Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 17:09

Pennun ulkoiluttaminen talvella

Siirry sivulle: 1 2

Pikkunen

Pikkunen
Viestimäärä: 2

PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 17:09  
+
0
Heippa,

meille tuli poika hauva (nyt 14vkoa,pkk mäyräkoira) taloon,ja nyt olisi siis sisäsiistiksi opettelun vuoro!
Mutta on yksi ongelma- ulkona on kovat pakkaset,eikä vaatteet paljoa pikkuista lämmitä.
Pissaa kyllä lehdelle kiltisti,mutta kuinka koiran voi opettaa ulkona tarpeidensa tekemiseen,kun alkaa saman tien palella,kun astumme ovesta ulos?
Pelkään,että mikäli venytämme opettelun aloitusta keväämmälle,tulee se olemaan vaikeaa..?

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 18:32  
+
0
Meillä on pentujen kanssa talvisin tehty pieniä pissa"lenkkejä" tiheään ja palkittu aina ulos pissaamisesta. Oon myös kuullut sanomalehden ulos ottamisesta, mutta ite en ole kokeillut.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Nicci

Nicci
Viestimäärä: 13

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 18:53  
+
0
Me ollaan meidän 9 vko:n ikäisen mittelin kanssa tehty ihan pikaisia käyntejä pihalle mm. heti heräämisen jälkeen. Olen ottanut pennun syliin jopa takkini suojiin ja laskenut ulkona kohtaan, missä on aiempia pennun pissoja. Pentu tekee hyvin nopeasti pissan, kehun rauhallisen iloisesti ja sitten takasin sisälle. "Kakkalenkit" kestää sitten vähän pidempään. Mutta hyvin on pentu tarennut silloinkin.
Mittelityttö Mintgarden's Facula "Lumina" 10/10
Isln Siltamiehen Iskra "Luna" 11/11
Luminan ja Lunan blogi

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Torstaina, 16.12.2010 klo 01:18  
+
0
Kyllä mä olen ainakin aloittanut Kaeden kanssa sisäsiisteysopettelun ihan normaalisti. Ulos mennään muutaman tunnin välein, ja ihan reippaasti se tekee kaikki tarpeet ulos. Ulkona ollaan kunnes tarpeet on tehty, vaikka vähän olisi kylmäkin, uskon että oppii silloin, että mitä nopeammin tekee tarpeet, sitä nopeammin pääsee takaisin sisään lämpimään. Ja ihan hyvin vaikuttaisi toimivan tämä, pääasiallisesti tarpeet tulee aina ulos. :)
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Torstaina, 16.12.2010 klo 09:06  
+
0
Tänne iski paukkupakkaset kun pentu tuli kotiin n. 10 viikon ikäisenä. Me käytiin alkuun vain pikaiset pissat ja kakat tekemässä ulos (tärinästä huolimatta) ja sitten nopeasti sisälle. Ei edes mitään vaatteita koiralla ollut. Minä käytän Janetin ulkona päivisin n. tunnin-kahden välein, välillä ollaan pidempään ja välillä käydään vaan pissalla.
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Torstaina, 16.12.2010 klo 12:42  
+
0
Me alotettiin heti kotiin tultua ulos pissaaminen (8vkoa), suurinosa lörähti tietty noin pienellä sisälle, mutta jokainen ulos tehty oli plussaa. Ei ikinä opetettu lehdelle. Ekat ulkoilut Luna on tehnyt ihan pikkupenskana emon ja pentusisarusten kanssa (haettiin siis maalta, juoksivat irti pihassa kerran päivässä), ja ei ole kertaakaan tainnut ulkona täristä tai itkeä vaikka tätä pakkastakin on ollut. Päinvastoin, ei meinaa saada lumesta sisälle. ;D On siis nyt 4kk (~16vkoa). Sisälle sattuu lähinnä enää vahinkoja ja joskus kissojen kanssa riehuessa löröttää vaikka olisi just käynyt pihalla. Niin ja jos jää yksin pitemmäksi aikaa niin sitten tekee tietty, mutta sillonkin on pissat niin järkyn isoja, että tappiin asti on kyllä pidätetty. :D Kakkavahinkoja ei ole sattunut varmaan kuukauteen enää (paitsi yksinollessa kun on pakko tehdä). Tuntuu jotenkin hurjalta ajatella, että teillä vasta mietitään opettamista ulkopissoille kun ei tuota ikäeroa ole kun 2 vkoa. :)

Pikkunen

Pikkunen
Viestimäärä: 2

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Torstaina, 16.12.2010 klo 21:10  
+
0
Olemme siis kyllä käyneet ulkoilemassa 5-10 min. kerrallaan,ja isot hädät ovat hienosti ulos tulleet! Pentu on kasvatillaan opetettu tekemään hätänsä lehdelle,ja meille suositeltiin samaa,sillä minua varoiteltiin ettei pentua saisi pitää vielä ulkona,kun pakkastakin on..
Siksi mietinkin,teenkö pikkuiselle hallaa ulkoiluttamalla sitä pakkasessa,kun masu on vielä karvaton ja tassut jäätyvät..?
Kuinka olette tehneet,jos pentu joutuu olemaan muutaman tunnin yksin (2-3 tuntia)- kannattaako jättää lehtiä lattialle vai ottaa ne kokonaan pois sisäsiisteyskasvatuksen aikana?

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Torstaina, 16.12.2010 klo 21:45  
+
0
Kyllä mä olen niitä lehtiä pitänyt lattioilla, vaivaton siivota ku nostaa ne siitä vaan roskiin.. mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Perjantaina, 17.12.2010 klo 19:21  
+
0
No kyllä kannattaa opettaa heti,eiköhän se siihen kylmyyten totu pikkuhiljaa ja kun kasvaa vanhemmaksi. Oma pentu ainakin tekee reippaasti jo ulos pissat ja kakat ja tietää jo selvästi että ulos tehdään tarpeet :) tänään täytti 9-viikkoa mutta kovin pitkää ei voi ihan vielä olla ulkona . Eiköhän se siitä kun kasvaa!!!!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

odinn

odinn
Viestimäärä: 49

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Perjantaina, 17.12.2010 klo 20:45  
+
0
Meillä on kanssa mopsipentu nopeasti oppinut siihen, että heti kun tekee tarpeensa niin pääsee sisälle. Eli juosten pissalle ja täysillä takas ovelle. :peukku:
Jos isompi hätä niin itte kyllä aikansa hakee sopivaa paikkaa, tekee asiansa ja juosten ovelle. :) Mutta jos yhtään pidempään on ulkona niin alkaa itku ja tassujen nostelu.
Mopsi Bombastic Queena "Tara" 05102010

Saaga

Saaga
Viestimäärä: 154

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Lauantaina, 25.12.2010 klo 20:43  
+
0
Meillä on nyt näiden parin päivän aikana (kun ollaan ulkona käyntiä harjoiteltu) ollut jotain 15-20 astetta pakkasta. Vähän hirvitti viedä pienokaista ulos, mutta pakkohan sen on totuttava käymään tarpeillaan kylmälläkin säällä. Onnistui kuitenkin hienosti, pissojen jälkeen kovat kehut ja äkkiä sisälle. Välillä olen ottanut leluja mukaan ulos ja niiden kanssa leikkiessään ei pentu ainakaan näytä huomaavankaan kylmyyttä. :) En kuitenkaan vielä näillä pakkasilla ole 5-10 minuuttia pitempiä ulkoiluja pennun kanssa tehnyt.
Seropiuros Roope 11/2010

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Sunnuntaina, 26.12.2010 klo 15:29  
+
0
Meillä on Jedin kanssa käyty ulkona ihan parin tunnin välein (heti herättyä, ruoan jälkeen, villiintymisen jälkeen ja jos näyttää siltä että eLenttii kakkapaikkaa) koska oon ite työttömänä justiinsa eli on hyvin aikaa. Tosin yöllä ei olla käyty ollenkaan, eli sitten kun nukutaan niin nukutaan kanssa.

Mitään lenkkejä ei olla saatu tehtyä, koska on joko ollut yli -20 astetta ulkona tai vaihtoehtoisesti lumimyrsky... Ollaan käyty vaan parkkiksen kulmalla pissalla. Lisäksi yksikään noista takeista ei vielä ole sopivan kokoinen, mutta tänään mun äidin pitäis tuoda oikean kokoinen takki (mikäli se on sen ehtinyt tehdä) ja jos vaikka sitten päästäis kiertää tota pienen pientä puistoa mikä tossa ihan talon vieressä on.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 28.12.2010 klo 23:22  
+
0
meillä kanssa opeteltiin suoraan ulos asiat, hyvin on oppinut. 2kk iässä ''ulkoilutus'' rajoittui kotipihaan max 5 minuutiksi, nykyään 3,5 kuukautisena ollaan tehty jo pitempiäkin lenkkejä joka päivä. Tosin jos on sellaisia -27 pakkasta niin ei kovin pitkälle mennä, mutta pientä lenkin tynkää kuitenkin. Veeti on omasta mielestään kasvanut jo isoksi pojaksi: ennen nosteli tassuja ja vinkui syliin, nyt kun nostelee tassujaan ja ottaisin syliin niin herra jatkaa itse eteenpäin :D joten aloittajalle: kyllä kannattaa käyttää ulkona, pentu kestää pitempiä aikoja kun kasvaa. Ei meillä ainakaan ole ollut mitään oireita kylmyydestä.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 00:21  
+
0
kuinka pitkiä lenkkejä olette tehneet pienokaistenne kanssa? meillä yksi päivän lenkeistä on vähän pitempi, melkeinpä tunti, mutta matkaa ei tule paljoakaan kun vauhti on hidas. Joskus olen lukenut, ettei pentua 'saisi' lenkittää ettei tule kasvuhäiriöitä. Mutta eikös se rauhallinen eteneminen pennun tahtiin juuri edistä kasvamista oikeaan suuntaan? :) jos lenkit olisivat vain pikaisia pissatuksia niin ainakin meillä hypittäisiin seinille :D
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 09:23  
+
0
^Meillä käydään päivän aikana yleensä 2 vähän pitempää lenkkiä (n. 30min/senverran kun pentu itse haluaa) ja sitten loput on pieniä 5min pissityksiä joissa pyöritään vaan pihassa.

Itse olen miettinyt ihan samaa asiaa kuin Banaani tuossa pennun lenkkien pituudessa... Ja onko sillä jotain merkitystä että meillä pennun oma tahti olisi ihan juokseminen... Kiskoo hihna kireellä vaan jos ei pääse juoksemaan ja kuluttamaan isompia energioita... :D Eikai se voi haitata kehitystä?

Pentu itse kyllä ilmottaa heti jos ei enää huvita kulkea, esim pakkasella joten sillon mennään sisälle mutta niin kauan kun pikkunen itse menee ja tutkii ja nuuskii niin voidaan jatkaa kulkemista.
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 10:29  
+
0
Meillä on poitsu nyt 8 viikkoa ja 2 päivää. Ollaan heti alettu käydä ulkona vähintään heräämisen, ruuan ja villiintymisen jälkeen. Pakko myöntää, että aamutarpeita ei yleensä ehditä viedä ulos, koska pentu yleensä herättää mut ja täytyy sitä pukeakin. :) Ja pissi tulee yleensä aika heti.

Ulkona ollaan sellainen muutama minuutti. Tänään on ollut kova tuuli ja siitä ei pentu oikein tykkää. Ei ulko-ovelta halua paljon liikkua mihinkään.

(Tänään on muuten hieno päivä. Ensimmäiset kakit tuli ulos!! :) )
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 13:53  
+
0

Cressie kirjoitti:

Pakko myöntää, että aamutarpeita ei yleensä ehditä viedä ulos, koska pentu yleensä herättää mut ja täytyy sitä pukeakin. :) Ja pissi tulee yleensä aika heti.



Mä opin aikanani varsin taitavaksi "pentu toisessa kainalossa" pukijaksi, eli heti kun heräsin, niin pentu kainaloon, jossa se harvemmin alkoi pissaamaan ja sitten vaan toisella kädellä toppahousut jalkaan, takkipäälle ja jotkut saappaat jalkaan. Nyt aikuisina käytän koirat ulkona vasta juuri ennen kuin lähden itse töihin, joten ei tuota ikuisesti tarvitse jatkaa.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 16:46  
+
0
^ Mä en monesti ollut päässyt edes sängystä ylös kun ne pissat oli jo lattialla.. :'D Mut onneksi se vaihe kestää vain hetken.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Cressie

Cressie
Viestimäärä: 319

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 17:05  
+
0
^Kuinka pitkään teillä kesti tämä vaihe?
Bordercollie Troilus 28.11.2010
Beauceron Jago 6.6.2014
blogi

Saaga

Saaga
Viestimäärä: 154

VS: PENNUN ULKOILUTTAMINEN TALVELLA - Tiistaina, 25.01.2011 klo 17:54  
+
0
^ Vastaan, vaikkei minulta varsinaisesti kysytäkään. :)

Meillä pentu on nyt 12 viikkoa, ja voin jo lähteä aamupissalle ilman, että pentu on pukiessa sylissä. Toisin kuin joku muu aiemmin, minä en oppinut hyväksi pentu-sylissä-pukijaksi. Monesti jäi takki pukematta ja oli sitten mukava seistä pihalla pakkasessa yöpaita päällä. Kun Roope herää, lähden kyllä saman tien ulos, mutta voin siis suht. rauhallisesti pukea ja pentu istuu ja kattoo vierestä. Ulos kun päästään niin tulee yleensä saman tien pitkät pissat, eli ilmeisesti hätä on ollut jo jonkin aikaa eli ihan pikkiriikkistä pidätyskykyä löytyy jo. :)

Toki jos sängystä nousemiseen menee minuutti-pari liian kauan, niin sit on pissat lehdellä.
Seropiuros Roope 11/2010

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28223
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6347
Viestejä yhteensä545757
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265909
(Tilastot päivitetty viimeksi 11.05.2024 klo 03:15)