Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Torstaina, 29.04.2010 klo 13:32

Mitä koiralle saa antaa, ja mitä ei..?

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 10

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 21.09.2010 klo 17:06  
+
0
No hyvä! Mä jo aattelin,et mitä vikaa omas lihas olis.. xD :)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 21.09.2010 klo 19:51  
+
0
^^ Ei metsästämällä saadussa lihassa mitään vikaa ole, lukuunottamatta villisikaa ja karhua, joissa on se trikiinin riski melko suuri. Liha pitää tarkastuttaa ensin.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 21.09.2010 klo 20:41  
+
0
^ ahaa, kiitos. Itse en ole koskaan metsästänyt tai lajiin muutenkaan syvemmin perehtynyt, niin en ehkä ole ihan paras henkilö näistä asioista puhumaan.

Mutta siis lähinnä se mitä ajoin takaa, mm. tossa meidän lähimetsässä (kerrostaloalueen takana olevassa) asustelee jos jonkinmoista elukkaa, mutta vaikka mä sieltä jäniksen kävisinkin ampumassa, en silti sitä koiralle syöttäisi. Syynä lähinnä se että metsään heitetään ties mitä roskia (esimerkiksi erilaisia lääkepillereitä hampurilaisjämien kera maahan) joita jänikset syö ja usein näkee kupsahtaneita pupuja, arvuutella vain voi minkä takia. Ja siis ovat kuolleet ilman vammoja, eli herää kysymys, johtuuko myrkystä. Itse en haluaisi ottaa riskiä että koirani syö eläimen lihaa, joka on lähiaikoina syönyt myrkkyä, eli lihassahan on silloin tätä kyseistä myrkkyä. Kun on varmaan olemassa jos jonkinmoista ainetta, joka ei välittömästi syönnin jälkeen tapa, eli jos pupu on minuutti ennen ampumista pistellyt jotain tabletteja niin myrkky on elimistössä, muttei vielä ole tappanut, tosin varmaan tappaisi pian, ja tällöin myös pupusta saatava liha on myrkyllistä. Tämä kylläkin ihan oletuspohjalta, varmaa tietoa ei asiasta ole, mutta epävarmuuden takia en itse ainakaan näillä näkymin kyseistä lajia lähtisi harrastamaan.

Että jos itse metsästämään lähtisin, tosiaan vähän tällaiseen suurempaan ja freessimpään metsään johon ei tämmöstä roskaa joudu kuin tuohon kerrostaloryteikköön, tähän lähinnä viittasin termillä "lähimetsä". Eipä sillä, kyllähän ihmisiä näiden "hyvien" metsästysmaiden lähettyvilläkin varmaan asuu, mutta tämä meidän nyt sattuu olemaan tällainen.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 21.09.2010 klo 20:48  
+
0
^ Heh, ei siellä kerrostalojen keskellä edes saisi metsästää :)

Itse siis metsästän ihan n. 6000 hehtaarin metsästysmailla maalla.

Jos se jänis on minuutti sitten jonkun pilsun syönyt niin ei se ole ehtinyt vielä mihinkään imeytyä ;)

Mutta joo siis tietenkään ei pidä mitään "epäilyttävää" mennä syöttämään jos tyyliin jonkun raadon löytää, josta ei voi päätellä miten on kuollut. Mutta kyllä meillä esimerkiksi auton alle jääneet rusakot koirankuppiin päätyy. Siis jos on oman auton alle jäänyt tai nähnyt kun jäänyt jonkun toisen auton alle. Ei tietenkään mitään mikä on päiväkausia tienposkessa maannut.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 15:37  
+
0
Meillä on monia metsiä,mutta ei me metsästetä,ellei koirat löydä jotain metsästä (jäniksi yms.) Suurimmaksi osaksi syötämme omaa sikaa ja tutuilta (jotka metsästävät) saamme hirveä, peuraa jne. :D

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 16:01  
+
0
Heini, niin joo tietysti, hehhheh, kuitenkin siis kaikennäköinen epäilyttävä liha ei välttämättä ole koiralle hyvää syötettävää, parempi syöttää semmoista minkä alkuperän pääpiirteittäin tuntee ja minkä tietää olevan hyvää ja puhdasta, eli siis omasta takaa tuotettua lihaa, omametsästämää tai luotettavalta ihmiseltä/kaupasta ostettua, niin koira kiittää.

Heräsi muuten tästä meidän metsästyskeskustelusta joku outo idea alkaa itse metsästää, sinänsä vähän hassua kun en ole puoleen vuoteen punaiseen lihaan koskenut, mutta tavallaan olisi varmaan melkolailla eläinystävällistäkin metsästää itse kaikki syömänsä liha = syödä vain vapaana kasvaneen eläimen lihaa, jolloinka siis tietäisi eläimen eläneen hyvän elämän luonnollisessa ympäristössään SEKÄ pystyisi itse takaamaan lopetustavan olleen armollinen, luotihan varmaan tappaa sekunnissa. Kun lopetin punaisen lihan syönnin, koska se tuntui minusta väärältä, mutta pikkuhiljaa on vain vahvistunut se tunne että tässä nykyisessäkin ruokavaliossani on jotakin mätää.

Mutta siis, vähän ohi aiheen.
no you don't know what it's like
welcome to my life

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:37  
+
0
^Kyllä mä uskaltaisin väittää että teurastamoilla tappaminen on nopeampaa ja kivuttomampaa, olettaisin että aika harvoin yhtään isompi eläin kaatuu yhdellä luodilla? Eiköhän sitä aika usein jouduta eläin sitten vielä ensimmäisen osuman jälkeen lopettamaan ampumalla lähietäisyydeltä päähän. Tai sitten mä tunnen huonoja metsästäjiä :D

Toki noin muutoin riista on varmasti eettisempää ruokaa kuin tuotantoeläimet.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:50  
+
0

keimu kirjoitti:

Tai sitten mä tunnen huonoja metsästäjiä :D



Kyllä, tunnet todella huonoja metsästäjiä :D Oikeaan paikkaan osunut laukaus tappaa niin hirven kuin karhunkin välittömästi, tai eläin juoksee parisen kymmentä metriä.

Juuri tuon takia, että eläin kuolisi yhdestä osumasta, on metsästyslaissa säädetty mikä on minimi kaliiberi millä saa mitäkin eläintä ampua. Eli siis mitä isompi eläin sitä isompi kaliiberi.

Esimerkiksi kaurista saa ampua luodikolla joka on kaliiberiltaan vähintään .222 tai sitten haulikolla.

Muoks. Esimerkiksi isäni on ampunut useita kymmeniä hirviä ja peuroja, mutta ne kerrat kun on joutunut vielä lopetuslaukauksen antamaan niin voi laskea kahdella kädellä.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:52)

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.09.2010 klo 02:16  
+
0
Palattaisiinkos aiheeseen ja jatketaan metsästyksestä omassa ketjussaan :)
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

huldahuoleton

huldahuoleton
Viestimäärä: 10

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.09.2010 klo 15:10  
+
0
Koirani söivät luumut mieheen, kun vastaan tullut mummo tarjosi (kivettä toki). Vasta jälkeen päin aloin muistella, että olivatkos ne jotenkin koirille haitallisia. Toisaalla netissä kerrotaan koirien popsivan luumuja mielellään, toisaalla taas luetellaan luumut koirille sopimattomien ruokien joukossa.

K.o. lemmikit pötköttävät sohvalla ainakin toistaiseksi ihan tyytyväisinä. On toinen niistä eläissään pari viinirypälettäkin saanut, kunnes luin niiden sopimattomuudesta, ja ainakin niistä selvittiin hengissä. Olisikohan jollakulla tarkempaa tietoa tästä luumuasiasta?

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.09.2010 klo 15:16  
+
0
^ Meidän Pyry on tässä syksyn aikana vetäissyt (suoraan puusta) aika moisen läjän luumuja ja hengissä edelleen on :) En tiedä kuinka terveellistä on ollut mutta..
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.09.2010 klo 20:30  
+
0
Ei ne luumut mitään haitallisia ole. Viinirypäleethän on kiellettyjä ja sitä kautta rusinatkin. Luumusta tuskin tulee muuta kuin että maha toimii paremmin, ainakin ihmisillä. Ja tarkennuksena tuohon liha osioon. Useimmat ihmiset hommaa lihan kaupasta. Ja kotimaista lihaa siksi, koska ulkomailla esiintyy joissakin sioissa pseudorabiesta, joka vie koiralta hengen. Tottakai itse tuotettu liha on ihan hyvää kamaa, samoin kuin metsästetty. Lihan käsittely ja riskit on kyllä tunnettava, mutta useimmat ne hallitsee.

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 09.11.2010 klo 18:01  
+
0
Pohdittiin yhden kissanomistajan kanssa tonnikalan antamista koiralle. Itse tykkään syöttää koirille niitä kolmen pikkupurkin paketissa myytäviä Rainbow-merkkistä tonnikalaa öljyssä. Niistä saa nälän yllättäessä itsellekin ruokaa. Onko niitten usein syöttämisestä haittaa? Välillä tulee annettua purkki meilkein joka päivä raksujen mukana. Nirppanokkakin syö kupin tyhjäksi.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Tiistaina, 09.11.2010 klo 21:42  
+
0
Oon ymmärtänyt ettei suositella ruokintakäyttöön, koska ovat suolaisia. Varmastikaan ei siis mitään haittaa silloin tällöin, mutta jos usein syötät niin kannattaa ostaa ihan eläimille tarkoitettua tonnikalaa. Saa ihan samanlaisessa purkissa, ainakin isompien kauppojen eläinosastolta.

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.12.2010 klo 19:38  
+
0
Siirretty toisaalta:

Nella3 kirjoitti:

En tiedä kuuluuko tää ruokinta puolella,mut ku meidän Nella tykkää,suorastaan rakastaa maapähkinää,mutta en viitsi antaa sille niitä paljoa jos se ei saakkaa syödä niitä. Olen siis antanut niitä Nellalle,mutta en mitenkään kilokaupalla,mut oon kumminki. Eli saako koira syödä maapähkinää?


Jagster kirjoitti:

Perussääntönä on, että kaikki pähkinät ovat eieiei - koska ne eivät sula yhtään. Pelkona on suolitukos.


Agitem kirjoitti:

Annoin viikko sitten koiralle lenkillä pari pähkinää palkaksi kauniista luoksetulosta :shifty: toisaalta ovat varmaan tulleet jo suolesta ulos kun kerta tavaraa tulee ihan normaalisti eikä vaikuta muutenkaan kipeältä, niin tarvitseeko säikähtää?

En siis ole tiennyt etteivät pähkinät sula, joskin tämä oli muutenkin ainutkertaista.


(Viestiä on muokattu torstaina, 23.12.2010 klo 19:38)

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Torstaina, 23.12.2010 klo 21:53  
+
0
Tässä taas tämä linkki ketjun alusta: Koiralle vaaralliset ruoka-aineet

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Sunnuntaina, 26.12.2010 klo 19:49  
+
0
^ Hyvä lista, hyödyllistä tietoa. Itselle ainakin tuo parsa-asia oli ihan uusi. Maitotuotteista kysymys: jos kerran koirat on laktoosi-intolerantteja, pitäisikö piimän, raejuuston ym olla hylaa tai laktoositonta? Itse olen antanut Lunalle välillä vähälaktoosista, välillä AB-piimää, juon samaa itsekin, riippuen kumpaa sattuu kaapissa olemaan.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Sunnuntaina, 26.12.2010 klo 22:47  
+
0
Mä olen antanut ihan normipiimää ja normiraejuustoa, yleensä kyttään punaisella etiketillä varustettuja. ;) Eikä ole ollut ongemia. Hapanmaitotuotteissa on kai laktoosia normimaitotuotteita vähemmän, vaikkei oliskaan hylaa.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 13:34  
+
0
Täytyys nyt ihan kysäistä. Joku muutama päivä sitten kyseli saako koiralle antaa pähkinöitä ja vastaus oli että ei mielellään, koska pähkinät eivät sula. Entäpä sitten pähkinävoi?

Tuli kysymys mieleen kun melkein joka kerta Stilwellin ohjelmaa katsoessa pistää silmään kuinka hän syöttää koirille kongista maapähkinävoita. Itselle ei kyllä tulisi ihan äkkiä mieleen, enkä aiokaan niin tehdä...
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: MITä KOIRALLE SAA ANTAA, JA MITä EI..? - Keskiviikkona, 29.12.2010 klo 15:30  
+
0
Edesmennyt lapinkoirani tykkäsi hurjasti rusina + maapähkinä-sekoituksesta ja melkein päivittäin söimme molemmat sitä herkkua...
Ei tullut mieleenkään, että ei olisi ollut koiralle sopivaa ruokaa.

Muoks.
Poistin tästä tekstiä, joka näyttää aiheuttavan kinastelua täällä. Se ei ollut tarkoitukseni.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 29.12.2010 klo 22:37)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 10
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545708
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 08:45)