Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Perjantaina, 13.05.2011 klo 13:24

Pennullani on kokoajan ruokaa tarjolla. Onko se hyvä vai paha?

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Perjantaina, 13.05.2011 klo 13:24  
+
0
Koirani kasvattaja oli sitä mieltä että pitäisi olla kokoajan ruokaa tarjolla,mutta nyt olen ajatellut sitä asiaa ja miettinyt tosissaan onko se hyvä vai ei. En itse oikeen haluais että siitä isona tulee ahmatti ja ois sitten kokoaja pyytämässä lisää,ja eikö se viissiin myös niin oo että, siitä voi tulla sitten ylipanoiseksi ja lihavaksi? Itse ole kyllä sitä mieltä ettei kannata kokoajan pitää ruokaa tarjolla,koska haluan katsoa ja miettiä myös tulevaisuutta,mutta kasvattaja sanoi että pitää kokoajan olla ruokaa tarjolla:suru:.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Perjantaina, 13.05.2011 klo 13:46  
+
0
Meillä ruokitaan kasvattajan ohjeiden mukaan 3krt päivässä, ihan riittävä määrä. Lisäksi nameina omaa ruokaa, aktivointipalloihin omaa ruokaa, kongiin purkkiruokaa. Tuskin jaksaisi näiden kanssa pelata jos ruokaa olisi koko ajan tarjolla. Itse ainakin antaisin vain ruoka-aikoina ruokaa (3-4krt pvä).

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Perjantaina, 13.05.2011 klo 14:31  
+
0
Meillä on kerran yksi lauma ollut täysin vapaalla ruokinnalla, ja kun tottuvat siihen, niin ei ne ahnehdi. Ainakaan sitä sapuskaa, kaikkea ekstraa kylläkin. Mutta kun tuli liha kuvioihin mukaan, niin ei tuo sitten enää toimi. Sitten Irkuissa pennut pidettiin niin kuin 50-50 vapaalla ruokinnalla - eli niillä oli koko ajan kuivaa saatavilla, ja varsinainen ruoka annettiin kerran tai kaksi päivässä, hiukan riippuen. Toimi tuokin, mutta toki ne pennut saivat aika paljon enemmän liikuntaa halutessaan, koska olivat jatkuvasti isoissa tarhoissa.

Toimii, jos koirasi näyttää hyvältä. Ei toimi, jos ei näytä. Simppeliä ;)

Mitä tulee ruokintakertoihin, niin:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/pennun-ruokintakerrat
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Perjantaina, 13.05.2011 klo 19:38  
+
0
Lisää mielipiteitä pennun ruokinnasta löytyy alla olevasta linkistä.
Pennun ruokinta ja ruuan määrä

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Perjantaina, 13.05.2011 klo 23:41  
+
0
Jos on toiveena kouluttaa koiraa ja käyttää ruokaa palkkana/motivaattorina, niin silloiin ruokaa ei kannata pitää jatkuvasti esillä.
Noin muuten yksilöittäin vaihtelee se, että toimiiko ruuan jatkuva saatavuus, toiset lihoo, toiset säännöstelee itse.

Itse en omilla pidä jatkuvasti ruokaa saatavilla, vaan aikuisena koirat ruokitaan kerran päivässä +mahdolliset reeninamit.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Lauantaina, 14.05.2011 klo 19:39  
+
0
Toi on varmaan myös pitkälti kiinni koirasta... Jedi söisi itsensä oikeasti hengiltä, jos sillä olisi ruokaa aina esillä. Toisaalta cockeria luonnehditaankin tosi ahneeksi koiraksi. Entisten naapurien espanjanvesikoiralla taas oli aina ruokaa kipossa ja se kävi sieltä maltillisesti syömässä välillä.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Lauantaina, 14.05.2011 klo 21:45  
+
0
Itse asiassa aika moni ns. ahne koira rauhoittuu kohtuu nopeasti kun ruokaa on aina tarjolla.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Lauantaina, 14.05.2011 klo 22:33  
+
0
^Millä tavalla? Jos on koira joka vetäsee kupin tyhjäksi jos siellä kupissa jotain on niin missä kohdin se rauhottuu? Jossain 10kg tietämillä? Mä saisin varmasti kaataa koko 10kg ruokasäkin kuppiin ennenkuin koira lakkais syömästä .. se hotkasee kaiken hetkessä joten sillä on ruoka-aika ja kupissa ei todellakaan voi pitää mitään jatkuvasti esillä tai koira ois valtava pallo. TOisille koirille tietysti sopii että on koko ajan nappulaa tarjolla, ne käy sieltä itse syömässä sivistyneesti sen määrän mitä haluavat ja eivät välttämättä oo sen lihavampia kuin muutkaan. Tiedän paljon tällaisia koiria. Mutta meillä ei siis tosiaan toimis mitenkään päin.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Bellatrix

Bellatrix
Viestimäärä: 31

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Sunnuntaina, 15.05.2011 klo 10:54  
+
0
Meillä toimii tämä ruuan jatkuva saatavuus. Tosin kuppiin laitetaan tietty annos per päivä ja koira saa tuhota sen sitten omaan tahtiinsa johon sillä menee normaalisti koko päivä. Tosin meillä on jatkuvasti ongelma siinä, että koira laihtuu liian helposti ja se on melkein koko ajan lihotuksella. Tämänkin vuoksi päätin jättää ruuan kuppeineen lattialle enkä napata ruokailun jäljiltä jääneitä nappuloita pois.
Ruuan jatkuva saatavuus ei ole meillä vaikuttanut nameilla motivointiin. Herkut kelpaa ihan normaalisti ja kongitkin jaksaa kiinnostaa. Omalla nappulalla se ei tosin pahemmin motivoidu, mutta eipä sen tarvitsekaan.

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Keskiviikkona, 18.05.2011 klo 17:10  
+
0
Kiitos kaikille tuplasti! tästä oli apua<3 :heiluti::love:
Taidan olla sitä mieltä että ei kannata kokoajan ruokaa pitää tarjolla,pelkään että siitä tulee lihava ja on syitä muitakin...

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Tiistaina, 24.05.2011 klo 20:15  
+
0
Itse kokisin pennun motivoinnin vaikeaksi, jos se olisi koko ajan kylläinen. Nälkäistä koiraa on aina helpompi motivoida koulutuksessa. Myös se, paljonko pentu syö ja onko painonnousu suhteessa syömiseen oikea, olisi vaikeampaa kuin jos koira ei olisi vapaalla ruokinnalla. Itse olen opettanut esim. kontaktin ruokakupin avulla ihan pikkupennusta, ja tämä on toiminut tosi hyvin.
Kaikki tavallaan, itse en kyllä vapaan ruokintaan lähtisi.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Jello

Jello
Viestimäärä: 600

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Maanantaina, 06.06.2011 klo 15:54  
+
0
Meidän edesmenneellä villakoiralla oli aina kipossa raksuja ja sille se sopi hyvin, koska se ei syönyt kuin vaan sen verran, että pysyi hengissä. Se oli muutenkin todella nirso ja melkein liiankin laiha, mutta ei se vaan syönyt kovin paljoa. [mutta ilmeisesti sille sopi sellainen ruokavalio, kun eli kuitenkin yli 14-vuotiaaksi.]

Milo taas on ollut pennusta asti niin ahne pikkuporsas, että se vetää kipponsa aina samantien tyhjäksi ja söisi varmaan ittensä hengiltä jos saisi.
Englanninspringerspanielit Milo 5/2008 & Pihla 5/2015 ♥

Muistoissa keskikokoinen villakoira Tatu 1993-2007 ♥

_lappalaishullu_

_lappalaishullu_
Viestimäärä: 173

VS: PENNULLANI ON KOKOAJAN RUOKAA TARJOLLA. ONKO ... - Tiistaina, 07.06.2011 klo 15:24  
+
0
Niin,koiria on monenlaisia.

 
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 16:30)