Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 12.06.2010 klo 15:51

Puruluut

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 8

Poker

Poker
Viestimäärä: 32

PURULUUT - Lauantaina, 12.06.2010 klo 15:51  
+
0
Mikä on kestävin luu saatavilla? Olen kokeillut koiralleni erilaisia puristeluita, jotka menevät sen muutaman tunnin ja sen jälkeen "luusta" ei ole mitään jäljellä, oikeista luista maha meinaa mennä sekaisin. Koiralla (~15kg) on kova tarve jyrsiä ja purra ja siksi olen yrittänyt etsiä mahdollisimman hyviä luita. Parman kinkun luut ovat olleet ihan hyviä, mutta niistä tosiaan menee maha sitten miten menee. Ydinluita varmaan pitäisi hankkia kokeiluun seuraavaksi.

Onko kukaan löytänyt kestävää nahkaluuta vai jatkanko sitkeää sitkeämmin oikeisiin luihin totuttamista?

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PURULUUT - Perjantaina, 18.06.2010 klo 23:19  
+
0
Nahkaluut on kestäviä just niin kauan kuin ne on kuivia - eli ei kovin kauaa. Mä suosittelen totuttamaan oikeisiin luihin vaan kärsivällisyydellä. Esim. naudan putkiluut on hyviä. Meillä syödään hirven ydinluita, ja yksi sellainen kestää ainakin mun koiralla viikkokausia.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 14:46  
+
0
^Hankitko luut hirviseuroilta tms. vai mistä? Entä säilysköhän vaikkapa ydinluu tällasellä kesäkuumalla pihalla kovinkaan kauaa mätänemättä? Ois kiv aantaa koiralle tarhaan jotain ajanvietettä, mutta vähän iljettää antaa sen syödä kurasia luita.
3v lapinkoira Mimmi

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:31  
+
0
^ Mutta eikös koira ole raadonsyöjä, joka jopa kaivaa luut maahan "pahan päivän" varalle. Ja ei koiran elimistölle varmaan pieni mätäneminen haittaa, päinvastoin, saattaa jopa maistua maukkammalta kuin aivan tuore (jos nyt oikein kärjistetään).

Se on tietysti eri asia halutaanko me ihmiset näin kesäkuumalla koiran tarhaan toukkaisia luita joissa kärpäsetkin pörrää.

Mutta itse olen huomannut raa´at naudan potkaluut kestävimmiksi (hirveä ei olla kokeiltu kun ei ole tutuissa metsästäjiä). Syömistähän niissä ei hirveästi ole, ainakaan Kennelrehun, mutta purtavaa kyllä riittää pitkäksi aikaa.

Onkohan muuten markettien kuivaluissa eroja, mikä olisi kestävin merkki tai "malli"?

Aika paljon oon eri merkkisiä ja mallisiakin ostellut, ja en vielä ole erityisen kestävää kuivaluuta löytänyt.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:31)

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 16:56  
+
0
Mä ostin noi hirvenluut ihan Murren Murkinasta, kun oli uutuutena ja alennuksessa :nauru: Mutta jos on mahdollisuus, niin varmaan kannattaa kysellä metsästäjiltä myös.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 20:34  
+
0
^^Ei tosiaan siis haittaa vaik ois vähän mätääntynyttä luuta :D Siis meidän naapurin koirahan ei edes suostu syömään luitaan ennen kuin ne ovat tarpeeksi kauan olleet jemmassa ja "kypsymässä". Sitten vasta kaivaa esiin kun on mukavat aromit :D

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 20:48  
+
0
^ No tuommoisia tarinoita mäkin olen kuullut :)

Meidän Benny on useamman kerran löytänyt syötävää, mm. omalta pihalta viime kesästä jääneen putkiluun ja jonkun vanhan kalan uimamontun takaa, minkä kylän teinit oli ilmeisesti sinne heittänyt. Ja mun kauhuksi hyvin maistui :D
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: PURULUUT - Torstaina, 24.06.2010 klo 16:18  
+
0
Ouke, seuraavaksi meillekin ostetaan jotain oikeeta luuta! Sisällä taidan kuitenkin pitäytyä purusteluissa, kun ei varmaan äiti ihastu jos tuon sisälle ydinluita...
3v lapinkoira Mimmi

Hennnna

Hennnna
Viestimäärä: 111

VS: PURULUUT - Torstaina, 24.06.2010 klo 21:56  
+
0
Meillä ei ainakaan suttaa nuo ydinluut. Ainakaan näissä mitä olen antanut ei ole lihaa päällä juuri lainkaan ja sen koira siitä ensimmäisenä pois kalvaa ja sitten vasta alkaa sitä ydintä kaavailla ulos. Enemmän rustoluut suttaavat.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: PURULUUT - Perjantaina, 25.06.2010 klo 15:36  
+
0
^ Ja jos ällöttää raaka luu olkkarin matolla, niin koiran voi opettaa syömään luunsa esim. sanomalehtien päällä.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: PURULUUT - Lauantaina, 26.06.2010 klo 18:53  
+
0
^Meillä on "opetettu" koira syömään rustoluut pyyhkeen päällä, jos se siis sisällä niitä rouskuttaa. Eihän tuo (ainakaa meillä) muuta vaatinut ku et siirsi sen luun aina takas siihen pyyhkeelle jos koira sitä muualle alko kuljettaa. Tuo pyyhe on myös hautaamisen kannalta ollu meillä hyvä: Koiran ei tarvi kuljettaa sitä mihinkään vaan se kääntää sen pyyhkeen luun päälle. :peukku:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu lauantaina, 26.06.2010 klo 18:54)

korpikettu

korpikettu
Viestimäärä: 55

VS: PURULUUT - Maanantaina, 28.06.2010 klo 17:09  
+
0
^HahaaXD
Tosiaan Mimmi on yksin ollessan pihalla tarhassa, eli meillä ei tuota sotkemisongelmaa ole luun kanssa. Mua vaan ällöttää, kun se luu sotkeutuu, mutta täytyy vaan sekin asia nähdä koiran kannalta. Eihän se koiraa haitaa, vaikka luu olisi kuinka kurainen tai vaikkä läpimätä.
Koska mä en oo tarkemmin koskaan päässy ydinluita tutkimaan, voiko ne halkeilla pakkasella? En haluu, että luista irtoo mitään paloja.
3v lapinkoira Mimmi

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: PURULUUT - Tiistaina, 29.06.2010 klo 21:33  
+
0
Meillä on koiralla oma pieni matto, jonka päälle se on opetettu menemään syömään luitaan. Hienosti se osaa aina mennä matolleen luunsa kanssa. Kaikki sotku on vaan sitten siinä matossa, eli koti säästyy. Ja matto kulkee kätevästi mukana myös jos tarvii mennä vierailee jonnekin. Voi ihan rauhassa vetää verisiäkin, rustoisia luukimpaleita.

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 13:47  
+
0
Meillä itsellä on sikoja ja molemmat koirat saa siitä luita ja lihaa.. Ja meillä on ollut lehmiäkin ja niiden jalasta ja jostain muista paikoista olemme saaneet luita ja ne ovat kestäviä! Ne eivät mene koskaan rikki (Ellei sitten ole jotain ohkaista luuta) Ja olen niitä kerännyt koiran "luulootaan" ja aina joskus koirani kaataa kipon ja ottaa luun.. Pureskelee sitä ja näyttää maistuvan vaikka mitään paloja ei saakkaan.. =) Ja meillä on niitä vaikka muille jakaa.. =) Kai niitä kaupoistakin saa.!

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 13:50  
+
0
Niin ja onhan meillä hirvestäkin paaaljon luita.. xD =)

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 12:05  
+
0
Hei kun joku aikaisemmin kyseli kestävistä luista, niin me ostettiin Tassuväen tavaratalosta sellainen tosi jämpti puristeluu jota kehuttiin vahvimmaksi mitä löytyy, ja kyllä on nimensä veroinen. Vaikka tämä ei kyllä yleensäkään pureskele paljoa, mutta luu on ollut tossa nyt about 3vk ja siitä on vain toinen kärki hiukan jyrsitty :------)

Tämä kyseinen luu on siis väriltään hiukan vaalean vihertävä ja muodoltaan ihan tavallinen pötkö. Jos teilläpäin löytyy tämä samainen kauppa, kannattaa käydä kyselemässä!
no you don't know what it's like
welcome to my life

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 13:17  
+
0
^Riippuu aika paljon koiran koosta ja puruvoimasta miten nuo massa-/rullaluut kestävät. Pienemmällä koiralla sellainen tiukkaan puristettu rullaluu voikin helposti kestää vaikka viikkokausia. Meillä nuoremmalla menee vajaa tunti sen tuhoamiseen.

Kysympä tässä samalla, onko kukaan syöttänyt riistaruhosta muita luuosia kuin sitä koipea? Eli reisi- tai sääriluuta? Saatiin pari vuotta sitten tolle nartulle hirven lihaisia kylkiluita ja ajattelin että se kaluaa niitä rauhallisesti kun on niin herkkua. Akka veti ne sit kuitenkin sellaisenaan kaikkine päivineen napaansa. Rouske vaan kuului ja vajaassa puolessa tunnissa oli hävinnyt luut lihoineen. Järkytyin.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.07.2010 klo 13:20)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 13:45  
+
0

kadi kirjoitti:

^Riippuu aika paljon koiran koosta ja puruvoimasta miten nuo massa-/rullaluut kestävät. Pienemmällä koiralla sellainen tiukkaan puristettu rullaluu voikin helposti kestää vaikka viikkokausia. Meillä nuoremmalla menee vajaa tunti sen tuhoamiseen.

Kysympä tässä samalla, onko kukaan syöttänyt riistaruhosta muita luuosia kuin sitä koipea? Eli reisi- tai sääriluuta? Saatiin pari vuotta sitten tolle nartulle hirven lihaisia kylkiluita ja ajattelin että se kaluaa niitä rauhallisesti kun on niin herkkua. Akka veti ne sit kuitenkin sellaisenaan kaikkine päivineen napaansa. Rouske vaan kuului ja vajaassa puolessa tunnissa oli hävinnyt luut lihoineen. Järkytyin.



Meilläkin on Roosa sellainen,että jos antaa pieniä luita (ei nyt kummiskaan niin pieniä kuin hammastikut ym.) se rouskuttaa ne samantien ja joskus jopa nielaisee kokonaisena! Siksi emme anna Roosalle pieniä luita! =):kieli:

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 16:30  
+
0

Nella3 kirjoitti:

Meillä itsellä on sikoja ja molemmat koirat saa siitä luita ja lihaa.. Ja meillä on ollut lehmiäkin ja niiden jalasta ja jostain muista paikoista olemme saaneet luita ja ne ovat kestäviä! Ne eivät mene koskaan rikki (Ellei sitten ole jotain ohkaista luuta) Ja olen niitä kerännyt koiran "luulootaan" ja aina joskus koirani kaataa kipon ja ottaa luun.. Pureskelee sitä ja näyttää maistuvan vaikka mitään paloja ei saakkaan.. =) Ja meillä on niitä vaikka muille jakaa.. =) Kai niitä kaupoistakin saa.!


Tuo on kyllä luksusta kun on omasta takaa lihat ja luut! :peukku: Me joudutaan tyytymään pääosin kaupan possun- naudan ja broiskunluihin. Joskus saavat lampaanluita jos jostain löydän. Olisi kiva jos olisi joku tuttu hirviporukassa tässä Etelä-Suomessa niin saisi säännöllisesti sieltä sitten pureskeltavaa.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 17:52  
+
0
^ Ei tarvitse välttämättä olla tuttuja metsästysseurassa, ota itse vain rohkeasti yhteyttä seuroihin ja kysäse olisiko mahdollista saada ylimääräisiä luita, ja aivan varmasti on :) Osa hirvien yms jaloista menee suoraan haaskoille, kun ei kaikilla seuranjäsenillä välttämättä ole koiria. Ovat varmasti tyytyväisiä jos joku hakee ylimääräiset pois eikä heidän tarvitse rahdata niitä mihinkään :)
Nimimerkillä Kokemusta on oman metsästysseuran kanssa tästä
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 8
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545696
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265844
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 11:30)