Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Torstaina, 29.04.2010 klo 00:16

Mitä virheitä olette tehneet koiranne ruokinnassa esim. tietämättömyyttänne?

Siirry sivulle: 1 2 3

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 29.04.2010 klo 00:16  
+
0
Eli millaisia virhellisiä käsityksiä teillä on ollut koiran ruokinnasta, perusteista, ravintoarvoista tai mistä hyvänsä? Ja tuliko ruokittua "virheellisesti" kauankin ennenkuin parempaa tietoa löytyi? Tai oireiliko koira ruokavalioon jotenkin? Vai oletteko heti osanneet ruokkia "täydellisesti"? Tuli mieleen että tämmöinen ketju voisi olla hyvä olemassa, niin välttyvät sitten muut samoilta virheiltä. Toivottavasti. :hymy:

Itselle kävi niin, että pitkin talvea ostin luumursketta ja annoin sitä vuoropäivinä lihan tilalla. Syynä oli se, että toisella koirista ajoittain vatsa löysällä luultavasti stressin vuoksi, kun tuli uutena taloon. Vasta tältä uudelta palstalta luin, että luussa ei juuri mitään ravintoaineita ole paitsi kalsiumia (vanhan palstan barffiketjua en tajunnut kahlata läpi, kun en barffaaja edes ole). Olin siis olettanut että luumurske = liha, tai ainakin suurinpiirtein ajaa saman asian.

Mitään suurta vahinkoa ei varmaan tapahtunut, kun saivat kuitenkin jauhelihaa tai lihaista rasvaa säännöllisesti vuoropäivinä, eli kokonaisuutena raaka osuus ruuasta ei ollut pelkkää luumursketta. Ja kun sekaruokinnalla ovat, myös nappulaa, piimää, lohiöljyä ja ruuantähteitä/kaurapuuroa saivat joka päivä.

Mutta kuitenkin. Kun sitä samalla rahalla saa ihan kunnon tavaraa, niin luumurske jää tästälähin hyllyyn, tai korkeintaan tarjoillaan "mausteena" silloin tällöin.

Muoks. aluksi siis kyllä epäilytti luumurskeen osto, mutta kun tilaus tuli ja näin murskeen, niin olikin sellaista tosi hyvän näköistä, vaaleanpunaista, jotenkin raikkaan näköistä mössöä. Ulkonäön perusteella sitten päätelmän tein, koostumusta sen enempää tutkimatta... :nolo:
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.04.2010 klo 00:43)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 29.04.2010 klo 09:50  
+
0
Minäkin ostin kerran luumursketta: http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/punaista-luujauhoa/
En osta toiste.

Olen tehnyt suunnilleen kaikki mahdolliset virheet. Ja keksinyt pari uutta ja ihan omaa. Hyvä puoli noissa on se, että yleensä koira kyllä pärjää kuitenkin.

Suurimmat töpit tulivat aikoinaan kilpagreyhoundien ruokinnassa, mutta silloin homma oli vähän niin kuin talon tapa. Lihaa ei käytetty ja etsittiin mahdollisimman matalan rasvan ja korkean valkuaisen kuivamuonaa. Rasvaa pelättiin ylipäätään ihan päättömästi. Kilparuuaksi annetaan hiilihydraattitankkauksena ranskanleipää tai makaroonia, ja kaikilla koirat kramppasivat - mutta sitä pidettiin ihan normaalina. Tänään krampit ovat niin harvinaisia, että jopa muutaman vuoden harrastaneet eivät tiedä mitä tehdä tai miten krampin edes tunnistaa. Maailma on mennyt eteenpäin.

Sitten on nämä kaikille muillekin tutut luulot. Kananmuna tekee kalvon vatsalaukun ympärille ja estää proteiinien imeytymisen jne. Onhan näitä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 29.04.2010 klo 12:49  
+
0
jep, meillä on varmaan tullut tehtyä kaikki maailman töppäykset + pari lisää myöskin.. aloitetaan vaikka sillä kun tuo eka koira tepasteli taloon 10 viikkoisena pentuna. "kasvattaja" kehui pedigreetä että "se on niin hyvvää, ja halpaa" eikä suostunut antaa mukaan yhtään papanaa pennun ilta- ja aamuruuaksi (oltiin siis vaan menossa katsomaan pentuja, ei yhtään oltu varauduttu ottamaan kotiin niin siksi ei ollut ruokinnasta juurikaan keskusteltu..) tuloksena se, että pentu sai ilta- ja aamuruuaksi riisiä pari desiä ennen kuin kaupat avattiin ja päästiin ostaa sitä "huippu-pedigreetä". kasvattaja oli sanonut että hän syöttää aikuistenruokaa koko sakille, ei parin pennun takia alannut ostamaan mitään pentunappuloita jotka on paljon kalliimpia. No, ajattelin kuitenkin että ne pentunappulat on varmaan paremmat ja näin ostin niitä. Hieman päälle viikon katseltiin sitä sontimista, ja herätys tuli siinä vaiheessa kun yks tuttu koiranomistaja kauhisteli miten laiha pentu oli, ja kun kerroin että se kakkaa noin kymmenen kertaa päivässä niin tuli kyllä kommenttia. no, ei vieläkään osattu lemmikkieläinliikkeeseen vaan käytiin ostaa pirkkaa pentunappuloina, sopi näköjään paremmin meidän pennulle, kakkakerrat putos puoleen ja painoakin alko kertymään. tässä vaiheessa aloin kuitenkin itse ottamaan selvää asioista, ja seuraava säkki olikin sitten jahti & vahti pentua. sillä mentiin pari noin puolivuotiaaks, kun vaihdettiin energiaan ja siitä sitten se nappularumba alko, kun ei mikään halunnut sopia. kuitenkin hieman sattuman kautta saatiin käsiimme forzan performance- ruokaa, joka sitten sopi tosi hyvin ja koska kyseinen myyjä oli lopettamassa maahantuonnin, ostettiin kahdeksan 20 kg säkkiä häneltä pilkkahintaan ja sitä poika sitten söi vähän aikaa. forzan loputtua meni peukku suuhun että mitäs nyt tehdään, ja taas alko nappularumba. tässä vaiheessa en edes miettinyt sekaruokintaan saati kotiruokintaan siirtymistä, vaan olin vakuuttunut että nappulat ovat parasta. ostettiin nutron performancea ja se sopi kuin hanska käteen, sitä kerettiin kuitenkin vaan syömään pari säkkiä kun maahantuonti siirty toiselle ja ne ei enää sitä myy. just. mitäs sitten. lisää epämääräisiä nappuloita, ja koiran oireet sen kuin paheni joka kokeilun myötä. sitten päätin kertarysäyksellä siirtyä kotiruokintaan, ja sillä kaikki oireet häipy ja koira voi paremmin kuin koskaan. no, tietenkään ei se niin helppoa voi olla ja virheistään ei näköjään ikinä opi, koska nyt parin-kolmen rauhallisen kuukauden jälkeen menin taas kokeilemaan nappulaa, ja syötetty nyt reilut pari viikkoa ja alkaa oireita taas ilmestymään..hieman rapsuttelee korvia, hankaa peppua välillä maahan, välillä on maha löysällä ja niin edelleen. jos ei tuosta pahene syötän tämän säkin loppuun ja sitten koira on loppuikänsä kotiruokinalla, eikä enää edes kosketa nappuloihin! säälin koiraa ja ihmettelen että siitä on kasvanut noin terve yksilö, kaiken se on saanut kestää!
tuon nuoremman kanssa en ole vielä kauheasti mokaillut, näköjään jotain on sitten tullut opittua... syököön nyt penturuokansa loppuun ja sitten siirrän sen myös kotiruokintaan. sitten tulen kertomaan lisää kauhutarinoita :heiluti: :jjei:
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Perjantaina, 30.04.2010 klo 00:00  
+
0
Jagster: luin tuon sun linkin. Ja pakko vähän kommentoida tuota Kennelrehua: No se on kyllä hankalaa kun tulee tiettyyn kellonaikaan tietylle paikkakunnalle eikä siinä jousteta. Mulla tuli hankaluuksia siinä, kun olen 2-vuorotyössä ja yhtäkkiä muuttivat aikatauluja niin että tulee meidän paikkakunnalle silloin kun olen iltavuorossa (auto siis tuli aiemminkin illalla mun aamuviikoilla) Ratkaisu ongelmaan löytyi, kun tutkailin aikatauluja paremmin. Löysin kokonaan toisen reitin, joka tulee n.40km päähän melkein naapurikuntaan "oikealla" viikolla "oikeaan" aikaan, ja sieltä sitten ollaan käyty hakemassa.

Ja havaintoja Kennelrehun laadusta: mä oon ollut huomaavinani että se jauheliha on toisinaan vetistä/veristä, ja juuri siksi ihastuin tuohon luumurskeeseen, kun oli niin "stydiä" tavaraa painoltaan ja koostumukseltaan. (Voihan olla että koirien jauheliha on aina vetistä mutta... äääh..., oon ollut koiranomistaja vasta 1,5 vuotta eikä mulla ole kokemuspohjaa asiasta) En kuitenkaan halua maksaa koirien ruuista liikaa joten edullisinta haen mitä löytyy, eli Kennelrehulta. Ja kun nuo mun piskit eivät mitään huippu-urheilijoita ole vaan melkeinpä päinvastaisia "pullakoiria" niin saa tuo laatu ainakin toistaiseksi luvan riittää. Rustoluiden kanssa taas meillä on käynyt varmaan säkä, joka kerta kun olen ostanut ovat olleet isoja, jopa liian isoja "välipalaksi". Mutta muistan lukeneeni täältä ennenkin että jotkut ovat pettyneet luiden olemattomaan kokoon. Kennelrehuun kaikenkaikkiaan olen kuitenkin ollut tyytyväinen, ehkäpä sitten siksi kun en paremmasta tiedä...

Onhan se yleisesti aivan toisenlainen haaste ruokkia kilpailevia greyhoundeja kun näitä kotikoiria. Mielenkiintoiset sivut sulla on, ja oon monesti löytänyt sieltä tietoa yhteen jos toiseenkin ongelmaan.

raggetti: Hui, tuo Pedigree on siis oikeasti noin huono ruoka. Täältä oon kyllä niitä kauhujuttuja lukenut, mutta toisaalta ajattelin että jos on oikein Pedigree-vastainen mielipide, niin ei sitten kukaan uskalla kehuakaan. Sen verran kyllä juttuja uskoin, enkä muutenkaan pidä tuollaisista yli-mainostetuista, "muka niin hyvä" -tuotteista että ei tullut mieleenkään omille koirille sitä kokeilla. Tiedän kuitenkin monia, jotka sitä syöttävät ilmeisesti kun eivät paremmasta tiedä. Tsemppiä sulle tuossa nappularumbassa, toivottavasti helpottaa. Oppiahan tämä koko elämä on :peukku:

Voisin muuten lisätä "ruokintasyntilistaani" sen, että tykkään ostella koirille eri lihatuotteita, esim. jauhelihaa, kurkkutorvia, lihaista rasvaa, (maksaa) ja tuota surullisenkuuluisaa luumursketta ihan omasta vaihtelunhalustani. En ole koskaan ottanut selvää mikä oikeasti olisi koiralle parhaaksi ja pitäytynyt sitten siinä. :nolo: No onneksi tässä on koko ajan mahdollisuus kehittyä, ja paljon nuo koiratkin "anteeksi antavat". Nappuloissa olen onneksi tajunnut pitäytyä muutamassa, täällä hyväksi havaitussa merkissä.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002
(Viestiä on muokattu perjantaina, 30.04.2010 klo 00:04)

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:02  
+
0
^ kyllähän jotkut syöttää esim. pedigreetä koiralle pennusta vaariin, ja ei ikinä oo mitään ongelmia, yleensä nää on vaan sellaisia "kotikoiria" jotka ei tee muuta kun kävelee postilaatikon ympäri. jotenkin en usko että se riittäis kattamaan hieman enempi liikkuvan koiran ravintotarpeet. lisäksi yleensä koko ikänsä pedigreetä syöneen koiran omistaja on tyytyväinen ruokaan niin kauan kun ei ole syöttänyt laadukkaampia nappuloita ja huomaakin että se koira ei ehkä sittenkään ole "elämänsä kunnossa" halpisnappulalla :) mutta mistä ei tiedä niin...

ja kyllä, syytän edes vähän pedigreetä siitä että tuo vanhempi on nykyään niin herkistynyt teolliselle muonalle. uskon, että jos se olisi saanut laadukkaampaa ruokaa kasvattajalla jo pentuiässä, olis meidän nappularumba nyt paaaljon helpompi.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:28  
+
0
Minäkin olen tehnyt sen virheen nimeltä "Pedigree". Tosin ruoka toimi koirillemme hyvin, ja koirat söivät sitä vuosikaudet, joten ei tullut ikinä mieleen, että lähdenpä googlettelemaan aiheesta "mikä olisi koiralleni paras mahdollinen ruoka". Tosin näin jälkikäteen olen alkanut miettiä, että koska edesmenneellä koirallani oli taipumusta vatsavaivoihin (sai pari kolme kertaa vuodessa todella voimakkaan ripulin), että oliskohan näitä vaivoja voinut ehkäistä paremmalla ruokinnalla. Ehkä olisi, ehkä ei - kukapa tietää. Yleisesti ei tullut mieleen, että ruoka voisi olla huonoa, koska uloste oli malliesimerkki siitä, mitä sen kuuluikin olla (ja muutenkin koirat voivat hyvin). Ja kyllä nämä koirat nyt "vähän" enemmän ovat liikkuneet, kuin kävelleet vain sen postilaatikon ympäri. :nauru: Tosin nappulaa joutui antamaan tällöin suhteessa enemmän kuin näitä laadukkaampia tarvitsee antaa. Esim. mun edesmennyt 4 kg painava kääkkäni söi vielä 11 vuotiaana 2 dl Pedigreetä päivässä, kun taas tämä nuori, aktiivinen, 5,5 kg painava kääkkäuros syö suurinpiirtein sen saman määrän Brit Carea vaikka taatusti kuluttaa paljon enemmän.

Nuorimmainen ei ole ikinä markettisafkoja syönytkään, koska keksin lähteä tutkiskelemaan aihetta ennen pennun tuloa. Näinhän se on, että tieto lisää tuskaa.
kääpin uros -09
shelam uros -16
(Viestiä on muokattu maanantaina, 03.05.2010 klo 14:36)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 04.05.2010 klo 18:25  
+
0
Älyttömin neuvo mitä noudatin vähän aikaa Kustin kanssa pentuiässä (kuulin koirakaverilta..) oli että isoksi kasvavan koiran pentunappulaa pitää "laimentaa" kaura tms. puurolla tai riisillä ettei kasva liian nopeasti ja että jaloista tulee suorat.. :ttou: Niin ja lihaa ei saanut laittaa sekaan koska pentunappula itsessään jo niin "vahvaa".. Kusti oli mun toinen koira edellisen kuoltua ja uskoin siihen aikaan vielä todella helposti kaikkia älyttömiä neuvoja. Tuon puuro-ohjeen kuulin ihmiseltä jolla on kasvanut kaikki koirat tuolla periaatteella..
(Viestiä on muokattu tiistaina, 04.05.2010 klo 18:27)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 04.05.2010 klo 19:53  
+
0
Tuo on ollut aika yleinen uskomus. On vieläkin valitettavasti.
Tuosta asiasta: http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/taikauskoa-ja-harhaoppisuutta/
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

forever

forever
Viestimäärä: 86

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 04.05.2010 klo 21:46  
+
0
minä siirsin edelliset koirat raakaruualle aikuisena ja niiden poistuttua koirien taivaaseen, aloitin myös pentukoiralla raakaruuan 10- viikkoisena. Kaikki meni hyvin kunnes alkoi ontumaan 5- kuisena. Tutkittiin ja lääkäri totesi kyynernivelessä kasvuhäiriön. Minä koin hirveitä itsesyytöksiä, että aiheutinko ruualla tämän ja kysyin sitä erikoislääkäriltä. Lääkäri kielsi sen ehdottomasti "kasvuhäiriön aiheuttaa suurikasvuisuuden geeni, ruualla ei ole osuutta siihen. Eläimet mitkä kasvatetaan nopeasti valmiiksi, kärsivät siitä... broilerit, lihakarjat jne..."
Tällä tiedolla olen samalla linjoilla Jagsterin kanssa :peukku:
Onhan tässä varmaan kaikenlaisia virheitä tullut tehtyä, riippuu siitä ketä uskoo :shifty:
ilonamme labradori Paavo 23.5. 2009
ilonamme kromfohrländer Arttu 9.3. 2012

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 06.05.2010 klo 12:55  
+
0
Tää nyt ei liity mitenkään tietämättömyytteen, vaan ihan silkkaa tyhmyyttä; epäilen, ettei broileri/kana sovi koiralleni, ja kuitenkin olen syöttänyt sille koko ajan herkkuina Natural Menua, joissa on siis kananlihaa. Hyvä minä! :ttou: Näinhän se selvitetään, aiheuttaako se broileri niitä oireita vai joku muu... :roll:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 18.05.2010 klo 11:53  
+
0
Poistettu.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.09.2010 klo 11:03)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 20.05.2010 klo 14:47  
+
0
Kysymystä tähän Bedigreehen liittyen.

Kaverin bichonille syötetään Bedigreen kuivamuonaa aktiivisesti ja lisäksi kotiruokaa. Turkki on pysynyt hyvänä, koira on suht aktiivinen, silmät eivät vuoda tms. Siis jos ruoasta ei sinänsä ole minkäänlaisia oireita tullut, onko sitä terveellistä syöttää (kotiruokaa kuten maksalaatikkoa, puuroa, riisiä ja kasviksia mukana) ?
no you don't know what it's like
welcome to my life

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 20.05.2010 klo 16:49  
+
0
^ Paljon saisi lisätä lihaa mukaan ennenkuin voisi sanoa tuon olevan koiralle hyvä ruokavalio. Koira kuitenkin lihansyöjä. Lisäksi en ymmärrä miksi väkisin pitää syöttää värikkäitä viljanappuloita kun voi valita ihan sieltä marketistakin laadukkaamman nappulan, esim. Hau-Hau.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:03  
+
0

sitä terveellistä syöttää (kotiruokaa kuten maksalaatikkoa, puuroa, riisiä ja kasviksia mukana



Ei. Vaikka koiralla ei oireita olisikaan. Tuossa mallissa jatkat minimaalisen vähän lihaa sisältävää viljapohjaista kuivamuonaa, riisillä (jota maksalaatikoksi kutsutaan), puurojen viljoilla, lisää riisiä ja kasviksia. Älä suutu, mutta tuo on sikojen ruokaa, ei koirien.

Noilla lisukkeilla ei ole järkeä jatkaa mitään kuivamuonaa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Torstaina, 20.05.2010 klo 17:13  
+
0
Juuri noista syistä kysyinkin, onko terveellistä :) kun tuntui että hiukan ... viljapitoista.

Ja kyse oli siis rotutoverista, ei omasta koirastani, kuten käsittääkseni sanoin. Meillä syödään eläinlääkäriasemalta ostettua ruokaa (kuollaksenikaan en merkin nimeä muista kun en kertaakaan ole ostohetkellä mukana ollut, mutta äidiltä voisin ehtiessäni kysellä ...) ja hyvin tuo vielä jaksaa porskuttaa.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Vanis

Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Perjantaina, 21.05.2010 klo 22:38  
+
0

Agitem kirjoitti:

Kysymystä tähän Bedigreehen liittyen.

Kaverin bichonille syötetään Bedigreen kuivamuonaa aktiivisesti ja lisäksi kotiruokaa. Turkki on pysynyt hyvänä, koira on suht aktiivinen, silmät eivät vuoda tms. Siis jos ruoasta ei sinänsä ole minkäänlaisia oireita tullut, onko sitä terveellistä syöttää (kotiruokaa kuten maksalaatikkoa, puuroa, riisiä ja kasviksia mukana) ?



Vai että kaverin koira? Lainaus toisesta ketjusta:

Agitem kirjoitti:

Meidän tapaus on niin harvinaisen nirso että huhhuh.

Yleensä pohjana Bedigree - pikkukoiran nappuloita, mitkä sinänsä on hyviä, paitsi että sellaisinaan tuo niitä ei syö (kuten ei mitä tahansa muitakaan nappuloita). Päälle sitten otetaan yleensä riisiä, piimää, viiliä, keitettyjä kasviksia, makkaraa tai jauhelihaa pieninä määrinä ja sekoitetaan niin silloin menee myös nuo kuivanaksut. Joskus laitetaan myös pieni määrä Cesaria, mutta nykyään enää ei edes se kelpaa :'/


Kaikesta päätellen taidat itsekin tietää ettei koirasi ruokavalio ole kohdallaan. Pedigree (joka tosiaan kirjoitetaan ihan kovalla p:llä) ei ole laadukasta ravintoa yhdellekään lihansyöjälle. Jos nappulat ovat eri värisiä ja muotoisia, eivät ne miten suurimmalla todennäköisyydellä ole laadukkaita. Cesar kuuluu samaan sarjaan, sekoitus turhaa mössöä. Ei todellakaan mitään ravitsevaa muonaa.
Pikkukoiran ruokinta on niin edullista, ettei siinä kannata turhaan pihistellä. Kehota vanhempiasi tutustumaan vaikka edullisempiin laaturuokiin. Esim. Jahti & Vahti on oikein kelvollinen edullinen ruoka (alle 30 €/ 15 kg), muitakin merkkejä löytyy.
Millä tahansa koiralla voi olla turkki hyvässä kunnossa jos saa riittävästi rasvaa eikä matoja ole liikaa. Turkin kunto ei siis kerro paljon mitään. Huonon ruokinnan seuraukset näkyvät usein vasta koiran varttuessa, ellei jo kasvuaikana ole tullut ongelmia. Ruoan laadussa säästämisen saattaa joutua maksamaan moninkertaisena eläinlääkärikuluina sitten myöhemmin.

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 08.06.2010 klo 13:19  
+
0
Mä en tiedä, oliko se moka vaiko eikö, kun syötettiin kasvattajan neuvosta pennulle Royal Canin adultia. Kasvattajan mukaan aikuisen ruoalla ruokkiminen ehkäisisi jotain kasvuhäiriöitä (en enää edes muista tarkkaan, mitä se kasvattaja sanoi). Aloittelijoina oltiin hyväuskoisia ja tehtiin niin kuin kasvattaja neuvoi.
Koira söi siis koko pentuaikansa pääosin tuota ruokaa, kunnes muistaakseni reilun vuoden iässä vaihdettiin J&V:in. Koira on hieman takakorkea, mutta voiko se liittyä tuohon ruokaan kovinkaan paljoa? Muuten Mimmi oli terve, ei ripuloinut tai oksennellut eikä mitään muutakaan. Eli näyttää siltä ettei aikuisen ruoalla ruokkiminen aiheuttanut koiralle mitään haittaa?
3v lapinkoira Mimmi

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Tiistaina, 08.06.2010 klo 14:39  
+
0
Ei mitään merkistystä. Se vaan on takakorkea. Joko siksi, että sillä on suoremmat takajalat, sillä on kasvu kesken, se on aidosti takakorkea/etumatala ;) tai sitten se vaan näyttää siltä. Mutta mikään noista ei liity kumpaankaan kuivamuonaan.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 01:20  
+
0
^ Ja vänkyräsääri-koiriako tulee jos on tullakseen, ruokinnasta riippumatta?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITä VIRHEITä OLETTE TEHNEET KOIRANNE RUOKI... - Keskiviikkona, 09.06.2010 klo 09:12  
+
0
Aika pitkälle näin. Niistä vääräsääristä kannattaa keskustella kasvattajan kanssa...
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545738
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 06:45)