Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 19.04.2011 klo 18:50

Kotiruokinta

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

KOTIRUOKINTA - Tiistaina, 19.04.2011 klo 18:50  
+
0
Terveppä terve! Olen tässä miettinyt kotiruokintaan siirtymistä tuon koiruuden kohdalla, ja nyt en ainakaan löytänyt juuri tähän kotiruokintaa liittyvää keskustelua, vaikka selasin kaikki läpi. (sokeakin voin toki olla)

Eli kaipailisin vinkkejä ja neuvoja siitä, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkea ruokavalioon tulee sisältyä. Jos joku jaksaisi vaikka ihan kertoa oman kotiruokinta "menunsa" tarkasti. Oma koirani on siis australianpaimen-narttu ja about vajaat 20kg painava.

Tuossa Hienosti hihnassa ohjelmassa oli ruokinnasta kertova jakso ja siinä puhuttiin myös kotiruokinnasta. Se ohjelman ukko luetteli siinä omien koiriensa kotiruokaan kuuluvia aineksia ja siinä oli lihan lisäksi eri öljyjä, raejuustoa, pakastevihanneksia, kaurapuuroa...niitä nyt ainakin.

Sitten vielä kaipaisin valmistusohjetta. Olen ymmärtänyt, että kasviperäiset tuotteet olisi hyvä kypsentää ja pienentää, mutta miten paljon kypsennetään jne? Toivottavasti joku jaksaa :D ja kiinnostuneet vaan kyselemään viisaammilta kaikkea mitä en itse keksinyt tähän!

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: KOTIRUOKINTA - Tiistaina, 19.04.2011 klo 20:09  
+
0
Jos kotiruokinta on sekaruokintaa, niin löytyy tällainen ketju Sekaruokinta ja lisäravinteet

Löysin myös Reseptejä
(Viestiä on muokattu tiistaina, 19.04.2011 klo 20:11)

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: KOTIRUOKINTA - Keskiviikkona, 20.04.2011 klo 18:37  
+
0
Ei ole ihan sama asia kun kotiruuassa ei syötetä nappuloita ollenkaan :)

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: KOTIRUOKINTA - Torstaina, 21.04.2011 klo 14:02  
+
0
Minun kaksi koiraani ovat lihapainotteisella kotiruokinnalla. Ruokalistaa en tänne kirjoita kahdesta syystä: noilla kun ei sellaista ole ja toisaalta ajattelen myös niin, että on aina parempi kun ottaa selvää ensiksi koiran ravinnontarpeesta ja koostaa tiedon pohjalta sen oman koiransa ruokinnan.

Hyviä kirjoja ruokinnan suunnittelun avuksi ovat ainakin:
Hellemann&Marjeta: "Koiran ruokinta" sekä
Kempe ym.: "Koiran ruokinta ja hoito".

Omien koirieni ruokinnassa on noin 2/3 osaa lihaa ja siihen rinnastettavia ja loput noin 1/3 osaa kasvikunnan tuotteita. Kalkin ja vitamiinitäydennyksen annan purkista.

Ehdan lihan lisäksi syötän sisäelimiä, kalaa, kananmunia ja hapanmaitotuotteita. Kuitenkin niin, että pääpaino on lihassa. Kasvikunnan tuotteita menee vaihdellen sen mukaan mitä sattuu olemaan; kaurapuuroa, kypsää kasvissosetta (jonka valmistan halvimmista pakastevihanneksista ja kausikasviksista), pellavansiemenrouhetta jne. Kypsennän ja soseutan kasvikset sulavuuden parantamiseksi. Lihan, sisäelimet, kalan ja kananmunat annan raakana. Koska pidän lihapuolta kasviksia tärkeämpänä osana ruokintaa ja pääpaino on siinä, valitsen kuidunlähteet ihan vaan sen mukaan mitä sattuu milloinkin olemaan. Kuitenkin tahdon tarjota niitäkin melko monipuolisesti. En niiden ravintoarvon takia, vaan lähinnä siksi, että ajattelen mahdollisten haittavaikutusten minimoituvan, jos ruokinta on vaihtelevaa. Myös luita annan pari kertaa viikossa, lähinnä hampaiden takia.

Vanhempi koirani (nyt 3,5v) oli ansimmäisen elinvuotensa luupainotteisella barffilla. Toiselle vuodelle siirryttyään alkoi se kuitenkin oireilla vatsallaan ruokintaan. Päädyin silloin perehtymään uudestaan näihin ruokinta-asioihin ja muokkaamaan ruokinnan nykyiselleen. Vuoden ikäisen juniorini kanssa taas yritin alkuun sekaruokintaa, mutta päädyin siirtämään myös sen tälle kotiruokinnalle, kun sillä 12-viikkoisena epäiltiin herkistymistä jollekin ruoka-aineelle. Hyvin pian ruokinnan vaihdoksen jälkeen löytyi syy kutinoihin ja korvatulehduksiin. Sittemmin olen saanut sen siedätettyä myös tuohon hermkistymisen aiheuttajaan.

Olen ollut tähän nykyiseen ruokintatapaan todella tyytyväinen. Jonkinasteinen sekaruokinta saattaa tulla kyseeseen tuon junnun kanssa jossain vaiheessa, jos kisareissuja alkaa pukkaamaan. Lähinnä siis nappularuokinnan kätevyyden takia. Mutta ehdottomasti aion pitää pääpainon ei-teollisessa ruoassa.

Voin siis lämpimästi suositella ainakin tätä lihapainotteista kotiruokintatyyliä, mutta kannustan kuitenkin etsimään tietoa mahdollisimaan laajasti ja koostamaan ruokinnan sen pohjalta. Lehtosen Jaken Katiska on yksi hyvä lähde, mutta sen varmasti jo tiedätkin. :)

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOTIRUOKINTA - Keskiviikkona, 08.06.2011 klo 22:17  
+
0
Muakin kiinnostaisi tietää, minkälaisella kotiruokinnalla ihmiset koiriaan pitää. Meillä loppui just pentunappulat (pussi kestikin koko pentuajan tänne asti :D) ja nyt olisi tarkoitus siirtää koira kotiruokintaan. Ajattelin antaa 2/3 lihaa/kalaa ja 1/3 yrjölänpuuroa ja kasvissoseita. Lisäksi kananmunia ja hapanmaitotuotteita välillä. Eli aika samanlainen ruokavalio kuin tuossa ylemmällä kirjoittajalla.

Mitä kaikkea ravintolisiä tuon ruoan lisäksi pitäisi antaa? Osaisiko joku arvioida karkeasti paljonko koira syö ruokaa painokiloihin verrattuna? En haluaisi pitää koiraa nälissään, mutten myöskään haluaisi kuukauden päästä huomata, että hups, onpas se lihonut!

Meidän kirjastosta löytyy aika huonosti kirjoja koiran ruokinnasta. Yhden sieltä bongasin, mutta se kirja oli enemmänkin barffauksesta.

miti

miti
Viestimäärä: 52

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 14:22  
+
0
Kannattaa lukea nuo mainitsemani kirjat ja tietysti myös etsiä muita käyttökelpoisia lähteitä ruokinnan suunnittelun tueksi. Selvitä (ja laske) ainakin kalsiumin, D-vitamiinin ja A-vitamiinin tarpeet ja varmista niiden riittävä saanti.

Koirakohtaista ruokamäärää on mielestäni aika mahdotonta arvioida. Sen saat tietää kokeilemalla ja painoa tarkkailemalla. Se kun riippuu niin paljon siitä mitä koiralle syötät ja miten paljon se kuluttaa. Jos lihoo liikaa, vähennä energian saantia ja jos laihtuu, lisää sitä.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 15:21  
+
0
Mä suosittelen myös hankkimaan jonkun kattavan yleisteoksen koiran ruokinnasta omaan hyllyyn, sieltä on sitten helppo tarkistaa myöhemminkin asioita, jos tulee muutoksia ruokintaan tms.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 17:10  
+
0
Mietteitä, ei rautalankaa:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/koira-ei-ole-jatemylly
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 18:18  
+
0
Pari kirjaa olenkin lukenut (tai no ehkä enemmänkin selannut, koska en lukenut kovin pikkutarkasti) mutta nämä kirjat ovat tosiaan olleet enemmänkin barffauksesta. Muuten koiran tuleva ruokavalio vastaisikin lähes barffausta, mutta luita en syötä niin paljon kuin kuuluisi. Siksi on tuntuu vaikealta soveltaa barffausohjeita tähän ruokavalioon. Ja lisäksi tuntuu, että kaikissa lähdeissä neuvotaan tekemään vähän eri tavalla, niin mistä sen sitten voi tietää, mikä niistä on oikein?

Tai kaipa tuo on vähän samallalailla kuin ihmisillä, toiset sanoo ettei mitään hiilareita saisi syödä ja toiset sanoo että saa, toiset kypsentää kaiken ja toiset vannovat raakaruuan nimeen ja niin edelleen. Mutta pelottaa silti, että onnistun jotenkin pilaamaan koko koiran ruokinnalla.

Mutta otan nyt ainakin selvää noista parista jutusta, mitä ylemmissä kommenteissa suositeltiin. :)

Muoks. Ja en varmaan tulekaan syöttämään puuroja vaan kasvissosetta niiden tilalla. Kenties välillä jotain vehnäleseitä tms jos tuntuu, että jostain kasviksista ei saa tarpeeksi kuituja.

Mites esimerkiksi tämä sivusto, vaikuttavatko ruokintaohjeet päteviltä? Tuolla kaikki on sanottu sen verran ytimekkäästi, että esimerkiksi noita ravintoaine-ohjeita olisi helppo katsoa sieltä.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 13.06.2011 klo 18:32)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 21:15  
+
0
Ihan ok. Itse olen eri mieltä muutamasta painotuksesta, mutta nuo ovat enemmänkin mielipideasioita.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 13.06.2011 klo 23:13  
+
0
^ Joo, kyllähän tosta tekstistä huomaa, että kirjoittajan mielipide paistaa läpi ja jossain kohdissa lukeekin että "minun mielestäni". Mutta ainakin hyvä ja tiivis paketti oli, joten voisin varmaan hyödyntää sieltä ainakin jotakin.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOTIRUOKINTA - Keskiviikkona, 22.06.2011 klo 21:17  
+
0
Kerrankin oli muitakin ohjeita kuin pelkkää yrjölänpuuroa. Oon yrittänyt ettiä ohjeita kotiruokintaan, ihan siis vinkkien takia mistä lähteä liikkeelle ja joka paikassa on yrjölänpuuron eri variaatioita. TUossa yhdessä linkissä oli hyviä ohjeita ja monipuolisia.. eikun soveltamaan.
Mun on pakko siirtää koira kotiruokinnalle kun teollinen ruoka ei imeydy eli sontii ihan järkkyjä määriä (myös haiman vajaatoiminta vaikuttaa osaltaan asiaan) ja korvat on hiivassa koko ajan. Ei kestä kattoa kun koira laihtuu kakkamäärien takia, joten eiköhän oo aika tarjota muuta sapuskaa kuin nappulaa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOTIRUOKINTA - Keskiviikkona, 22.06.2011 klo 22:16  
+
0

myös haiman vajaatoiminta vaikuttaa osaltaan asiaan



Osaltaan? Taitaa kuitenkin olla se suurin syypää. Mutta toki kotiruokinnalla on mahdollista tehdä sulavampaa ruokaa, ja vaikuttaa rasvan laatuun ja määrään.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOTIRUOKINTA - Torstaina, 23.06.2011 klo 19:41  
+
0
^Tuskin kokonaan on syypää, koska koiralla kuitenkin "lääkitys" sairauteen ja on välillä ihan kunnossa eli vähemmällä kakkaamisella. Tässä vaiheessa mä luulen, että ruoka on se suurin syypää, mutta teollista ruokaa en enää ala edes uutta kokeilemaan vaan nyt siirrytään seuraavaksi siihen kotiruokaan kokonaan. Ja toisella nappulalla on vatsa ollut ok, mutta sitten taas tullut hiivaa korviin, joten mun oma tuntemus on se, että haiman vajaatoiminta on hyvin tällä hetkellä hallinnassa, mutta reagoi noille eri nappuloille nyt. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta kun muita oireita ei ole haimasta tällä hetkellä (ei siis ripulia mitä taas aiemmin on ollut sekä oksentelua) vaan tuo usein ja paljon kakkiminen, joten eiköhän se ruoka ole.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 04.07.2011 klo 13:48  
+
0

eepi78 kirjoitti:

^Tuskin kokonaan on syypää, koska koiralla kuitenkin "lääkitys" sairauteen ja on välillä ihan kunnossa eli vähemmällä kakkaamisella. Tässä vaiheessa mä luulen, että ruoka on se suurin syypää, mutta teollista ruokaa en enää ala edes uutta kokeilemaan vaan nyt siirrytään seuraavaksi siihen kotiruokaan kokonaan. Ja toisella nappulalla on vatsa ollut ok, mutta sitten taas tullut hiivaa korviin, joten mun oma tuntemus on se, että haiman vajaatoiminta on hyvin tällä hetkellä hallinnassa, mutta reagoi noille eri nappuloille nyt. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta kun muita oireita ei ole haimasta tällä hetkellä (ei siis ripulia mitä taas aiemmin on ollut sekä oksentelua) vaan tuo usein ja paljon kakkiminen, joten eiköhän se ruoka ole.



Meillähän Osku syö vähärasvaisesti raakaruokaa haimaongelman vuoksi + monenlaiset allergiat. Ei ole vajaatoiminta, mutta ongelmat samat. Eli koira ei kestä rasvaista lihaa tai mitään muutakaan rasvaa. Jos kiinnostaa vaihtaa mielipiteitä tai kysellä jotain "haimaruokintaan" liittyen niin paiskaa yksärillä. Itsellä nyt kokemusta n. vuoden ajalta ja haimatulehdus on pysynyt kurissa tällä ruokavaliolla hyvin, samoin allergiaoireet (poisluettuna siitepöly tms. allergeenit mihin ei pysty vaikuttamaan).
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

HikkaLikka

HikkaLikka
Viestimäärä: 48

VS: KOTIRUOKINTA - Lauantaina, 30.07.2011 klo 22:35  
+
0
Meille tulee syksyllä pentu ja oon tässä pomppinu kotiruuan ja nappuloiden välillä. Kotiruokinta on meikäläiselle ihan uus juttu, joten nappuloihin turvautuminen ois jotenki helpompaa, tässä vielä siis mietiskelen. Yks tyhmä(kö) kysymys on ollu mulla pitkään päässä, toivottavasti joku viisaampi vastaa. Elikkäs, onkos teillä koskaan tullu vastaan tilanne, et koira ei syö kotiruokaa, koska siinä on kaikkea sekasin? Eli jos koiralle tajoais sörsselin jossa ois lihaa, kasviksia, yrjölänpuuroa, kananmunaa yms. kaikkee mahollista, söiskö koira kuiteski kaiken tyytyväisenä? Ihminen jättäs toki ruuan syömättä, mutta entä koira? Toisin sanoen, voiko koira jättää ruuan syömättä, koska maut ei sovi yhteen? Toivottavasti joku ymmärs jotakin, eikä pidä mua ny täysääliönä... ^^ ' Joo, ja noi raaka-aineet tohon keksittyyn ateriaan oli sitte iha jostain huitista heitettyjä, mutta kaipa tollasenki annoksen koiralle vois antaa. Ö___ö
Lyyli, sekarotuinen narttu, syntynyt 30.6.2011
http://lyylintreenit.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu lauantaina, 30.07.2011 klo 22:37)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KOTIRUOKINTA - Lauantaina, 30.07.2011 klo 23:39  
+
0
Monet antaakin. Ei koiralla ole samalla tapaa makuaistia kuin ihmisellä, ja ihmiselläkin kyse on enemmänkin kulttuurista, tottumuksista ja mieltymyksistä kuin aidosti makuhommista.

Mutta silti jotkut maut, tai vissiin oikeammin hajut, saattavat tökkiä. Meillä russeliin uppoaa ihan kaikki muu, mutta ei raaka maksa. Näkee selvästi, että tökkii ja pahasti. En minä ole sen kanssa alkanut aiheesta riitelemään, jos maksaa on, niin russelin ei tarvitse sitä syödä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: KOTIRUOKINTA - Sunnuntaina, 31.07.2011 klo 10:26  
+
0
^^ Ei ainakaan meillä laita vastaan, ihan sama millasta sörsseliä tekee. Esimerkkinä viimeviikolla kun oli ainekset päässy vähän vähiin, sekotin puuroa jonka seassa vihanneksia, lihaa, banaania, kananmunaa, piimää ja raejuustoa. Meni alas ja vauhdilla. :nauru:


Ja Jagster tossa ylempänä on ihan oikeessa, lähinnä jotkut hajut tökkii. Meillä ei tuu lähellekään jos edes mulla on vaikka suolakurkkua tai paprikaa. Kaiken muun perään sitten kuolaakin.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 31.07.2011 klo 10:28)

HikkaLikka

HikkaLikka
Viestimäärä: 48

VS: KOTIRUOKINTA - Sunnuntaina, 31.07.2011 klo 19:27  
+
0
Kiitoksia vastauksista, oon taas pikkasen viisaampi :--D Jos tota kotiruokaa aletaan pennulle sitten antaa, ni kai sitä ajan mittaan huomaa mikä menee alas ja mikä ei.
Lyyli, sekarotuinen narttu, syntynyt 30.6.2011
http://lyylintreenit.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 31.07.2011 klo 19:33)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: KOTIRUOKINTA - Maanantaina, 01.08.2011 klo 14:22  
+
0
Meillä on tässä vuosien varrella ainoastaa raaka possun munuainen jäänyt kuppiin, sekin meni kun veti soseeksi ja sekotti jauhelihaan/piimään tms. paljaaltaan ei.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28240
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6353
Viestejä yhteensä545785
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.05.2024 klo 23:30)