Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 12.06.2010 klo 15:51

Puruluut

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 8

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 18.07.2010 klo 23:03  
+
0
^ Kiitos vinkistä! Pitää kyselläkkin hyvissä ajoin jo ennen metsästyskauden alkamista joltain seuralta. Viime joulukuussa sain Sotkamosta asti hirven sorkkia ja oli ne sitten hyviä koirien mielestä kun sai syödä karvoineen päivineen. :hymy:

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 19:59  
+
0
Tuli mieleen,että best in hubert herkkuluu on aika kestävä..Se on ihan oikeaa luuta,ettei mitään puriste/nahka uu.. Itselläni on semmoinen edelleen.. Ja Nellla jyrsii sitä silloin tällöin. Ja luu on ollut meillä jo yli vuoden! =)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: PURULUUT - Tiistaina, 20.07.2010 klo 23:22  
+
0
^ No ei kyllä vaikuta sitten olevan kovin maukas jos koira on sitä vuoden verran silloin tällöin syönyt :D
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 17:42  
+
0
^ Meillä on myös tällainen, ja koira aloitti sen syömisen kovalla innolla kun päällä oli pehmeää kuorta. Taisi puolitoista tuntia kuluttaa luun parissa, että en väittäisi kovin mauttomaksi (koirani tuntien voin sanoa, että se ei syö mitään mikä ei ole todella mieleistä). Luu on vain todella kova, siitä ei näytä lähtevän oikein mitään irti! Silloin tällöin tuo näkyy koiralla olevan työn alla, mutta ei se juuri pienene :kieli: Mutta ompahan neidillä jotain kestävää kaluttavaa silloin kun tavalliset puruluut kyllästyttävät :peukku:
tarupi Hippu (9/2009)

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 21:40  
+
0
kadi kirjoitti

Kysympä tässä samalla, onko kukaan syöttänyt riistaruhosta muita luuosia kuin sitä koipea? Eli reisi- tai sääriluuta? Saatiin pari vuotta sitten tolle nartulle hirven lihaisia kylkiluita ja ajattelin että se kaluaa niitä rauhallisesti kun on niin herkkua. Akka veti ne sit kuitenkin sellaisenaan kaikkine päivineen napaansa. Rouske vaan kuului ja vajaassa puolessa tunnissa oli hävinnyt luut lihoineen. Järkytyin

me ollaan syötetty melkein kaikkia ruhonosia meidän koirille, ja ne tosiaan vetää ne kokonaan napaansa, ainakin lapaluut, reisiluut, selkärangan ja kylkiluut. Sorkkia ne ei ole vielä vetäneet kokonaan, niitä on kiva tissutella :)
peurasta häviää ihan kaikki luut alle puolessa tunnissa, sen verran hepposempia kuin hirven luut...

puristeluista kestävämpiä on ollut puristeluu-renkaat, mutta meidän koirat nyt ei hirveesti noista teollisista jaksa innostua. Eläinkaupasta ostetut naudan nilkat on ollut kestäviä, mutta esim. palviluut ja palvatut ydinluut tuo vanhempi halkaisee yhdellä puraisulla, vetää luuytimet ja sen jälkeen ne ei enää kiinnosta.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 21.07.2010 klo 22:51  
+
0

kadi kirjoitti:

^Riippuu aika paljon koiran koosta ja puruvoimasta miten nuo massa-/rullaluut kestävät. Pienemmällä koiralla sellainen tiukkaan puristettu rullaluu voikin helposti kestää vaikka viikkokausia. Meillä nuoremmalla menee vajaa tunti sen tuhoamiseen.


Niin no näinhän se on. Mutta pienemmällä ja hiukan vähemmän pureksivalla koiralla tuollainen on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto.
no you don't know what it's like
welcome to my life

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 15:15  
+
0

Heini kirjoitti:

^ No ei kyllä vaikuta sitten olevan kovin maukas jos koira on sitä vuoden verran silloin tällöin syönyt :D



Siis kun annoin Nellalle luun se alki heti syömään sitä ja söi mielellään sen kuoren pois.. Mutta kun kuori oli poissa Nella syö sitä silloin tällöin kun haluaa jotain pureskeltavaa. =)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PURULUUT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 15:40  
+
0

raggetti kirjoitti:


me ollaan syötetty melkein kaikkia ruhonosia meidän koirille, ja ne tosiaan vetää ne kokonaan napaansa, ainakin lapaluut, reisiluut, selkärangan ja kylkiluut. Sorkkia ne ei ole vielä vetäneet kokonaan, niitä on kiva tissutella :)
peurasta häviää ihan kaikki luut alle puolessa tunnissa, sen verran hepposempia kuin hirven luut...


Eli on kai sitten normaalia? ;) Tai siis onko vaaraa, että luu menisi mahaan 'sirpaleisena' ja tekis tukkoja/reikiä suolistoon?

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: PURULUUT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 16:11  
+
0
Mä olen kanssa syöttänyt hirven ja peuran kinttuja ihan sorkasta lonkkaan saakka ja peuraa sain kerran päätä ja kaulaa lukuunottamatta koko luurankon. En jaksanut irrotella kylkiluita erikseen, kun ne on mun koirilleni ihan makupaloja (pienille koirille niissä on edes muutamaksi minuutiksi työtä). Heitin siis koko rintakehän pihalle kaluttavaksi ja hienosti maistui. Kinttuja olen sitten pakastellut ja sieltä koirille tarjonnut ja joskus olen myös irtonaisina olleita kylkiluitakin laittanut pakkaseen joskus annettaviksi herkkutikuiksi. Voi siis huoletta antaa kaikki luut koiralle, mitä riistaeläimistä tulee.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PURULUUT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 21:22  
+
0
^ou, kiitos! Koirilla alkaa herkkuviikot :D

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PURULUUT - Perjantaina, 23.07.2010 klo 23:51  
+
0
maddy

Mä olen kanssa syöttänyt hirven ja peuran kinttuja ihan sorkasta lonkkaan saakka ja peuraa sain kerran päätä ja kaulaa lukuunottamatta koko luurankon. En jaksanut irrotella kylkiluita erikseen, kun ne on mun koirilleni ihan makupaloja (pienille koirille niissä on edes muutamaksi minuutiksi työtä). Heitin siis koko rintakehän pihalle kaluttavaksi ja hienosti maistui. Kinttuja olen sitten pakastellut ja sieltä koirille tarjonnut ja joskus olen myös irtonaisina olleita kylkiluitakin laittanut pakkaseen joskus annettaviksi herkkutikuiksi. Voi siis huoletta antaa kaikki luut koiralle, mitä riistaeläimistä tulee.

näin meilläkin toimitaan, mitä sitä nyt turhaan rupeais käyttää aikaa paloitteluun kun koirat hoitaa sen itse... ainakaan meillä ei ole aiheuttanut kun tottumattomalle "luukakkaa" ekana kertana kun metsästyskaudella saa luita, mutta se yleensä menee ohi kun maha taas tottuu.
Laitan myös pakkaseen paloiteltuna kun tulee suoraan teurastamolta meille paloina, niin on sitten kesän varalle jotain järsittävää.
Se mitä mua varaoiteltiin oli että jos paloitellaan luuta, niin on käytettävä kirvestä eikä sahaa, koska sahatusta luusta saattaa irrota säikeitä, sama niin ei saisi ikinä antaa kypsennettyä luuta. en sitten tiedä noista väittämistä, mutta niiden mukaan ollaan syötetty...
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

samojedityttö

samojedityttö
Viestimäärä: 62

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 15:09  
+
0

Mikene kirjoitti:

^ Meillä on myös tällainen, ja koira aloitti sen syömisen kovalla innolla kun päällä oli pehmeää kuorta. Taisi puolitoista tuntia kuluttaa luun parissa, että en väittäisi kovin mauttomaksi (koirani tuntien voin sanoa, että se ei syö mitään mikä ei ole todella mieleistä). Luu on vain todella kova, siitä ei näytä lähtevän oikein mitään irti! Silloin tällöin tuo näkyy koiralla olevan työn alla, mutta ei se juuri pienene :kieli: Mutta ompahan neidillä jotain kestävää kaluttavaa silloin kun tavalliset puruluut kyllästyttävät :peukku:


pitää itekkin tämmönen luu käydä ostamassa kerta on herkullinen ja kestää
//samojedilauma..

Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.

Bertta

Bertta
Viestimäärä: 15

VS: PURULUUT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 11:40  
+
0
Tyhmänä nyt kysyn mutta miksi ei saa syöttää kypsennettyä luuta? Itse viime talvena sian jalkoja keitin uunissa, ja hyvin menivät alas koiralle eikä mitään vaivoja tullut. Vai olinko vaan onnekas?

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PURULUUT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 12:46  
+
0
Käsittääkseni kypsennetyt luut hajoaa helposti ja terävät sirpaleet voi repiä suolta?
no you don't know what it's like
welcome to my life

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Tiistaina, 10.08.2010 klo 22:17  
+
0

monna83 kirjoitti:

[quote=Nella3]Meillä itsellä on sikoja ja molemmat koirat saa siitä luita ja lihaa.. Ja meillä on ollut lehmiäkin ja niiden jalasta ja jostain muista paikoista olemme saaneet luita ja ne ovat kestäviä! Ne eivät mene koskaan rikki (Ellei sitten ole jotain ohkaista luuta) Ja olen niitä kerännyt koiran "luulootaan" ja aina joskus koirani kaataa kipon ja ottaa luun.. Pureskelee sitä ja näyttää maistuvan vaikka mitään paloja ei saakkaan.. =) Ja meillä on niitä vaikka muille jakaa.. =) Kai niitä kaupoistakin saa.!


Tuo on kyllä luksusta kun on omasta takaa lihat ja luut! :peukku: Me joudutaan tyytymään pääosin kaupan possun- naudan ja broiskunluihin. Joskus saavat lampaanluita jos jostain löydän. Olisi kiva jos olisi joku tuttu hirviporukassa tässä Etelä-Suomessa niin saisi säännöllisesti sieltä sitten pureskeltavaa.[/quote]

Jos asuisit etelä-pohjanmaalla,saisit meiltä sian:wink: luita.. :jjei:

rynkky

rynkky
Viestimäärä: 8

VS: PURULUUT - Perjantaina, 27.08.2010 klo 18:56  
+
0
Ootteko tohtinu antaa ihan pienelle koiralle luita? Tottakai viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa ikeniä kutittamaan ja uutta hammasta vaihtumaan, mutta voiko 8-viikkoiselle maitohampaiselle koiralle antaa luuta?
Sellanen mielikuva mulla on että ekalle koiralle annettiin heti alun alkaen kun kotiutui, niin naudan putkiluita. ( ihan pienenä söi luita tietenkin valvotusti )
Nyt oon törmännyt tosi paljon netissä näihin " maitohampaat menee katki ja poikki"-juttuihin ja alkoi epäilyttämään että onko siitä oikeasti jotain haittaa jos maitohampailla järsii luuta.
Missä vaiheessa ootte koirillenne alkanu luita antamaan ja millaisia?
Meillä oli pakkasessa aina naudan putkiluu paketti, mistä sitten sulatettiin ja annettiin tarpeen mukaan ( varsinkin yksinoloa harjoitellessa luista oli paljon apua:hymy:).

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: PURULUUT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 00:22  
+
0
^ Ai, voiko niin tapahtua? Siis maitohampaat katketa luiden syömisestä... Mä annoin Pyrylle puristeluita silloin kun se 12 vk ikäisenä tuli meille. Nelikuisena se söi nahkaluita janyt 5 kk olen antanut ihan poron kylkiluita.. Eikä ole hampaita katkennut :) Paitsi nyt niitä löytyy pitkin lattioita kun vaihtuvat pysyviin hampaisiin...
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PURULUUT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 11:57  
+
0
jaa, että maitohampaat katkeilisivat? kummallakaan mun koiralla ei ole kyllä näin käynyt, vaikka ollaan syötetty ihan alusta asti oikeita luita. päinvastoin on hampaat vaihtuneet hyvin, ja suu on muutenkin ollut terve, ei haisevaa hengitystä eikä hammaskiveä tai muita ongelmia. tuo nuorempi oli ainakin saanut jo kasvattajalla ihan oikeita luita purtavaks sisarustensa kanssa pentulaatikossa, eli mitenkään hirveän vaarallista ei tuo ole... :)

vinkki: paikka josta saa aivan mahtavia luita, ja vielä luomutuotannosta suoraan tuottajalta on Mörby Gård Tammisaaressa. Ihan pilkkahintaan me ainakin hankittiin n. 8 kg luita, ja siihen päälle vielä jauhelihaa koiralle :) eli jos liikutte joskus lähistöllä, niin suosittelen lämpimästi!!
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 13:23  
+
0
Kun Nella syö nahkaluita sen ikenistä tulee hieman verta luuhun.. Pureeko Nella liian kovaa luuta vai miksi siltä tulee joskus luuhun ikenistä verta`?

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: PURULUUT - Lauantaina, 28.08.2010 klo 13:27  
+
0
Niin ja meidän Roosa on saanut luita ihan koko ikänsä.. Ja Nella melkein heti kun oppi kävelemään.. ;)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 8
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28220
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545744
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 09.05.2024 klo 07:45)