Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Torstaina, 12.08.2010 klo 11:15

Neu / Puhti

Siirry sivulle: 1 2

Vattumato

Vattumato
Viestimäärä: 60

NEU / PUHTI - Torstaina, 12.08.2010 klo 11:15  
+
0
Kyseiset liha/kasvis pötkylät kiinnostaisi, kuka syöttää näitä, ja mitä eroa niillä on? Ainakin käsitin että Neussa liha olis kypsennetty ja Puhdissa raakaa, eikö raaka liha ole nimenomaan koiralle parempi?

Ja onko tosi että tuota Neuta saa vaan järjettömissä laatikoissa? Koira painaa about 3 kiloa, että ei viittis aivan järjettömiä määriä ostaa pakastimeen... Varsinkaan kun sinne ei mahdu :mietiskel:

Eli kokemuksia molemmista toivoisin :hymy: Jos joku on kokeillut molempia, niin kumpi oli mielestäsi parempaa?

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 12.08.2010 klo 11:37  
+
0
Neu fraulla on myös raakaversio, ALT. Meillä ei ole puhtia syötetty. Neuta joskus, aikanaan enempi. Neun tuotteista olen syöttänyt perus-neuta, vogelia (lintuversio) ja alttia (raakaversio).
Noita voi tilata isommissa laatikoissa tuolta, tai siten ainakin Oulussa on yksi pieni eläinkauppa, jossa myydään yksittäisinä pötköinä noita. Tosin aika hyvään hintaan.

(Viestiä on muokattu torstaina, 12.08.2010 klo 11:39)

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 12.08.2010 klo 20:39  
+
0

Vattumato kirjoitti:



Ja onko tosi että tuota Neuta saa vaan järjettömissä laatikoissa?



Neuta saa hyvin varustetuista eläinkaupoista 1 kilon pötköissä. Pienelle koiralle kannattaa ne pötköt sahat heti 3-4osaan.

Murren Murkina valmistaa myös monenlaisia pötköjä, 500g pakkauksissa.

Jos eläinkaupoista ei löydy, voi niitä kaikkia tilata autoista pienissäkin erissä.
VauhtiRaksu
Kennelrehu
Lempimuona

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 13.08.2010 klo 19:49  
+
0
Jotkut suosii tota puhtia ja Neun lihat vissiin tuodaan ulkomailta eli eivät olisi salmonellavapaita ja käsittely keittiötiloissa hankalaa...

Mutta aktiivipuhdissakin oli tosi paljon vaan kaurapuuroa, enkä kyllä kaurasta tai riisistä viitsisi maksaa 3-4€ kilo.. Vaikka se maistuvaa ja monipuolista muonaa kyllä onkin.


Puhti pelkästään ei kyllä varmaan riitä, siinä ei mielestäni ollut mitään kalsiumin lähdettä

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 13.08.2010 klo 20:13  
+
0
^NEUfrau Oy:n nettisivuilta suora lainaus:

"MISTÄ RAAKA-AINEET TULEVAT?

Liha, maha ja sisäelimet haetaan viikoittain teurastamolta. Riisi ja vihannekset ovat samoja, mitä me ihmisetkin syömme, nokkonen poimitaan ja kuivataan itse. Raaka-aineet ovat puhtaasti kotimaisia. "

Eli myös liha on kotimaista. Eli salmonellahuolia :)

jennikp

jennikp
Viestimäärä: 256

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 13.08.2010 klo 22:29  
+
0
Aktiivi-Puhdissa on kalsiumia 1,3%, Saaristo-Puhdissa 1,6%, eli kalsiumia siis löytyy. Muista Puhdeista ei ikävä kyllä ole edelleenkään tarkempia ravintosisältöjä, mä olen odottanut ja kaivannut niitä jo vuosia!

Mutta ilman muuta kannattaa syöttää muutakin kuin pelkkää Puhtia, tai pelkkää Neuta, tai pelkkiä Murre-mixejä. Mun mielestä mikään niistä ei yksin riitä, mä liputan sen monipuolisuuden nimiin, mahd. monipuolisesti eri elukoita, ja ihan kunnon lihaa myös eikä pelkästään valmiita sekoituksia.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.08.2010 klo 22:32)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: NEU / PUHTI - Lauantaina, 28.08.2010 klo 00:05  
+
0
Jos syöttää pelkkää NEU:ta, eikö todellakaan tarvitse huolehtia lisävitamiineista ja kalkista? :mietiskel:

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: NEU / PUHTI - Lauantaina, 28.08.2010 klo 09:19  
+
0
Tietysti tarvitsee, jos on tarvetta. Ihan kuten kuivamuonillakin.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

jennikp

jennikp
Viestimäärä: 256

VS: NEU / PUHTI - Lauantaina, 28.08.2010 klo 10:13  
+
0
Mie rupesin jo tuohon ^^ kirjottamaan vastausta mutta meni vähän runoiluksi niin lopetin suosiolla :o) Mutta siis juu, joku syöttää pelkkää neuta, ilman lisiä, ja joku tosiaan syöttää myös kuivamuonaa ilman lisiä. Joku syöttää raakaruokaa ilman lisiä. Monet koirat voi vissiin vallan mainiosti edellä mainituilla ruokavalioilla, mutta jotkut sitten taas tarvitsevat niitä lisiä. Kenenkään on vähän hankala sanoa toisen koiran puolesta, että tartteeko just se koira lisiä vai ei. Ellei sitten ole jo jotain selviä oireita, kuten kutinaa tai hilseilyä jne... Nää on niin monimuotoisia juttuja, oikeasti, eli monasti ei voi suorilta käsin sanoa että juu, kyllä, siihen pitää lisätä sitä tai tätä.

Henkilökohtaisesti en antaisi pelkkää neuta ilman mitään lisiä, vaan kuten aiemmin kirjoitin, laittaisin siihen sekaan vähintäänkin eri lihoja, kuten myös öljyä ja muita lisäravinteita.

Jadeliii

Jadeliii
Viestimäärä: 80

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 16.09.2010 klo 11:16  
+
0
Sellanen pikkukysymys tähän väliin, että mitä noi sisäelimet on noissa pötköissä? Koirallani todettiin possuallergia, sekä pari varastopunkkia, eli jollekin muulle ruoalle kuin pavulle ois pakko siirtyä. Mietinpä siis että onko tossa possua ku en mistään tietoa myöskään kuuklettamalla löytänyt.. :( Ite ajattelin ruokkia pelkästään tuolla, mutta annan toki esim. rustoluita ja naudan mahaa toisinaan lisäksi ja ehkä vitaaminilisää. Todennäköisesti voi joka tapauksessa paremmin kuin pavulla...

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 16.09.2010 klo 14:50  
+
0
^Mä olen ymmärtänyt että siipikarjaversiossa ainakin kaikki lihat yms olis peräisin siipikarjasta.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 16.09.2010 klo 23:18  
+
0
Onohtunut ihan vallan että kyselin tuota NEU:n riittävyyttä ravintona pelkästeen.

Jagster ja jennikp, itse en kyllä syöttäisi pelkästeen NEU:ta mutta tiedän yhden rotikan joka syö vain sitä ja sillä todettu nyt luusto-ongelmia. Lääkäri sanonut omistajalle että ehdottomasti jotain muutakin syötettävä, NEU ei pelkästeen riitä. Voisiko luusto-ongelmat johtua siitä kun koko ikänsä syönyt vain NEU:ta?
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.09.2010 klo 23:20)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 10:21  
+
0
Ei johdu nyky-NEU:sta.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 10:47  
+
0

monna83 kirjoitti:

Onohtunut ihan vallan että kyselin tuota NEU:n riittävyyttä ravintona pelkästeen.

Jagster ja jennikp, itse en kyllä syöttäisi pelkästeen NEU:ta mutta tiedän yhden rotikan joka syö vain sitä ja sillä todettu nyt luusto-ongelmia. Lääkäri sanonut omistajalle että ehdottomasti jotain muutakin syötettävä, NEU ei pelkästeen riitä. Voisiko luusto-ongelmat johtua siitä kun koko ikänsä syönyt vain NEU:ta?



Mä olen melko pitkälle sitä mieltä että tervettä koiraa ei saa suht perusevästä syöttämällä rikki. Monesti kuulee että jos näillä "jalkaongelmaisilla" koirilla kuten rotikat menee lonkat tai jotain muuta paskaksi niin välittömästi kasvattaja viisaa sormea kohti omistajaa ja sanoo että oot syöttänyt liikaa/liian vähän/vääränlaista/pennulle/aikuiselle tms. ruokaa ja se johtuu siitä. Ja kun miettii että monet koirat elää ihan perus murren murkinalla koko elämänsä ilman että ne lenkkaa tai nilkuttaa. Mutta tosiaan jos on tiedossa ottamansa rodun ongelmat niin silloin ehkä kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä koiralle syöttää eritoten kasvuvaiheessa.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Jadeliii

Jadeliii
Viestimäärä: 80

VS: NEU / PUHTI - Perjantaina, 17.09.2010 klo 13:24  
+
0

Tigru kirjoitti:

^Mä olen ymmärtänyt että siipikarjaversiossa ainakin kaikki lihat yms olis peräisin siipikarjasta.



Joo, tuota sitten jouduin ostamaan kun sen verran yksinkertainen taidan olla, että jokaisessa noissa muissahan on pääraaka-aineena sianliha.. :ttou:

No mutta tää koittaa nyt syöttää tota pelkästään tolla, katotaan miten tautinen koira siitä tuleepi.. Olosuhteista kun johtuu etten barffille ala ja toisaalta sitten taas kotiruokintakin vähän pelottaa... Ahdistavan hankalaa voi olla koiran ruokkiminen. :neutral:

Mariel

Mariel
Viestimäärä: 18

VS: NEU / PUHTI - Maanantaina, 11.10.2010 klo 17:18  
+
0
Oon tosi kiinnostunut siirtämään bichonini tällaiseen NEU-ruokavalioon, kun sillä kovasti vuotaa silmät ja menee naama ruskeaksi nuolemisesta, ja kuulin että tällainen ruokavalionmuutos olisi todella hyvä siihen ongelmaan.. Vähän vaan häiritsee tämän ruoan huono saatavuus, kun ei saa joka eläinkaupasta :/ En myöskään tiedä miten sitä varastoisin, mulla kun on pikkuinen opiskelijan jenkkijääkaappi.. Hieman hankalalta kuullostaa, etenkin se saatavuus, mutta silti kiinnostais ainakin kokeilla jonkin aikaa, että onko mitään hyötyä.
Bichon Frisé Luna 6/2009

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: NEU / PUHTI - Keskiviikkona, 30.11.2011 klo 21:51  
+
0
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia NEU-ruokinnalla olevista koirista. Alla olevat lienevät uusimmat tiedot NEU:n tuotteista?

NEU koiran täysravinto, pakaste, säilyvyys –18C 9kk
Ainekset:
sianliha, naudan maha, elimiä (kurkun lukko, kieltä, maksaa, munuaista) kananmuna, riisi, ohra, porkkana, herne, nokkonen, valkosipuli, AB piimä
Analyysi:
kuiva-aine 30,9%
josta valkuainen 33.1%, rasva 14,6%, kuidut 2,5%, hehkutusjäännös 3,0%, Kalsium(Ca):Fosfori(P) 1,6:1,0
* HeviNEU (rasvaprosentti suurempi kuin NEUssa)
Ainekset: kuten NEU
Analyysi:
kuiva-aine 34,2%
josta valkuainen 22,9%, rasva 30,4%, kuidut 1,4%, hehkutusjäännös 3,1%
(KTTK 25.11., 29.11., 30.11.2005)
* PentuNEU
Ainekset:
sianliha, naudan maha, sian ja naudan elimiä (kieltä, sydäntä, maksaa, munuaista) kananmuna, silakka, riisi, ohra, porkkana, herne, nokkonen, valkosipuli, hedelmä, AB-piimä
Analyysi:
kuiva-aine 32,4%
josta valkuainen 32,1%, rasva 24,7%, kuidut 5,9%, hehkutusjäännös 3,4%, Ca:P 1.4:1,0
* Vogel (lintuNEU)
Ainekset:
kanan lihamassa, broilerin maksa, sydän, kivipiira, kananmuna, riisi, porkkana, herne, nokkonen, valkosipuli, omena/luumu
Analyysi:
kuiva-aine 32,7%, josta valkuainen 24,4%, rasva 26,9%, kuidut 1,4%, hehkutusjäännös 2,3%
* KevytNEU
rasvaprosentti pienempi kuin NEUssa
* PensionNEU "ei niin nuorille leijonille"
pentuNEUn pohjalta kehitetty vanhojen koirien muona, jonka inkivääri- ja paprikalisä parantavat nivelvaivoista kärsivän koiran elämän laatua
* TattariNEU
tattaripohjainen NEU, ei ohraa
* ALT
barfNEU jossa lihat raakana
* NEUP
perunapohjainen NEU ilman nautaa, kananmunaa ja ohraa
* NEUPO
NEUP ilman porkkana/herne
* VOGEL
lintuNEU jossa liha/elimet ovat kanaa, ei ohraa
* VOGELperuna
perunapohjainen lintuNEU, jossa liha/elimet ovat kanaa
* RIISIKANA JA RIISILOHI
lihan osuus 30%
* BALANCE
peruna+lohi, valkosipuli, Progut, sokerijuurikaskuitu, inkivääri, paprika, pellava, kumina, nokkonen, piimä
* AK peruna+kana, valkosipuli, Progut
(kanaa väh. 65%)
* AP peruna+possu, valkosipuli, Progut
(possua väh. 65%)
* AM peruna+naudan maha, valkosipuli, Progut
(mahaa väh. 65%)

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: NEU / PUHTI - Torstaina, 01.12.2011 klo 14:00  
+
0
^ meillä syö sekä seropi (n.35kg) että rhodesialainen (n.45kg) Neu:ta, ja siihen lisättynä sitten lihaa. Lihaa sen vuoksi, että tuo rhontti tuppaa olemaan turhan hoikassa kunnossa useimmiten. Vanhempaa seropia taasen pitäisi alkaa laihduttamaan, joten taidan korvata sen annoksista lihan puurolla.
Aina välillä syötän sitten lisiä purkista, viimeisimpinä on mennyt kalkkia, aina välillä "kuurina" multidogia jne. melkein päivittäin saavat ruoan sekaan lorauksen öljyä, joskus kun muistan niin kananmunan kuorineen. nyt kun seropilla on ongelmia selkänsä kanssa, niin saa lisäksi magnesiumia, glukosamiinia ja b-vitamiinia.

mutta yleisesti oon kokenut että toimii meidän koirille. Rhodesialaiselle oon kokeillut useampaakin nappulamerkkiä, mutta ne tuli miltei suoraan läpi. Neu maistuu ja koirat tykkää sekä voi hyvin.

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: NEU / PUHTI - Keskiviikkona, 14.12.2011 klo 09:08  
+
0
Meillä menee Neuta satunnaisesti ja on siitä aika ikävä ruoka, että haisee aivan karmealle. Oon miettinyt, onko se ne sisäelimet vai miks se oikeesti haisee niin epämiellyttävälle. Tosin siinähän on sitä naudanmahaa, joka ainakin haisee, mutta ei meillä raaka naudanmaha niin hirveälle haise kun Neu.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: NEU / PUHTI - Keskiviikkona, 14.12.2011 klo 18:17  
+
0
Mun mielestä Neu tuoksuu melkeinpä hyvälle. :shifty:
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 14:00)