Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 29.06.2020 klo 14:39

Haussa "sileäkarvainen sheltti" eli vaihtoehtorotu shetlanninlammaskoiralle

Sania

Sania
Viestimäärä: 5

HAUSSA "SILEäKARVAINEN SHELTTI" ELI VAIHTOEH... - Maanantaina, 29.06.2020 klo 14:39  
+
0
Minulla on ennestään kaksi ihanaa shelttityttöä ja rotuvalinta tuntuu olevan melkein täydellinen. Sheltit ovat ehkä hieman herkkiä sosiaalisissa tilanteissa ja jotkut yksilöt ovat herkkiä käyttämään ääntään suurien tunnekuohujen aikana. Lisäksi mielestäni sheltin turkin pituus yhdistettynä sen paksuuteen menee jo liiallisuuksiin. Mutta näistä vioista huolimatta en ole kolmannen koiran hankintaa miettiessäni löytänyt paremmin minulle sopivaa rotua. Siispä tulin hakemaan täältä apua. Onko ehdotuksia, millainen rotu olisi mahdollisimman lähellä shelttiä, paimenkoiramainen, mutta lyhyellä turkilla?

¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Yksi pidempi 1-2,5 h lenkki päivässä ja sen lisäksi 2-3 pientä pisulenkkiä. Viikonloppuisin joskus enemmän. Vapaana on mahdollista juosta melkein päivittäin metsässä. Jos sataa räntää vaakatasossa, voidaan jättää tuo pitkä lenkki väliin parina päivänä. Eli tämän pitäisi olla koiralle ok.

¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Pieni rivitaloyksiö, jossa on aidattu takapiha. Maalla.

¤ Lapsien määrä
Ei ole, mutta voi tulla koiran elinaikana.

¤ Aiemmat koirakokemukset
2 omaa shelttiä, tiibetinspanieli ja kääpiövillakoira aikoinaan kotikotona, ystävän sakemanni-labbis-husky-mikälie-sekoitus on ollut hoidossa.

¤ Harrastustoiveet
En harrasta aktiivisesti, vaan silloin tällöin omaksi ilokseni kotitokoilua ja koiratanssia. Eli käytännössä kotikoiraksi ja mukaan lenkeille.

¤ Turkkitoivomukset
Lyhyt/keskipitkä, helppohoitoinen, kaksinkertainen ja säänkestävä on ideaali.
Varsinaisesti karvan pituus tai karvanlähtö ei haittaa, mutta shelteillä ongelma on, että harjaaminen on työlästä. Varsinaisia takkuja ei tule, mutta karva "paakkuuntuu" jo muutaman päivän päästä harjauksesta ja harjaamiseen menee kerralla aina pari tuntia per koira, jotta karvan saa kunnolla ihoa myöten irtonaiseksi ja irtokarvan pois turkista. Tämä siitä huolimatta, että koiriani on kehuttu hyväkarvaisiksi (ei liian pehmeää). En tiedä, kuinka paha asia tuo paakkuuntuminen sitten on, mutta haluaisin hoitaa koirani hyvin. Harjaamisessa turhautuu sekä minä että koira. Lisäksi pitkä karva kerää kuraa vesikeleillä, mutta tämä on pienempi paha kuin tuo edeltävä ja kurastuminen koskee joka tapauksessa kaikkia koiria.
Eli olen laiska tällaisissa asioissa enkä haluaisi enää kolmatta turkkia hoidettavakseni. Haluaisin koiran, jolle riittäisi harjaus karvanlähdön aikana ja pesu tarvittaessa. Karkea, harvakseltaan nypittävä karva voisi ehkä olla ok. Ei mielellään puettavaa rotua, mutta tästä voin hieman joustaa. Ei työlästä trimmattavaa turkkia.

¤ Minkä kokoinen koira
Nyt on tullut huomattua, että minun tulee veneiltyä myös koirien kanssa, joten ehdoton painoraja on 15 kg. Koira pitää pystyä kevyesti nostamaan sylissä pois veneestä ja takaisin. Isompi shelttini painaa 11 kg, mikä on vielä oikein passeli.

¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Shelteissä pidän: kontaktinhakuisuus, koulutettavuus, vähäinen riistavietti, koirasosiaalisuus, sopiva koko, vaivaton arki, hellyydenkipeys, tietynlainen järkevyys, toisaalta hassuttelu ja kunnon meno ja meininki. Tasapainoisuus, reippaus, sosiaalisuus ja hiljaisuus ovat toivottuja asioita. Pidättyvyys on ok. Koira tulee olemaan tekemisissä erilaisten koirien kanssa, joten siinä ei saa olla ongelmia. Koiraa pitää pystyä pitämään irti metsässä.

¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Ennen kaikkea rodun terveys on pääasia eli ei lyttykuonoa tai pitkää selkää. Esim. corgi on pois suljettu vaihtoehto, vaikka tiedän, että useimmat niistä elävät terveinä. En vaan halua tukea rotua. Ei myöskään terrierejä niiden luoneen vuoksi. Paimenet nyt vaan miellyttää eniten, mutta pienikokoisia ja kotielämään soveltuvia paimenkoiria on aika vähän. En anna tarkempaa roturajausta, sillä toivon että joku keksisi rodun, jota en ole vielä tullut ajatelleeksikaan.
Miksei sheltistä voi olla sileäkarvaista versiota niin kuin colliesta? Pitää varmaan alkaa itse jalostamaan.

robbieneil

robbieneil
Viestimäärä: 2

VS: HAUSSA "SILEäKARVAINEN SHELTTI" ELI VAIHTOEH... - Tiistaina, 15.08.2023 klo 08:15  
+
0

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään10
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 25.04.2024 klo 21:30)