoko kirjoitti:

Mä olen miettinyt myös, että miksi sen koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä? Jos koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä, niin onko sillä sitten väliä, onko se hihnassa vai ei? Kyllä mun mielestä koira kun koira tarvii semmosta, että saa juosta vapaana minne huvittaa. En mä laske "vapaana oloksi" sitä, että koira kulkee ilman hihnaa omistajan vierellä. Ja siksi mulle riittää, että koira kulkee hihnassa nätisti mun vierellä (jos sen siihen käsken), tai muutoin löysällä hihnalla. Ja kun irrotan hihnan, koira saa juosta minne huvittaa.



:peukku: Olen aivan samaa mieltä! ..ja kuten jo aiemmin sanoin, mikään ei ole yhtä hyvää liikuntaa (varsinkaan kehittyvälle pennulle), kuin vapaana juoksentelu. Tottakai koiralla pitää olla luoksetulo sun muut hanskassa, että voi vapaana pitää, mutta siitähän ei nyt olla puhuttu. Ja toki koiran vapaana ollessaan pitää käskystä tulla vierelle kulkemaan, jos esimerkiksi ohitetaan muita ihmisiä/koiria. Mutta varsinaisesti koiran ulkoiluttamisessa vapaana niin, että koira kulkee kokoajan vierellä, ei ole mitään järkeä.

Vierellä kävelyä opetettaessa voi tietysti käyttää hihnaa pakotteena, mutta itse olen sitämieltä, että oppiminen on nopeampaa, mielekkäämpää ja pysyvämpää ilman sitä. Kun koira osaa kulkea nätisti vierellä vapaana, osaa se sen tehdä myös hihnan kanssa. Pätee niin normi lenkeillä vierellä kävelyyn, kuin tokon seuraamiseenkin.
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.09.2010 klo 16:28)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: VIERELLä KäVELY - Torstaina, 23.09.2010 klo 23:08  
+
0

Rez kirjoitti:

[quote=kiharapaa83]itse käsitin, että Kadi tarkoitti sitä vierellä kävelemistä, että opettaa sen ensin hihnassa ja rupeaa sitä opettamaan vasta sen jälkeen sitä vapaana olevalle koiralle.



Tätä vastausta mä just odotin, kiitos. Eli siis hihna toimii pakotteena jos oikein ymmärsin.

kiharapaa83 kirjoitti:

Miksi koira ei saisi vapaana ollessaan juosta minne haluaa, kunhan muistaa pitää omistajansa näkökentässään?



Mä pidän koiraa irti millon missäkin. Pidän tän takia tärkeänä sitä, että koira osaa kävellä vierellä nätisti myös vapaana ollessaan. Hihna ei ole omalle koiralle pakote, se on lähinnä koriste muita ihmisiä ajatellen. Toki jos ei jaksa vierellä kävelyä opettaa ja koira viipottaa missä sattuu, on hihnan nokkaan laittaminen varmaan ainoa vaihtoehto..[/quote]

Oman koirani kanssa on silleen, että koiria emme tule varmaan koskaan ohittamaan ilman hihnaa, koska tuo mun koirani ei luota muihin vieraisiin koiriin ollenkaan. Koska sen kimppuun on käyty selän takaa ja sen ollessa kontaktissa kaveriini sekä hihnassa.
Myöskin jos ihmisiä tulee, niin välillä pysyy hienosti sivussa kauempana (ojan toisella puolella), mutta jos en ole ehtinyt kutsumaan lähelleni ennenkuin huomaa ihmiset, saattaa lähteä räksyttämään, jos ns. pelästyy..

Mutta siis meillä koira menee siksi aikaa hihnaan tai otetaan valjaista/pannasta kiinni, että voidaan jatkaa matkaa ilman hihnaa.

En kyllä tiedä voisinko muutenkaan opettaa koiraani olemaan täysin luotettava meidän kohdatessa muita lenkillä. En myöskään uskaltaisi pitää koiraani vapaana ja vain käskyn alla toisen koiran ollessa yhtäkkiä häiriönä.

Mutta hienoa, että jonkun koirat sen oppivat. En myöskään usko, että ainakaan omasta käppänästäni saa koskaan niin tottelevaista kuin esim. kelpiestä/bortsusta! Toivon toki, että osaisin tuon käppänän kouluttaa niin hyvin, mutta kun en osaa..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: VIERELLä KäVELY - Perjantaina, 24.09.2010 klo 17:22  
+
0

Nemi kirjoitti:

Mutta varsinaisesti koiran ulkoiluttamisessa vapaana niin, että koira kulkee kokoajan vierellä, ei ole mitään järkeä.



Mä en ainakaan ole muuta väittänytkään.

Kinoko kirjoitti:

Mä olen miettinyt myös, että miksi sen koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä? Jos koiran täytyy vapaanakin kulkea vierellä, niin onko sillä sitten väliä, onko se hihnassa vai ei?



Siis onko täällä nyt joku kertonut lenkkeilyttävänsä koiraa hihnatta pelkästään niin, että se kulkee vierellä? Vai mistä tää juttu oikein lähti?

Oma koira saa kirmailla vapaana, mutta tulee käskystä vierelle kulkemaan esim. tien ylityksen tai ohitustilanteen ajaksi. Mun mielestä toi on koiralle aika olennainen taito.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545698
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 18:00)