Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Maanantaina, 15.11.2010 klo 18:30

Iso koira opiskelijalle

Siirry sivulle: 1 2

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Tiistaina, 30.11.2010 klo 08:59  
+
0
Suosittelen kyllä tanskandoggia noihin kriteereihin. :)

Meille kotiutui juuri ensimmäinen doggi (nyt 9vk) ja mahtava pakkaus. Kun vertaa esimerkiksi toista koiraani shelttiä ja tätä doggia niin dogilta löytyy ihan omanlaistaan persoonaa ja on sellainen sopivan kovapäinen, mutta oppii ihan älyttömän helposti asiat. Todella rohkea ja ihmisrakas tapaus.

Varmaan olet jo rotuyhdistyksen sivuilla käynyt, sieltähän sitä tietoa löytyy!

Oma kokemus dogeista on ollut vain positiivista. Aikuisena rauhallisia ja lepposia, eivätkä vaadi mitään älyttömiä. Pakko kyllä sanoa, että tämä mun kakara ainakin on todella aktiivinen siinä mielessä, että kaipaa seuraa ja tekemistä paljon :cool: Mutta täytyy myöntää, että mä olen itse aika laiska ihminen, eikä tää nyt mahdottomalta tunnu. Johonkin hyperaktiivisiin rotuihin verrattuna varmaan huomattavasti pienempi tarve aktivoinnille, tiedä sitten.

ja turkkihan on todella helppo, paras on kuulemma kumisuka, silläkun vetelee silloin tällöin :wink:

Tosin ison koiran kanssa pitää olla tarkka koulutuksen kanssa. Meillä on heti ollut kiellettyä hyppiminen ja koko ajan kova yritys opettaa vaaville, että vetäminen on kielletty. 8 viikkoisena Tove painoi jo 10kg, että nopeasti ne kasvaa ja pian ei pärjää vetävälle koiralle.

Selvät rajat heti. Pennulle on niin mukava ja helppo antaa periksi, kun onhan se niin "pieni" vasta.... :nauru:

Tietysti opiskelijalla saattaa olla rahat tiukilla ja näiden ruokiin menee aika paljon kahisevaa, varsinkin jos syöttää laadukasta ruokaa. Mitä mä olen lukenut ja kasvattaja kertonut, on painotettu juuri tuota laadukkaalla ruualla syöttämistä, ettei tule ongelmia.
Oma doggi on sijoituksessa ja kasvattaja suosittelee ja haluaa, niin meillä syödään royal caninia. (rc:stäkin on paljon keskustelua ja taitaa se merkki maksaa tässä ruuassa eniten..) Kaksi 15 kg säkkiä maksoi n. 130 euroa, saas nähdä kauan ne sitten kestää :cool: Kuulemma kasvaa varmasti kieroon jos alkaa jollekin jahti&vahti linjalle, mutta tää ruokinta on kai aikalailla mielipidekysymyskin. :nauru:

(Jospa mä nyt lopetan tän muokkailun, tulee aina vaan uutta asiaa mieleen ;))
Shetlanninlammaskoira Micky/05
(Viestiä on muokattu tiistaina, 30.11.2010 klo 09:13)

Rafiki

Rafiki
Viestimäärä: 14

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Tiistaina, 30.11.2010 klo 21:49  
+
0
Kiitos mau vastauksestasi! Mukava kuulla, että tanskandoggi sopii kriteereihini. Aina vähän helpottaa sen lopullisen päätöksen kanssa :wink: Saatan olla sinuun yhteyksissa vielä yksityisviestein, jos sopii? Asterismos, laitan yv:tä myös sinulle :)

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Keskiviikkona, 01.12.2010 klo 21:08  
+
0
Kerron mielelläni kokemuksistani ensimmäisen doggini kanssa :wink: Meidän blogistakin löytyy jonkinsortin kertomusta meidän Tovesta kuvien kera :peukku:
Shetlanninlammaskoira Micky/05

asterismos

asterismos
Viestimäärä: 13

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Torstaina, 02.12.2010 klo 21:06  
+
0

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 03.12.2010 klo 21:18  
+
0
Mitenkäs opiskelijan budjetti riittää ison koiran elättämiseen? Eläinlääkäriin jne jne?

Siis puhutaan nyt ihan opintolainalla elävistä, ehkä osa-aikasessa työssä käyvistä opiskelijoista. Ei pappa betalar.

Mielenkiinnosta kysyn, kun olen itse isoa rotua hommaamassa ja käyn töissä, mutta on tässä tullu mietittyä miten sen koiran maksaa (osissa) ja maksaa vakuutukset ja ruokakulut. No ruokinta ei niinkään huoleta minua. Mutta muuten..

Mielenkiinnosta, ei mitenkään lynkkausmielessä :)
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Rafiki

Rafiki
Viestimäärä: 14

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 03.12.2010 klo 22:16  
+
0
Tokihan aina saa kysyä! :)
Juu pappa ei todellakaan betala, eikä kokopäiväsesti töissä käydä. Mutta eihän sitä koiraa vielä ostamassa olla ja budjettia mietitään kyllä tarkkaan. Koiraa en siis hanki ennen kuin olen varma siitä, että rahat riittävät. Tietysti kyse on myös siitä, miten pienillä tuloilla on tottunut elämään. Minulla kun ei juurikaan mihinkään "ylimääräiseen" rahaa kulu.
Ja toki olen jo pitkään säästänyt, että varmasti on sitten myös jonkinlainen pesämuna, jos jotain suurempaa menoa sattuu yllättäen ilmenemään.
Mutta suuressa osassa ovat kyllä nuo raha-asiat, oikeassa olet! :)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Sunnuntaina, 05.12.2010 klo 10:22  
+
0
Mua ärsyttää tuo, että pitää olla miljoonia säästössä ennenkuin on oikeutettu edes harkitsemaan koiraa. Onhan se hyvä että on jotain pesämunaa, mutta tilanteista yleensä selvitään tilanne kerrallaan. Lisäksi koira voi olla täysin terve eikä tarvitse käyttää kuin rokotuksilla :hymy: Mulla pyörii säästötilillä sen verran että kykenen maksamaan yllättävät ell kulut tai muita yllättäviä menoja mikäli käyttötilin kate ei riitä, koiran hankintahinta tietysti oli tilillä kokonaisuudessaan ettei osissa ole tarvinnut maksaa kumpaakaan. Kasvattajatkaan eivät varmaan ihan ilolla anna maksaa mitään 50e kk eriä, vaan ainakin mitä olen kuullut, koiria maksetaan 200e kuussa tjsp. 200e kuussa on paljon rahaa kenen tahansa budjettiin, eli ehkä järkevintä ensin säästää se hankintahinta ja sitten vasta miettiä pentua :hymy:

Mutta mainittakoon, että Urhon (berni) ell kuluihin on mennyt heinäkuu-marraskuu 1150e. Summa sisältää viralliset lonkka- ja kyynärkuvat sekä virallisen silmätutkimuksen, muut ihan hoitokuluja. Vakuutus tälle on 360e vuosi, korvataan 800e/ vakuutuskausi eli 1600e/ vuosi. Pennun vakuutus on joku 390e vuosi, korvataan 1400e/ vakuutuskausi (mikä muistaakseni Fennialla on koko vuosi kun Pohjolalla on puoli vuotta). Ruokakulut toki on suuremmat kuin pienillä roduilla, mutta ei nuokaan nyt älyttömiä syö. Pennusta en vielä tietenkään osaa sanoa, mutta Urholle ostan 15kg säkin ruokaa kerran 2kk. Se syö lisäksi lihaa johon menee viikossa pari-kolme kymppiä. Ja sekin siksi, että ostan sille lihat ihan ihmisten kaupasta. Eli tuo ruokinta ei mun mielestä ole ainakaan näiden kohdalla se suurin rahareikä. Riippuu tietysti ihan siitäkin että mitä syöttää, mä syötän Urholle Nutroa (joku 50e säkki) ja pentu syö bento kronenia (hinta pyörii kai samoissa), mutta ihan hyvin voisin syöttää halvemmalla vaikka J&V jos se vain sopisi omalle koiralle. Ja nuo eläinlääkärikulut voisivat olla täysin samat pienemmälläkin rodulla. Toki sitten kaikki madotukset, lääkitykset ja sen sellaiset on kalliimpia koska isolle rodulle niitä tarvitaan enemmän, mutta kaikki on suhteellista eikä mielestäni kenenkään talous voi kaatua siihen maksaako madottaminen 15e vai 30e.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

miimi97

miimi97
Viestimäärä: 40

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Maanantaina, 06.12.2010 klo 19:20  
+
0
Jaahas, nyt taitaa kyllä koira valinta olla niin pitkällä ett turha on mun yhtyä emppu 97:n akitaan, mutta kuiteskin... akitat on upeita luonteeltaan, mitä oon lukenu, muttta itsepäisyyttäkinhän siellä akita sivuilla ilmenee. Ei oo mulla akitaa, mutta sen sanon että on se aika paljon myös luonteesta ja koulutuksesta kiinni minkälainen yksilö koirasta sitten tulee=)
Akitat on niin komeita ja luonne minusta vaikuttava!! eipä muuta:peukku:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.12.2010 klo 16:02)

Rafiki

Rafiki
Viestimäärä: 14

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Maanantaina, 06.12.2010 klo 21:27  
+
0
Siis lopullista rotuvalintaahan ei ole kirkossa kuulutettu ja uudet rotuehdotukset ovat tervetulleita! Varsinkin, jos jotain uusia rotuja ehdottelee, joita en ole vielä edes harkinnut. Vähän vielä laajenis tää omakin tietämys eri roduista :D

ThamaraLady

ThamaraLady
Viestimäärä: 13

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Torstaina, 09.12.2010 klo 21:10  
+
0
Heippa! :) Itselläni vähän sama tilanne, kerrostaloon muutto ja uusiin töihin meno edessä ja uuden koiran hankinta mielessä.

Miettisin sinuna vielä muutaman kerran noin isokokoisen koiran hankkimista kerrostaloon jos harrastuksiinkaan ei hirveästi ole aikaa. Itellä sama ongelma kun iso koira olis ihana mutta en todellakaan kerrostaloon viitsi ottaa kun en usko että on tarpeeksi aikaa. :(

Molossirotua en missään nimessä ainakaan ottaisi sillä ne todellakin tarvitsevat sen oman tilan ja mieluiten myös pihan jota vahtia.

Ite olen eläintenhoitaja ja en usko että edes itse pystyisin isolle koiralle tarpeeksi hyvää elämänlaatua järjestämään töiden ohella kerrostalossa joten olen tullut siihen tulokseen että jättirodut saavat odottaa vielä. :/

Jos kuitenkin päädyt jättikoiraan niin onnea matkaan!! :)
Novascotiannoutaja Juno-Juhekin Thamara Lady ja valkoinenpaimenkoira Angel sekä heidän palvelijansa Kuopiosta

Eagle

Eagle
Viestimäärä: 116

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Torstaina, 09.12.2010 klo 21:44  
+
0
Ainakin tutut irlanninsusikoiran kanssa pärjäsivät oikein hyvin kerrostaloyksiössä (tosin pitää olla alakerta tai sitten hissi mielellään. Niille kun riittää normipissatusten lisäksi se tunnin kävelylenkki päivässä (ja jos pääsee hetkeksi juoksentelemaan pellolle tms, niin vielä parempi). Helteillä tuntikin on liikaa. Isona rotuna liikkumiseen menee paljon energiaa. Sisällä ne lähinnä nukkuu, joten niille on ihan sama monta neliötä asunnossa on. Toi rotu on muutenkin aika vähään tyytyväinen ja lepposa.

Ison rodun kohdalla riippuu siis rodusta nuo vaatimukset.

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 10.12.2010 klo 07:36  
+
0
Tanskandogin kohdalla on sama juttu, kuin mitä Eagle kertoi irlanninsusikoirista.
Enkä jättäis omaa doggia pihaa vahtimaan, enkä koe, että oma piha olisi muutenkaan välttämättömyys jättikoiran kanssa tai ainakaan tanskandogin.
Kunhan kodissa on tilaa köllötellä sohvalla tai omalla pedillä ja vähän liikkuakin, on se ihan riittävää ja eiköhän yksiökin tälläset mahdollisuudet tarjoa. Lenkeillähän sitä energiaa saa kulumaan ja varsinkin vapaana kirmaaminen on sitä parasta liikuntaa. Vaikka ei harrastais mitään tokoa jne. voi kotona kuitenkin aktivoida helposti koiraa.

Itse ainakin uskon, että oma doggini tulee olemaan onnellinen kerrostalo kaksiossa, lenkkeilyllä, aktivoinnilla ja näyttelyitä harrastamalla. :hymy: Tällä hetkellä mulla ainakin on tyytyväinen juniori kotona.
Shetlanninlammaskoira Micky/05

Jondde

Jondde
Viestimäärä: 20

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 10.12.2010 klo 09:09  
+
0
Irlanninsusikoira ja tanskandoggi vaikuttavat tosi kivoilta ja ite oon sitä mieltä, että koiran pitää olla koiran kokonen. En pystyis aattelee itteeni sylikoiran omistajana.. :D Minkä verran irlanninsusikoirista (ja tanskandogeista, jos joku sattuu tietämään) lähtee karvaa? Onko irlanninsusikoiralla puolustushalua omistajaa kohtaan?

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 10.12.2010 klo 09:27  
+
0
No mutta! Tanskandoggihan ON sylikoira, ainakin meidän Tove :cool: Ei taida koko estää sitäkään seikkaa..
Shetlanninlammaskoira Micky/05

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 10.12.2010 klo 09:29  
+
0
Tulipahan kaks kertaa,,
Shetlanninlammaskoira Micky/05
(Viestiä on muokattu perjantaina, 10.12.2010 klo 09:30)

Rafiki

Rafiki
Viestimäärä: 14

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Keskiviikkona, 05.01.2011 klo 15:32  
+
0
Juu sellaista minäkin olen tanskandogeista kuullut, että melko seurallisia ovat :) Ja juuri noita syliinänkeemistarinoita on tullut monelta suunnalta :D

Vielä irlanninsusikoirista: Paljonko niiden turkki kerää likaa? Olettaen että on kurasempi keli. "Putoaako" lika tuosta turkista pois, vai imeekö turkki likaa kuin sieni? Luulisi jonkiverran olevan "likaa hylkivä" tuo turkki. Traumat vain jäin ihanaisen bichonini turkista joka on oikea likamagneetti :D Tietysti näiden kahden rodun turkeilla ei juurikaan ole mitään yhteistä :D

Ja sama kysymys oikeastaan myös tanskandoggien omistajille!

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Torstaina, 06.01.2011 klo 12:24  
+
0
Meillä ei oo kokemusta vielä mistään ihan hirveistä kurakeleistä, mutta ei tanskandogin turkki likaa ime, on niin lyhyttä kuitenkin. Helppo pyyhkiä pois. (Meillä on tuo sheltti myöskin, jonka kanssa on kurakelit ihan karmeita...)
Shetlanninlammaskoira Micky/05

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: ISO KOIRA OPISKELIJALLE - Perjantaina, 25.02.2011 klo 13:15  
+
0
Joko on rotu valittuna?

Kannaattaa tutustua bullmastiffiin. Itellä on 3-vuotias bullmastiffi-uros. Asuttu koiran kans kerrostalossa ja nyt luhtitalossa (kaksio). Helppo karva (irtoaa, mutta milläpä ei irtoais). Ei yhtään metsästysviettiä (harvoin lähtee metsälenkillä näköetäisyydeltä) ja ainakaan oma yksilö ei hauku juurikaan. Hyvällä peruskoulutuksella useimmiten tottelevainen (helppo motivoida herkuilla), mutta osaa kadottaa korvansa jos niin haluaa. Sylikoira tämäkin. :)

Laita yksityisviestillä kysymyksiä jos kiinnostaa tietää lisää. :)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 02:30)